AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Hei! Jeg er ei jente på snart 26 år. Jeg har vokst opp hos mine fosterforeldre siden jeg var rundt 7 år. De er mine foreldre, og det vil de alltid være. Jeg mistet min biologiske far i 2007, og min bio-mor i oktober 2020. Jeg har unnlatt å ta opp adopsjon med min biologiske mor, da hun kun hadde laget oppstyr, problemer og ikke tenkt på mitt beste. Nå har hun dessverre gått bort, men prosessen med adopsjon vil da bli noe lettere vil jeg tro? Jeg har prøvd å Google meg frem litt, men syns det er vanskelig. Har også sendt mail til adopsjonsforum, venter på svar der. Da ingen av mine biologiske foreldre lever lengre, hvordan skal jeg gå frem med adopsjonsprosessen? Mine foreldre og jeg har pratet om adopsjon, og at det er et ønske fra begge sider. Jeg hadde syntes at det hadde vært litt koselig og overraske de med adopsjonspapirer, men jeg vet ikke helt hvordan prosessen er her i Norge. Hvor skal jeg starte? Er det et skjema jeg må sende inn, eller må de gjøre det? Hadde satt veldig pris på svar. Anonymkode: aa0f0...e74
minister-mio Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Kondolerer med dine biologiske foreldre. Slik det står i adopsjonsloven er det de som adopterer (i ditt tilfelle fosterforeldrene) som må søke om adopsjon. Da blir det kanskje vanskelig å overraske dem med det. Lykle til! Håper det løser seg ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, minister-mio skrev: Kondolerer med dine biologiske foreldre. Slik det står i adopsjonsloven er det de som adopterer (i ditt tilfelle fosterforeldrene) som må søke om adopsjon. Da blir det kanskje vanskelig å overraske dem med det. Lykle til! Håper det løser seg ❤️ Tusen takk for svar❤️ da skal jeg ta det opp med de 🙏🏻 Anonymkode: aa0f0...e74
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 § 16.Adopsjon av en person som har fylt 18 år (voksenadopsjon) En person som har fylt 18 år, kan adopteres bare hvis det er klart sannsynlig at adopsjonen vil bli til beste for personen. Adopsjonssøkeren må dessuten ha oppfostret personen i minst 6 år, med mindre andre særlige grunner taler for adopsjon. I vurderingen skal det legges særlig vekt på tilknytningen mellom søkeren og den som søkes adoptert, den familietilknytningen som måtte falle bort ved adopsjonen, og eventuelle søsken som søkeren skal adoptere samtidig. En person som etter vergemålsloven er fratatt rettslig handleevne på det personlige området, kan adopteres bare dersom vergen samtykker til adopsjonen. Kanskje en av linkene her er aktuelle for dere: https://bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Adoptere_barn_fodt_i_Norge_samtykkeadopsjon/ Anonymkode: b5530...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Prøv å finne adopsjonsskjemaet, også print ut det og gi dem? Det blir jo en overraskelse. Anonymkode: 7295e...32e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å finne adopsjonsskjemaet, også print ut det og gi dem? Det blir jo en overraskelse. Anonymkode: 7295e...32e Tenkte det🙏🏻 Jeg prøver å finne det, men syns det er litt vanskelig. Jeg er ikke under barnevernets omsorg, da jeg er 25 år. Men, jeg er heller ikke stebarnet til noen av foreldrene mine, så finner ikke helt ut hvilket skjema jeg skal ta. Får prøve å ringe Bufetat i morgen. Anonymkode: aa0f0...e74
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Hvorfor vil du bli adoptert i voksen alder? Pga arv? Anonymkode: 0a5ae...e39 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: § 16.Adopsjon av en person som har fylt 18 år (voksenadopsjon) En person som har fylt 18 år, kan adopteres bare hvis det er klart sannsynlig at adopsjonen vil bli til beste for personen. Adopsjonssøkeren må dessuten ha oppfostret personen i minst 6 år, med mindre andre særlige grunner taler for adopsjon. I vurderingen skal det legges særlig vekt på tilknytningen mellom søkeren og den som søkes adoptert, den familietilknytningen som måtte falle bort ved adopsjonen, og eventuelle søsken som søkeren skal adoptere samtidig. En person som etter vergemålsloven er fratatt rettslig handleevne på det personlige området, kan adopteres bare dersom vergen samtykker til adopsjonen. Kanskje en av linkene her er aktuelle for dere: https://bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Adoptere_barn_fodt_i_Norge_samtykkeadopsjon/ Anonymkode: b5530...e4f Tusen takk! Jeg har vært inne på siden, men jeg finner ikke fremgangsmåte på jeg som har vært under barnevernet, men nå er ei 25 år gammel jente, som heller ikke er stebarnet dems. Anonymkode: aa0f0...e74
