Gå til innhold

Dere som har diabetes type 2, hvor høyt er blodsukkeret deres fastende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regner med det varierer fra dag til dag, men på en "dårlig" dag, hvor høyt/lavt er det da? Hvordan merker du at det er høyt/lavt? 

Anonymkode: b03c3...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger mellom 3 og 4,2. Aldri høyere, aldri lavere. Etter å ha spist, derimot, ligger jeg mellom 1,2 og 6,5 et sted. Merker egentlig ikke om det ligger lavt eller høyt, jeg blir skitdårlig og får alle symptomer på føling +++ når jeg spiser uansett. 

Anonymkode: 12026...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger mellom 3 og 4,2. Aldri høyere, aldri lavere. Etter å ha spist, derimot, ligger jeg mellom 1,2 og 6,5 et sted. Merker egentlig ikke om det ligger lavt eller høyt, jeg blir skitdårlig og får alle symptomer på føling +++ når jeg spiser uansett. 

Da har du vel ikke diabetes type 2? Har du aldri bls over 6,5 har du ikke diabetes...

Anonymkode: c4469...8ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vel ikke diabetes type 2? Har du aldri bls over 6,5 har du ikke diabetes...

Anonymkode: c4469...8ac

Jeg hadde langtidsblodsukker på 6,2 på en måling en gang for mange år siden og dermed har jeg diabetes. Jeg har stilt spørsmålstegn ved diagnosen selv siden jeg i månedene før testen var svært, svært syk og alle verdier på alt var på bærtur, men en eneste høy måling på langtidsblodsukker er det som trengs. Fastlege, endokrinolog og alle andre leger jeg har vært innom er bestemte på det. En måling er nok og er diagnosen først satt kan den ikke fjernes. Ergo må jeg bare forholde meg til at jeg har diabetes type 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde langtidsblodsukker på 6,2 på en måling en gang for mange år siden og dermed har jeg diabetes. Jeg har stilt spørsmålstegn ved diagnosen selv siden jeg i månedene før testen var svært, svært syk og alle verdier på alt var på bærtur, men en eneste høy måling på langtidsblodsukker er det som trengs. Fastlege, endokrinolog og alle andre leger jeg har vært innom er bestemte på det. En måling er nok og er diagnosen først satt kan den ikke fjernes. Ergo må jeg bare forholde meg til at jeg har diabetes type 2. 

Det høres veldig rart ut. Tar du blodsukker ofte?Jeg måtte ha minimum to prøver med forhøyet verdier for å få diagnosen.

Anonymkode: ca89b...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig rart ut. Tar du blodsukker ofte?Jeg måtte ha minimum to prøver med forhøyet verdier for å få diagnosen.

Jeg tar ikke fastende hver dag lenger, men jeg tar hver gang jeg har spist siden jeg ofte får veldig lavt blodsukker etterpå uten å merke det. Jeg trenger å vite om samboeren min må bli hjemme/holde seg våken for å passe på meg eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare blodsukker verdier.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke fastende hver dag lenger, men jeg tar hver gang jeg har spist siden jeg ofte får veldig lavt blodsukker etterpå uten å merke det. Jeg trenger å vite om samboeren min må bli hjemme/holde seg våken for å passe på meg eller ikke. 

Diabetes er høyt blodsukker, men du har ekstremt lavt blodsukker når du får blodsukker ned i 1.2 mmol, det er jo kraftlig føling. 

Skal ikke fjerndiagnotisere, men type 2 høres helt feil ut. Det høres mye mer ut som hyperinsulinemi eller et insulinom, eller en annen tilstand hvor kropper overprorduserer insulin slik at blodsukkeret blir altfor lavt. Altså motsatt av diabetes.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger på 50-53 

Du har et fastende blodsukker på 50-53 mmol? Sikker på at du ikke mener 5.0 - 5.3 :) For 50 mmol er sinnsykt høyt, og noe man vanligvis blir lagt inn på akutten for.

Jeg er ikke type 2, men har vanligvis fastende blodsukker mellom 6.0 - 6.7 mmol for å svare trådstarter.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Diabetes er høyt blodsukker, men du har ekstremt lavt blodsukker når du får blodsukker ned i 1.2 mmol, det er jo kraftlig føling. 

Skal ikke fjerndiagnotisere, men type 2 høres helt feil ut. Det høres mye mer ut som hyperinsulinemi eller et insulinom, eller en annen tilstand hvor kropper overprorduserer insulin slik at blodsukkeret blir altfor lavt. Altså motsatt av diabetes.

Du har et fastende blodsukker på 50-53 mmol? Sikker på at du ikke mener 5.0 - 5.3 :) For 50 mmol er sinnsykt høyt, og noe man vanligvis blir lagt inn på akutten for.

Jeg er ikke type 2, men har vanligvis fastende blodsukker mellom 6.0 - 6.7 mmol for å svare trådstarter.

Du har type 1 kanskje? 

Har kjøpt meg blodsukkermåler for å følge med litt. Jeg har ikke diabetes om jeg har under 6 mmol fastende, ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har type 1 kanskje? 

