Gå til innhold

Hvor skal jeg organisere meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har fått fulltidsstilling i et bakeriutsalg, hvor det står på kontrakten min st jeg følger baker- og konditortariff. Men jeg har fagbrev i salgsfaget.. 

Hva blir riktig for meg å organisere seg innen? Handel og kontor pga fagbrevet mitt, eller baker/konditor? 

Anonymkode: 5ceee...5cd

Skrevet

Jeg vil si det riktige å organisere seg innen, er det som er mest relevant for arbeidsplassen/stillingen uavhengig av hva man faktisk er utdannet som. For de skal jo tale din sak på den arbeidsplassen. Det er da sikkert baker- og konditorgreiene som blir best.

Er man utdannet som lege, men jobber i butikk, blir det jo å organisere seg som butikkmedarbeider sålenge man jobber der.

Anonymkode: 40b14...b10

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil si det riktige å organisere seg innen, er det som er mest relevant for arbeidsplassen/stillingen uavhengig av hva man faktisk er utdannet som. For de skal jo tale din sak på den arbeidsplassen. Det er da sikkert baker- og konditorgreiene som blir best.

Er man utdannet som lege, men jobber i butikk, blir det jo å organisere seg som butikkmedarbeider sålenge man jobber der.

Anonymkode: 40b14...b10

Det gir jo mening :) Takk! 

Skrevet

Det er veldig dyrt å være organisert. Jeg har jobbet i butikk i 10 år og har jo spart masse på å ikke være organisert. 

Anonymkode: 05d7b...11d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig dyrt å være organisert. Jeg har jobbet i butikk i 10 år og har jo spart masse på å ikke være organisert. 

Du tror du har det... 

Anonymkode: 12ce5...efa

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror du har det... 

Anonymkode: 12ce5...efa

Ja. Ifølge nettsiden til fagforeningen, ville kontingenten kommet på over 600 kroner etter skattefradrag. 600 kr * 12* 10= 72 000 kr. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ifølge nettsiden til fagforeningen, ville kontingenten kommet på over 600 kroner etter skattefradrag. 600 kr * 12* 10= 72 000 kr. 

Jeg var organisert i fagforeningen gjennom jobben selv, i fire år, før jeg ble uføretrygdet. Heldigvis ga fagforeningen en forsikring, som gir meg flere tusen kr utebetalt ekstra i måneden resten av livet.

Det lønner seg å være a) fagorganisert b) forsikret c) begge deler på ett sted

Anonymkode: a01e2...a54

• Liker 1
Skrevet

Man bør velge den organisasjonen som er mest relevant for jobben man er i, og som helst er representert på arbeidsplassen der du er. Det hjelper ikke å være organisert som selger når du jobber som baker den dagen det dukker opp en uenighet eller lønnsvilkår skal diskuteres. 

Anonymkode: 1cc3b...2a3

Gjest Føsleguri
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart mye på å være organisert. Hadde ikke fått så god pris på uføre-, ulykke-, livsforsikring uten å være organisert. I tillegg har jeg fått billigere reise- og innboforsikring. Mange foreninger har gode avtaler på lån og andre medlemsfordeler som rabatt på hotell, drivstoff, osv.

Skrevet

Jeg har opplevd så mye tull i den forrige jobben jeg hadde (krangel om lønnsvekst, overtidsbetaling osv) at jeg bestemte meg for at fra nå skal jeg ikke finne meg i slikt lengre. 

Selv om jeg tror det ikke vil være nødvendig i nåværende jobb, så er det greit å ha dem i ryggen HVIS noe skulle oppstå. :)

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...