Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på studiene mine nå i august. Et veldig spennende studie jeg ser frem mot å fullføre, men det er en liten ting som konstant ligger i bakhodet og gnager, og det er jobb. Må man ha jobb under studiene? Da tenker jeg ikke i forhold til å ha en jobb fordi jeg trenger penger, men fordi fremtidig arbeidsgiver ønsker det? Jeg kjenner at det går ikke sånn som livet mitt er i dag. Driver med idrett så er trening hver dag + konkurranser i helgene og hver ledige time ellers blir brukt til å sove, spise og jobbe med studiene. Hvordan skal dette gå rundt? Det går jo ikke. Får man ikke jobb etter endt studier dersom man ikke har hatt jobb under studiene? Og hvorfor skal det være så viktig at jeg har hatt en jobb på kiwi feks. når det overhodet ikke er relevant for studie? Jeg kjenner dette stresser meg veldig mye.

Anonymkode: 2c68d...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det spørs litt hva du studerer. Relevant erfaring kan være faktoren som gjør at du blir valgt over andre søkere. Er uansett ikke noe poeng i å ha en deltidsjobb som ikke er relevant.

Anonymkode: 5067c...37d

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på hva du studerer ja, men husk også at om du er idrettsutøver viser det også at du har mange ønskede kvalifikasjoner. 

Som idrettsutøver må du være dedikert, du må være strukturert i idretten, og hvordan strukturere hverdagen. Du viser du vet hvordan å prioritere, du vet hva hardt arbeid kan gjøre. 

Du vil jo kunne ha referanser fra trener osv når du søker jobb, som viser hvilke kvalifikasjoner du har. 

Om studie ditt også har praksisperioder, vil du underveis i disse, vise hvordan du er innenfor aktuell jobb.

• Liker 3
Skrevet

Det er et paradoks at det kreves studier og jobb for å få en jobb. 

Som bilselgere som krever at du har en bil før du får kjøpe en bil. 

Anonymkode: 701f7...af2

Skrevet

Ikke stress med dette - du har jo idretten ved siden av, det teller like mye som en irrelevant jobb.

Anonymkode: a96b6...e7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet ikke da jeg studerte og fikk tilbud om jobb innenfor mitt felt 2 måneder før jeg var ferdig med bachelor.

Anonymkode: 1a639...da2

• Liker 1
Skrevet

Er du kvinne så bør du vurdere å selge en form for tjeneste, da slipper du deltidsjobb. Jeg solgte handjobs mens jeg studerte, noen hadde jeg sex med også. Men valgte disse selv, spennende opplevelse som ga meg god økonomi mens jeg studerte. Angrer ingenting :) 

Anonymkode: 38a3e...aab

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du kvinne så bør du vurdere å selge en form for tjeneste, da slipper du deltidsjobb. Jeg solgte handjobs mens jeg studerte, noen hadde jeg sex med også. Men valgte disse selv, spennende opplevelse som ga meg god økonomi mens jeg studerte. Angrer ingenting :) 

Så dette var noe du kunne referere til når du søkte jobber senere? Har du lest alt ts skriver i HI?

Anonymkode: 230c1...cd9

• Liker 7
Skrevet

Nei, det spiller ingen rolle om du jobbet to kvelder i uka på Kiwi i studietiden.

Anonymkode: 16127...378

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ts, ikke gjør dette.

Du som oppfordrer til dette er bokstavelig talt prostituert.

Anonymkode: 382a2...9ca

• Liker 1
Skrevet

Om du utdanner deg til et yrke der du er omtrent garantert jobb, f.eks. lege eller sykepleier, er det neppe nødvendig. Men studerer du noe mer generelt, statsvitenskap eller biologi, da ville jeg definitivt prioritert en ekstrajobb foran mye annet.  Eventuelt verv inne studentpolitikk eller lignede, det er som regel veldig positivt. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hhhahahhahahahhaha!!!! Nydelig trolling:) Hatten av!

Anonymkode: 9a365...19f

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan satte du opp dette på CV din? Og hvem brukte du som referanse? En kunde? "nah, hun var en 5 av 10, men har potensiale". 😂 

TS lurer ikke på hvordan hen skal tjene penger, men om hen burde ha jobb for å vise fremtidig arbeidsgiver om hen kan være en brukbar ansatt.

