AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Vi har valgt å være fosterforeldre for vår niese. Hun har bodd hos oss siden hun var 12 år. Vi har tatt ansvar og gjort det vi kunne for å hjelpe henne opp igjennom. Vi har feiret henne og markert alle begivenheter i livet hennes på lik linje med våre barn, på konfirmasjon fikk hun bunad, på bursdager og jul har hun fått gaver på lik linje med biologiske barn.Hun flyttet ut etter at hun var ferdig med VGS. Men hun har alltid vært velkommen i ferier, jul og høytider eller når det måtte passe henne. I dag er hun i slutten av 20 årene. I tillegg til henne har vi også to biologiske barn, omtrent på samme alder. Min fosterdatter har slitt i voksenlivet, hun har ikke greid å ta en utdanning. Hun har begynt og hoppet av mange studier, ikke fullført noe, brukt opp alle årene med studiestøtte. Og hun har nå ett barn og er alenemor. Hun lever på ett minimum, antagelig sosialtrygd. For hun har vært utenfor arbeidslivet lenge, vi har prøvd å skaffe henne jobb på både barnehage og sykehjem gjennom bekjente. Men hun har ikke greid å holde på jobbene. Min mann har sviktende helse og vi har bestemt oss for å fordele arv. Naturlig nok blir det våre biologiske barn som arver mesteparten, vi har satt av en grei sum til henne. Vi hadde ikke tenkt å nevne testament eller arv ovenfor våre barn. Men hun har antagelig fått vite om dette gjennom vår biologiske datter. Og nå er hun sur på oss. Hun mener at vi har sviktet henne og at hun burde få arve på lik linje med våre biologiske barn. Men det blir urettferdig fordi hun har sine foreldre å arve av. Dessuten har vi jo gitt henne en grei sum, så hun ble jo ikke glemt. Hva tenker dere? Anonymkode: ab2b2...f33 30
Humle Brumle Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Får hun faktisk arv fra de biologiske foreldrene da? 30
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 1. november 2020 Jeg tenker hun er veldig utakknemlig, egoistisk, og utrolig umoden. De pengene dere gir burde komme med en klausul om at hun må være i jobb for å få utbetalinger og betalt ut i porsjoner. Med mindre det går direkte til noe fornuftig som f.eks. EK til leilighet. Hvis vil de pengene bli brukt opp på tull og vas og forbruk, som sydentur, ny dyr sofa, nye pupper... Anonymkode: d5be3...af2 143
Populært innlegg Raven.Writingdesk Skrevet 1. november 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 1. november 2020 Tenker at dere ikke skal imøtekomme henne på dette. Hun er urimelig. Dere har gjort en fantastisk oppgave i å ta henne inn, og gi henne en barndom. Ikke alle ville gjort det. Som du sier, så har dere egne barn. Din mann har skrantende helse. At hun sliter er såklart trist, men dere kan ikke «pøse på» med alle slags økonomiske midler til noen som ikke har kontroll. Det blir som å kaste penger inn i et sort hull, og dere gjør henne en bjørnetjeneste, pluss at det skader deres egne barn, som allerede må innfinne seg med at deres arv er delt med deres niese. Så nei, her skal dere ikke bøye dere eller imøtekomme. Dere har gjort det helt riktige. Og strekt dere langt. - Hvordan vet du at hun er sur på dere? Har hun sagt det selv? I såfall, har du påpekt at hun faktisk allerede har andre foreldre hun arver, noe dine barn ikke har? Her ville jeg satt foten ned. Dere fortjener ikke dette! 91
Nymerïa Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde ikke tenkt å nevne testament eller arv ovenfor våre barn. Men hun har antagelig fått vite om dette gjennom vår biologiske datter. Dette skjønner jeg ikke. Hvis dere ikke hadde tenkt å nevne det til barna, hvordan vet datteren deres om dette? Når det gjelder hva vi tenker; det høres jo ut som om du og mannen din har gjort deres valg ut i fra hva dere mener er best. Da er det ikke mer å tenke om det. Og hvis hun tar det opp igjen så får dere bare bekrefte henne med å si "Jeg er sikker på at du mener det" og si at saken er ferdigdiskutert. Det er vel ikke mer dere kan gjøre hvis dere har bestemt dere. Hennes reaksjon og følelser rundt dette er som de er. Du og mannen er berettiget å føle som dere vil, det er hun også. 21
