AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Jeg har bestemt meg for å få barn alene med donor. Hva er greit å tenke på da i forhold til planlegging? Jeg tenker å vente til vår/sommer med insemineringen, slik at barnet blir født tidligst i starten av 2022. Så en tråd her om barnehageplass til mars-babyer, er det slik at det er vanskelig å få barnehageplass hvis barnet ikke er født på sommeren? Jeg har helt grei økonomi, men jeg er jo alene om alle utgifter så blir jo vanskelig å skulle ta ulønnet permisjon i månedsvis. Og hvordan er det med permisjon som alenemor, får man et helt år permisjon da? Ønsker ingen meninger om mitt valg om å få barn med donor, men takker for alle svar som omhandler økonomi og praktiske ting å tenke på Anonymkode: 37962...873
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Du kan velge mellom 49 uker med 100 prosent lønn eller 59 uker med 80 prosent lønn. Når du får barn alene, få du alle ukene ja. 🙂 Usikker på regler rundt bhg-plass. Men i noen kommuner er det jo vanskeligere å få plass... Vet ikke hvor gammel du er, men ikke ta det for gitt at du blir gravid på første forsøk. Det kan ta tid, så jeg ville ikke ha prøvd å "time" inseminering i forhold til riktig tid på året. Lykke til! Anonymkode: ff735...509 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Eg ville ha handla det meste i forkant når du er over 12 veker gravid og alt ser bra ut. Du får ikkje hjelp til å skru sammen møbler (antar eg). Så du må ordna mesteparten i forkant sjølv, same gjelder ås kaffa bilstol om du trenger det. Og faktisk klare ta den inn og ut av bilen, ISO-fix er så enkelt for meg nå som eg har erfaring. Men for folk som aldri har tatt i ein barnestol er det faktisk ein liten læringskurve. Annbefaler også 80% sånn at du får mest tid med barnet, men det er ikkje krise om du tar 100% heller. Anonymkode: e55cf...922 3
Pinto2013 Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Nå vet jeg ikke om du har noe særlig nettverk og kan få litt hjelp og støtte innimellom? Jeg ville rett og slett gjort ting mest mulig praktisk og tilrettelagt om du skal være alene hele barselperioden. Funksjonell stelleplass, skaffe en vippestol kanskje, en seng som egner seg for samsoving i tilfelle det blir aktuelt, men også egnet soveplass for baby alene om det kan være løsningen. God ammepute, kanskje lage opp noen gode Middager og brød til å ha i fryseren. Gjøre unna de fleste store innkjøp tidlig i svangerskapet i tilfelle du blir dårlig. Aner heller ikke hvordan du har det økonomisk, men jeg hadde kanskje satt av litt penger til luksusgoder og uforutsette utgifter. Et eksempel kan være å handle mat på nett med hjemlevering, det kan være godt å ha råd til innimellom. Eller ferdigmat til både baby og deg når det er tid for fast føde. Når det er sagt så er det umulig å si hvordan det blir for deg. For noen er de første mnd veldig kos, ok med søvn og rolige dager i baby bobla med amming som går som en drøm. For andre er dette en ekstrem periode som koster mye fysisk og psykisk, mens andre halvår er magisk og rosenrødt. Og alt i mellom selvfølgelig. Masse lykke til, det er virkelig noe helt spesielt ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Du trenger å finne ut av hva som skal gjøres når ungen har alle skoleferiene. Har du anledning til å ta fri, eller må ungen være andre steder? Du får all permisjonen. Få deg en uføreforsikring hvis du ikke allerede har det. Har du en backup-plan for når du er syk? Det være seg influensa eller annen sykdom. ps: jeg støtter deg i valget ditt ❤️ Anonymkode: fdffa...ec9 5
Brunello Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eg ville ha handla det meste i forkant når du er over 12 veker gravid og alt ser bra ut. Du får ikkje hjelp til å skru sammen møbler (antar eg). Så du må ordna mesteparten i forkant sjølv, same gjelder ås kaffa bilstol om du trenger det. Og faktisk klare ta den inn og ut av bilen, ISO-fix er så enkelt for meg nå som eg har erfaring. Men for folk som aldri har tatt i ein barnestol er det faktisk ein liten læringskurve. Annbefaler også 80% sånn at du får mest tid med barnet, men det er ikkje krise om du tar 100% heller. Anonymkode: e55cf...922 Hvorfor antar du at hun ikke har familie og venner som kan hjelpe til? De fleste har vel det? Kona hadde lett kommandert meg hjem til en venninne for å hjelpe til med montering av møbler. 