Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du velger Helse og oppvekst så lønner det seg å ta fagbrev så påbygg da du da kan gå vg4 påbygg som er færre timer enn vg3. Det er mye høyere gjennomføringsgrad på vg4 påbygg vs vg3.

Om du vil gå yrkesfag ville jeg heller anbefalt service og samferdsel fremfor Helse og oppvekst. 

Anonymkode: 5c1c7...264

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil gå yrkesfag ville jeg heller anbefalt service og samferdsel fremfor Helse og oppvekst. 

Service og samferdsel er lett men hvis du skal gå lære ville jeg anbefalt å gå kontor og administrasjonsfaget. Passer jo litt siden du skal bli jurist. 

Men en viktig ting som de andre sier. Det er mange useriøse som går på yrkesfaglig linjer, mange er barnslige, driter i skolen osv. Dette sier jeg fra min egnen erfaring. Du burde heller gå studiespes fordi det tar kortere tid og du slipper lærlingetiden. 

Anonymkode: 922ec...af6

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok en del av grunnen til det er at mesteparten av de som går påbygg egentlig ikke har lyst, men gjør det fordi de ikke har noe annet å gjøre. 

Kanskje fordi de tok feil og at fagbrevet de har er verdiløst?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi de tok feil og at fagbrevet de har er verdiløst?

Ja, mulig det eller at de rett og slett ikke får plass som lærling noe sted. 

Anonymkode: 513ff...1ae

Skrevet

Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående. Angrer veldig på at jeg ikke tok allmennfag! Nå studerer jeg økonomi og har hatt 0 bruk for media så langt. 

ville absolutt valgt allmennfag om du ønsker å bli jurist 

Anonymkode: db8e2...30b

Skrevet

Jeg gikk helse og tok påbygg på videregående og studerer i dag juss! Spiller ingen rolle hva du velger på videregående så lenge du får studiekompetanse siden juss studiene ikke krever noe form for realfag. Mitt råd: velg en linje du synes høres spennende ut, ikke hva alle andre mener. Er linjen spennende kommer karakterene lettere. Men jeg kan fortelle at helse var ikke noe for meg. Endte opp med ok, men ikke toppkarakterer på de to årene med helse så måtte faktisk ta de opp som privatist før jeg kom inn på jussen. Påbygg året var det letteste for meg, og da hadde jeg også rettslære som programfag. Ser i ettertid at jeg skulle gått studie, men det var sånn det var for meg. Det kan hende du stortrives med helse! Godt mulig du presterer mye bedre enn meg der fordi det er null karakterpress og veldig deilige og stressfrie år

Anonymkode: f9a5f...396

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mulig det eller at de rett og slett ikke får plass som lærling noe sted. 

Det er mulig det å, men de slapp unna en kulle der. 

Skrevet

Hei! Studerer selv juss, og er ferdig til sommeren. Når du søker jobb, gir de blanke i bakgrunnen din før vgs. Det viktigste for deg er å få generell studiekompetanse, og karakterer for å komme inn. Alt annet er uvesentlig. Jeg hadde rettslære på vgs, og tok ellers realfag for å få ekstra poeng for å komme inn. Rettslæren har jeg ikke fått bruk for, og har tenkt i ettertid at det hadde vært lurt av meg å ta et fagbrev, for så påbygg - da kunne jeg hatt en bedre lønnet deltidsjobb under studiet. Samtidig bruker du jo et par ekstra år om du skal gå læretid osv. Sånn generelt er det helt opp til hva du ønsker, men jeg kan forsikre deg om at ingen arbeidsgivere vil bry seg om at du tok helse+påbygg på vgs. 

Anonymkode: 03577...efc

Skrevet

Også det med at alle mener du MÅ ha rettslære er ikke sant. Nå hadde jeg rettslære i påbygg året mitt, så det er mulig å ha det. Men det er ikke noe must. Var ikke sånn at jeg var mye bedre forberedt enn de som ikke hadde rettslære på videregående. Og du sier du har en mor som er jurist, så da vet du nok hva du går til

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker det veldig godt hittil. Jeg har funnet ut at jeg liker godt å jobbe selvstendig og å legge opp dagene mine selv for det meste, heller enn "tvungen" undervisning som på vgs og før det. Jeg er veldig usikker på hva jeg vil gjøre når jeg er ferdig da. 

Fagene er jo fordelt over tre år, med unntak av norsk der store deler av faget kommer på påbygg. Ellers er jo restene av fagene helt vanlig. Det varierer selvsagt, men personlig syns jeg virkelig ikke det var noe vanskeligere enn de to årene før på yrkesfag. Jeg syns vanskelighetsgraden på påbygg er voldsomt overdrevet. Jeg tror nok en del av grunnen til det er at mesteparten av de som går påbygg egentlig ikke har lyst, men gjør det fordi de ikke har noe annet å gjøre. 

Når man tar påbygg, så står det at man kan velge et programfag, betyr det at jeg kan velge rettslære i vg3?

Anonymkode: 49df2...372

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også det med at alle mener du MÅ ha rettslære er ikke sant. Nå hadde jeg rettslære i påbygg året mitt, så det er mulig å ha det. Men det er ikke noe must. Var ikke sånn at jeg var mye bedre forberedt enn de som ikke hadde rettslære på videregående. Og du sier du har en mor som er jurist, så da vet du nok hva du går til

Gikk du også helse? Og tok påbygg?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Studerer selv juss, og er ferdig til sommeren. Når du søker jobb, gir de blanke i bakgrunnen din før vgs. Det viktigste for deg er å få generell studiekompetanse, og karakterer for å komme inn. Alt annet er uvesentlig. Jeg hadde rettslære på vgs, og tok ellers realfag for å få ekstra poeng for å komme inn. Rettslæren har jeg ikke fått bruk for, og har tenkt i ettertid at det hadde vært lurt av meg å ta et fagbrev, for så påbygg - da kunne jeg hatt en bedre lønnet deltidsjobb under studiet. Samtidig bruker du jo et par ekstra år om du skal gå læretid osv. Sånn generelt er det helt opp til hva du ønsker, men jeg kan forsikre deg om at ingen arbeidsgivere vil bry seg om at du tok helse+påbygg på vgs. 

Anonymkode: 03577...efc

Så bra!! Jeg kommer ikke til å gå i lære, men heller ta påbygg:) men kan du fortelle litt om hvordan du synes karakterene på jussen er? Er redd for at det er veldig vanskelig å få A og B, fordi mye har endret seg siden mamma studerte så er ikke vits i å spørre henne

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man tar påbygg, så står det at man kan velge et programfag, betyr det at jeg kan velge rettslære i vg3?

Jepp, det stemmer. Du kan velge rettslære på vg3 så lenge skolen du tar påbygg ved tilbyr det faget. 

Skrevet
På 1.11.2020 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente som går i 10. klasse. Jeg skal snart søke meg inn på vgs. Jeg har veldig lyst til å bli jurist, men er usikker på hvilken linje jeg vil gå. Har mest lyst til å gå helse og oppvekst for og så ta påbygg. Vil det være dårlig hvis jeg kommer på jobbintervju etter og ha studert juss i 5 år, når jeg forteller at jeg gikk helse og oppvekst for og så ta påbygg? Man får jo studiekompetanse slik man kan studere

Hei! Så spennende at du vil bli jurist! Jeg er akk ferdig med vgs og på min vgs var det desverre sånn at de som tok studie var de som ble prioritert først når de kom til pogramfag så fikk påbygg mer resten av de ledige plassene. Dette er jo fordi at de som tar påbygg har yrkesfagslinja de tok de to første årene å lene seg mot om noe skulle skje, mens studie har ingenting og derfor, blir de prioritert først. Er jo også en del porgramfag på vgs som rettslære 1 og 2, samfunn, vitenskap og økonomi etc som kanskje kan være relevante for deg selv om det ikke er et krav om at du må ha tatt dem for å komme inn på studie. Det kan være en fordel å ha tatt dem, det gir deg jo et inblikk i hvordan det er å holde på med disse fagene og om det faktisk er noe som passer for deg! Det at du tar helse to første årene kommer ikke til å påvirke deg på en evt jobbintervju, så lenge du har fullført graden på et universitet så er du på lik linje med alle andre nyutdannede jurister. Jeg gikk selv på studie med realfaglig fordypning og jeg traff desverre mange påbyggselever som ikke fikk velge så mye og måtte ha kjemi og fysikk, noe som de følte ødela litt for snittet deres, siden de ikke fikk gjøre et skikkelig valg for noe som interesser dem skikkelig. 

Anonymkode: 8e6d8...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...