Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Noen som har vært på ultralyd med ønske om å sjekke dette før uke 12?

Erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 51561...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ikke noe galt med unga mine.

Anonymkode: ed7f1...e1c

Skrevet

Ikke før uke 12, men gjorde det uke 13 :) 

Anonymkode: 7b0cf...808

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke før uke 12, men gjorde det uke 13 :) 

Privat? 

Hadde du tatt stilling til hva du skulle gjøre dersom det viste seg at alt ikke var som det skulle? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Privat? 

Hadde du tatt stilling til hva du skulle gjøre dersom det viste seg at alt ikke var som det skulle? 

Vi tok det privat ja, man får ikke en slik ultralyd av det offentlige hvis man er under 38år. Vi hadde snakket grundig gjennom det på forhånd, og var enige om hva vi skulle gjøre hvis ultralyden viste avvik. I vårt tilfelle var det heldigvis ingen avvik som ble avdekket :) Vil anbefale deg å lese om hvem som tilbyr en slik fosterdiagnostikk, for mange sjekker «kun» nakkefold og hjerte, mens andre sjekker absolutt alt :) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok det privat ja, man får ikke en slik ultralyd av det offentlige hvis man er under 38år. Vi hadde snakket grundig gjennom det på forhånd, og var enige om hva vi skulle gjøre hvis ultralyden viste avvik. I vårt tilfelle var det heldigvis ingen avvik som ble avdekket :) Vil anbefale deg å lese om hvem som tilbyr en slik fosterdiagnostikk, for mange sjekker «kun» nakkefold og hjerte, mens andre sjekker absolutt alt :) 

Har de lov til å sjekke alt? 

Og har de lov til å gjøre dette før uke 12?

Leser om nipt test, og at det kanskje er lovlig fra i dag... 

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd pga blødninger etc og jordmor sa i samme slengen, at «men her er det en nakkefold, det trenger ikke å bety noe men jeg bare nevner det». Jeg var 26 år, og nakkefold eller ikke, jeg bar frem barnet, og har i dag en helt frisk, sunn og normal unge. Sier det bare, at selv om de ser nakkefold, trenger det ikke å bety at det er det. 

Anonymkode: 5b32f...3bd

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var på tidlig ultralyd pga blødninger etc og jordmor sa i samme slengen, at «men her er det en nakkefold, det trenger ikke å bety noe men jeg bare nevner det». Jeg var 26 år, og nakkefold eller ikke, jeg bar frem barnet, og har i dag en helt frisk, sunn og normal unge. Sier det bare, at selv om de ser nakkefold, trenger det ikke å bety at det er det. 

Alle har nakkefold 😄 men fostere med downs har gjerne tykkere nakkefold enn friske babyer mellom uke 11 og 14. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det stor forskjell på fosterdiagnostikk og en tilfeldig jordmor som slenger ut en kommentar 🙄

Anonymkode: 32ed0...065

• Liker 8
Skrevet

Ta NIPT-test, så får du et mye mer sikkert svar.

Anonymkode: 4825d...c1d

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta NIPT-test, så får du et mye mer sikkert svar.

Anonymkode: 4825d...c1d

Det er jo fortsatt ikke mulig å få? Eller har jeg ikke fått med meg alt? 

Skrevet

Anbefaler å høre med jordmor/lege om NIPT test. De hadde frist til 1.november å få på plass tilbudet, men det betyr vel dessverre ikke at det er i gang/rulles ut fra i dag av- men godt mulig mange steder har rustet for og forberedt seg for det. Jeg er 15 uker på vei, så NIPT er "for sent", men får jeg mulighet før jul så tar jeg den for å evt være godt forberedt "hvis". 

Nakkefold behøver ikke bety noe, så hvis du er tidlig gravid ville jeg heller pushet for å få NIPT:)

Anonymkode: d4486...ebf

Skrevet

Det er jo fortsatt ikke mulig å få? Eller har jeg ikke fått med meg alt? 

NIPT har vært mulig for risikosvangerskap, men ikke for vanlige svangerskap. Den nye loven om NIPT kom i mai, men de fikk frist til 1. november for å få plass tilbud på klinikker og sykehus. Alle med termin etter fylte 35 skal få tilbud om gratis NIPT, alle under får tilbud om å ta den/kan be om å få mot egen kostnad. Min jordmor sa at de ruller ut etterhvert som det er på plass men at man må be om det selv om man er i første gruppe men over 12 uker på vei når tilbudet er på plass. Dvs. de første som får tilbudet (i min kommune da, mulig det blir forskjell) vil være de under 12 uker men over 34/35 som kommer inn for første svangerskapskontroll etter i dag.

• Liker 2
Skrevet

Ble sjekket hos meg i ca. uke 10-11

ble fortalt det egentlig ikke var lov å sjekke etter nakkefold, men ble gjort allikevel. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å høre med jordmor/lege om NIPT test. De hadde frist til 1.november å få på plass tilbudet, men det betyr vel dessverre ikke at det er i gang/rulles ut fra i dag av- men godt mulig mange steder har rustet for og forberedt seg for det. Jeg er 15 uker på vei, så NIPT er "for sent", men får jeg mulighet før jul så tar jeg den for å evt være godt forberedt "hvis". 

Nakkefold behøver ikke bety noe, så hvis du er tidlig gravid ville jeg heller pushet for å få NIPT:)

Får jeg nipt test om jeg er under 35?

Må vel gå privat? Og det er vel ikke lov, ennå? 

Skrevet

Svarte på det rett under:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har de lov til å sjekke alt? 

Og har de lov til å gjøre dette før uke 12?

Leser om nipt test, og at det kanskje er lovlig fra i dag... 

De har ikke lov til å spesifikt se på nakkefold nei, likevel så blir det jo gjort i praksis fordi man ved en slik ultralyd kan se enkelte avvik. Ser man avvik så er de pliktige til å opplyse om det, slik at du får oppfølging videre. Så det er ikke slik at de holder kjeft om de ser noe, selv om det ikke spesifikt er lov til å lete etter det. 

Anonymkode: 96e53...c27

Skrevet

er du redd for å få en ungen med downs OG som er smartere enn deg?

Anonymkode: f2805...7ed

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov til å spesifikt se på nakkefold nei, likevel så blir det jo gjort i praksis fordi man ved en slik ultralyd kan se enkelte avvik. Ser man avvik så er de pliktige til å opplyse om det, slik at du får oppfølging videre. Så det er ikke slik at de holder kjeft om de ser noe, selv om det ikke spesifikt er lov til å lete etter det. 

Anonymkode: 96e53...c27

Jo, de har lov. Det der er bare gammelt sprøyt som henger igjen fra en debatt rundt en bioteknologilovendring i 2004.

Før uke 12 er fullgått trenger du bare uttrykke bekymring. Dvs at du kan si "jeg er bekymret for avvik, kan du sjekke" og det holder. Også privat.  Mellom 12 og 14 er det rutine, flere klinikker reklamerer jo også for det på sidene sine.

Anonymkode: bd7d9...5fc

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ca. 8000, vel unte penger! 

Anonymkode: 762ba...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...