Gå til innhold

Planlegge nytt kjøkken på hytta - hva må vi tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så vidt begynt å planlegge å skifte ut et gammelt plassbygd kjøkken på hytta. Hva bør vi tenke på i den forbindelse? Hytta ligger i skogen og materialer må fraktes inn på scooter til vinteren. Det er solcellepanel der, ikke vanlig strøm. Det blir antagelig et kjøkken fra IKEA. 

Så langt har vi tenkt på:

- valg av kjøkkenfronter

- det skal være gasskomfyr, -koketopp og -kjøleskap. Må finne løsning for plassering av gassbeholdere. Tips?

- huske belysning og elektrikerarbeid (12V)

Er det andre ting vi bør huske på, eller har noen gode ideer eller erfaringer fra lignende prosjekter? Tas imot med takk! 

Anonymkode: 30ac1...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bør ikke gassbeholdere plasseres utenfor? At du har de i ett tilbygg ved kjøkkenet?

Edit: ser jeg har blandet med oppbevaring av gass. Kan ikke lagres på loft eller i kjeller.

Endret av fittesnerk
Skrevet

Plassere gasskomfyr i nærheten av et vindu så dere kan få lufta ut stekeos? Nok plass i skuffer og skap? Ledstriper under evt overskap for lys som krever lite av solcellene?

Gassen må ut, den skal ikke stå inne i kjøkkenet eller hytta. Den kan få et snekra skap på yttervegg med gjennomføring til ovn og kjøleskap

Anonymkode: a5a29...f29

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plassere gasskomfyr i nærheten av et vindu så dere kan få lufta ut stekeos? Nok plass i skuffer og skap? Ledstriper under evt overskap for lys som krever lite av solcellene?

Gassen må ut, den skal ikke stå inne i kjøkkenet eller hytta. Den kan få et snekra skap på yttervegg med gjennomføring til ovn og kjøleskap

Gassen kan fint stå inne. Vi har beholderen i kjøkkenbenken under vasken. Har gassalarm og rikelig med ventilasjon året rundt. 

https://nrbr.no/bolig/gass-hjemme-og-pa-hytta/

Anonymkode: 6a103...0b3

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Gass som er i bruk kan stå inne, men gass som lagres må settes et annet sted (vi bruker separat vedbod). 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Plassere gasskomfyr i nærheten av et vindu så dere kan få lufta ut stekeos?

Har tenkt litt på dette. Har jo ikke mulighet for ventilator. Samtidig er jeg redd for et forferdelig grisete vindu om jeg setter komfyren ved vinduet. Det samme med gardinene. Men det er den eneste måten å få det ordentlig luftet ut på. Alternativet er at den står et stykke unna som i dag, med stekeos i halve hytta. Prøver å grille mest mulig ute pga dette, men orker ikke stå ute og grille så mye om vinteren. 
Har noen av dere komfyr under vindu, hva er deres erfaring med det? 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt litt på dette. Har jo ikke mulighet for ventilator. Samtidig er jeg redd for et forferdelig grisete vindu om jeg setter komfyren ved vinduet. Det samme med gardinene. Men det er den eneste måten å få det ordentlig luftet ut på. Alternativet er at den står et stykke unna som i dag, med stekeos i halve hytta. Prøver å grille mest mulig ute pga dette, men orker ikke stå ute og grille så mye om vinteren. 
Har noen av dere komfyr under vindu, hva er deres erfaring med det? 

Vi har ventilator. Har kun solcelle vi også☺️ 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ventilator. Har kun solcelle vi også☺️ 

Oi, hva slags type? Tar ikke den veldig mye strøm?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hva slags type? Tar ikke den veldig mye strøm?

Det husker jeg faktisk ikke, den var der da vi kjøpte hytta😅 men skal spørre mannen min om han husker👍🏻 Vi har ganske stort batteri, også kjører vi aggregat en liten stund hvis det blir for mye. Men går som regel fint uten dersom vi kun bruker den akkurat bare når vi lager mat☺️

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg faktisk ikke, den var der da vi kjøpte hytta😅 men skal spørre mannen min om han husker👍🏻 Vi har ganske stort batteri, også kjører vi aggregat en liten stund hvis det blir for mye. Men går som regel fint uten dersom vi kun bruker den akkurat bare når vi lager mat☺️

Skal nevnes at den ikke er i nærheten av like god som den vi har hjemme da. Men duger absolutt til formålet og er bedre enn ingenting☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...