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Hun arver sine foreldre! Dine barn arver deg og sin far! Med mindre hun er adoptert av dere, så arver hun ikke noe fra dere. Om så arven hun får fra sine egne foreldre er liten, ja, så er den det. Hun kan jo seriøst ikke ha det å arve dere som en plan for overlevelse? Dere kan jo, med rette, også velge å svi av alt før dere dør! ...blir som å si at jeg skal arve samme sum som unga til Røkke gjør...for det er mest rettferdig! Anonymkode: 6bf63...3bb 36
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Deres barn arver jo bare dere og ikke hennes foreldre. Er det da rettferdig at hun skal arve både dere og sine biologiske foreldre? Syns dere gjør det rette Anonymkode: 3e442...920 35
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Jeg tenker hun skal være takknemlig for det hun får. Anonymkode: 73434...ab9 28
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Jøss for en hard og kjip gjeng. Dere har jo tatt henne til dere , så synes det er rart hun ikke skal få det samme Anonymkode: 6ab38...2e6 21
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 Jeg synes det er helt riktig tenkt. Vi er en familie med dine og mine barn. Min manns barn vil arve han og deres mor, mine barn vil arve meg og deres far. Jeg synes dette er mye ryddigere og juridisk korrekt, og da blir det aldri noen vurderinger knytter til følelser. Vi har i tillegg ett barn som ingen av oss er biologiske foreldre for og hun hjelper vi inn på boligmarkedet med midler nå, men hun står ikke ned arverett (har mor og far som hun arver etter). Anonymkode: f5390...e0d 35
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Du får nevne at hun arver sine egne foreldre. Dine barn arver ikke noe fra dem. Anonymkode: 64c6f...a22 28
Tvist Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 Om dere har behandlet henne likt som de andre barna hele tiden, ser hun kanskje på dere som sine foreldre? Ikke så rart hun blir skuffet når hun skjønner at det ikke er gjensidig. 46
Nutz Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Jeg syntes det er raust av dere å ta henne inn og oppfostre henne som dere har gjort og enda rausere å inkludere henne i arv. Syntes dere har håndtert dette med arv på en galant måte. Hovedarv går til deres biologiske barn, men siden dere ser på henne som familie får hun også en symbolsk sum. Hun vil jo som du påpeker også arve av sine biologiske foreldre. Syntes hun skal være takknemlig for det dere har gjort. Hadde dere ikke skrevet testamente, hadde hun jo ikke fått noenting. 30
Raven.Writingdesk Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss for en hard og kjip gjeng. Dere har jo tatt henne til dere , så synes det er rart hun ikke skal få det samme Anonymkode: 6ab38...2e6 Å ta noen til seg betyr faktisk ikke at man automatisk sidestiller dem med egne barn. For alt vi vet kan TS og mannen ha brukt mye ressurser i at jenta skal evne å ha en relasjon til egne foreldre. Jeg kjenner flere tilfeller hvor fosterhjem «får med foreldrene» på kjøpet. Dvs at fosterbarna vedvarer å ha kontakt og bygge relasjon med sine egne foreldre, og egen biologisk familie, men fosterfamilien tilbyr stabiliteten, følger opp, holder rutiner og rett og slett oppdrar barnet. Uten at fosterbarnet er fullstendig fjernet fra biologisk familie. I slike tilfeller sier ikke fosterbarnet «mamma og pappa» til fosterforeldre, men kanskje «Geir» og «Hanne», eller tante og onkel. Så nei, det er ingen automatikk i at fosterforeldre skal tildele arv likt med biologiske barn. Spesielt ikke om fosterbarn arver egne foreldre uansett. edit; kan tilføye: det finnes også foreldre som skjeivdeler arv mellom egne biologiske barn. Arv er ikke en rettighet, det er et privilegium. Arv er penger noen allerede eier og har. TS kan bruke dem til absolutt hva hun vil: kjøpe leilighet i Spania, betale for en helaften med Justin Bieber eller lage et helvetes stort sankthansbål. Arv er ikke noe man setter seg ned å forventer å få! Endret 1. november 2020 av Raven.Writingdesk 27
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 For noen kyniske kjerringer det var her.... stefaren min, som har vært i livet mitt siden jeg var 4 år lo av meg da han snakket om arv og sa jeg burde "gifte meg med en rik mann" om jeg ville ha arv slik som halvsøsknene mine. Det handler ikke om penger, men det fakta at han forskjellsbehandler så sterkt at jeg ikke var i tankene en gang. Regner med at dere er samme ulla. Skam dere, dere tok henne inn som deres egen men nå vises det at hun ikke er like viktig som deres "ekte" barn. Seriøst, hva faen. Anonymkode: 27d29...273 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 Populært innlegg #16 Skrevet 1. november 2020 Egentlig er dette urettferdig for dine biologiske barn. De får mindre arv og niese får arv fra 4 foresatte. Er det rettferdig? Anonymkode: 9da61...5cd 76
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får nevne at hun arver sine egne foreldre. Dine barn arver ikke noe fra dem. Anonymkode: 64c6f...a22 Det er ikke sikkert hun har noe å arve fra foreldrene sine. Utrolig idiotisk at mange her tar det for gitt at hun skal arve noe som helst. Anonymkode: 0d33d...2d4 30
Populært innlegg Raven.Writingdesk Skrevet 1. november 2020 Populært innlegg #18 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen kyniske kjerringer det var her.... stefaren min, som har vært i livet mitt siden jeg var 4 år lo av meg da han snakket om arv og sa jeg burde "gifte meg med en rik mann" om jeg ville ha arv slik som halvsøsknene mine. Det handler ikke om penger, men det fakta at han forskjellsbehandler så sterkt at jeg ikke var i tankene en gang. Regner med at dere er samme ulla. Skam dere, dere tok henne inn som deres egen men nå vises det at hun ikke er like viktig som deres "ekte" barn. Seriøst, hva faen. Anonymkode: 27d29...273 Her er det ingen som ler av at et barn ikke får arv, men ei tante og en onkel som frivillig har tatt inn ei niese og gitt henne en barndom. Heller ikke likt en mann som blir sammen med ei dame og tilfeldigvis får seg et stebarn. Ingenting med din historie har noe som helst relevans til det TS forteller om, så slutt å overfor egne traumer på andre for å skape skyld og skam når noen ikke har gjort noe galt, heller tvert imot! 76
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert hun har noe å arve fra foreldrene sine. Utrolig idiotisk at mange her tar det for gitt at hun skal arve noe som helst. Anonymkode: 0d33d...2d4 Mange arver ikke noe fra foreldrene sine. Det betyr ikke at man har rett på arv fra andre Anonymkode: 9da61...5cd 38
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen kyniske kjerringer det var her.... stefaren min, som har vært i livet mitt siden jeg var 4 år lo av meg da han snakket om arv og sa jeg burde "gifte meg med en rik mann" om jeg ville ha arv slik som halvsøsknene mine. Det handler ikke om penger, men det fakta at han forskjellsbehandler så sterkt at jeg ikke var i tankene en gang. Regner med at dere er samme ulla. Skam dere, dere tok henne inn som deres egen men nå vises det at hun ikke er like viktig som deres "ekte" barn. Seriøst, hva faen. Anonymkode: 27d29...273 Niesen arver jo sine biologiske foreldre, det gjør ikke barna til ts. Du arver din biologiske far, det gjør ikke halvsøsknene dine. Skam deg du som forventer arv fra noen som ikke plikter å dele arv med deg. Ts og mannen har gitt henne en god og stabil ungdomstid og hjelpe henne inn i voksenlivet, hun gjør ikke en dritt for å ta vare på seg selv som voksen. Hun fortjener ingenting som voksen når hun er så utakknemlig. Anonymkode: 6f2b6...d0c 31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå