AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Jeg merker at jeg har falt ut sosialt med jevnaldrende og yngre (er tidlig 20 årene). Når jeg hilser på yngre folk med et "hei" virker det som de blir fornærmet. Er det for formelt å hilse med et "hei" blant yngre folk? Hvordan skal man hilse? med et "halla"? Anonymkode: 10ab0...ad3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Du skal ikke prøve å være som dem, men hilse på måten du er vant med å hilse. Du husker sikkert selv hvor kleint det var når de voksne forsøkte å snakke slik som dere gjorde da du var yngre? Bare hils sånn du pleier, de blir nok neppe fornærmet over det. Anonymkode: 5ed7e...de5 6
oeas Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker at jeg har falt ut sosialt med jevnaldrende og yngre (er tidlig 20 årene). Når jeg hilser på yngre folk med et "hei" virker det som de blir fornærmet. Er det for formelt å hilse med et "hei" blant yngre folk? Hvordan skal man hilse? med et "halla"? Anonymkode: 10ab0...ad3 Dette kan umulig være en reell problemstilling. Hvem vet ikke hvordan man hilser andre? 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal ikke prøve å være som dem, men hilse på måten du er vant med å hilse. Du husker sikkert selv hvor kleint det var når de voksne forsøkte å snakke slik som dere gjorde da du var yngre? Bare hils sånn du pleier, de blir nok neppe fornærmet over det. Anonymkode: 5ed7e...de5 Jeg pleide å hilse med "halla" når jeg var yngre (barne/ungdomsskole), men falt ut sosialt i vgs. Nå mangler jeg sosiale antenner til den grad at jeg sliter å hilse på jevnaldrende folk og yngre. De blir fornærmet av "hei" og "halla" føles bare feil å bruke. Jeg vet ikke lenger. Anonymkode: 10ab0...ad3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker at jeg har falt ut sosialt med jevnaldrende og yngre (er tidlig 20 årene). Når jeg hilser på yngre folk med et "hei" virker det som de blir fornærmet. Er det for formelt å hilse med et "hei" blant yngre folk? Hvordan skal man hilse? med et "halla"? Anonymkode: 10ab0...ad3 Oi, ja du var virkelig gammel i forhold til ungdommen, TS 🤣 Jeg synes at «hei» er helt greit. Kan ikke være feil å si hei. Anonymkode: c611c...38f 6
Dankert Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg merker at jeg har falt ut sosialt med jevnaldrende og yngre (er tidlig 20 årene). Når jeg hilser på yngre folk med et "hei" virker det som de blir fornærmet. Er det for formelt å hilse med et "hei" blant yngre folk? Hvordan skal man hilse? med et "halla"? Anonymkode: 10ab0...ad3 Se og lær. Kan gjerne forenkles hvis man har dårlig tid. Endret 1. november 2020 av Dankert
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, Dankert said: Se og lær. Kan gjerne forenkles hvis man har dårlig tid. Drake og Will Ferrell gir leksjoner: Anonymkode: 5c198...2e7 1
Gjest Warrior Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 (endret) Hei/Hey er jeg vant med å si. Av og til andre måter også. Kommer an på om det er folk jeg kjenner, gode venner, eller fremmede. Synes de fleste sier hei jeg? Er vel bare enkelte som ikke er vant med å hilse på andre når de blir fornærmet og ikke svarer. Endret 1. november 2020 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 På østkanten sier vi «bror» med dobbel handshake og skulder mot skulder. Anonymkode: 2ff51...a91 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Hvis noen blir fornermet av at du sier Hei, ja da har de et problem gitt. Tror det handler mer om noe helt annet i deres psyke, så ikke ta deg nær av hva andre ser ut til å mene. Gjør det du mener er riktig for deg. Vær deg selv, si det som faller deg inn. Ikke tilpass deg etter nymotens regler eller krav om hvordan å hllse på andre mennesker. Standard regel er uansett hvr du er i verden et Hei, eller et NIKK.. Jeg sier Hei eller Halloen, alt ettersom, og smiler. Prøver ikke å starte noen samtale, og går videre med mitt. Noen ganger blir det litt utvikling i prat senere, andre ganger ikke. Anonymkode: c0fc9...23c 1
Eryxo Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 Hei fungerer da utmerket, uansett alder, synes jeg. 2
Gjest Airman Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke prøve å være som dem, men hilse på måten du er vant med å hilse. Du husker sikkert selv hvor kleint det var når de voksne forsøkte å snakke slik som dere gjorde da du var yngre? Bare hils sånn du pleier, de blir nok neppe fornærmet over det. Anonymkode: 5ed7e...de5 Da jeg var fjortis i ungdomsskolen og en voksen lekker jente blunket og smilte, så var det fantastisk, slik følte andre gutter også. Det var bekreftelse på voksen nr 1 og i tillegg sexualitet. Og ingen tenkte på seksualisering og piss. Det er et veldig uheldig skremselbilde som unge jenter blir proppet fullt av som skremmer dem fra voksne menn. Voksne menn = noe farlig og creapy. Jeg syntes ikke det er bra.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis noen blir fornermet av at du sier Hei, ja da har de et problem gitt. Tror det handler mer om noe helt annet i deres psyke, så ikke ta deg nær av hva andre ser ut til å mene. Gjør det du mener er riktig for deg. Vær deg selv, si det som faller deg inn. Ikke tilpass deg etter nymotens regler eller krav om hvordan å hllse på andre mennesker. Standard regel er uansett hvr du er i verden et Hei, eller et NIKK.. Jeg sier Hei eller Halloen, alt ettersom, og smiler. Prøver ikke å starte noen samtale, og går videre med mitt. Noen ganger blir det litt utvikling i prat senere, andre ganger ikke. Anonymkode: c0fc9...23c Å være meg selv er jo det som er årsaken til at jeg falt ut sosialt... Hvis man ikke følger trender og adapterer oppførselen til andre vil man jo ikke bli akseptert av andre. Det er håpløst... Anonymkode: 10ab0...ad3
Dankert Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: På østkanten sier vi «bror» med dobbel handshake og skulder mot skulder. Anonymkode: 2ff51...a91 Hva sier kvinnene? "Søster"? Eller får de ikke lov til å gå ut?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, Dankert skrev: Hva sier kvinnene? "Søster"? Eller får de ikke lov til å gå ut? De får gå ut. Men på kvelden passer det seg ikke. Anonymkode: 2ff51...a91
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg pleide å hilse med "halla" når jeg var yngre (barne/ungdomsskole), men falt ut sosialt i vgs. Nå mangler jeg sosiale antenner til den grad at jeg sliter å hilse på jevnaldrende folk og yngre. De blir fornærmet av "hei" og "halla" føles bare feil å bruke. Jeg vet ikke lenger. Anonymkode: 10ab0...ad3 Jeg har en sønn på 18, som mener at det å bli fornærmet av at noen sier "hei" bare er rør. Han sier selv hei, både til meg og det er noe jeg kan overhøre han si i bl.a. telefonsamtaler. Dette er i Oslo, og han er en rimelig sosial kar. Kanskje det er et veldig lokalt fenomen du beskriver? Eller hva jeg egentlig tror, ingen blir fornærmet av å bli hilst på med "hei", ikke pga. ordbruken. Anonymkode: 5ed7e...de5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå