AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Skal føde i mars 2021, lurer på hvordan barnehageplass funker? Ganske tidlig å starte når babyen bare er 5 mnder gammel.. Går det an å søke sånn babyen får plass i Januar 2022? Helt ny på dette! Anonymkode: a0850...043
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Dere har rett på plass fra august 2022. Må ta ulønnet fram til det, eventuelt ha barnevakt. Anonymkode: abb30...189 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere har rett på plass fra august 2022. Må ta ulønnet fram til det, eventuelt ha barnevakt. Anonymkode: abb30...189 Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 Du kan søke om plass fra feks januar, men man er ikke garantert plass dessverre Det skal vi gjøre, mars-baby her også. Anonymkode: 1620d...474
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 Da sliter man for å si det rett ut. Anonymkode: 6cb44...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om plass fra feks januar, men man er ikke garantert plass dessverre Det skal vi gjøre, mars-baby her også. Anonymkode: 1620d...474 Husk at dere får 7500kr i kontantstøtte og 1354kr i barnetrygd etter fylte 1år Hjelper litt det. Men som sagt, finnes endel ledige plasser i barnehagene utenom opptak på høsten også altså Anonymkode: 1620d...474 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 Det er fortsatt lenge til, så ville begynt å spart i tilfelle du ikke får plass. Nå vet jeg ikke hvor du bor og det er forskjell fra sted til sted hvor lett/vanskelig det er å få plass midt i året. Fra barnet er 13 måneder har du rett på kontantstøtte da, 7500kr i måneden om du ikke har barnehageplass. Anonymkode: 4158d...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Husk at dere får 7500kr i kontantstøtte og 1354kr i barnetrygd etter fylte 1år Hjelper litt det. Men som sagt, finnes endel ledige plasser i barnehagene utenom opptak på høsten også altså Anonymkode: 1620d...474 Det varierer veldig fra sted til sted om det er ledige plasser. Anonymkode: 6cb44...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at dere får 7500kr i kontantstøtte og 1354kr i barnetrygd etter fylte 1år Hjelper litt det. Men som sagt, finnes endel ledige plasser i barnehagene utenom opptak på høsten også altså Anonymkode: 1620d...474 Barnetrygd får man fra måneden etter barnet er født 😊 og kontantstøtte fra 13 måneder. Anonymkode: 4158d...c6f 1
myMa Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 Vi fikk barn mars 2020. Man kan søke utenom ordinært opptak (som blir august 2021 for oss), men det er ikke sikkert barnet får plass. Sjekk i din kommune. Husk at det koster 3500kr i måneden ca med barnehageplass og dere kan søke kontantstøtte fra barnet er 1 år om det ikke går i barnehage, den er på 7500kr I tillegg til barnetrygd. Løsningen for oss blir at pappa jobber 50% fra hans permisjon går ut i april og til august. I hans jobb blir det annenhver helg (fre-søn). Jeg kommer til å jobbe 100% I vanlig kontortid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann, hva om man ikke har mulighet til å ta det ulønnet eller av en eller annen grunn ikke har sjans til å skaffe seg barnevakt? Anonymkode: a0850...043 Da burde man ikke få barn. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om plass fra feks januar, men man er ikke garantert plass dessverre Det skal vi gjøre, mars-baby her også. Anonymkode: 1620d...474 Man putter ikke en på 9 måneder i barnehage, det er totalt hinsides all fornuft. Anonymkode: abb30...189 5
Cyndaquil Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 Marsbarn mamma her 😊 min ble født i slutten av mars 2018, så han ikke rakk opptaket for høsten 2018. Jeg la likevel inn søknad om plass så snart navnet var klar han var 3 uker. Da var jeg fremst i neste års kø. Da januar 2019 begynte jeg å ringe rundt å høre om mulighet for oppstart før høsten 2019 med jevne mellomrom, med da behov for plass fra april 2019 Men at jeg såklart kunne betale fra nå av om det gjorde at jeg kunne få en plass. Jeg ble også gravid med nr 2 i januar(uplanlagt) og fortalte at skulle jeg ha ulønna permisjon som var planen ville jeg få svært dårlig utbetalt i permisjon 2 da det er de 3 siste månedene før permosjonstart som beregner Hvor mye man får utbetalt . Så jeg møtte stor forståelse. Og plutselig i mars fikk jeg telefon fra ene barnehagen jeg hadde dialog med at de hadde fått en ledig plass de kunne tilby oss siden vi hadde en søknad skrevet så tidlig at vi var fremst i køa på opptaket som kom 😊 han fikk starte i mai. Alle andre var 1 år eldre enn han men det gikk fint. Jeg kunne kansellere den ulønna permisjon og jobbe sånn at jeg fikk normalt utbetalt i permisjon 2. så mine råd er : - legg inn søknad så fort personnummer osv er klart - ha god dialog med barnehagene . Ring med jevne mellomrom og hør om noe har endret seg - forklar hvorfor du må ha plass så tidlig - (få to tette 🙈 kanskje de føler sympati med de om du står det med 8000 utbetalt i måneden i hele permisjon 2 da du kun får kontantstøtte permisjon beregnes fra) 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da burde man ikke få barn. Man putter ikke en på 9 måneder i barnehage, det er totalt hinsides all fornuft. Anonymkode: abb30...189 Du har nok rett! Alle som plutselig havner i situasjon der økonomien ikke lengre strekker til burde ta abort. 🙄🙄🙄 Helt idiotisk kommentar. Hva vet du om min situasjon? Hva om jeg hadde kjempe god råd tidligere? Hva om graviditeten er uplanlagt? Hva om jeg har god økonomi nå og senere etter babyen er født så sliter jeg? Noen har faktisk ikke noe annet valg enn å ha babyen sin «tidlig» i barnehagen. Anonymkode: a0850...043 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 9 minutter siden, Cyndaquil skrev: legg inn søknad så fort personnummer osv er klart Dette har absolutt ingenting å si. Søkerlistene blir sortert etter prioritet og barnets fødselsdato. Hvilken dato du leverer søknaden påvirker ikke opptaket. Anonymkode: abb30...189 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok rett! Alle som plutselig havner i situasjon der økonomien ikke lengre strekker til burde ta abort. 🙄🙄🙄 Helt idiotisk kommentar. Hva vet du om min situasjon? Hva om jeg hadde kjempe god råd tidligere? Hva om graviditeten er uplanlagt? Hva om jeg har god økonomi nå og senere etter babyen er født så sliter jeg? Noen har faktisk ikke noe annet valg enn å ha babyen sin «tidlig» i barnehagen. Anonymkode: a0850...043 Da får du ta konsekvensene av det, å risikere å skade ditt eget barn. Tro meg, ikke alle har godt av å begynne tidlig i barnehage. Spør hvem som helst som jobber i barnehage, de sier det er en skam at folk lar barn under ett år begynne. De har på ingen måte nok kapasitet til å passe på. Babyen din blir liggende mye alene og får ikke dekket det den faktisk trenger. Anonymkode: abb30...189 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Ville begynt å spare for ulønnet permisjon allerede nå. Jeg får i slutten av februar og regner ikke med å få plass før august. Litt tungt økonomisk, men det går med litt planlegging. Anonymkode: 332f2...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da får du ta konsekvensene av det, å risikere å skade ditt eget barn. Tro meg, ikke alle har godt av å begynne tidlig i barnehage. Spør hvem som helst som jobber i barnehage, de sier det er en skam at folk lar barn under ett år begynne. De har på ingen måte nok kapasitet til å passe på. Babyen din blir liggende mye alene og får ikke dekket det den faktisk trenger. Anonymkode: abb30...189 Går jo an å søke plass fra januar men ikke ta den i bruk før permisjon utløper i mars... Da er barnet 1år. Anonymkode: 08379...3dd 1
Lillemorbare Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 (endret) Vi får barn i januar, og vi håper på å finne en dagmamma som kan bli kjent med barnet vårt i god tid i forveien, om vi ikke skulle få tidlig opptak. Men om det ikke går, må en av oss ut i ulønnet permisjon, så det setter vi av penger til allerede nå. Edit: nå forlenger vi permisjon med ferie fra begge i tillegg, så vi mangler bare noen måneder fra august. Endret 1. november 2020 av Lillemorbare
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 Aprilbaby her. Her blir det et par mnd ulønnet med kontantstøtte, samt overføring av ferie osv. Vil heller ha barnet i barnehage fra høsten, enn før barnet er fylt 1 år. Vi begynner å spare nå. Anonymkode: 6d3cc...f26
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går jo an å søke plass fra januar men ikke ta den i bruk før permisjon utløper i mars... Da er barnet 1år. Anonymkode: 08379...3dd De færreste barnehager tillater dette. Anonymkode: abb30...189 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå