AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Hei! Jeg er en jente som går i 10. klasse. Jeg skal snart søke meg inn på vgs. Jeg har veldig lyst til å bli jurist, men er usikker på hvilken linje jeg vil gå. Har mest lyst til å gå helse og oppvekst for og så ta påbygg. Vil det være dårlig hvis jeg kommer på jobbintervju etter og ha studert juss i 5 år, når jeg forteller at jeg gikk helse og oppvekst for og så ta påbygg? Man får jo studiekompetanse slik man kan studere Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 De kommer virkelig ikke til å bry seg om hva du gikk på videregående men hvorfor vil du ta helse og oppvekst når du skal bli jurist? Anonymkode: ed1b0...f02
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Det går helt fint. Men er du interessert i juridiske fag allerede så kan du ta dem som programfag på vgs. Gikk selv språk, samfunnsfag og økonomi, fordi dette er fag jeg interesserte meg i. På grunn av dette fikk jeg også et mye høyere snitt enn jeg antageligvis ville dersom jeg hadde gått en linje der jeg ikke var personlig interessert i fagene. Anonymkode: df2ef...b65
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kommer virkelig ikke til å bry seg om hva du gikk på videregående men hvorfor vil du ta helse og oppvekst når du skal bli jurist? Anonymkode: ed1b0...f02 Har virkelig ikke lyst til å ha fremmedspråk og geografi som man må ha på vanlig studieforberedende Elsker samfunnsfag da, det er favorittlaget mitt Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint. Men er du interessert i juridiske fag allerede så kan du ta dem som programfag på vgs. Gikk selv språk, samfunnsfag og økonomi, fordi dette er fag jeg interesserte meg i. På grunn av dette fikk jeg også et mye høyere snitt enn jeg antageligvis ville dersom jeg hadde gått en linje der jeg ikke var personlig interessert i fagene. Anonymkode: df2ef...b65 Hadde du rettslære på vgs? Anonymkode: 49df2...372
Gjest Airman Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en jente som går i 10. klasse. Jeg skal snart søke meg inn på vgs. Jeg har veldig lyst til å bli jurist, men er usikker på hvilken linje jeg vil gå. Har mest lyst til å gå helse og oppvekst for og så ta påbygg. Vil det være dårlig hvis jeg kommer på jobbintervju etter og ha studert juss i 5 år, når jeg forteller at jeg gikk helse og oppvekst for og så ta påbygg? Man får jo studiekompetanse slik man kan studere Anonymkode: 49df2...372 Ah, vanskelig å si det der. Første tanken som slår meg er å ta fag i VGS som du ønsker å spesialisere deg i, i jussen, men det vil ta 10 år før du blir jurist så interessene dine for spesialisering kan endre seg mangen ganger i det tidsrommet. Lykke til med valgene jaffal🙂
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en jente som går i 10. klasse. Jeg skal snart søke meg inn på vgs. Jeg har veldig lyst til å bli jurist, men er usikker på hvilken linje jeg vil gå. Har mest lyst til å gå helse og oppvekst for og så ta påbygg. Vil det være dårlig hvis jeg kommer på jobbintervju etter og ha studert juss i 5 år, når jeg forteller at jeg gikk helse og oppvekst for og så ta påbygg? Man får jo studiekompetanse slik man kan studere Anonymkode: 49df2...372 Ingen vil bry seg om hva du gikk på videregående når du søker jobb som jurist. Men jeg er enig med de andre i at du bør ta studiespes og velge rettslære. Da vil du nok få en enklere start på studiene. Påbygg er også tøft, med veldig mye norsk. Geografi er et lite språk på videregående, og det at du må ta fremmedspråk tenker jeg er mindre viktig enn muligheten til å ta rettslære. Da vil du kanskje også finne det ut allerede på videregående hvis jus faktisk ikke er noe for det (for nå, på ungdomsskolen, er realiteten at du ikke aner hva det egentlig går ut på). Anonymkode: 56c71...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen vil bry seg om hva du gikk på videregående når du søker jobb som jurist. Men jeg er enig med de andre i at du bør ta studiespes og velge rettslære. Da vil du nok få en enklere start på studiene. Påbygg er også tøft, med veldig mye norsk. Geografi er et lite språk på videregående, og det at du må ta fremmedspråk tenker jeg er mindre viktig enn muligheten til å ta rettslære. Da vil du kanskje også finne det ut allerede på videregående hvis jus faktisk ikke er noe for det (for nå, på ungdomsskolen, er realiteten at du ikke aner hva det egentlig går ut på). Anonymkode: 56c71...4a6 Geografi er et lite *fag på videregående skulle det selvsagt stå. Anonymkode: 56c71...4a6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 Ville absolutt ha valgt studiespes om du har tenkt å studere juss. Du kan velge programfag som rettslære. Å ta fremmedspråk og lære å jobbe med fag som ikke intersserer deg 100 % hjelper deg med å trene deg opp til å jobbe med fag som krever noe og lærer deg utholdenhet og studieteknikk. Dessuten er lærerne på vgs som regel langt bedre enn de på ungdomsskolen, så du kan faktisk risikere å lære mye & kanskje til og med like faget etterhvert. 😉 Anonymkode: 132f0...afd 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du rettslære på vgs? Anonymkode: 49df2...372 Nei, jeg hadde ikke det. Hadde fag som psykologi og sosiologi da dette var mer innenfor mine preferanser. Studerer i dag psykologi på universitetet. Anonymkode: df2ef...b65 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg hadde ikke det. Hadde fag som psykologi og sosiologi da dette var mer innenfor mine preferanser. Studerer i dag psykologi på universitetet. Anonymkode: df2ef...b65 Psykologi profesjon? Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen vil bry seg om hva du gikk på videregående når du søker jobb som jurist. Men jeg er enig med de andre i at du bør ta studiespes og velge rettslære. Da vil du nok få en enklere start på studiene. Påbygg er også tøft, med veldig mye norsk. Geografi er et lite språk på videregående, og det at du må ta fremmedspråk tenker jeg er mindre viktig enn muligheten til å ta rettslære. Da vil du kanskje også finne det ut allerede på videregående hvis jus faktisk ikke er noe for det (for nå, på ungdomsskolen, er realiteten at du ikke aner hva det egentlig går ut på). Anonymkode: 56c71...4a6 Takk for svar!:) Mamma er jurist, så vet litt hva det går ut på i hvert fall:) Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 Jeg gikke helse på vgs, så påbygg og nå studerer jeg juss. Det har ikke noe særlig å si hva du velger på vgs og etter hva jeg har hørt fra forelesere og medstudenter som hadde rettslære på vgs, så har ikke det noe betydning. Studiet er såpass annerledes at man ikke har noen fordel av å velge det faget. Hvis du er skoleflink så vil det også være enkelt å få gode karakterer i helsefagene. Mitt inntrykk er i alle fall at det er enklere å få gode karakterer i de enn på studiespess. Anonymkode: 513ff...1ae
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikke helse på vgs, så påbygg og nå studerer jeg juss. Det har ikke noe særlig å si hva du velger på vgs og etter hva jeg har hørt fra forelesere og medstudenter som hadde rettslære på vgs, så har ikke det noe betydning. Studiet er såpass annerledes at man ikke har noen fordel av å velge det faget. Hvis du er skoleflink så vil det også være enkelt å få gode karakterer i helsefagene. Mitt inntrykk er i alle fall at det er enklere å få gode karakterer i de enn på studiespess. Anonymkode: 513ff...1ae Åååå tusen takk for svar! Betyr veldig mye! hvordan synes du juss studiet er? Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Min venninne tok helsefag på VGS og påbygg.. hun studerte juss etterpå og er nå advokatfullmektig. hvordan veien til studie billetten blir til betyr ingen verdens ting Anonymkode: ee14e...9f4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min venninne tok helsefag på VGS og påbygg.. hun studerte juss etterpå og er nå advokatfullmektig. hvordan veien til studie billetten blir til betyr ingen verdens ting Anonymkode: ee14e...9f4 Så bra! Anonymkode: 49df2...372
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 Anbefaler studieforberedende linje. Du må ikke gå studspess, se hvilke andre linjer skolene nær deg tilbyr som gir studiekompetanse. Ta yrkesfag, så påbygg er ikke noe galt i seg selv, mange endrer jo mening etter hvert, som er grunnen til at de tar det. Men for du som har en klar plan, vil det å ta yrkesfag + påbygg være det samme som å skyte seg selv i leggen. Anbefaler å velge programfag rettslære og andre fag som er relevante. Da kan du se om du faktisk ønsker å studere juss. Det er ikke bare bare å ha en plan, man må faktisk ha hatt det litt for å se om man liker det. Om du går helse må du være forberedt på at du blir omringet av mennesker som ikke er særlig opptatt av karriere eller er særlig seriøse. Yrkesfag-folk har tendenser til å være litt barnslige. Ser for meg at du ikke er den typen, så i verste fall vil du bli dratt ned på yrkesfag, altså at medelevene dine på ingen måte kommer til å motivere deg til å ta jussen. Sier ikke at de ikke er gode folk, men når du er omringet av folk som vil det motsatte av det du vil, blir du mer og mer lik dem. Anonymkode: 0c9ed...f11 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 Hvorfor vil du ta helse og oppvekst? Jeg underviser på påbygg, og det er ikke en spesielt lett vei til studiekompetanse, altså. Mange av elevene mine er faglig sterke og har vært forberedt på påbygg-året hele tida, men de synes det er tungt allikevel. Det er lettere å få det fordelt over tre år, og det er mange morsomme valgfag du kan ta på studiespes. Anonymkode: c470d...b1a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Åååå tusen takk for svar! Betyr veldig mye! hvordan synes du juss studiet er? Anonymkode: 49df2...372 Jeg liker det veldig godt hittil. Jeg har funnet ut at jeg liker godt å jobbe selvstendig og å legge opp dagene mine selv for det meste, heller enn "tvungen" undervisning som på vgs og før det. Jeg er veldig usikker på hva jeg vil gjøre når jeg er ferdig da. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ta helse og oppvekst? Jeg underviser på påbygg, og det er ikke en spesielt lett vei til studiekompetanse, altså. Mange av elevene mine er faglig sterke og har vært forberedt på påbygg-året hele tida, men de synes det er tungt allikevel. Det er lettere å få det fordelt over tre år, og det er mange morsomme valgfag du kan ta på studiespes. Anonymkode: c470d...b1a Fagene er jo fordelt over tre år, med unntak av norsk der store deler av faget kommer på påbygg. Ellers er jo restene av fagene helt vanlig. Det varierer selvsagt, men personlig syns jeg virkelig ikke det var noe vanskeligere enn de to årene før på yrkesfag. Jeg syns vanskelighetsgraden på påbygg er voldsomt overdrevet. Jeg tror nok en del av grunnen til det er at mesteparten av de som går påbygg egentlig ikke har lyst, men gjør det fordi de ikke har noe annet å gjøre. Anonymkode: 513ff...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå