Gå til innhold

Klarer ikke slappe av i bonusfamilien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er blitt sammen med en mann med to barn (16 og 19), og jeg har to barn som er mindre. De siste 8 mnd har vi stort sett bodd sammen (vært sammen et par år). Jeg og kjæresten elsker hverandre, barna liker hverandre og alt burde være bare velstand. Men. Jeg klarer ikke slappe av når vi er sammen hele gjengen. Vi har de tre yngste på samme tid, den eldste bor fast med oss.. 

Jeg vet ikke helt hva som er problemet. Om jeg aldri får alenetid, at jeg har forpliktelsesangst pga. tidligere dårlige erfaringer, at det bare er uvant med ny familie, at jeg bor hos han og tingene mine ikke er her.. Tankene mine er baaare surr for tida. Har lyst å rømme fra hele greia, og være alene. Er nesten så jeg føler meg deprimert 😕

Kjæresten vil at vi skal flytte inn, men da må barna muligens bytte skole neste år (siden faren skal flytte til en annen kommune da), og det blir ikke aktuelt (går vel an å søke dispensasjon, vet ikke hvor strenge kommunen er på slikt) 

Hadde det ikke vært for at kjæresten faktisk er en fantastisk mann, som er verdt å kjempe litt for hadde det vært lett å gå.. 

Huff. Det er godt å få luftet litt. Tar i mot råd eller tanker dersom noen har 🙂

Anonymkode: 645a3...d2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringsmessig, så kan det ta lang tid å finne seg til rette i en ny bosituasjon med barn fra tidligere. Det er ikke så rart at du føler på den endringen. Når dere heller ikke bor sammen, så er du jo egentlig bare på besøk, og bor i en koffert. Det blir mye frem og tilbake, og litt kaos i livssituasjonen.

• Liker 5
Skrevet

Ikke jeg heller. Jeg hadde aldri flyttet om jeg visste hvor lite jeg klarer å slappe av. For også her går alt bra. Ungene liker hverandre. Ungene liker de voksne. De voksne liker ungene og hverandre. Men jeg slapper ikke av. Jeg er overrasket over meg selv. Jeg tror jeg trenger å være mer alene enn jeg har mulighet til. 

Anonymkode: de03c...ecd

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Jeg hadde aldri flyttet om jeg visste hvor lite jeg klarer å slappe av. For også her går alt bra. Ungene liker hverandre. Ungene liker de voksne. De voksne liker ungene og hverandre. Men jeg slapper ikke av. Jeg er overrasket over meg selv. Jeg tror jeg trenger å være mer alene enn jeg har mulighet til. 

Anonymkode: de03c...ecd

Ts her. Hmm.. "godt" å høre at det ikke bare er meg.. Kanskje man rett og slett blir utslitt av å ikke få være alene av og til? 

Er i tillegg veldig introvert, så jeg har innsett at jeg blir veldig sliten av å forholde meg til så mange (som jeg fortsatt ikke kjenner skikkelig..) 

Og til deg som svarte først: godt mulig at jeg blir mer vant til det med mer tid. 

Faen altså. Dette livet skal ikke være lett 😁 Føler meg utakknemlig og egoistisk. 

Takk for respons 🙂

• Liker 2
Skrevet

Hva med å vente litt med å flytte sammen. Han har jo så store barn, at de flytter jo snart hjemmefra. Og du bør vel uansett vente med å flytte, med tanke på skolekrets til barna. Dere kan jo fortsatt være mye sammen, selv om dere ikke bor sammen.

Anonymkode: c2eaa...991

• Liker 8
Skrevet

Du er så heldig som ikke er mer forpliktet med han (les; felles barn og hus) 

Bo alene så lenge barna bor hjemme! Det blir ikke bedre! Det må være noe av den jævligste følelsen som finnes, det å ikke føle seg som hjemme i sitt eget hjem, og aldri føle seg tilpass!

Hilsen ei som tabba seg ut for noen år siden, og er stuck i et hus som fortsatt (etter mange år) føles fremmed.

Anonymkode: dc1e6...ae4

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å slappe 100% av hvis moren min bor hos oss et par dager, eller niåringen har med en venninne på hyttetur, eller svigerfar er på besøk en helg. Alt sammen er veldig hyggelig, det er folk jeg er glad i og inviterer selv, det er helt ukomplisert og uten noe drama og ganske avslappende, men ikke like avslappende som når det bare er mann, barn og meg i huset. Jeg gleder meg til de skal komme, og det er alltid en ørliten lettelse når de drar. Perioder/ferier der vi har mange eller lange besøk er slitsomme, uansett hvor hyggelig og ønsket det er.

Blir ikke det litt likt? Den opplevelsen av at hvis man smetter naken inn på badet, litt feil rot ligger et eller annet sted, man er litt sur eller har beina på bordet eller lignende er ok vs noe man bør unngå akkurat da. Når akkurat da er hele tiden, blir det litt mer slitsomt enn når man er alene hjemme. Egne barn teller som "alene hjemme". Det skal sikkert ekstremt mye til før man er like "likegyldig" til stebarn (tror jeg), siden jeg ikke føler det slik med min egen mor en gang. 

Anonymkode: d4b98...f5c

• Liker 4
Gjest Alterego666
Skrevet

Vi forblir særboere til barna er ute av redet, og det er det mange år til. Alle barna liker hverandre og de voksne. Vinskal bli gamle sammen. Likevel: Don’t rock the boat!

Skrevet

Jeg tror kanskje du vil føle det annerledes dersom dere får et felles hjem. Du må kjenne at du "eier" huset, at det er dine ting rundt deg og at du har oversikt hva som skjer i hjemmet ditt. 

• Liker 2
Skrevet

Med så store barn på hans side, er det vel ikke noe i veien for å være særboere til de eldste er ute av redet. Om dere skal flytte sammen før det, tenker jeg at dere bør ta mest hensyn til de yngste barna når dere skal velge bosted. De eldste er mer mobile og trenger gjerne ikke bytte skole selv om far flytter.

• Liker 2
Skrevet

Om det er et forhold du har lyst til å være i og ønsker å kunne  bo sammen, så ville jeg anbefale deg familieterapi i lag med mannen. Vil jo tro dere begge har noe bagasje med dere fra tidligere forhold.. Kan være smart å snakke igjennom underliggende redsler eller bekymringer sammen. 
Nå har dere jo fram til i sommer å bestemme dere på så er jo bare å bruke tiden fornuftig. 

Anonymkode: 467b4...09a

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Khloe P.T skrev:

Jeg tror kanskje du vil føle det annerledes dersom dere får et felles hjem. Du må kjenne at du "eier" huset, at det er dine ting rundt deg og at du har oversikt hva som skjer i hjemmet ditt. 

Ts her. Dette har du nok helt rett i! 

Og til et par andre her også: det er ekstra komplisert fordi han har en stor familiegård, som ikke er bare bare å kvitte seg med.. Så det blir liksom hans hus som er mest aktuelt. Men særbo høres ut som et meget bra alternativ. Men viss han da ser etter en fast samboer, så har vi et problem.. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er et forhold du har lyst til å være i og ønsker å kunne  bo sammen, så ville jeg anbefale deg familieterapi i lag med mannen. Vil jo tro dere begge har noe bagasje med dere fra tidligere forhold.. Kan være smart å snakke igjennom underliggende redsler eller bekymringer sammen. 
Nå har dere jo fram til i sommer å bestemme dere på så er jo bare å bruke tiden fornuftig. 

Anonymkode: 467b4...09a

Dette høres meget lurt ut. Ts. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke helt å slappe 100% av hvis moren min bor hos oss et par dager, eller niåringen har med en venninne på hyttetur, eller svigerfar er på besøk en helg. Alt sammen er veldig hyggelig, det er folk jeg er glad i og inviterer selv, det er helt ukomplisert og uten noe drama og ganske avslappende, men ikke like avslappende som når det bare er mann, barn og meg i huset. Jeg gleder meg til de skal komme, og det er alltid en ørliten lettelse når de drar. Perioder/ferier der vi har mange eller lange besøk er slitsomme, uansett hvor hyggelig og ønsket det er.

Blir ikke det litt likt? Den opplevelsen av at hvis man smetter naken inn på badet, litt feil rot ligger et eller annet sted, man er litt sur eller har beina på bordet eller lignende er ok vs noe man bør unngå akkurat da. Når akkurat da er hele tiden, blir det litt mer slitsomt enn når man er alene hjemme. Egne barn teller som "alene hjemme". Det skal sikkert ekstremt mye til før man er like "likegyldig" til stebarn (tror jeg), siden jeg ikke føler det slik med min egen mor en gang. 

Anonymkode: d4b98...f5c

Ts her. Ja, du beskriver det jeg føler. 

Jeg har også lett for å "overtilpasse" meg andre, og miste meg selv litt. Det er vel en dårlig egenskap som jeg jobber med. Å tenke på hva JEG vil ha til middag, f.eks., i stedet for å tenke mye over at alle skal bli fornøyde med valget.. Det var bare et av mange eksempler. 

Skrevet

Jeg ville ventet og vært særboere de korte 3 årene til hans yngste er ferdig med vgs. Så kan han flytte på seg og du slipper å endre verden for dine barn. 

Vi valgte å flytte sammen, men hadde da mye yngre barn. Det å være særboere i 15 år var ikke er alternativ. Vi var et par i 2,5 år før vi flyttet sammen. Og da kjøpte vi felles hjem uten minner om ekser og hvor vi begge var med på å utforme hjemmet. Likevel tok det et par år før jeg kjente at jeg slappet av og det var hjemme. 

Anonymkode: e739b...b73

Skrevet

Jeg hadde samme følelsen helt til vi kjøpte hus sammen. I og med at dette ikke er aktuelt hos dere ville jeg kanskje revurdert forholdet, eventuelt vært særboere til barna har flytta ut. 

Anonymkode: 8b49e...bec

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Dette har du nok helt rett i! 

Og til et par andre her også: det er ekstra komplisert fordi han har en stor familiegård, som ikke er bare bare å kvitte seg med.. Så det blir liksom hans hus som er mest aktuelt. Men særbo høres ut som et meget bra alternativ. Men viss han da ser etter en fast samboer, så har vi et problem.. 

Da er det også en forventning om at hans særkullsbarn skal overta gården som dine barn vokser opp på etter at hans barn har flyttet ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...