Gå til innhold

Hvordan få barnet til å forstå at det ikke er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 7 år!

Har et barn som skader andre og tror det er gøy. Har prøvd å fortelle han at det ikke er greit, men han forstår det bare ikke! 

Han er en sånn ganske typisk «englebarn» der at alle voksne tror han er kjempe snill og så fort voksne forsvinner så er det ofte han ikke er snill lengre.

Igår så kastet han stein på en kompis og mente det bare var på «gøy».. men kompisen syntes naturligvis at det ikke er gøy! 

Barnet får konsekvenser som å ikke leke med andre barn, får husarrest, blitt rolig og bestemt snakket til, osv. Han blir ikke skreket eller kjeftet på, og vi prøver så godt vi kan å gjør han oppmerksom på hva som ikke er greit. Konsekvenser blir gjennomført.

Han sier nå selv at han ikke skjønner det er greit selvom når han sier at han ikke hadde likt om noen andre hadde gjort det samme mot han??? 

Hvem kan jeg forhøre med? Skremmer meg at han er en skikkelig bølle «uten grunn». 

Anonymkode: 2faef...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sier nå selv at han ikke skjønner det er greit selvom når han sier at han ikke hadde likt om noen andre hadde gjort det samme mot han???’

Mangler barnet empati i andre situasjoner? Evner barnet å se seg selv i andre situasjoner? 

Anonymkode: 26d8e...9c6

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sier nå selv at han ikke skjønner det er greit selvom når han sier at han ikke hadde likt om noen andre hadde gjort det samme mot han???’

Mangler barnet empati i andre situasjoner? Evner barnet å se seg selv i andre situasjoner? 

Altså når han ser noe som er ugreit på tven (eksempel en hund som er lei seg) så sier han for eks. «Stakkars hund!». Også er han veldig flink på å dele med andre, eks. godteri osv. 

Tror han har empati, men skjønner vel ikke helt hvorfor det ikke er greit å kaste stein? Sier at kompisen tar skade av det og alt det andre, men han skjønner det bare ikke (?)

Skrevet

Absolutt alle barn har begrenset empati for andre. Evnen til å sette seg inn i andres følelser er så avansert at de fleste ikke når den før i 20-årene. 

Så at barnet ditt ikke har evnen til å forstå dette er verken unormalt eller illevarslende. De fleste barn i den alderen er «snille» fordi de enten er veldig rolige av natur eller fordi de er gode til å tilpasse seg de voksnes regler. 

Ser ut til at ditt barn har til gode å forstå at voksne finner ut av hva han gjør selv om de ikke alltid er fysisk til stede og passer på. 

Jeg tenker at du bør fortsette som du gjør og prate med han om det. Selv om han ikke forstår alt ennå, så vil det nok langsomt gli inn. Ville også sørget for at det han gjør får konsekvenser (uten at disse er overdrevet), det hjelper han med å huske.

Anonymkode: f703f...f0b

Skrevet

Og la oss si om barnet mitt faktisk manglet empati, hva skal jeg da gjøre?

Det er skremmende for andre barn å leke med sønnen min og jeg vil jo at alle sammen skal ha der bra.. 

ts

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle barn har begrenset empati for andre. Evnen til å sette seg inn i andres følelser er så avansert at de fleste ikke når den før i 20-årene. 

Så at barnet ditt ikke har evnen til å forstå dette er verken unormalt eller illevarslende. De fleste barn i den alderen er «snille» fordi de enten er veldig rolige av natur eller fordi de er gode til å tilpasse seg de voksnes regler. 

Ser ut til at ditt barn har til gode å forstå at voksne finner ut av hva han gjør selv om de ikke alltid er fysisk til stede og passer på. 

Jeg tenker at du bør fortsette som du gjør og prate med han om det. Selv om han ikke forstår alt ennå, så vil det nok langsomt gli inn. Ville også sørget for at det han gjør får konsekvenser (uten at disse er overdrevet), det hjelper han med å huske.

Anonymkode: f703f...f0b

De aller fleste barn i den alderen forstår og husker at andre blir lei seg og får vondt når man kaster stein på dem. Det er ikke vanlig at et barn i 2.klasse, 7år, ikke forstår det. 

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og la oss si om barnet mitt faktisk manglet empati, hva skal jeg da gjøre?

Det er skremmende for andre barn å leke med sønnen min og jeg vil jo at alle sammen skal ha der bra.. 

ts

Jeg ville tatt kontakt enten med tverrfaglig team i kommunen for tverrfaglig drøfting eller helsesøster for samtaler med barnet. Fungerer ikke det kan fastlege og henvisning til Bup være neste. 
Viktig å ta grep nå. Så det ikke blir værre for alle 

• Liker 5
Skrevet

For å være politisk ukorrekt. Har dere forsøkt å skrike til ham og kjefte?

Anonymkode: 60133...49f

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For å være politisk ukorrekt. Har dere forsøkt å skrike til ham og kjefte?

Anonymkode: 60133...49f

Nei, ikke sånn hysterisk i hvert fall. Har hevet stemmen og vært sint, men ikke noe sånn skrike-type. 

Er ikke den type rolig som sier «Uff da! Det må du ikke gjøre.. Per får vondt når du kaster stein». 

Men mer som «Fikk høre at du har vært å kastet stein.. Hvorfor gjorde du det?! Liker du når andre kaster stein på deg?» på en bestemt og streng måte. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som han har manglende impulskontroll? Min med adhd har det,han vet veldig godt hvordan andre tenker å føler men allikevel gjør han ting uten å tenke seg om.

