AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #21 Skrevet 1. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de har lov. Det der er bare gammelt sprøyt som henger igjen fra en debatt rundt en bioteknologilovendring i 2004. Før uke 12 er fullgått trenger du bare uttrykke bekymring. Dvs at du kan si "jeg er bekymret for avvik, kan du sjekke" og det holder. Også privat. Mellom 12 og 14 er det rutine, flere klinikker reklamerer jo også for det på sidene sine. Anonymkode: bd7d9...5fc Ja, de har lov. Men det ble først lovlig 1. juli 2020. Greit å være opplyst. Anonymkode: 32ed0...065 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #22 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de har lov. Men det ble først lovlig 1. juli 2020. Greit å være opplyst. Anonymkode: 32ed0...065 Takk, det samme sier jeg da. Å måle nakkefolden har vært lov lenge før det du. Anonymkode: bd7d9...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #23 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det samme sier jeg da. Å måle nakkefolden har vært lov lenge før det du. Anonymkode: bd7d9...5fc Nei, ikke med mindre det ble gjort på sykehus med medisinsk grunn. Anonymkode: 32ed0...065 2
Thea82 Skrevet 1. november 2020 #24 Skrevet 1. november 2020 Sjekket det i uke 12. Bor i Danmark, så det er standard. Føltes veldig betryggende å få tatt testen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #25 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke med mindre det ble gjort på sykehus med medisinsk grunn. Anonymkode: 32ed0...065 Joda, måling av nakkefold har pågått leeeenge 5 år siden jeg gjorde det første gang. Anonymkode: 82368...ff1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #26 Skrevet 1. november 2020 Gud, så lite opplyste folk er... Anonymkode: e9425...b47
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #27 Skrevet 1. november 2020 Nakkefold ble oppdaget i uke 11 etter småblødning. Henvendt til riksen og morkakeprøve. Pga dette fikk jeg tilbud om det i etterfølgende svangerskap. Ingen nakkefold med dem 😊 Anonymkode: c014f...d84
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #28 Skrevet 1. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, måling av nakkefold har pågått leeeenge 5 år siden jeg gjorde det første gang. Anonymkode: 82368...ff1 🤦♀️ Poenget er at det IKKE har vært lovlig. Som sagt, er lov å være opplyst før man åpner kjeften. Anonymkode: 32ed0...065
Gjest EmKay Skrevet 1. november 2020 #29 Skrevet 1. november 2020 Vi skal på privat UL i uke 13 med det formålet. Tidspunktet ble valgt etter anbefaling fra ultralyd/jordmor. Om de finner noe av bekymring blir man henvist til fosterdiagnostikk. Dersom vi får beskjed om at det er store avvik tror jeg vi kommer til avslutte svangerskapet. Men, det vet man vel aldri 100% før man faktisk står i det.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #30 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke med mindre det ble gjort på sykehus med medisinsk grunn. Anonymkode: 32ed0...065 Du tar totalt feil. Slutt å vær så påståelig. Det har blitt diskutert at loven har åpnet for en tolkning begge veier, men det har aldri blitt eksplisitt uttrykt at å måle nakkefold ikke er lov for private. Å kalle det fosterdiagnostikk derimot, og tilby KUB har kun vært lov ved visse sykehus etter henvisning. Tidlig ultralyd har jo alltid vært lov og Legestanden gikk tidlig ut og sa at en fortykket nakkefold vil være lett å oppdage ved vanlig ultralyd, selv om de ikke går inn for å sjekke den. Ved misstanke om fortykket nakkefold ga de klar beskjed om at det var helt uaktuelt (og uetisk) ikke å følge opp, på samme måte som de følger opp andre avvik som ryggmargsbrokk, hjertefeil, manglende hjerne(sjeldent, men du tar poenget?) o.l. Skulle det være ulovlig å måle nakkefold krevde de en lovendring som eksplisitt uttrykte dette. Det som altså ikke har vært lov er å kalle det fosterdiagnostikk. Skjønner du forskjellen, eller må du ha det