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å få barn alene med donor. Hva er greit å tenke på da i forhold til planlegging? Jeg tenker å vente til vår/sommer med insemineringen, slik at barnet blir født tidligst i starten av 2022. Så en tråd her om barnehageplass til mars-babyer, er det slik at det er vanskelig å få barnehageplass hvis barnet ikke er født på sommeren? Jeg har helt grei økonomi, men jeg er jo alene om alle utgifter så blir jo vanskelig å skulle ta ulønnet permisjon i månedsvis. Og hvordan er det med permisjon som alenemor, får man et helt år permisjon da? Ønsker ingen meninger om mitt valg om å få barn med donor, men takker for alle svar som omhandler økonomi og praktiske ting å tenke på Anonymkode: 37962...873 All permisjon går til deg ja I min kommune prioriteres aleneforeldre foran i barnehagekøen. Du kan også søke om å få dekket 64% av barnehageregningen når den tid kommer, får du ikke bhg-plass kan du søke om kontantstøtte og overgangsstønad. Overgangsstønad får du også om du er i jobb og tjener under en viss grense (ca 500 000 tror jeg grensa er på). Hvis jeg skulle kunne valgt når baby skulle bli født, ville jeg valgt juni-juli-august mtp barnehagestart Som en annen skrev, lurt å handle inn det meste til baby i god tid før termin, lag også opp mat i fryseren som er lett å varme opp til deg selv. bruk familie og venner som vil bidra til hjelp med hus og baby, de er gull verdt omså bare for en trilletur så du får dusje alene. Masse lykke til! Jeg fikk barna lene for ti år siden, og selv om det var mye jobb de første årene, var det verdt det ❤️ Anonymkode: 41838...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 Tusen takk for fine og nyttige tips Jeg tjener helt gjennomsnittlig, men er økonomisk anlagt så jeg har allerede en del på buffer og har begynt å spare på en egen konto til assistert befruktning. Tenker å kjøpe det aller meste før baby er født ja, slik at jeg slipper å handle noe nødvendig utstyr rett etter babyen er født. Har nærmeste familie i en annen by, bare en liten kjøretur unna. Ellers har jeg litt familie her jeg bor også, samt gode venninner. Mamma støtter meg 100% i dette, og vil være til hjelp både praktisk og økonomisk hvis jeg skulle ha behov. Hun har allerede sagt at hun skal sponse vogn. Tror den økonomiske biten blir å gå greit, da jeg er vant til å leve nøkternt og flink å spare. Mye får man jo kjøpt brukt også, og store klespakker selges jo hele tiden på Facebook. God ide det med å fryse ned mat så jeg har liggende Hvilken økonomisk støtte får man egentlig som alenemor? TS Anonymkode: 37962...873 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 Nå har jo enslige kvinner fått rett til assistert befruktning i det offentlige, men det kan være lang ventetid. Så jeg ville undersøkt nå hvor lang ventetiden er, mulig du bør stille deg i kø allerede nå for å få inseminasjon neste høst. Hvis du vil bruke offentlig tilbud da. Lykke til, det kommer til å gå fint! Anonymkode: e90d4...751 1
Xfreya Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fine og nyttige tips Jeg tjener helt gjennomsnittlig, men er økonomisk anlagt så jeg har allerede en del på buffer og har begynt å spare på en egen konto til assistert befruktning. Tenker å kjøpe det aller meste før baby er født ja, slik at jeg slipper å handle noe nødvendig utstyr rett etter babyen er født. Har nærmeste familie i en annen by, bare en liten kjøretur unna. Ellers har jeg litt familie her jeg bor også, samt gode venninner. Mamma støtter meg 100% i dette, og vil være til hjelp både praktisk og økonomisk hvis jeg skulle ha behov. Hun har allerede sagt at hun skal sponse vogn. Tror den økonomiske biten blir å gå greit, da jeg er vant til å leve nøkternt og flink å spare. Mye får man jo kjøpt brukt også, og store klespakker selges jo hele tiden på Facebook. God ide det med å fryse ned mat så jeg har liggende Hvilken økonomisk støtte får man egentlig som alenemor? TS Anonymkode: 37962...873 Du får dobbel barnetrygd, skattefradrag, overgangsstønad i inntil 3 år hvis du har lav inntekt , redusert oppholdsbetaling i barnehagen hvis du har lav inntekt, og stønad til barnetilsyn. Og bidragsforskudd fra Nav siden far ikke skal betale barnebidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 7 timer siden, Xfreya skrev: Du får dobbel barnetrygd, skattefradrag, overgangsstønad i inntil 3 år hvis du har lav inntekt , redusert oppholdsbetaling i barnehagen hvis du har lav inntekt, og stønad til barnetilsyn. Og bidragsforskudd fra Nav siden far ikke skal betale barnebidrag. Wow. Og hvor mye utgjør dette da ca? Har årslønn på ca. 480 000. Anonymkode: 37962...873
Xfreya Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Wow. Og hvor mye utgjør dette da ca? Har årslønn på ca. 480 000. Anonymkode: 37962...873 Nå aner jeg ikke hvor mye du skatter, og jeg gidder ikke lese tabellen for å se nøyaktig hva du kan få i overgangsstønad, men røft regna blir det nok ca 6000 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jo enslige kvinner fått rett til assistert befruktning i det offentlige, men det kan være lang ventetid. Så jeg ville undersøkt nå hvor lang ventetiden er, mulig du bør stille deg i kø allerede nå for å få inseminasjon neste høst. Hvis du vil bruke offentlig tilbud da. Lykke til, det kommer til å gå fint! Anonymkode: e90d4...751 Har ikke undersøkt ventetiden på dette, men regner med den er lang. Jeg har bestemt meg for å gjøre det på privat klinikk, da får jeg styre litt selv med når det passer for meg Anonymkode: 37962...873 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke undersøkt ventetiden på dette, men regner med den er lang. Jeg har bestemt meg for å gjøre det på privat klinikk, da får jeg styre litt selv med når det passer for meg Anonymkode: 37962...873 Fint, sykt at enslige kan ta plass for de som virkelig strever med å få barn i det offentlige kun fordi man ikke vil ha en partner eller evner å finne seg en...egoistisk.... Anonymkode: 28c71...42e 2
sirenas Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint, sykt at enslige kan ta plass for de som virkelig strever med å få barn i det offentlige kun fordi man ikke vil ha en partner eller evner å finne seg en...egoistisk.... Anonymkode: 28c71...42e Dust 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Jeg er alenemor, og de viktigste økonomiske tipsene har du tror jeg. Men dette med nettverk er viktig. Det må ikke være stort, men det må være noe. Avtal ting på forhånd hvis du kan. Feks "kan jeg ringe deg hvis vi begge ligger med spysjuka, kan du da hjelpe til?" Eller alliere deg med noen ang barnepass eller noe annet avlastende. Tror forventningene er det som gjør at det virker uoverkommelig å være alenemor, mens fristende for andre. Så ikke tenk for mye på å kontrollere alt, feks når barnet blir født eller hvordan ting vil bli. Hvis ting ikke går etter planen, er det lettere at det føles som om noe faller i grus. Så ikke overplanlegg det 😊 Anonymkode: a111c...db6 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 14 minutter siden, sirenas skrev: Dust Det er jo ikke noe medisinsk grunnlag for at spesialisthelsetjenesten og våre skattepenger skal være med å finansiere dette. Får man påvist at man har noe "feil" eller har forsøkt lenge å få barn uten hell så skal man få hjelp. Får man barn alene så har man jo ikke prøvd å lage barn selv engang, og dermed er ikke dette et medisinsk problem. Greit at man kan skulle kjøpe seg dette på egen hånd, men dekket av det offentlige...helt sjukt....🤮 Anonymkode: 28c71...42e 3
supernaturalfan Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 På 1.11.2020 den 16.35, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å få barn alene med donor. Hva er greit å tenke på da i forhold til planlegging? Jeg tenker å vente til vår/sommer med insemineringen, slik at barnet blir født tidligst i starten av 2022. Så en tråd her om barnehageplass til mars-babyer, er det slik at det er vanskelig å få barnehageplass hvis barnet ikke er født på sommeren? Jeg har helt grei økonomi, men jeg er jo alene om alle utgifter så blir jo vanskelig å skulle ta ulønnet permisjon i månedsvis. Og hvordan er det med permisjon som alenemor, får man et helt år permisjon da? Ønsker ingen meninger om mitt valg om å få barn med donor, men takker for alle svar som omhandler økonomi og praktiske ting å tenke på Anonymkode: 37962...873 Ikke noe å bidra med sånn sett, men vil ønske deg masse lykke til ❤️ En spennende tid i vente 😄 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke undersøkt ventetiden på dette, men regner med den er lang. Jeg har bestemt meg for å gjøre det på privat klinikk, da får jeg styre litt selv med når det passer for meg Anonymkode: 37962...873 Det kan ta lang tid, og jeg opplevde at jeg fikk velge selv når jeg ville ha behandling i det offentlige fordi jeg satte meg tidlig på venteliste. Plutselig må du ha prøverør og ikke bare inseminasjon, og da blir det dyrt. Så jeg ville vurdert søknad til det offentlige uansett. Anonymkode: e90d4...751
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 En detalj, men en viktig en. Hvor ligger barnehagene rundt deg og hvilken arbeidstid har jobben din? Rekker du både levering og henting i bhg uten å gå ned i stilling? Anonymkode: 65eeb...de1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå