AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 OK, dette er skammelig og jeg gremmes når Jeh skriver dette. Men min manns bror har en sønn som er direkte ufyselig, han kan gjøre natt av utsende ditt og le av det, han har dyttet mitt barn av huska, han kan forsyne seg av mat og deretter spytte det ut på matbordet. Sist han var her herjet han i sofaen og rev ned maleriet som hang over sofaen, det ble hull i lerret og det ble ødelagt. Han banner, herjer, spytter på maten og tester grenser konstant. Han har en adferdsdiagnose pg derfor er han unnskyldt ALT i følge moren hans! Og han bruker det frikortet til å lage mest mulig kvalm. Han er invitert til familiebursdag neste måned og vi skal feire jul hos svigers i år. Og det betyr 3 lange dager hos han. Ærlig talt gruer jeg meg allerede. Jeg fikser ikke den ungen, ikke får man irettesette han heller for da lager moren hans ett helvete, «for stakkars lille poden har ADHD, så han kan ikke noe for det». Og i følge moren hans så skal han ikke irettesettes overhode, for det har PPT sagt kan være direkte skadelig. Hva gjør man med sånne barn? Han kan helt uprovosert dunke meg og andre hardt i ryggen, mens vi sitter med en kaffekopp i hånda og deretter le av det. Jeg blir helt uvel i nærheten av han. Han er en prøvelse. Har dere noen råd? Anonymkode: 59f23...7b1 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Spørsmålet er vel heller hva man gjør med de voksne rundt. Mammaen burde møte han med klare forventninger og ro. Du og dere rundt burde det samme, samt prøve å forstå atferden som smerteuttrykk for fortvilelse og manglende hensiktsmessige strategier, som er de voksnes ansvar å lære bort Anonymkode: 15e70...3f1 12
Olaug Olsen Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Ville satset på å besøke svigers når ADHDen ikke er der. Ødelegge tre dager av julen for å være oppofrende til stede med dette krapylet? Ikke verdt det. Tenk på barnet ditt. Hvis ingen støtter deg, lat som du er syk, og hold deg hjemme. 38
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Ville satset på å besøke svigers når ADHDen ikke er der. Ødelegge tre dager av julen for å være oppofrende til stede med dette krapylet? Ikke verdt det. Tenk på barnet ditt. Hvis ingen støtter deg, lat som du er syk, og hold deg hjemme. Ikke kall barn for krapyl, er du grei Anonymkode: 15e70...3f1 15
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Hva sier mannen din om dette her? Eller broren hans? Greit nok at moren unnskylder ham, men hun er ikke eneste forelder. Anonymkode: ef4b3...3e4 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Jeg hadde ikke dratt. Helt seriøst; dere må si ifra. Barnet kommer til å få det svært tøft senere i livet hvis han ikke får mer hjelp nå. Jeg sa ifra til min venninne, hennes eldste sønn var GAL! Han kastet ting rundt seg, slo dører og vinduer, hylte å vrælte, helt til jeg tok guttungen i nakken å sa høyt og bestemt at ; "når mordi har besøk, så går du ut å herjer, leker med venner, eller holder fred når dere har gjester over!" Han tok det til seg, og gikk ut å herjet på trampolinen. Da tok jeg en skikkelig prat med venninna min om at han måtte få mer hjelp, ellers ble det kaffe hos meg, uten at barna fikk komme over. Sånn skal ikke barn oppføre seg. Hun ble smurt, men jeg har alltid fortsatt med vanlig kontakt, og jeg har sagt til henne gang på gang, at jeg og min mann er der for henne hvis hun trenger støtte. Vi er fortsatt venner, og sønnen hennes har skjerpet seg litt, fikk vite at han faktisk ble mobbet av de hun trodde var vennene hans.. Anonymkode: 52566...0df 18
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke dratt. Helt seriøst; dere må si ifra. Barnet kommer til å få det svært tøft senere i livet hvis han ikke får mer hjelp nå. Jeg sa ifra til min venninne, hennes eldste sønn var GAL! Han kastet ting rundt seg, slo dører og vinduer, hylte å vrælte, helt til jeg tok guttungen i nakken å sa høyt og bestemt at ; "når mordi har besøk, så går du ut å herjer, leker med venner, eller holder fred når dere har gjester over!" Han tok det til seg, og gikk ut å herjet på trampolinen. Da tok jeg en skikkelig prat med venninna min om at han måtte få mer hjelp, ellers ble det kaffe hos meg, uten at barna fikk komme over. Sånn skal ikke barn oppføre seg. Hun ble smurt, men jeg har alltid fortsatt med vanlig kontakt, og jeg har sagt til henne gang på gang, at jeg og min mann er der for henne hvis hun trenger støtte. Vi er fortsatt venner, og sønnen hennes har skjerpet seg litt, fikk vite at han faktisk ble mobbet av de hun trodde var vennene hans.. Anonymkode: 52566...0df Jeg vet ikke om «skjerpe seg» og «ble mobbet» kler hverandre helt? Men utfordringene er vel noe adressert, i det minste Anonymkode: 15e70...3f1 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Ikke dra. Tenk på ditt eget barn. Vær tydelig med alle involverte om hva som er årsaken. «Vi kan ikke ta med barnet vårt til et selskap der han blir slått og de andre voksne unnlater å sette grenser». Må si jeg synes synd på ADHD-ungen. Jeg ville kontaktet BV sporenstreks! Adferdsproblemene er nok ekstremt forsterket av fravær av oppdragelse. Han vil sannsynligvis få et fryktelig liv med sosiale problemer, arbeidsledighet, og muligens også rus og alvorlig kriminalitet. Dette vil være foreldrenes feil på grunn av oppdragelsen og ikke diagnosen. Man kan også spørre seg hvordan barn blir sånn. Kan mor ha drukket alkohol i løpet av svangerskapet og på den måten hjerneskadet ungen? Anonymkode: baf34...d17 14
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke dratt. Helt seriøst; dere må si ifra. Barnet kommer til å få det svært tøft senere i livet hvis han ikke får mer hjelp nå. Jeg sa ifra til min venninne, hennes eldste sønn var GAL! Han kastet ting rundt seg, slo dører og vinduer, hylte å vrælte, helt til jeg tok guttungen i nakken å sa høyt og bestemt at ; "når mordi har besøk, så går du ut å herjer, leker med venner, eller holder fred når dere har gjester over!" Han tok det til seg, og gikk ut å herjet på trampolinen. Da tok jeg en skikkelig prat med venninna min om at han måtte få mer hjelp, ellers ble det kaffe hos meg, uten at barna fikk komme over. Sånn skal ikke barn oppføre seg. Hun ble smurt, men jeg har alltid fortsatt med vanlig kontakt, og jeg har sagt til henne gang på gang, at jeg og min mann er der for henne hvis hun trenger støtte. Vi er fortsatt venner, og sønnen hennes har skjerpet seg litt, fikk vite at han faktisk ble mobbet av de hun trodde var vennene hans.. Anonymkode: 52566...0df Herregud... ble trist av det du skriver. Hvordan hadde du tatt det hvis noen tok ditt barn i nakken? Anonymkode: ba5cc...981 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud... ble trist av det du skriver. Hvordan hadde du tatt det hvis noen tok ditt barn i nakken? Anonymkode: ba5cc...981 Tuller du? Det er mye verre for barnet å vokse opp uten korrektur og grenser. Anonymkode: baf34...d17 41
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Barnet har en diagnose som han ikke rår over og samtidig som gjør han veldig impulsiv. Det er en forstyrrelse i hjernen dette. Barnet kan virke uoppdragent men det kan ikke for det rett og slett. Disse barna har det faktisk vanskelig og bør ikke få kjeft i tide og utide. Det er ikke enkelt for noen.. Likevel, må han forsøke å lære å regulere seg. Anonymkode: b901c...9a5 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke dra. Tenk på ditt eget barn. Vær tydelig med alle involverte om hva som er årsaken. «Vi kan ikke ta med barnet vårt til et selskap der han blir slått og de andre voksne unnlater å sette grenser». Må si jeg synes synd på ADHD-ungen. Jeg ville kontaktet BV sporenstreks! Adferdsproblemene er nok ekstremt forsterket av fravær av oppdragelse. Han vil sannsynligvis få et fryktelig liv med sosiale problemer, arbeidsledighet, og muligens også rus og alvorlig kriminalitet. Dette vil være foreldrenes feil på grunn av oppdragelsen og ikke diagnosen. Man kan også spørre seg hvordan barn blir sånn. Kan mor ha drukket alkohol i løpet av svangerskapet og på den måten hjerneskadet ungen? Anonymkode: baf34...d17 jada.. alle barn med adhd vil ende opp på nav og bli rusmisbrukere 🤦♀️ Foreslår at du leser deg opp på adhd. De voksne rundt er fortvilt, men barnet er den som er mest fortvilt her. hvordan tror du barnet har det? dette barnet trenger å bli møtt på en god måte. Støtte, oppmuntring, veiledning og bekreftelse. blir kvalm av dere som kaller dette barnet for krapyl og andre slemme ting. regner med dere ikke har barn selv.. Anonymkode: ba5cc...981 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barnet har en diagnose som han ikke rår over og samtidig som gjør han veldig impulsiv. Det er en forstyrrelse i hjernen dette. Barnet kan virke uoppdragent men det kan ikke for det rett og slett. Disse barna har det faktisk vanskelig og bør ikke få kjeft i tide og utide. Det er ikke enkelt for noen.. Likevel, må han forsøke å lære å regulere seg. Anonymkode: b901c...9a5 Det du skriver her er at barnet er såpas hjerneskadet/tilbakestående at det ikke klarer å lære selv de mest elementære sosiale regler. Synes du at det er noe å skrive om et barn? Mange med ADHD klarer helt fint å fungere som normale mennesker. Dette krever ekstra strenge grenser, ikke fri dressur. Å lage unnskyldninger for dårlig oppførsel er et mye større problem enn diagnosen i seg selv. Anonymkode: baf34...d17 34
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Det er mye verre for barnet å vokse opp uten korrektur og grenser. Anonymkode: baf34...d17 Barnet har nok både grenser og omsorg. Men enkelte barn med adhd er aktive og har liten impulskontroll og konsentrasjon. Det er en del av diagnosen. de voksne kan ikke irettesette hele tiden. Jobber selv med barn og dette er ikke veien å behandle et barn Anonymkode: ba5cc...981
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Det er mye verre for barnet å vokse opp uten korrektur og grenser. Anonymkode: baf34...d17 Det er mange andre og bedre måter å gjøre det på Anonymkode: 15e70...3f1 1
Bernardette Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Jeg hadde aldri feiret jul med det der. 24
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jada.. alle barn med adhd vil ende opp på nav og bli rusmisbrukere 🤦♀️ Foreslår at du leser deg opp på adhd. De voksne rundt er fortvilt, men barnet er den som er mest fortvilt her. hvordan tror du barnet har det? dette barnet trenger å bli møtt på en god måte. Støtte, oppmuntring, veiledning og bekreftelse. blir kvalm av dere som kaller dette barnet for krapyl og andre slemme ting. regner med dere ikke har barn selv.. Anonymkode: ba5cc...981 Jeg hadde aldri latt et barn oppføre seg sånn, og det er det det står på. Hva foreldrene aksepterer for oppførsel. Grunnen til at han fort kan bli rusmisbruker og kriminell er fordi han allerede nå viser voldelige tendenser, og fordi foreldrene har unnlatt å lære ham å fungere normalt. Lærer han det ikke som barn vil han aldri lære det. Anonymkode: baf34...d17 24
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri latt et barn oppføre seg sånn, og det er det det står på. Hva foreldrene aksepterer for oppførsel. Grunnen til at han fort kan bli rusmisbruker og kriminell er fordi han allerede nå viser voldelige tendenser, og fordi foreldrene har unnlatt å lære ham å fungere normalt. Lærer han det ikke som barn vil han aldri lære det. Anonymkode: baf34...d17 Mor til gutten har god veiledning av ppt, og hun følger nok de rådene og samarbeidet hun har der.. at ts vrir på dette og måten hun skriver på at barnet er uspiselig sier mye om henne. min far er lege, og han har adhd. Min tante (pappas søster) har også adhd, hun er psykolog.. de var begge rabbagasser som barn har de fortalt.. ro ned.. gutten Kommer til å klare seg godt. hvor gammel er gutten? Anonymkode: ba5cc...981 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri latt et barn oppføre seg sånn, og det er det det står på. Hva foreldrene aksepterer for oppførsel. Grunnen til at han fort kan bli rusmisbruker og kriminell er fordi han allerede nå viser voldelige tendenser, og fordi foreldrene har unnlatt å lære ham å fungere normalt. Lærer han det ikke som barn vil han aldri lære det. Anonymkode: baf34...d17 Haha... les deg opp om barns kognitive utvikling, adhd, hjernen så vil du kanskje forstå. Men du er ikke så smart ser jeg Anonymkode: ba5cc...981 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan mor ha drukket alkohol i løpet av svangerskapet og på den måten hjerneskadet ungen? Så vidt jeg har lest meg til, har ikke ADHD noe med alkohol under svangerskapet å gjøre. Det er derimot ofte arvelig. Min samboer har det, og søsteren hans er under utredning for det. Svigermor rørte ikke alkohol i noen av sine fire svangerskap. Anonymkode: 055a1...64a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå