AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Vet ærlig talt hvor jeg skal begynne, men den familien til min samboer går med på nervene så til de grader !!! Det er i hovedsak foreldrene, besteforeldrene er forsåvidt veldig grei, da særlig på faren sin side. Men moren og faren, fy faen! Unnskyld ordspråket, men har ikke ord. Moren og faren er ikke sammen lengre, de gikk fra hverandre for mange år siden. Mens faren har etablert seg på nytt med ny kone og barn er moren fremdeles singel. Kan begynne med moren, veldig søt og snill dame sånn generelt sett, MEN, et stort men her!! Det som er problemet er at hun er tidenes bedreviter, hun harselerer rundt med folk og skal alltid kommentere hvordan ting blir gjort og at hennes måte er så mye bedre. Skal legges til at vi er et ungt par som studerer i en annen by så når vi først er hjemme på ferier o.l bor vi hos hverandres foreldre. Og da når vi er hjemme hos henne dikterer hun så til de grader, forventer at alle all hjelpe henne og hun har alltid så mye baller i luften. Er helt for at vi skal hjelpe hverandre som familie, men syntes det er litt vel på kanten det hun driver med. Hun spiller på min samboers samvittighet, hun sier ikke det direkte, men kommer gjerne noen sukk og kroppsspråk som gjør at samboeren min føler han MÅ gjøre det. I tillegg er hun et rothode ut av dimensjoner, eier ikke respekt for andre sin tid og alle skal vente på henne. Skulle kjøre samboeren min til en fest jeg var på, hun tilbydde seg t.o.m. Han skulle være der 22 fordi han var sent hjemme fra jobb, men kl 21:20 begynner hun å lage te, klippe håret og ta ansiktsmaske mens han ber henne skynde seg. Dette er bare en av veldig mange episoder som har gjort at det koker for meg. En annen episode har vært når jeg sover over der og skal på jobb dagen etterpå å har det travelt så har hun tilbydd seg og lage frokost (veldig snilt det), men da sier jeg hun må kjappe seg fordi jeg ikke har mer enn tid og vei. Endte opp med at hun holdt på i 15 minutter med et eller annet og jeg trippet av utålmodighet for jeg var inne på rommet og pakket osv... Viste seg at hun drev og tok bilder av frokosten for å legge den ut på sosiale medier ???? Og holdt på i 10 min for å få de riktige bilde, hvem i alle dager gjør sånt. Hadde egentlig ikke tid til å spise pgr av hun holdt på så lenge, men hev det i meg av respekt! Totalt mangel på respekt av andres tid, veldig egosentrisk fordi hun virkelig helt uinteressert når samtalen ikke angår henne. Også har et hun temperament som gjør henne illsint for de minste bagateller, hun kjefter og smeller hele tiden. Også pgr hun sliter litt økonomisk så forventer hun at samboeren min har bidratt til tider, noe som jeg respekterer og forstår !!! Men når vi skal feks kjøpe sushi og ta med hjem så forventer hun at vi, siden vi har felles konto, skal legge ut for henne... Vi er studenter og nylig har kjøpt et hus med en del problemer som må fikses. Når det har skjedd de siste 3-4 gangene så kjente jeg det kokte inni meg, spesielt når hun er så kresen og ble drit sur fordi hun ikke kan spise skalldyr. Også var det litt for mange biter m/skalldyr som gjorde at hun ikke kunne ta så mange, forståelig nok, men alvorlig talt!! VI BETALTE all maten og det var nok biter til å gjøre henne mett. Det er en sånn tar alt forgitt og forventer at vi skal betale - holdning som jeg ble direkte kvalm av. Men ja, dere skjønner. Verdens største kverulant, men jeg er kverulant sjøl og jeg finner meg ikke i å bli snakket til eller harselert med på den måten, gir streng beskjed og tror ikke hun liker med innerst inne. Også til faren!!! Mer egoistisk og kynisk person skal man lenge lete etter, hjelpes meg asså. Han er rake motsetning av moren, stålkontroll på økonomi og lang utdannelse med god jobbe. Det samme gjelder for nye konen. Greit nok det, men! Hver eneste middag vi har med de handler det om penger, utdannelse og lønn! Nærmest sånn stormansgalskap!! Spesielt konen, hun er så pengefiksert og status opptatt at hun syntes det er pinlig å bo på en adr litt uten for byen som ikke er så «velstående» hva faen? Faren er ikke helt der, han gir litt med blaffen i materialistiske ting, men den største gjerrigknarken som går i to sko. Har lønning på godt over millionen, men er ikke snakk om å bidra med noen ting med mindre han MÅ! Han hjelper mye med tips, råd og nær vi har montert ting på huset. Men nå når han var oppe forrige helg så måtte vi legge ut for maten, vi måtte spandere middag, eller når vi handlet så betalte han for noe blant annet en cider som han kjøpte til meg. Nå skal dere høre - når jeg åpner cideren så sa samboeren min nei, vi må dele! Da måtte vi faen meg dele en 250ml cider fordi alle skulle ha. Der sitter fyren med 1 million i inntekt og forventer det, kjente jeg ble så forbanna fordi hver eneste gang mine foreldre er oppe spanderer de absolutt alt på oss. De monterte så og si alt når vi flyttet inn og brukte til sammen i overkant av 50.000 på oss, verste av alt var at det ikke var et eneste takk fra svigerfamilien. De virker så utrolig fjern og merkelig, altså hvor er folkeskikken? Samt snakker min samboer med mine foreldre hver eneste dag, har daglige samtaler med de og de virkelig forguder han. Mens med meg så sender de ikke en eneste mld, knapt en bursdags mld. Moren sendte ikke noe til meg så samboeren ringte å måtte gi beskjed fordi jeg sa det var litt rart å ikke få en liten mld en gang. Neste dag kom hun heseblesende til meg og beklaget seg, mens hun kom med en liten gave og sa at hun hadde ikke hatt tid??? Alle har 1 min til å sende gratulerer med dagen, spesielt når man er på some 24/7 som hun. Men takket for gaven og ga henne en klem. Men når svigerfar var her forrige helg så bidro jeg lite fordi min samboer og han har avtalt alt som skal gjøres og har en plan på det meste. Derfor føler jeg at jeg er 3 mann på hjulet og har ikke så mye å bidra med nær det kommer til montering av lyspærer osv. Kunne selvsagt vært flinkere, men er er begeret som fikk med til å renne over. De hadde laget mat, jeg kjøpte min egen fordi jeg ikke er så veldig fan av hvitfisk, men respekterer at de ville spise det. Så endevendte de hele kjøkkenet og sa jeg skulle rydde mens de fikset det elektriske nede. Så kommer han opp litt senere og bare - har du ikke ryddet, dette er for dårlig, du har sittet på mobilen i 2 dager, skjerp deg. Her kommer han altså inn i MITT HJEM, spiser MIN MAT, SOM HAN IKKE HAR BETALT FOR, OG ALT annet av utgifter er betalt så det er bare for han å gjøre jobben. Altså, om jeg velger å la det stå til tirsdag så har han INGENTING med det å gjøre. Jeg har til og med eksamen så jeg drev å jobbet med, kanskje han ikke visste det, men hvem faen dikterer en i sitt eget hus👹 Samt så hjelper han oss med billånet der han står på lånet pgr det ble billigere, så forventer han å få total årssum på 800» med en gang istedenfor mnd beløp. Altså ingen problem med å betale de 8000 med en gang, men det er mye penger for studenter og det kan være greit å ha de pengene på bufferen i tilfelle det skjer noe, samt utlegg med huset. Pengene skal han selvsagt få, men hvorfor skal han da ha alt med en gang??! Også sitter han skjul og tviholder på en cider til 25 kr? Forstå logikken. Han sier også at psykiske problemer ikke finnes, fordi det viser bare svakhet ? Du skjønner vel her at de sosiale antennene ikke er tip top. Og kan nevne at når vi er hjemme i feriene bidrar vi mye til huset hans siden han et hage entusiast og har hjelpt man mye der, speiselt samboeren min. Da syntes jeg at han skal kunne gjøre dette arbeidet med huset uten noe om og men, forvente noe av oss visst dere skjønner. Han snakker nesten aldri med barna sine med mindre det gjelder økonomi, karriere, utdanning osv.. Dere skjønner!!! er det innafor å droppe svigerfamilien ? Hva ville dere gjort, fordi kjenner jeg er rasende 1 uke etter han selv er dratt. Kanskje jeg er vanskelig, men finner meg ikke i å se min samboer blir utnyttet eller at moren harselerer med han. Er også redd for hva som vil skje den gang vi får barn, hvordan blir det da 😬 Anonymkode: e52ee...117 1