TS: det er litt avhengig av hva du studerer. Det er ikke nødvendigvis jobben i seg selv som er viktig, men at du har en person som du kan bruke som referanse på hvordan du er som person, og som kan si noe om hvordan du fungerer på en arbeidsplass.

Om du har en idrett du bruker mye tid på så kan du kanskje ta utgangspunkt i det? Du bør iallefall gjøre noe mer enn å "bare" å være student. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på studiene mine nå i august. Et veldig spennende studie jeg ser frem mot å fullføre, men det er en liten ting som konstant ligger i bakhodet og gnager, og det er jobb. Må man ha jobb under studiene? Da tenker jeg ikke i forhold til å ha en jobb fordi jeg trenger penger, men fordi fremtidig arbeidsgiver ønsker det? Jeg kjenner at det går ikke sånn som livet mitt er i dag. Driver med idrett så er trening hver dag + konkurranser i helgene og hver ledige time ellers blir brukt til å sove, spise og jobbe med studiene. Hvordan skal dette gå rundt? Det går jo ikke. Får man ikke jobb etter endt studier dersom man ikke har hatt jobb under studiene? Og hvorfor skal det være så viktig at jeg har hatt en jobb på kiwi feks. når det overhodet ikke er relevant for studie? Jeg kjenner dette stresser meg veldig mye.

Anonymkode: 2c68d...63f

Det kommer an på hva du studerer. Hvilket studie?

Anonymkode: 40cf1...518

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prostitusjon er vel strengt tatt ikke noe som anses som positivt på CV-en.

Anonymkode: 0dfa0...b71

Skrevet

Jeg jobber aldri under studiene og fikk relevant jobb to med før jeg var ferdig med master. Jeg studerte språk. Jeg studerte med flere som jobbet under studiene, men som ikke fikk relevant jobb. Jeg jobbet mer med å mingle og skaffe gode kontakter for fremtiden, noe som har hjulpet mye.

Anonymkode: 54c69...560

Skrevet
2 timer siden, Brevkniven skrev:

Hvordan satte du opp dette på CV din? Og hvem brukte du som referanse? En kunde? "nah, hun var en 5 av 10, men har potensiale". 😂 

TS lurer ikke på hvordan hen skal tjene penger, men om hen burde ha jobb for å vise fremtidig arbeidsgiver om hen kan være en brukbar ansatt.

TS: det er litt avhengig av hva du studerer. Det er ikke nødvendigvis jobben i seg selv som er viktig, men at du har en person som du kan bruke som referanse på hvordan du er som person, og som kan si noe om hvordan du fungerer på en arbeidsplass.

Om du har en idrett du bruker mye tid på så kan du kanskje ta utgangspunkt i det? Du bør iallefall gjøre noe mer enn å "bare" å være student. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dette var noe du kunne referere til når du søkte jobber senere? Har du lest alt ts skriver i HI?

Anonymkode: 230c1...cd9

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prostitusjon er vel strengt tatt ikke noe som anses som positivt på CV-en.

Anonymkode: 0dfa0...b71

Tror dere har missforstått, hvorfor skulle man skrive det på CV? Er jo ikke en jobb.

Men seriøst, dette var ikke vanskelig å gjøre. Så tror faktisk de fleste kvinner klarer det fint.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hhhahahhahahahhaha!!!! Nydelig trolling:) Hatten av!

Anonymkode: 9a365...19f

Gratulerer, du var raskest med å rope troll i tråden.

Anonymkode: a9e4a...b17

Skrevet

Det kommer helt an på hva du studerer. Ingen arbeidsgivere bryr seg om du har jobbet på Kiwi dersom du søker jobb som sivilingeniør. 

Skrevet

Jeg hadde ikke jobb under studiene, jeg konsentrerte meg om å få gode karakterer (krevende studie). Null problem å få jobb etter endte studier, arbeidsgiver nevnte ikke noe om at jeg ikke hadde jobbet mens jeg studerte. Få av mine medstudenter hadde jobb ved siden av, alle hadde nok med studiene. 

Anonymkode: f93f3...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...