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Genialt, også sikrer du deg arv fra 4 foreldre. Anonymkode: 11852...025 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du bli adoptert i voksen alder? Pga arv? Anonymkode: 0a5ae...e39 Kanskje for å ha en juridisk tilknytning? Jeg ble adoptert av stefar da mamma døde. Nå er stefar blitt gammel og jeg er nærmeste pårørende, har rettigheter som juridisk datter og skulle det skje noe med meg har han samme rettighetene. Det er en trygghet Anonymkode: f5ce4...f3f 14
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du bli adoptert i voksen alder? Pga arv? Anonymkode: 0a5ae...e39 Hei! Nei, absolutt ikke. De har testamentet klart, i tilfelle det skulle skje noe med de. Gud forby. Det samme har jeg. Det handler mest om følelsen av tilhørighet, selvom det bare er noen papirer det er snakk om. Fosterforeldrene mine sier selv at de hadde følt seg mye tryggere om jeg ville blitt adoptert, da fosterfar har et barn fra tidligere ekteskap som er litt grådig (dems ord). Jeg kunne ikke brydd meg mindre om penger eller arv, jeg vil bare være datteren dems på papiret også. Anonymkode: aa0f0...e74 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje for å ha en juridisk tilknytning? Jeg ble adoptert av stefar da mamma døde. Nå er stefar blitt gammel og jeg er nærmeste pårørende, har rettigheter som juridisk datter og skulle det skje noe med meg har han samme rettighetene. Det er en trygghet Anonymkode: f5ce4...f3f Slike rettigheter kan lett anskaffes uten at adopsjon må være tilstede. Anonymkode: 0a5ae...e39
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje for å ha en juridisk tilknytning? Jeg ble adoptert av stefar da mamma døde. Nå er stefar blitt gammel og jeg er nærmeste pårørende, har rettigheter som juridisk datter og skulle det skje noe med meg har han samme rettighetene. Det er en trygghet Anonymkode: f5ce4...f3f Takk🙏🏻 det samme jeg og fosterforeldrene mine tenker. De vil at jeg skal ga samme rettigheter som hans biologiske datter som er 25 år eldre enn meg, i tilfelle det skulle skje noe med meg eller dem. Selvom de har skrevet et veldig grundig testamentet hvor jeg er inkludert. Anonymkode: aa0f0...e74 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike rettigheter kan lett anskaffes uten at adopsjon må være tilstede. Anonymkode: 0a5ae...e39 Hvordan da? Anonymkode: f5ce4...f3f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Genialt, også sikrer du deg arv fra 4 foreldre. Anonymkode: 11852...025 Herregud, at det går an å skrive noe sp kynisk. Men siden du er så nysgjerrig: Biologisk far er død, null arv fra han. Biologisk mor døde for en måned siden, null arv fra henne også. Er ikke så mye å hente fra en rusmisbruker og alkoholiker som levde på nav og hadde masse gjeld. Anonymkode: aa0f0...e74 17
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk🙏🏻 det samme jeg og fosterforeldrene mine tenker. De vil at jeg skal ga samme rettigheter som hans biologiske datter som er 25 år eldre enn meg, i tilfelle det skulle skje noe med meg eller dem. Selvom de har skrevet et veldig grundig testamentet hvor jeg er inkludert. Anonymkode: aa0f0...e74 Min stefar har ikke noe å arve. Så det har aldri vært et tema engang og arv er ikke viktig for meg. Anonymkode: f5ce4...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike rettigheter kan lett anskaffes uten at adopsjon må være tilstede. Anonymkode: 0a5ae...e39 Og det kan arv også. Men her handlet det om følelsesmessig tilknytning. Som å velge p gifte seg. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 7a10b...084 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og det kan arv også. Men her handlet det om følelsesmessig tilknytning. Som å velge p gifte seg. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 7a10b...084 Poenget mitt er at jeg oppriktig lurte på hva årsaken til dette ønsket var. Når noen andre enn Ts foreslår et svar til dette som ikke gir mening, påpeker jeg dette. Det var poenget mitt. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 0a5ae...e39 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Slike rettigheter kan lett anskaffes uten at adopsjon må være tilstede. Anonymkode: 0a5ae...e39 Hvorfor er du så imot at ts skal adopteres? Anonymkode: d02aa...802 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min stefar har ikke noe å arve. Så det har aldri vært et tema engang og arv er ikke viktig for meg. Anonymkode: f5ce4...f3f Er ikke noe å hente her heller, så det er ikke veldig viktig for meg. Er mer den følelsesmessige tilknytningen. Hvordan gikk adopsjonsprosessen for deg? ☺️ Anonymkode: aa0f0...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå