Gå til innhold

Krangler mye med mannen min pga svigermor og svigerinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg krangler mye med min mann pga en fæl svigermor og svigerinne (mannens brors kone). Svigermor har forskjellsbehandlet oss i lang tid, hun og svigerinnen er nære, mens jeg blir holdt utenfor. Min mann er en sånn som overser det hele, og hver gang jeg har konfrontert min mann eller svigermor, har min mann bortforklart eller tatt sin mors parti. Han har til og med tatt min svigerinnes parti fremfor meg. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, disse tankene plager meg. Det har skjedd så mye mellom meg svigermor og svigerinne som jeg ikke greier å legge bak meg. De tingene plager meg hele tiden, dette fører igjen til at jeg tar det opp med mannen min. Han tar deres parti og vi ender opp med å krangle. 

Hva synes dere jeg bør gjøre? Ikke si gå ifra mannen din, vi har ett lite barn sammen som er under året. Jeg vil få dette til å fungere. 

Anonymkode: 80ee4...0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare drit i de. Slutt å gidde å ha noe med de å gjøre (bortsett fra et årlig plikt-besøk før jul) og slutt å krangle med mannen din om de. Det er moren hans, så der kommer du nok ingen vei annet enn å lage dårlig stemning mellom dere to. 

Bare drit i de og slutt å ha mer kontakt med de enn absolutt nødvendig. 

Anonymkode: 3dcaa...532

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde valgt å ha så lite kontakt med de som mulig. Kun når det er noe spesielt som skjer. Og være reservert men, høflig(hyggelig). Og så bruker du mer tid/energi på de rundt dere som gir dere positiv energi. 

• Liker 5
Skrevet

OK, hvis du har tatt opp dette like mange ganger med mannen din som du har skrevet her så skjønner jeg godt at mannen din er lei. Og det er ikke sikkert at det blir opp til deg å bestemme at dere ikke skal gå fra hverandre, du høres besatt ut og en dag har han fått nok.

Måten du får dette til å funke på er å akseptere at du styrer ikke svigermor og svigerinne. Du styrer bare deg selv. Og hvis du ikke har selvkontroll nok til å la være å henge deg opp i noe du ikke kontrollerer så finnes det profesjonelle aktører som kan hjelpe deg med det. La mannen din få fred hvis du bryr deg noe som helst om han. Han skal ikke stille opp som hobbypsykolog for deg.

• Liker 10
Skrevet

Ta avstand og bare la det ligge. Hev deg over det. 

• Liker 1
Skrevet

Ta det opp direkte med de hvis mannen din er feig. 

Anonymkode: 75635...052

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta det opp direkte med de hvis mannen din er feig. 

Anonymkode: 75635...052

Har gjort det, men da gikk svigermor rett inn i offerrollen.

Skrevet
6 minutter siden, FrkZ skrev:

Jeg hadde valgt å ha så lite kontakt med de som mulig. Kun når det er noe spesielt som skjer. Og være reservert men, høflig(hyggelig). Og så bruker du mer tid/energi på de rundt dere som gir dere positiv energi. 

Hun videoringer mannen daglig og skal ha detaljert info om meg hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg krangler mye med min mann pga en fæl svigermor og svigerinne (mannens brors kone). Svigermor har forskjellsbehandlet oss i lang tid, hun og svigerinnen er nære, mens jeg blir holdt utenfor. Min mann er en sånn som overser det hele, og hver gang jeg har konfrontert min mann eller svigermor, har min mann bortforklart eller tatt sin mors parti. Han har til og med tatt min svigerinnes parti fremfor meg. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, disse tankene plager meg. Det har skjedd så mye mellom meg svigermor og svigerinne som jeg ikke greier å legge bak meg. De tingene plager meg hele tiden, dette fører igjen til at jeg tar det opp med mannen min. Han tar deres parti og vi ender opp med å krangle. 

Hva synes dere jeg bør gjøre? Ikke si gå ifra mannen din, vi har ett lite barn sammen som er under året. Jeg vil få dette til å fungere. 

Jeg syns du bør være med noen som står på din side, uansett hvem som er i mot. Hva er ellers vitsen med et forhold eller giftemål?

Anonymkode: 35889...91f

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun videoringer mannen daglig og skal ha detaljert info om meg hele tiden.

Gir han henne noe info om deg? Det burde han holde seg for god for. Jeg hadde vurdert å bestilt en time på familiekontoret. Kanskje de kan påvirke han noe. Få han til å respektere deg mer. Og beskytte deg mot de. Om det ikke hjelper, og det blir brudd med dere. Er jeg stygt redd de kommer til å bli verre. Slike mennesker er best å holde på lang avstand.

