AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Hvor vanskelig er det å bytte taklamper? Har kjøpt en eldre leilighet hvor jeg ønsker å bytte taklampene. Er dette noe jeg fint kan få til selv? Hilsen medium handy jente på 34 år. Anonymkode: fdf27...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Det er lett å bytte taklampe selv om den har en sukkerbit (google "lampe sukkerbit"). Jeg så på youtubevideoer og googlet først, og fikk det til uten problem - og jeg er ikke av den handy typen. Bare husk å skru av sikringen ført. Anonymkode: b996f...530
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å bytte taklampe selv om den har en sukkerbit (google "lampe sukkerbit"). Jeg så på youtubevideoer og googlet først, og fikk det til uten problem - og jeg er ikke av den handy typen. Bare husk å skru av sikringen ført. Anonymkode: b996f...530 Regner jeg må skru ned de gamle lampene før jeg kan se om de har sukkerbit. Hva gjør man om det mangler? Kan man kjøpe dette og sette på? Anonymkode: fdf27...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Skru av sikringen og skru ned lampa, da ser du hvordan det ser ut bak der. Pleier å være ganske enkelt. Pass på å ha et lite tynt og flatt skrujern til sukkerbiten. Anonymkode: 921db...e1c
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skru av sikringen og skru ned lampa, da ser du hvordan det ser ut bak der. Pleier å være ganske enkelt. Pass på å ha et lite tynt og flatt skrujern til sukkerbiten. Anonymkode: 921db...e1c Takk for tips. Dette er jo en eldre leilighet, men regner med prinsippet er det samme? Med ranke på ledninger, hvilken som skal hvor osv? Anonymkode: fdf27...d6b
Gjest Blondie65 Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Gamle leiligheter har sukkerbit, nyere leiligheter har ikke. Det er relativt enkelt å montere med sukkerbit. Det er ikke sikkert du trenger å tenke på sukkerbiten heller da nyere lamper har denne innebygget - det gjelder f.eks. alle IKEA sine (som jeg så langt har vært borte i).
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Gamle leiligheter har sukkerbit, nyere leiligheter har ikke. Det er relativt enkelt å montere med sukkerbit. Det er ikke sikkert du trenger å tenke på sukkerbiten heller da nyere lamper har denne innebygget - det gjelder f.eks. alle IKEA sine (som jeg så langt har vært borte i). Det er lamper fra ikea jeg har kjøpt. Har kjøpt sånne skinner med spotter. Krysser fingrene for at jeg får det til. Kjipt å betale mange tusen for å få dette gjort. Anonymkode: fdf27...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Dette er jo en eldre leilighet, men regner med prinsippet er det samme? Med ranke på ledninger, hvilken som skal hvor osv? Anonymkode: fdf27...d6b Ta bilder av før du tar ut ledningene til den gamle lampa. Er enten 2 eller 3 ledninger der, med 3 er ofte den ene gul og grønn ( jordledningen) og den må settes i riktig. Anonymkode: 921db...e1c
Gjest Blondie65 Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lamper fra ikea jeg har kjøpt. Har kjøpt sånne skinner med spotter. Krysser fingrene for at jeg får det til. Kjipt å betale mange tusen for å få dette gjort. Anonymkode: fdf27...d6b Dette skal gå helt greit! Fortell hvordan det gikk.
Minya Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 Husk også at hvis du har gamle dimmebrytere på veggene, så kan det hende at de også må byttes, hvis de nye lampene bruker LED-pærer. Dette finner du fort ut når du slår på lampa og den ikke dimmer gradvis, men i stedet er mer sånn av eller på, evt flimrer. Dette er noe mer komplisert enn å plugge en lampe til med sukkerbit, selv om prinsippet er i praksis det samme. Er greit om du har en venn/inne/familiemedlem som har litt mer peiling, hvis du er usikker og ikke har noen som kan hjelpe deg, bør du vurdere elektriker. Dette gjelder kun hvis det er dimmere som er eldre enn et par år gamle.
MiniMjau Skrevet 2. november 2020 #11 Skrevet 2. november 2020 hvis du kjøper nye ikealamper så har disse såkalte sukkerbitene KLIPS og ikke skruer. Den gamle lampen du skrur ned kan tenkes å ha 2 små skruer i sukkerbiten. Så er det en krok å henge lampen i eller et slags takfeste du skrur lampen fast i taket med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå