Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, herlighet ts; du må gi mer opplysninger. h*n som skrev 300’ gjettet bare

Anonymkode: 80e59...fdc

Han som skrev gjettet ja, halvparten går i skatt og mva pluss drift og leie m omkostn. Er det et hjemmefirma er det mer utbytte, avskrivninger vet vi ikke. Såh, 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et enkeltmannsforetak fakturerer for 1million hva sitter man da igjen med av lønn?

Anonymkode: e14bd...8cc

0 kr, man mottar ikke lønn fra et enkeltpersonforetak. Er dette et lurespørsmål? 

Endret av Traktor
  • Liker 2

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et enkeltmannsforetak fakturerer for 1million hva sitter man da igjen med av lønn?

Anonymkode: e14bd...8cc

Seriøst?

Hvor lang er hyssingen i skapene mine?

Her er det flere faktorer som spiller inn. Uansett så anbefaler jeg aldri å ha enk AS for the win

• Liker 2
Gjest Blondie65
11 minutter siden, Traktor skrev:

0 kr, man mottar ikke lønn fra et enkeltpersonforetak. Er dette et lurespørsmål? 

Hvem er det som ikke mottar lønn fra et enkelt personsforetak? Er dette en generell regel, eller gjelder det bare eieren? Vil ingen ansatte i et ENK få lønn?

Jeg er helt enig i at at trådstarters spørsmål er like definitivt som @Fru Uperfekts spørsmål om hyssingen i skapet. Man kan godt legge til om det finnes hyssing i skapet, om hyssingen er en stump eller på en ubrukt rull og om den vil farge av når man koker den i stuingen (Bridget Jones på randen - for de som ikke har lest boken).

Altså: Det går ikke an å svare på dette uten en lang lang lang liste med antakelser.

Gjest Føsleguri

Eieren av et enkeltpersonforetak får ikke lønn, vedkommende skatter av overskuddet. 

Overskuddet kommer man fram til ved slik:

Omsetning (eksl. mva)

minus varekostnad, lønn til andre ansatte  enn eier, avskriving, husleie, strøm, regnskap, renhold, renovasjon, bilutgiftene, renter osv

Resultatet må får da er skattbar inntekt. Overskudd etter skatt er eierens "lønn".

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og skatten blir ikke tenkt før skatteoppgjøret, ikke sant? Så om man ikke har spart får man seg en skattesmell...

Anonymkode: c724b...788

En har forskuddsskatt 4 ganger i året i tillegg til skatteoppgjøret.

Anonymkode: 54e5b...800

For mitt vedkommende hadde en slik bruttoinntekt ført til at inntekten min hadde vært det som var igjen etter skatt, vil tippe 40 noen prosent skatt. Har fint lite utgifter og er ikke mva-pliktig. 

Anonymkode: e29a5...c47

• Liker 1

Annonse

En har forskuddsskatt 4 ganger i året i tillegg til skatteoppgjøret.

Når er det dette er? Jeg har ENK på første året men har ikke tjent så veldig mye enda, rett under 50 000. Tror ikke jeg har betalt forskuddsskatt, ikke som jeg veit om hvertfall 😬

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når er det dette er? Jeg har ENK på første året men har ikke tjent så veldig mye enda, rett under 50 000. Tror ikke jeg har betalt forskuddsskatt, ikke som jeg veit om hvertfall 😬

15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. 

Har ikke hørt noe til det 🤷‍♀️ er vel fordi jeg ikke har tjent opp nok enda? 

Annonse

Fordi det er første året, skatteetaten har ikke noe å beregne ut fra. Så du må sette av selv.

Anonymkode: 9d757...6f5

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten registrere det selv på skattekortet ditt. Det kommer uansett på skattemeldingen for 2020, og dersom du generelt har betalt for lite i skatt får du en skattesmell. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er første året, skatteetaten har ikke noe å beregne ut fra. Så du må sette av selv.

Anonymkode: 9d757...6f5

Ok. Jeg har hatt noen andre jobber som ikke er knytta til ENKet mitt, og fått masse skattefradrag der i hvertfall, så kanskje det gjevne seg litt mer ut (håper jeg) 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å høre fra skatteetaten. En må følge dette opp. Misser en en termin, forfaller de andre automatisk der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...