• Liker 1
Skrevet

Forhold mellom svigermødre og svigerdøtre kan være ganske forskjellig. 
Noen klikker man bare bedre med og føler seg mer vel med og da blir de prioritert.
Når den som ikke blir prioritert påpeker dette og begynner å lage problemer av det, blir det enda mindre interessant å bruke tid på vedkommende, så har man en dårlig sirkel.
Jeg ville tatt avstand, brukt så lite energi på svigermor som mulig og nedprioritert de på alt, dvs jul. bursdager osv.
Det eneste jeg finner kritikkverdig er om din mann deler mye om deg til svigermor, der bør du ta en normal samtale og si at siden situasjonen er som den er føler du deg ikke konfortabel med det, at du ønsker å sette en strek og gå videre og forsøke og ikke bry deg, men da må han respektere at han ikke skal utlevere deg til sin mor. 
Om han fortsetter å utlevere deg vil konflikten kun kunne eskalere, og det ønsker han vel ikke?

Det er hans mor, de vil snakke sammen, de har ett bånd, respekter det men samtidig be han respektere deg med at du ikke vil utleveres. Så får dere ha en samtale om hva som er utlevering osv. 
Men tror nok dere vil ha godt av å ta den samtalen på familievernkontoret, de kan hjelpe masse.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare drit i de og slutt å ha mer kontakt med de enn absolutt nødvendig. 

Det er akkurat det jeg ikke greier! Jeg har allerede ett dårlig forhold og det fylles alltid på med enda flere negative opplevelser. Problemstillingen min er hvordan drite i en person som provoserer deg og vil deg så vondt? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familievernkontoret!

Anonymkode: c2db4...a70

Skrevet

Du kan ikke la dine tanker om svigermor og svigerinne ta over ditt og din families liv. Du må rett og slett la det gå & komme deg videre i tankesettet ditt. 

Og mannen din må slutte å «rapportere» til svigermor om deg - det synes jeg du har rett til å kreve. For øvrig er det moren hans og det er rimelig at de har kontakt. 

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kansje gå litt i deg selv om du klager over at  mor og datter et nærere forhold enn med deg som er svigerdatter. I tillegg forsøker du å sette mannen som er deres sønn/bror om mot de... bygger ikke nære relasjoner det altså. 

Anonymkode: 7f625...c0d

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg ikke greier! Jeg har allerede ett dårlig forhold og det fylles alltid på med enda flere negative opplevelser. Problemstillingen min er hvordan drite i en person som provoserer deg og vil deg så vondt? 

Men altså, hvorfor har du et så sterkt behov for å bruke masse tid med noen du ikke liker og som ikke liker deg??? Kan du ikke bare godta at dere har dårlig kjemi, og så la det være? Kan du ikke henge med din egen mor og mase på henne i stedet, eller liker ikke hun deg heller? Har du ingen venner du heller kan bruke tid på?

Hvis det er du som har de andre trådene om samme tema bør du kanskje vurdere å snakke med fastlegen din, for dette virker som et helt manisk oppheng

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kansje gå litt i deg selv om du klager over at  mor og datter et nærere forhold enn med deg som er svigerdatter.

Anonymkode: 7f625...c0d

Er mannen sin bror sin kone :) Ikke søster til mannen :) 

Jeg har gitt opp svigerfar. Flere år uten å snakke med han. Nå er det litt lettere, da svigermor er på hjem, dement :( 

Anonymkode: 8b189...bbb

Skrevet (endret)

Hvis du opplever denne kontakten som for belastende, så står du jo fritt til å begrense kontakten. Du ikke involvere deg med dem hvis du ikke opplever at det er greit. Du kan forholde deg hyggelig, men nøytral når dere treffes.

Endret av Eryxo
Skrevet

Noen mennesker har man kjemi med, andre ikke. At din svigermor har kjemi med din svigerinne er da flott. Og er en realitet du bare må leve med. Du kan ikke true deg inn i et forhold du ikke er ønsket i. Man må ikke omgåes svigerfamilie.

Anonymkode: 80202...6d3

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du må se realitetene i øynene - det var idiotisk av deg å få et barn med denne mannen. Du har opprettet ca. en milliard tråde om det. Har ser ikke situasjonen på samme måte som deg, har aldri gjort det, og kommer aldri til det, uansett om du tar det opp med ham ti, tyve, eller tusind ganger til. Han er totalt uinteressert i å gjøre om på noe for å få forholdet til å fungere (for deg). 

Anonymkode: 62308...b7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...