Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er nå 3 måneder gammel, og jeg tror han har fått et utbrudd av herpesmunnsår. Jeg hadde selv et utbrudd for noen dager siden. Unngikk å kysse på han og hadde god håndhygiene, men det hendte et par ganger at han tok nært munnen min, og jeg har kanskje ikke klart å vaske hendene hans godt nok. Nå har han hvertfall fått en blemme på underleppa. 

Har snakket med lege og fått godkjenning til å bruke mine salver (zoviduo) på han for behandling. Men spørsmålet mitt er - er der noen med erfaring for hvordan man kan unngå at det sprer seg?

Han sutter på underleppa, og har hendene i munnen konstant. Når jeg selv har utbrudd er liksom kluet at jeg ikke kan ta på sårene. Men det kan jeg jo ikke forklare til en liten baby?! Og kan jeg få det på brystvorten av å amme? Legen hadde ikke hørt at det hadde skjedd, men kunne ikke garantere det. 

Jeg har sånne lapper i plast man kan klistre på, men vet ikke hvor lenge det holder med den siklinga 🙄

Anonymkode: 9baad...71d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. Er ikke dette ganske alvorlig? Dødeligheten er vel stor om det ikke blir behandlet? Ville absolutt fått god legebehandling. 

Anonymkode: 14de0...6fa

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Er ikke dette ganske alvorlig? Dødeligheten er vel stor om det ikke blir behandlet? Ville absolutt fått god legebehandling. 

For en kommentar. Skjerp deg 🙄

Anonymkode: 70e1e...548

• Liker 8
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 14de0...

Endret av Kassiopeia8
Skrevet

Det er ikke farlig i følge legen. Bare må passe på at det ikke sprer seg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig i følge legen. Bare må passe på at det ikke sprer seg.

Ok, er kanskje nyfødte som er veldig utsatt? Godt at det ikke er farlig 🙂

For en kommentar. Skjerp deg 🙄

Anonymkode: 70e1e...548

Hæ? Hva er galt med å skrive at det er viktig med riktig legebehandling? Skjerp deg selv, bidra heller med noe nyttig i tråden. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, er kanskje nyfødte som er veldig utsatt? Godt at det ikke er farlig 🙂

Hæ? Hva er galt med å skrive at det er viktig med riktig legebehandling? Skjerp deg selv, bidra heller med noe nyttig i tråden. 

Man dør jo ikke av herpes...

Anonymkode: 36938...1c5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, risikoen for dødelighet hos nyfødte er stor. Ubehandlet, selvfølgelig. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Screenshot_20201101_130650_com.android.chrome.jpg

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som mista barnet sitt for et par mnd siden. Født frisk. 8 dager senere var h*n død som følge av herpesinfeksjon..

Anonymkode: 5667b...9b2

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som mista barnet sitt for et par mnd siden. Født frisk. 8 dager senere var h*n død som følge av herpesinfeksjon..

Anonymkode: 5667b...9b2

Tror dette er en risiko ved helt nyfødte ja. Men når baby er 3 mnd var ikke munnsårutbruddet noe som er farlig. Jeg har jo i tillegg nylig hatt utbrudd selv, så sannsynligvis har jeg antistoffer i melka som vil hjelpe babyen. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette er en risiko ved helt nyfødte ja. Men når baby er 3 mnd var ikke munnsårutbruddet noe som er farlig. Jeg har jo i tillegg nylig hatt utbrudd selv, så sannsynligvis har jeg antistoffer i melka som vil hjelpe babyen. 

Tja, er ikke vanskelig å finne historier på nett med eldre babyer som har havnet på sykehus pga herpes, så ville virkelig ikke tatt så lett på det om jeg var deg. 3 mnd regnes fortsatt som nyfødt så hun er definitivt i faresonen.

Anonymkode: 121b8...76d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, er ikke vanskelig å finne historier på nett med eldre babyer som har havnet på sykehus pga herpes, så ville virkelig ikke tatt så lett på det om jeg var deg. 3 mnd regnes fortsatt som nyfødt så hun er definitivt i faresonen.

Legen sa eksplisitt at det ikke er farlig, og det er også det som kommer opp når man søker på google. Mulig det er forskjell på herpes simplex (altså munnsår) og annen herpes?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen sa eksplisitt at det ikke er farlig, og det er også det som kommer opp når man søker på google. Mulig det er forskjell på herpes simplex (altså munnsår) og annen herpes?

https://www.tv2.no/a/7435682/

Herpes Simplex...

Jeg ville fått en second opinion jeg ass... men hvis du har hatt utbrudd gjennom svangerskapet også så er det sikkert tryggere.

Husk at fastlegen ikke kan være oppdatert på absolutt alt. Hadde tatt en konsultasjon på volvat med barnelege

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/7435682/

Herpes Simplex...

Jeg ville fått en second opinion jeg ass... men hvis du har hatt utbrudd gjennom svangerskapet også så er det sikkert tryggere.

Husk at fastlegen ikke kan være oppdatert på absolutt alt. Hadde tatt en konsultasjon på volvat med barnelege

Det kommer nok veldig an på utbruddet da. Får babyen masse blemmer i hele ansiktet er det jo ille. Min baby har enn så lenge bare en liten blemme på underleppa. Men skal være obs og følge med. Det var ikke fastlege jeg fikk svar fra, men en lege via Eyr (ettersom det er søndag). Men kan vurdere å ta kontakt med barnelege.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok veldig an på utbruddet da. Får babyen masse blemmer i hele ansiktet er det jo ille. Min baby har enn så lenge bare en liten blemme på underleppa. Men skal være obs og følge med. Det var ikke fastlege jeg fikk svar fra, men en lege via Eyr (ettersom det er søndag). Men kan vurdere å ta kontakt med barnelege.

Det er faktisk ganske skremmende at en lege sitter og gir råd over internett angående en baby på 3 måneder han ikke kjenner. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er herpes eller mistanke så skal du inn på legevakten med en gang! Det er alvorlig for små barn, det kan gå over i blodet og opp til hjernen som fører til alvorlige hjerneskader. 

Anonymkode: bcc0f...cfa

• Liker 2
Skrevet

Kan legge til at de tar dette alvorlig på sykehus, de vil gjerne starte behandling med en gang selv om det ikke er påvist herpes, det er nok at det er en bekreftet mistanke. 

Så ring legevakten, kom deg inn også vil de nok sende dere inn på barneavdelingen for behandling. 

Anonymkode: bcc0f...cfa

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med legevakten. Selv om babyen ikke er helt nyfødt heldigvis bør legevakten kontakte nærmeste barneavdeling for råd!

Anonymkode: 689dc...2f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...