Anonymkode: 1344f...5b8

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som han har manglende impulskontroll? Min med adhd har det,han vet veldig godt hvordan andre tenker å føler men allikevel gjør han ting uten å tenke seg om.

Anonymkode: 1344f...5b8

Kanskje, men det forklarer ikke hvorfor han ikke viser noen anger etter å ha fått vite at han har skadet noen? Han er liksom bare likegyldig over det hele og kunne ikke brydd seg mindre. 

Skrevet

Hva sier/gjør far? 

Det er viktig at foreldrene er koordinert på dette punktet. Dessverre er det litt slik at gutter noen ganger responderer sterkere på irettesettelse fra far.

Anonymkode: 601da...b59

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, men det forklarer ikke hvorfor han ikke viser noen anger etter å ha fått vite at han har skadet noen? Han er liksom bare likegyldig over det hele og kunne ikke brydd seg mindre. 

Sikker på at han ikke innerst inne har anger? Men gir uttrykk for at han ikke bryr seg?

Anonymkode: c5b0c...7e6

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg en syv år gammel gutt, jeg har ei tre år gammel jente. Men! Ting gikk faktisk lettere inn når jeg fikk se eller høre om mulige konsekvenser som kunne skje. 

Husker jeg så en bilkræsj video med en baby dukke og en voksen dukke. Den gjorde inntrykk. 

Eller den sangen om han gutten som kastet stein på noen fugler og den ene fuglen døde. 

Kanskje det finnes noe videoer som lærer barn om de verst tenkelige konsekvensene? Om man blir kastet stein på eller sparket, hva som skjer med huden og kroppen? Om du treffer ansiktet, at han kan knekke en tann, nesa eller få steinen i øyet så man mister synet? Om du dytter et menneske som snubler feil og dør? 

Altså, ikke skrem ham, men fortell om mulige konsekvenser av det han driver med. Enten med egne ord eller videoer. At læreren sang denne sangen for meg i en alvorlig tone for alle sammen, gjorde inntrykk. Kanskje ikke like mye som når en forelder gjør det. 

Anonymkode: 7553d...48e

• Liker 3
Skrevet

Leste et sted om et autistisk barn som kun forstod beskjedene hvis han ble kjeftet på. Altså motsatt av det dere gjør. Sier ikke at han er autistisk, men det kan være en taktikk verdt å teste.

Anonymkode: 83c9a...355

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg en syv år gammel gutt, jeg har ei tre år gammel jente. Men! Ting gikk faktisk lettere inn når jeg fikk se eller høre om mulige konsekvenser som kunne skje. 

Husker jeg så en bilkræsj video med en baby dukke og en voksen dukke. Den gjorde inntrykk. 

Eller den sangen om han gutten som kastet stein på noen fugler og den ene fuglen døde. 

Kanskje det finnes noe videoer som lærer barn om de verst tenkelige konsekvensene? Om man blir kastet stein på eller sparket, hva som skjer med huden og kroppen? Om du treffer ansiktet, at han kan knekke en tann, nesa eller få steinen i øyet så man mister synet? Om du dytter et menneske som snubler feil og dør? 

Altså, ikke skrem ham, men fortell om mulige konsekvenser av det han driver med. Enten med egne ord eller videoer. At læreren sang denne sangen for meg i en alvorlig tone for alle sammen, gjorde inntrykk. Kanskje ikke like mye som når en forelder gjør det. 

Mente å skrive, ikke skrem ham så veldig. Litt. Litt frykt for konsekvenser er bare sunt. 

Særlig nå når alle pakkes inn i bobleplast. 

Skrevet

Siden han ikke forstår, så er det enkelt og greit å lage regler han skal følge! Han trenger jo ikke å forstå få det, han trenger kun å ikke gjøre det. 

Regler: 

Ting man har i hendene, legges på sin plass eller leker med 
Ting som ligger nede, lar man være der (ikke sparke det.

Tenner er kun til for å tygge mat. 
Osv osv 

Altså, lag regler om hva han skal gjøre. Prøv å unngå ordet ‘ikke’. Det er mange som synes det er vanskelig å forstå hva alternativene er. I stedet for å si at barnet ikke skal løpe rundt bassenget, så sier man at barnet skal gå rundt bassenget. 

Anonymkode: 83d82...f82

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier/gjør far? 

Det er viktig at foreldrene er koordinert på dette punktet. Dessverre er det litt slik at gutter noen ganger responderer sterkere på irettesettelse fra far.

Anonymkode: 601da...b59

Jeg og barnefar gjør det samme. 

Skrevet

Har dere prøvd å be ham om å fortelle en oppdiktet fortelling om en gang Per kastet en stein på Paul? Noen barn synes det er lettere å fortelle om sine innerste følelser når det liksom ikke er de selv de snakker om.  

Anonymkode: db776...d78

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mer som «Fikk høre at du har vært å kastet stein.. Hvorfor gjorde du det?! Liker du når andre kaster stein på deg?» på en bestemt og streng måte. 

Jeg ville ikke reagert så mye på at han ikke viser anger om samtalen forløper seg slik. Skjønner at dere føler behov for å ta en konfronterende tone, men da kan dere ikke forvente selvinnsikt og sårbarhet i retur. 

Hva sier han om dere spør hva som skjedde? Hvordan var det inni ham da han kastet steinen? Hva tenker han om det nå? Har han tanker om hva han heller skulle gjort? Hvordan tror han det var for den andre å få steinen kastet på seg? Hvordan er det for ham selv om noen gjør noe slikt?

Jeg ville også kontaktet helsesykepleier på skolen for veiledning til både dere og gutten. Det kan være underliggende grunner til at han ikke klarer regulere seg. 

Endret av Hactar
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...