Har kjøpt meg blodsukkermåler for å følge med litt. Jeg har ikke diabetes om jeg har under 6 mmol fastende, ikke sant? 

Type 1 ja.

Vanlig fastende blodsukker er 4.0 - 5.9 mmol.

Blodsukker fastende mellom 6.0 - 6.9 er prediabetes. 

Mens fastende blodsukker på 7.0 mmol og oppover er diabetes.

En annen viktig faktor er HbA1c og tilfeldig målinger over 11.2 mmol, for å diagnotisere diabetes.

Vanligvis får ikke friske personer blodsukker over 7.8 mmol etter mat, men også friske mennesker kan oppleve å få blodsukker opp mot 11.1 mmol (en sjelden gang), uten at det betyr diabetes ;) 

Blodsukker under 3.9 mmol defineres som føling, under 2.4 mmol defineres som hypoglykemi, som vil si kraftig føling.

Så da har du noen tall å gå etter ;)

Masse lykke til med målingen :) 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Type 1 ja.

Vanlig fastende blodsukker er 4.0 - 5.9 mmol.

Blodsukker fastende mellom 6.0 - 6.9 er prediabetes. 

Mens fastende blodsukker på 7.0 mmol og oppover er diabetes.

En annen viktig faktor er HbA1c og tilfeldig målinger over 11.2 mmol, for å diagnotisere diabetes.

Vanligvis får ikke friske personer blodsukker over 7.8 mmol etter mat, men også friske mennesker kan oppleve å få blodsukker opp mot 11.1 mmol (en sjelden gang), uten at det betyr diabetes ;) 

Blodsukker under 3.9 mmol defineres som føling, under 2.4 mmol defineres som hypoglykemi, som vil si kraftig føling.

Så da har du noen tall å gå etter ;)

Masse lykke til med målingen :) 

Tusen takk for et godt svar. Jeg håper jeg ikke har diabetes. Jeg er ikke så glad i å gå til legen, men om målingene viser at jeg kanskje har det så vil jeg jo så klart gå til legen. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen diabetes type 2 for noen uker siden og min lege sa at hvis det var to målinger av forhøyet blodsukker etter hverandre, så hadde man per definisjon diabetes. Mine målinger ble utført med 2-3 mnd i mellom. Mulig det med en måling er for mange år siden, eller så er det forskjellig fra lege til lege.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gangen jeg først hadde litt forhøyet langtidsblodsukker kjøpte jeg måler på eget initiativ for å sjekke regelmessig, og da lå jeg rundt 5.2-5.8 på morgenen. Et par år senere begynte det å øke opp til rundt 7, og jeg fikk testet langtidsbs. på ny og fikk diagnosen.

Dersom jeg våkner veldig tidlig og måler kan bs ligge mellom 5.8-7. Jo lenger jeg ligger om morgenen, jo høyere blir det. Virker som at det begynner å stige rundt kl 7-8. Jeg kan måle 6.5 kl 6.30, og ha 8 når jeg står opp kl 8.30. Noen ganger fortsetter det å øke dersom jeg ikke spiser noe til frokost, selv om jeg er mye i bevegelse.

Jeg har de beste målingene midt på dagen når jeg har både spist og vært i aktivitet. Jeg har et veldig fint langtidsblodsukker, men vet jeg må bli flinkere å unngå toppene.

Anonymkode: a1d3d...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blueberrymuffin skrev:

Det er ny skala nå. Jeg lå på 68 sist og lurer på om det tilsvarer ca 7,1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gangen jeg først hadde litt forhøyet langtidsblodsukker kjøpte jeg måler på eget initiativ for å sjekke regelmessig, og da lå jeg rundt 5.2-5.8 på morgenen. Et par år senere begynte det å øke opp til rundt 7, og jeg fikk testet langtidsbs. på ny og fikk diagnosen.

Dersom jeg våkner veldig tidlig og måler kan bs ligge mellom 5.8-7. Jo lenger jeg ligger om morgenen, jo høyere blir det. Virker som at det begynner å stige rundt kl 7-8. Jeg kan måle 6.5 kl 6.30, og ha 8 når jeg står opp kl 8.30. Noen ganger fortsetter det å øke dersom jeg ikke spiser noe til frokost, selv om jeg er mye i bevegelse.

Jeg har de beste målingene midt på dagen når jeg har både spist og vært i aktivitet. Jeg har et veldig fint langtidsblodsukker, men vet jeg må bli flinkere å unngå toppene.

Dawn phenomenon?

Anonymkode: 9f4a8...43e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dawn phenomenon?

Anonymkode: 9f4a8...43e

Regner med det.  Synes det utsatte stigningen litt når jeg gumlet i meg en liten skje peanøttsmør rett før sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, emilie123 skrev:

Det er ny skala nå. Jeg lå på 68 sist og lurer på om det tilsvarer ca 7,1

Langtidsblodsukker, og vanlig blodsukker som måles i mmol er to forskjellige ting. 

HbA1c på 68 mol tilsvarer ca 8,5 % etter den nye skalaen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...