Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år inviterer vi mine foreldre og min søster med samboer hjem til oss på julaften. Gleder meg veldig! Vi skal lage pinnekjøtt, og jeg er litt nervøs for at maten skal bli god nok. Ønsker også å stresse minst mulig, og vil gjerne ha litt tips fra dere som har laget noen julemiddager før.

Hva kan gjøres dagene i forveien? Hvor tidlig har du begynt med diverse som vasking? Hva er lurt å ikke glemme?

Anonymkode: 9e229...c9e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasking og baking kan du jo ta litt hver dag i hele desember. Jeg har det ganske rent hele tiden så har ikke noe mer å gjøre med det selv om det er jul. Pinnekjøtt gjør seg mye selv, potetene kan du ha under pinnekjøttet. Det forenkler mye. Kutt opp kålrot og gulrot kvelden før hvis du ønsker det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det som er aller lurest er å senke skuldrene og kravene og fokusere på det som er aller viktigst. Hva gir mest julestemning for deg og familien din? Ikke bruk tid på å vaske mer enn du ville gjort en vanlig uke så fremt du ikke faktisk har både tid og lyst. God mat (og pinnekjøtt er det jo vanskelig å lage feil), julepynt, musikk og god stemning, da har du egentlig det aller meste i boks. Husk at gjestene ikke kommer for å se om du har hybelkaniner i hjørnet eller støv på bokhyllene, de kommer for å ha det hyggelig. 

Husk å vanne ut pinnekjøttet, det står uansett og godgjør seg selv på julaften og krever ikke mye jobb. Så koker du poteter i tide til servering. Kålrotstappe kan du lage lenge i forveien og fryse ned, så trenger den bare varmes før servering. Veldig enkelt. :) 

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips! Gikk for pinnekjøtt ford det er vanskeligere å gjøre feil, ja. 😅 Og sikkert veldig lurt å lage kålrotstappen i forveien.

Anonymkode: 9e229...c9e

Skrevet

Hvis noen tilbyr seg å hjelpe til, f.eks ta med dessert eller noen kaker, så si ja.

Du trenger ikke vaske ned hele huset, konsentrer deg om de rommene gjestene kommer til å se (stue, kjøkken, bad, gang). De kommer ikke til å sjekke om du har vasket bak kommoden på soverommet (ikke engang svigermødre sjekker det på julaften).

Avtal gjerne på forhånd hvem som skal hjelpe til med f.eks å rydde av bordet. Da går det mye lettere, og du slipper å stå på kjøkkenet alene halve kvelden.

Husk tannpirkere! Pinnekjøtt har en lei uvane med å sette seg fast mellom tennene...

Hvis dere bare er voksne er det kanskje ikke så ekstremt mange gaver, men det er uansett lurt å ha et par søppelposer klare til papir og bånd. En saks eller to kan være greit å ha til gaveåpningen.

Anonymkode: 6abe1...ab7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...