Gå til innhold

Dessert til julebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken dessert ville du valgt å servere til denne menyen:

Akevittgravet laks på flatbrød 

Øldampet pinnekjøtt m kålrotstappe, rødkål og poteter 

Jeg ønsker en juledessert, men er selv ikke så glad i riskrem og skal kokkelere på typ hybelkjøkken . Så det bør være noe lite tidkrevende og enkelt å tilberede. Idèer? 

Anonymkode: 6b681...ccf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krumkaker med multekrem,  pepperkake-is, kransekake og is, julete ostekake som ikke skal stekes (bunnen lages av pepperkaker, og gelelokk lages av gløgg/ gelatinplater. Veldig godt, og kan lages dagen før 😊 

Anonymkode: d0906...5ef

• Liker 4
Skrevet

Sorbet laget av frosne jordbær som kjøres i blender/matmølle sammen med littegrann sukker og littegrann fløte. Superenkelt, kjempegodt og ikke for mektig.

Anonymkode: 891a2...b2d

• Liker 2
Skrevet

Vaniljeis og (lune) multer.

Multekrem er jo tradisjon til jul, men multer og is er både lettvintere og ikke fullt så heftig som multekrem. Dessuten kan man regulere mengden multer selv, siden noen liker det kjempegodt og noen ikke fullt så godt. 

• Liker 3
Skrevet

Pinnekjøtt er tungt, så jeg hadde vært overlykkelig for is med f.eks en bærsaus til. Enklere blir det jo nesten ikke. Eventuelt med noe sjokolade, brownies, kjeks eller liknende ved siden av, men inget must. Evt friske bær med pisket rømme.

Anonymkode: 773d3...0f6

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville gått for krumkaker med enten is eller en krem med frukt eller bær i. Altså multekrem konseptet men med andre bær.

Øldampet pinnekjøtt ...? Hm ... må prøves.

Skrevet

Multe-iskake. Kan bruke pepperkake som kjeks til bunnen.

Is med bær

Pannacotta med bringebærcoulis. Evt appelsin+kanel saus dersom mer julepreg.

• Liker 1
Skrevet

Pannacotta med krydrede skogsbær og knuste, brente mandler på toppen. Kan lages dagen før, noe som frigir tid til selve middagen.

• Liker 1
Skrevet

Fruktsalat som får stå å "sause" seg natta over, altså lag den dagen før! 

Appelsiner, epler, mandariner, druer, banan, litt revet sjokolade og en kanelstang! Mums! 

Anonymkode: ae606...db4

Skrevet

Man kan også lage multecoulis på samme måte som bringebærcoulis og ha til enten vaniljeis eller panna cotta. Enkelt fordi det kan lages klar i god tid, og det er både friskt (etter tung forrett og hovedrett) og jule-aktig.

https://www.frukt.no/oppskrifter/barcoulis/

Anonymkode: 6cc89...939

• Liker 1
Skrevet

Trollkrem og krumkaker? 

Anonymkode: c51ae...cf0

• Liker 1
Skrevet

Hadde gått for god gammeldags karamellpudding. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ha omtrent samme menyen som deg. Skal ha akevittmarinert multer med råkrem til dessert.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange flotte forslag alle sammen! Jeg falt virkelig for denne:

51 minutter siden, Kinder skrev:

Jeg skal ha omtrent samme menyen som deg. Skal ha akevittmarinert multer med råkrem til dessert.

Så er veldig interessert i oppskrift, om du vil dele? 

TS

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange flotte forslag alle sammen! Jeg falt virkelig for denne:

Så er veldig interessert i oppskrift, om du vil dele? 

TS

Jeg har tenkt å prøve meg på denne https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/akevittmarinerte-multer-med-rakrem/

og ha litt krokan av pistasjnøtter over og/eller servere multene og råkremen i krumkakeskål, for jeg liker å ha noe sprøtt til en ellers myk dessert😊

Skrevet
På 1.11.2020 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Fruktsalat som får stå å "sause" seg natta over, altså lag den dagen før! 

Appelsiner, epler, mandariner, druer, banan, litt revet sjokolade og en kanelstang! Mums! 

Anonymkode: ae606...db4

Blir ikke frukten brun og ekkel når den står en natt i kjøleskapet ?

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Kinder skrev:

Jeg har tenkt å prøve meg på denne https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/akevittmarinerte-multer-med-rakrem/

og ha litt krokan av pistasjnøtter over og/eller servere multene og råkremen i krumkakeskål, for jeg liker å ha noe sprøtt til en ellers myk dessert😊

Tusen takk! Det blir nok denne sammen med krumkaker ja 😉

• Liker 1
Skrevet

Pannacotta med multer

Anonymkode: 4f5f4...388

• 2 uker senere...
Skrevet

Riskrem med rød saus. En klassiker som passer etter alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...