Ananas. Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Så.. de kommer for å hjelpe dere med masse praktiske ting i det nye huset, mens du er sur fordi du må betale for maten de spiser når de er der for å hjelpe dere, og at dere skal dele drikken dere har? Og svigermor vil hjelpe til med ting, men gjør det for treigt? Jeg skjønner at de sikkert er irriterende, og at du er vant til en annen familiekultur, men her tror jeg det handler om å ta tre steg tilbake og se på alles roller her - inkludert deres egne. Det er helt sikkert mye av det de gjør som er irriterende, men snur man det andre veien, så går det an å se hvorfor det blir sånn også. Det høres ut som de er hjelpsomme og bryr seg om dere, men ikke på samme måten som du er vant til at dine egne foreldre bryr seg. Prøv å ta deres perspektiv, prøv å se hvordan dere kan få ting til å flyte bedre. I min verden er det meste av irritasjonen du beskriver her bagateller i den store sammenhengen, og definitivt ikke noe man kutter ut noe så nært som ens egne foreldre for. Akkurat det med å betale billånet kan dere sikkert finne en smidigere løsning på hvis dere snakker sammen.. 8
Nymerïa Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Hvorfor bor dere hjemme hos hverandres foreldre når dere er hjemme? Det høres ut som en mye bedre ide at du bor hos dine foreldre og han hos sine. Du kan jo ikke fordra dem. Har du tenkt over hvordan det føles for samboeren din at du anser dine foreldre for å være bra mennesker mens hans er dårlige? Jeg tror dette til slutt vil bli en byrde i forholdet deres hvis du fortsetter på dette viset. Jeg tror du kommer mye bedre ut av det med å holde familien hans på en armlengdes avstand og samtidig snakker respektfullt om dem hvis temaet kommer opp. Du må nesten gå ut fra at han er glad i dem selv om de kommer til kort. Ellers hadde han vel ikke ønsket å være sammen med dem selv. 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: Hvorfor bor dere hjemme hos hverandres foreldre når dere er hjemme? Det høres ut som en mye bedre ide at du bor hos dine foreldre og han hos sine. Du kan jo ikke fordra dem. Har du tenkt over hvordan det føles for samboeren din at du anser dine foreldre for å være bra mennesker mens hans er dårlige? Jeg tror dette til slutt vil bli en byrde i forholdet deres hvis du fortsetter på dette viset. Jeg tror du kommer mye bedre ut av det med å holde familien hans på en armlengdes avstand og samtidig snakker respektfullt om dem hvis temaet kommer opp. Du må nesten gå ut fra at han er glad i dem selv om de kommer til kort. Ellers hadde han vel ikke ønsket å være sammen med dem selv. Vi bor ikke hos de sammen hele tiden, men gjerne at han kommer til meg innimellom og motsatt. Siden vi vil jo være sammen og overnatte når vi gjerne er hjemme 1-2 mnd av gangen av og til. Blir jo litt merkelig at han all bare være hos meg hver gang. Anonymkode: e52ee...117
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, Ananas. skrev: Så.. de kommer for å hjelpe dere med masse praktiske ting i det nye huset, mens du er sur fordi du må betale for maten de spiser når de er der for å hjelpe dere, og at dere skal dele drikken dere har? Og svigermor vil hjelpe til med ting, men gjør det for treigt? Jeg skjønner at de sikkert er irriterende, og at du er vant til en annen familiekultur, men her tror jeg det handler om å ta tre steg tilbake og se på alles roller her - inkludert deres egne. Det er helt sikkert mye av det de gjør som er irriterende, men snur man det andre veien, så går det an å se hvorfor det blir sånn også. Det høres ut som de er hjelpsomme og bryr seg om dere, men ikke på samme måten som du er vant til at dine egne foreldre bryr seg. Prøv å ta deres perspektiv, prøv å se hvordan dere kan få ting til å flyte bedre. I min verden er det meste av irritasjonen du beskriver her bagateller i den store sammenhengen, og definitivt ikke noe man kutter ut noe så nært som ens egne foreldre for. Akkurat det med å betale billånet kan dere sikkert finne en smidigere løsning på hvis dere snakker sammen.. Neiiii! Forstå meg rett. Setter veldig pris på at de hjelper, men vi hjelper da virkelig mye de når vi er hjemme. Er jo ikke akkurat sånn at de kommer hver helg siden vi bor ganske langt vekke. Er bare at det er vel litt intuitivt at når foreldre kommer på besøk så hjelper de til økonomisk ? Spesielt når man har så god råd og spiser av vårt kjøleskap ? Det er vel vanlig kultur, nå var han her flere dager også som gjør at det blir litt mat og drikke. Tenker også ift til at mine foreldre bidrar så mye så burde de kanskje gjøre litt det samme. Jeg syntes at det å være generøs er svært viktig, og noe som ansees som viktig i min familie. Forstår at de ikke kan være akkurat som de, men de kan heller ikke forvente at vi skal legge ut for sushi feks når vi er hjemme mens hun selv har mat i kjøleskapet. Det er dyrt i tillegg !! Anonymkode: e52ee...117
Silva Pluvialis Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Hva synes samboeren din om at det er slik du ser på hans foreldre?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neiiii! Forstå meg rett. Setter veldig pris på at de hjelper, men vi hjelper da virkelig mye de når vi er hjemme. Er jo ikke akkurat sånn at de kommer hver helg siden vi bor ganske langt vekke. Er bare at det er vel litt intuitivt at når foreldre kommer på besøk så hjelper de til økonomisk ? Spesielt når man har så god råd og spiser av vårt kjøleskap ? Det er vel vanlig kultur, nå var han her flere dager også som gjør at det blir litt mat og drikke. Tenker også ift til at mine foreldre bidrar så mye så burde de kanskje gjøre litt det samme. Jeg syntes at det å være generøs er svært viktig, og noe som ansees som viktig i min familie. Forstår at de ikke kan være akkurat som de, men de kan heller ikke forvente at vi skal legge ut for sushi feks når vi er hjemme mens hun selv har mat i kjøleskapet. Det er dyrt i tillegg !! Anonymkode: e52ee...117 Så det er penger du vil ha og ikke hjelpen deres? Anonymkode: b6717...ec3 5
Eryxo Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Dette ble litt rotete og usammenhengende, og jeg synes ærlig talt det virker som om du lager problemer av en del ting, men du burde nok starte med å snakke med samboeren din. Luft frustrasjonen, og hør hva han har å si. Tenk også over at familier ikke er like, og at slik du er oppvokst i din familie, kanskje ikke er helt lik den samme måten din samboer har vokst opp. 6
Ananas. Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neiiii! Forstå meg rett. Setter veldig pris på at de hjelper, men vi hjelper da virkelig mye de når vi er hjemme. Er jo ikke akkurat sånn at de kommer hver helg siden vi bor ganske langt vekke. Er bare at det er vel litt intuitivt at når foreldre kommer på besøk så hjelper de til økonomisk ? Spesielt når man har så god råd og spiser av vårt kjøleskap ? Det er vel vanlig kultur, nå var han her flere dager også som gjør at det blir litt mat og drikke. Tenker også ift til at mine foreldre bidrar så mye så burde de kanskje gjøre litt det samme. Jeg syntes at det å være generøs er svært viktig, og noe som ansees som viktig i min familie. Forstår at de ikke kan være akkurat som de, men de kan heller ikke forvente at vi skal legge ut for sushi feks når vi er hjemme mens hun selv har mat i kjøleskapet. Det er dyrt i tillegg !! Anonymkode: e52ee...117 For noen er det "intuitivt" som du kaller det at foreldre som er på besøk hjelper til med handlingen, for andre er det "intuitivt" at når noen bruker mange timer på å hjelpe dem man besøker med noe, så er det dem som får hjelp som spanderer, fordi de sparer tid og/eller penger på å få den hjelpen. Jeg er helt enig i at svigermor ikke skal forvente at dere kjøper sushi til henne, samtidig er det jo litt merkelig å være på besøk og kjøpe mat til seg selv, men ikke til verten. At dine foreldre bidrar er noe de velger å gjøre, som jeg håper dere er takknemlige for, men som ikke nødvendigvis setter standarden for det andre settet med foreldre. Hvis dere har veldig dårlig økonomi så får dere heller begrense hvor mye dere har besøk av mennesker som forventer at dere bruker pengene deres på dem, f.eks. besøk og mat til svigerfar én dag istedenfor flere dager. 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 Så du mener foreldre skal hjelpe til økonomisk med mat når de er på besøk hos dere? Syns det er veldig merkelig tankegang. Hos oss kan svigers være på besøk så lenge de vil, og får ikke lov til å betale noe som helst. Gjelder mine foreldre også. Anonymkode: ea35c...1f7 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Jeg tenker at jeg er glad du ikke er svigerdatteren min... Anonymkode: e76df...721 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener foreldre skal hjelpe til økonomisk med mat når de er på besøk hos dere? Syns det er veldig merkelig tankegang. Hos oss kan svigers være på besøk så lenge de vil, og får ikke lov til å betale noe som helst. Gjelder mine foreldre også. Anonymkode: ea35c...1f7 Er du student? TS er ung, hun og samboeren er ikke ferdig utdannet eller etablert enda. Det er ikke rart om foreldrene bidrar økonomisk av og til, dem har tross alt satt dem til verden. Jeg forstår godt at hun er skuffet over svigerfar. Men, jeg synes også TS er i overkant dramatisk. TS, det er greit at du føler på dette, noen ganger får man bare nok. Men det løser ingen problemer, og du vil ikke få noen råd her inne. Jeg skjønner det er en form for utblåsning, helt greit. Men jeg tror du må lære deg å ikke forvente noe av dem. Noen mennesker er mer selvopptatt, gjerrig...etc. Vi har alle noen negative personlighetstrekk. Anbefaler deg å skrive ned frustrasjon i en dagbok, så får du det ut. Om du elsker din samboer og ønsker et liv med ham, så ikke snakk negativt om hans foreldre rundt ham. Bare innse at dere er forskjellig. Anonymkode: a490d...336 3
Bjæk Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Derfor føler jeg at jeg er 3 mann på hjulet 👹 Anonymkode: e52ee...117 Dette var alt for mye detaljer til at noe levende menneske kan orke å lese det, men jeg kan ikke dy meg for å kommentere denne FANTASTISKE radbrekkingen av et uttrykk! 🤭😆 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, Bjæk skrev: Dette var alt for mye detaljer til at noe levende menneske kan orke å lese det, men jeg kan ikke dy meg for å kommentere denne FANTASTISKE radbrekkingen av et uttrykk! 🤭😆 For ikke å snakke om denne: «Kunne selvsagt vært flinkere, men er er begeret som fikk med til å renne over.» 😅 Anonymkode: 7455b...88b 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 Jeg skjønner du er frustrert. Men dette hadde rt en drøm kontra de jeg har 😅 Anonymkode: bc4f6...c0a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Mannen min og jeg tjener også godt over millionen i året hver. Og jeg er lei av at folk forventer at vi skal spandere i øst og vest! Anonymkode: fe573...4a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå