Gå til innhold

Dere som har små barn med nøtteallergi- gir dere matvarer som er merket "spor av nøtter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på 4 som har peanøtt og cashewnøtt allergi. Fått påvist ved 1 års alder. Fått anbefalt av lege å holde unna alle typer nøtter. Vi har ikke gitt matvarer der det står "kan inneholde spor av nøtter" og noen mener vi er hysteriske.. Fordi en spormengde er så liten at det skulle ikke ha noe å si. Men er bare livredd for at ungen skal få en livsfarlig reaksjon. Sendt mail til fastlege og spurt men eneste svaret jeg fikk var at det er mulig å gi men ungen KAN få reaksjon. ?? Kan reaksjonen bli den samme om ungen får en spormengde eller en hel nøtt liksom? 

Trenger ikke negative kommentarer, jeg bare spør fordi jeg rett og slett aner ikke. Jeg trenger ikke gi ungen ting som kan inneholde spor av nøtter såklart, har ikke gjort det til nå. Bare kjipt når man er på ferie f.eks og ikke kan kjøpe en eneste pinneis til ungen, siden alt er merket med "spor av nøtter"... 

Anonymkode: d0016...720

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Spor av nøtter" er veldig udefinert. Så en brødskive med "spor av nøtter" kan inneholde en halv nøtt, kanskje.

Jeg hadde ikke gitt et nøtteallergisk barn noe med spor av nøtter.

Anonymkode: ce84e...381

Skrevet

Grunnen til at produkter er merket "kan inneholde spor av ___" er jo nettopp fordi mennesker med allergi kan reagere på produktet, selv om det ikke inneholder mye. Jeg hadde ikke gitt produkter som var merket - better safe than sorry, tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Nøtteallergi kan potensielt gi kraftig reaksjon,, pustestopp og i verste fall død. Det er da heldigvis mange ting en kan kose seg med som ikke truer liv og helse. Du er ikke hysterisk, du er ansvarlig. Har selv et barnebarn med samme allergi,9 år nå og passer på selv, har vært helt problem fritt.

Skrevet

Jeg har gitt det til barnet mitt med nøtteallergi, men det er da avklart med lege ved utredningen. Det er jo forskjell på hvor allergisk man er. Noen er hyperallergiske. Dette ville jeg ha tatt opp med lege. Det er mye som inneholder "spor av nøtter", og det vil være veldig dumt å bli begrenset av dette dersom det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: f9701...2f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hasselnøttallegi, men bryr meg ikke om spor.  Og kan også spise nøtter uten skallet.  Reagerer på mandler også men kan også spise disse uten skallet. 

Anonymkode: 8530d...0a6

Skrevet

Jeg har en sønn som er allergisk mot valnøtter og pekannøtter. Vi har adrenalinsprøyte og han skal rett på sykehus hvis han får i seg en av disse nøttene. 

Vi har vært på kostprovokasjon på noen andre nøtter, men der reagerer han ikke. Har også tatt prikktest og utvidet blodprøve, uten utslag på annet enn valnøtter og pekan. Derfor spiser han nøtter vi vet han tåler. Vi har også fått beskjed om at vi kan teste nøtter han ikke har fått bekreftet eller avkreftet at han tåler hjemme, da adrenalinsprøytene er såpass effektiv. 

Vi har også fått beskjed om at å spise «kan inneholde spor av nøtter» er helt trygt. Det er som regel produsert noe med nøtter i samme fabrikk/lokale, men ikke samme maskin. Det har gått helt fint til nå. 
På Rema 1000 sitt brød står det «kan inneholde spor av valnøtter». Disse holder vi oss unna da det spesifikt nevner nøtten han ikke tåler. 

Anonymkode: 30835...380

Skrevet

Det er ulike grader av allergi. "Spor av nøtter" er som regel veldig lite, men de som er mest allergisk, kan vel reagere på det. 

Jeg ville hørt med legen, om han anbefaler at dere prøver, og har epi-pen og lege rett i nærheten OM barnet skulle reagere. Det er slitsomt å skulle leve hele livet uten å kunne spise noe som har "spor av nøtter" (det er jo ekstremt mye som har det), bedre å vite sikkert, tenker jeg. 

Anonymkode: 46c96...bab

• Liker 1
Skrevet
På 1.11.2020 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 4 som har peanøtt og cashewnøtt allergi. Fått påvist ved 1 års alder. Fått anbefalt av lege å holde unna alle typer nøtter. Vi har ikke gitt matvarer der det står "kan inneholde spor av nøtter" og noen mener vi er hysteriske.. Fordi en spormengde er så liten at det skulle ikke ha noe å si. Men er bare livredd for at ungen skal få en livsfarlig reaksjon. Sendt mail til fastlege og spurt men eneste svaret jeg fikk var at det er mulig å gi men ungen KAN få reaksjon. ?? Kan reaksjonen bli den samme om ungen får en spormengde eller en hel nøtt liksom? 

Trenger ikke negative kommentarer, jeg bare spør fordi jeg rett og slett aner ikke. Jeg trenger ikke gi ungen ting som kan inneholde spor av nøtter såklart, har ikke gjort det til nå. Bare kjipt når man er på ferie f.eks og ikke kan kjøpe en eneste pinneis til ungen, siden alt er merket med "spor av nøtter"... 

Anonymkode: d0016...720

Foreslår at du leser deg opp på temaet, først og fremst.

Har barnet fått smågodt fra sånn plukkdisk? Brød fra butikk skjært på brødskjæremaskin? Bakervarer fra disk på dagligvare eller bakeri? Kuleis? Da har barnet med stor sannsynlighet fått i seg spor av nøtter, og kanskje også faktiske nøtter.

Hvordan ble allergien påvist? Hvilken reaksjon fikk barnet?

Det som kan være aktuelt er provokasjonstest på sykehuset på sikt, fastlegen kan henvise med spørsmål om det.

Anonymkode: 53ffa...1f8

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn som er allergisk mot valnøtter og pekannøtter. Vi har adrenalinsprøyte og han skal rett på sykehus hvis han får i seg en av disse nøttene. 

Vi har vært på kostprovokasjon på noen andre nøtter, men der reagerer han ikke. Har også tatt prikktest og utvidet blodprøve, uten utslag på annet enn valnøtter og pekan. Derfor spiser han nøtter vi vet han tåler. Vi har også fått beskjed om at vi kan teste nøtter han ikke har fått bekreftet eller avkreftet at han tåler hjemme, da adrenalinsprøytene er såpass effektiv. 

Vi har også fått beskjed om at å spise «kan inneholde spor av nøtter» er helt trygt. Det er som regel produsert noe med nøtter i samme fabrikk/lokale, men ikke samme maskin. Det har gått helt fint til nå. 
På Rema 1000 sitt brød står det «kan inneholde spor av valnøtter». Disse holder vi oss unna da det spesifikt nevner nøtten han ikke tåler. 

Anonymkode: 30835...380

Slik gjør vi også. Hun får matvarer hvor det står «spor av nøtter», men ikke om det står spesifikt en av nøttene hun ikke tåler. 

Hun er ikke hyperallergisk,men kaster voldsomt opp om hun får i seg hasselnøtter eller peanøtter

Anonymkode: 78bf7...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...