AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Jeg er helt fersk kontaktlærer i år, og skal om noen uker i gang med mine aller første utviklingssamtaler. Jeg har jo fått tips og triks fra kolleger, men lurer på hva dere som er foreldre setter pris på med en utviklingssamtale? Hva ønsker dere å vite/ snakke om? Hva synes du det er unødvendig at lærer tar opp? Anonymkode: 58aff...721
-venter- Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Noe positivt og noe som kan øves på til alle. Ikke overvekt hverken den ene eller andre retningen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Husk ihvertfall å ta med noe positivt og kanskje ikke innlede med alt som er negativt. Anonymkode: 78172...35b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Two starts and one wish. Det sa min ped.foreleser til meg. Man kommer utrolig langt med positiv forsterkning. Fokuser på godt samarbeid mellom skolen og hjemmet. Både elever og foreldre trenger å vite at de blir tatt seriøst når det er noe. Fortell hvilken kanal du foretrekker å bli kontaktet på, er det sms, e-post eller meldinger via skolens system (its Learning, Skooler eller hva dere bruker). Når er greit å ringe? Samtidig, så er jeg møkkalei av at ikke noe er godt nok i skolen. Det er alltid noe som skal forbedres. Det er ikke rart barn ikke føler de er gode nok som de er. Anonymkode: 1aa4a...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Two starts and one wish. Det sa min ped.foreleser til meg. Man kommer utrolig langt med positiv forsterkning. Fokuser på godt samarbeid mellom skolen og hjemmet. Både elever og foreldre trenger å vite at de blir tatt seriøst når det er noe. Fortell hvilken kanal du foretrekker å bli kontaktet på, er det sms, e-post eller meldinger via skolens system (its Learning, Skooler eller hva dere bruker). Når er greit å ringe? Samtidig, så er jeg møkkalei av at ikke noe er godt nok i skolen. Det er alltid noe som skal forbedres. Det er ikke rart barn ikke føler de er gode nok som de er. Anonymkode: 1aa4a...ec9 På mine to barns skole er det ikke slik i det hele tatt. Hver utviklingssamtale jeg har vært i har vært svært positiv og hyggelig. De har hatt forskjellige kontaktlærere i løpet av seks/fire års skolegang, uten at det noen gang har kommet noe negativt på samtalene. Jeg spør tilogmed, for jeg tenker at NOEN forbedringer kan vel gjøres, men får alltid til svar at barna er skoleflinke og høflige. Så da kan man jo lure på om det er denne skolen sin praksis å kun trekke frem det positive, eller om det er det at barna mine faktisk er så greie å ha med å gjøre som jeg selv opplever dem på hjemmebane? Anonymkode: 83a2e...ef0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Den beste utviklingssamtalen jeg har vært på, var da mitt mellomste barn gikk i første klasse, jeg husker ikke alt som ble sagt, men jeg husker hvordan jenta strålte da vi gikk ut derfra, og hvordan vi begge genuint følte at læreren så henne, likte henne og satte pris på å ha henne i klassen. Jeg vet jo at det kan ikke alltid være sånn, men det var så vidunderlig den gangen det var det. Hun følte seg virkelig som en superhelt den dagen. Ellers har jeg satt pris på de gangene jeg føler at læreren har sett mitt barn - bare små kommentarer om samtaler de har hatt, eller hvordan hun/han er, observasjoner jeg også har gjort, eller enda bedre, observasjoner jeg ikke har gjort (for jeg ser dem jo ikke i skolesammenheng), men skjønner at stemmer. Det er mye viktigere enn hvordan resultatene var på de nasjonale prøvene eller hva slags tester de nå enn har tatt, selv om det for all del må nevnes det også. Den minst vellykkede samtalen var med min eldste, noen dager etter den nevnte samtalen med den mellomste. De gjorde det omtrent likt både faglig, og ordensmessig, mens hos den eldste føltes det som om læreren gikk gjennom «obligatorisk» ros før han kunne fortelle om de tingene han ikke var helt fornøyd med, og det føltes veldig som om det var hans hovedmål med samtalen. De tingene han ikke var så fornøyd med føltes også veldig som pirk, veldig detaljfokusert (type, viktig å huske marg og stor bokstav i overskriftene, hun gikk da i tredje klasse) og så ikke helt de store linjene, følte jeg. Gikk ut derfra med en unge som egentlig gjorde det bra faglig, men likevel følte at det ikke gikk bra fordi hun av og til glemte å lage marg i lekseboken. Anonymkode: e15f4...366
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Rask og konkret. Ikke mye dilldall. Var på utviklingssamtale forrige uke. 20 minutter. Gikk igjennom nasjonale prøver, svar på spørsmålene barnet hadde fått i forkant, læreren sine svar og det sosiale. Barnet var fornøyd, jeg var fornøyd og lærer var fornøyd. Anonymkode: 49dd3...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt fersk kontaktlærer i år, og skal om noen uker i gang med mine aller første utviklingssamtaler. Jeg har jo fått tips og triks fra kolleger, men lurer på hva dere som er foreldre setter pris på med en utviklingssamtale? Hva ønsker dere å vite/ snakke om? Hva synes du det er unødvendig at lærer tar opp? Anonymkode: 58aff...721 Prøv å fortell om barnets dag, gjerne med innslag av gode /søte historier. foreldre vil ha detaljer, fordi de ikke kan være tilstede selv. Hvordan klarer han/hun seg i klasserommet? Hvem leker han/hun med? Hvordan er faglig utvikling? Hvordan går overgangsfaser? Synes skoler har litt å lære av bhg. Du må være øynene til barnet, og beskrive barnets verden for dem (foreldrene). Anonymkode: bf4e0...6d0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 Start alltid med det positive. Legg mye vekt på hva som er bra. Gi noen råd hva vi kan gjøre hjemme for å hjelpe barnet. Viktig også å legge stor vekt på hvordan barnet har det, hvem det leker med, hva det liker å gjøre osv. det sosiale kan bli litt glemt opp i alle nasjonale prøver osv. For litt siden hadde vi en utrolig dårlig samtale (heldigvis med en vikar,så det ble nok med den ene gangen). Samtalen starter med alt det negative, og vi fikk beskjed om at dette var overhode ikke noe vi hjemme skal rette noe fokus mot, læreren virket svært stresset og var veldig kort i praten, og når vi endelig kom til det positive så bare ble det oppsummert med noen få setninger så ferdig. Anonymkode: 9761f...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå