Gå til innhold

Fly med hund i lasterom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal ha med hunden min på flyreise for første gang. Direkterute på i overkant av en time. Har et bur, men er veldig usikker på om det er stort nok. Har Ferplast Atlas 60 (91x61x66,5)(LxBxH).

Hunden er i dag 50 cm mankehøyde og ca 27 kg, er klaring på 16 cm fra manke til tak tilstrekkelig? Han er 6 mnd nå, skal fly når han er litt over 7 mnd så regner med han vokser litt fram til da.

Noen som vet om man må ha drikkebeholder i buret? Tenker jo i utgangspunktet at han ikke trenger drikke på ca 2 timer, og det tar jo litt ekstra plass i buret, samt fare for at vannet skvulper over?

Anonymkode: 0593d...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å høre med flyselskapet hva de godtar av maks størrelse på buret?. Påse at buret er godkjent for flyreise.

Ingen grunn til å ikke feste på drikkeflaske på buret

Anonymkode: f08f8...eda

• Liker 1
Skrevet

Ville hatt et større bur.

Ja du må ha med drikke/matskål som kan klipses fast i buret. Ikke som skal ha vann i seg. Men for at bakkemannskapet skal kunne mate/vanne hunden etter du har levert den inn viss det skulle bli problemer med flighten om den blir utsatt osv.

Anonymkode: 7fd52...683

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare å høre med flyselskapet hva de godtar av maks størrelse på buret?. Påse at buret er godkjent for flyreise.

Ingen grunn til å ikke feste på drikkeflaske på buret

Anonymkode: f08f8...eda

Jeg lister jo opp tre grunner til å ikke ha drikke i buret :) 

Neste størrelse blir max størrelse hos widerøe. Så det blir jo en vurdering om jeg trenger et enda større bur når han blir fullvoksen (feks vari kennel giant), men da kan han ikke lenger fly med widerøe og jeg må kjøpe et tredje bur (skal fly med widerøe denne gang så kan ikke gå rett på Giant). Skjønner ikke hvordan store raser som berner sennen, malamute eller andre store raser får flydd? 

Skrevet

Det er ikke sikkert du får fly uten mulighet til å gi vann i buret, SAS krever at det skal være mat- og vannskål i buret. Det finnes gode skåler som ikke skvalper, evt lære inn drikketut. 
Ang str må du rett og slett måle hunden i henhold til kravene på hvor god plass den skal ha i buret og så legge på litt «vokserom» til valpen. 
Store dyr med bur over tillat maks størrelse går som cargo. 

Anonymkode: d5c11...317

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert du får fly uten mulighet til å gi vann i buret, SAS krever at det skal være mat- og vannskål i buret. Det finnes gode skåler som ikke skvalper, evt lære inn drikketut. 
Ang str må du rett og slett måle hunden i henhold til kravene på hvor god plass den skal ha i buret og så legge på litt «vokserom» til valpen. 
Store dyr med bur over tillat maks størrelse går som cargo. 

Anonymkode: d5c11...317

Skal fly med Widerøe og Norwegian og de krever ikke vannskål, men ser poenget med at det kan være greit dersom det blir forsinkelse. Målte han fra hodet til gulvet likt som i linken din, og nå har han ca 3 cm klaring. Jeg ble litt stressa av hele greia så jeg kjøpte et større bur og la det vi har ut for salg på finn. Det nye buret gir han klaring på 13 cm fra hodet til toppen av buret. Håper han ikke vokser noe mer enn det fram til han blir fullvoksen. Det bør i alle fall klare seg for denne gang.

Skrevet

Hva er forresten forskjellen på å sende på vanlig måte og i cargo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...