enda mer inn med t-skje? I det private har man da tilbudt det som de gjerne har kalt "organrettet ultralyd" mellom uke 11 og 15. Har de sett en forhøyet nakkefold er denne blitt målt, og man blir henvist videre, HELT lovlig de siste 15 årene, minst. Da jeg var på ultralyd sist så sa jordmor "denne nakkefolden ser jeg er fin, så jeg trenger ikke måle den. Eller, jeg kan jo måle den bare for å fortelle mer om det til dere" Anonymkode: bd7d9...5fc 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #31 Skrevet 1. november 2020 La meg presisere, i tilfelle du har veldig vondt for det: Å tilby fosterdiagnostikk = ikke vært lov, å måle nakkefold = alltid vært lov. Ah, folk er så lite opplyste ass.... Anonymkode: bd7d9...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #32 Skrevet 1. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar totalt feil. Slutt å vær så påståelig. Det har blitt diskutert at loven har åpnet for en tolkning begge veier, men det har aldri blitt eksplisitt uttrykt at å måle nakkefold ikke er lov for private. Å kalle det fosterdiagnostikk derimot, og tilby KUB har kun vært lov ved visse sykehus etter henvisning. Tidlig ultralyd har jo alltid vært lov og Legestanden gikk tidlig ut og sa at en fortykket nakkefold vil være lett å oppdage ved vanlig ultralyd, selv om de ikke går inn for å sjekke den. Ved misstanke om fortykket nakkefold ga de klar beskjed om at det var helt uaktuelt (og uetisk) ikke å følge opp, på samme måte som de følger opp andre avvik som ryggmargsbrokk, hjertefeil, manglende hjerne(sjeldent, men du tar poenget?) o.l. Skulle det være ulovlig å måle nakkefold krevde de en lovendring som eksplisitt uttrykte dette. Det som altså ikke har vært lov er å kalle det fosterdiagnostikk. Skjønner du forskjellen, eller må du ha det enda mer inn med t-skje? I det private har man da tilbudt det som de gjerne har kalt "organrettet ultralyd" mellom uke 11 og 15. Har de sett en forhøyet nakkefold er denne blitt målt, og man blir henvist videre, HELT lovlig de siste 15 årene, minst. Da jeg var på ultralyd sist så sa jordmor "denne nakkefolden ser jeg er fin, så jeg trenger ikke måle den. Eller, jeg kan jo måle den bare for å fortelle mer om det til dere" Anonymkode: bd7d9...5fc Du tar helt feil. Det var i teorien straffbart om en vanlig gynekolog målte nakkefolden hos fosteret, dersom hensikten var å se om fosteret har Downs syndrom. De fleste seriøse klinikker skrev spesifikt på sine sider at de IKKE kunne gjøre slike undersøkelser. Men selvfølgelig, et trent øye ser fort om noe ikke er som det skal. Grensene for hva som var innafor og ikke, var tvetydig, men det endrer ikke det faktum at det faktisk IKKE var lovlig. Slutt å dumme deg ut. Har jobbet innenfor dette i mangfoldige år, dette kan jeg. Anonymkode: 32ed0...065
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #33 Skrevet 1. november 2020 Har vært på tidlig ul med mine to siste, han eldste er nå 5 år - vi prøvde en god stund på å få han, så grunnet angst så var jeg på tidlig ul 2-3 ganger før oul .. Uansett - da har hun som utførte ul bare helt av seg selv sett på nakken å sagt at det ser normalt ut. Også med han siste nå som jeg har i magen, det var i uke 13. Hun uoppfordret sa at det ser normalt ut. Så jeg har inntrykk av at det er noe de gjør og ikke at det er «ulovlig» ? Anonymkode: 46720...0ab
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #34 Skrevet 1. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar helt feil. Det var i teorien straffbart om en vanlig gynekolog målte nakkefolden hos fosteret, dersom hensikten var å se om fosteret har Downs syndrom. De fleste seriøse klinikker skrev spesifikt på sine sider at de IKKE kunne gjøre slike undersøkelser. Men selvfølgelig, et trent øye ser fort om noe ikke er som det skal. Grensene for hva som var innafor og ikke, var tvetydig, men det endrer ikke det faktum at det faktisk IKKE var lovlig. Slutt å dumme deg ut. Har jobbet innenfor dette i mangfoldige år, dette kan jeg. Anonymkode: 32ed0...065 Hahaha, kan si akkurat det samme til deg. Der er du som dummer deg ut her, jeg jobbet direkte med debatten som oppstod rundt bioteknologiloven i 2004(isj) Anonymkode: bd7d9...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #35 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, kan si akkurat det samme til deg. Der er du som dummer deg ut her, jeg jobbet direkte med debatten som oppstod rundt bioteknologiloven i 2004(isj) Anonymkode: bd7d9...5fc Mhm, så flott å jobbe direkte med en debatt, høres jo ikke dumt ut i det hele tatt 😅 Du får se om du klarer å hoste opp noen kilder. Jeg vet jeg har rett, og er ferdig med å diskutere med deg. Anonymkode: 32ed0...065 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #36 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm, så flott å jobbe direkte med en debatt, høres jo ikke dumt ut i det hele tatt 😅 Du får se om du klarer å hoste opp noen kilder. Jeg vet jeg har rett, og er ferdig med å diskutere med deg. Anonymkode: 32ed0...065 Du avslører deg med setningen "dersom hensikten var å se om fosteretbhar downs". Man ser ikke downs på nakkefolden, men nakkefolden kan være en markør for fostersykdom, downs er en av flere ting det kan være. Og beklager at jeg var noe uklar. Da jeg sa "jobbet direkte med debatten" så snakket jeg om at jeg jobbet som journalist og skrev en serie artikler om temaet, hvor jeg både intervjuet klinikker og politikere. Skulle kanskje bare skrevet det med en gang. Hvorfor det ble diskusjoner kan du lese om her: https://tidsskriftet.no/2004/03/kronikk/ultrauklar-bioteknologilov Litt mer om gråsone her https://www.dagensmedisin.no/artikler/2007/05/10/vil-ha-ultralyd-for-alle-i-tolvte-uke/ Da utfordrer jeg tilbake med å vise meg en kilder som sier at det definitivt var ulovlig. Du sier deg selv enig i at grensene var tvetydige, men så sier du i samme setning at det var ulovlig? Det henger jo ikke på greip. Det de til slutt klarte å bli enige om (noe senere, når jeg tar et raskt søk i arbeidet mitt) var at de ikke kunne pålegge legene å overse nakkefold, den kunne måles, men det var ulovlig å tilby fosterdiagnostikk. For ordens skyld: jeg har ikke lenket til eget arbeid, og prøvd å holde meg til nøytrale kilder. Sånn. Da er jeg ferdig med å diskutere med deg og 😘 Ha en fin kveld. Anonymkode: bd7d9...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #37 Skrevet 1. november 2020 Jeg ble tilbudt blodprøve og ultralyd uke 12/13 for å sjekke for diverse "feil". De sjekker tre sykdommer via blodprøvene, deriblant Downs syndrom. Både nakkefolden så bra ut og testene kom tilbake negative så jeg er veldig lettet. Hadde tatt abort om det ble påvist alvorlig sykdom, selv om jeg hadde syns det hadde vært kjempevanskelig så hadde det vært riktig. Anonymkode: d1576...878
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #38 Skrevet 2. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 🤦♀️ Poenget er at det IKKE har vært lovlig. Som sagt, er lov å være opplyst før man åpner kjeften. Anonymkode: 32ed0...065 Vis meg lovteksten da Anonymkode: 82368...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #39 Skrevet 2. november 2020 Jeg har tatt tidlig ultralyd i mine svangerskap. Siste fant de avvik på unormal nakkefold. Ble henvist til sykehuset . Der ble det bestemt at jeg skulle ta NIPT test pga min alder. Var da 35 år. Dette er to år siden. Var ingen avvik på testen, men ble fulgt opp med tanke på hjertefeil resten av svangerskapet. Barnet ble født frisk Anonymkode: e11bd...003
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #40 Skrevet 2. november 2020 Jeg var til tidlig ultralyd og det ble målt nakkefold hos fosteret. Den var svært fortykket og vi ble sendt videre for ytterligere undersøkelse. Ultralyd på sykehuset viste det samme, men ingen andre avvik. Morkakeprøve viste ingen kromosomavvik. Vi fikk en helt frisk jente. Anonymkode: eee96...341 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå