Gå til innhold

Han kjeftet og nektet å gi seg i går, og sier han “GJØR ALT”…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber 5 dager i uken 9-17.00
Han lager middag 2 dager i uken. 
Han dusjer med barnet på to år 4 dager i uken
Og hver søndag støvsuger han og vasker gulvet. Dette bruker han 1-2 timer på.

Jeg lager middag resten av uken, og lager også frokost og lunsj. 
Barnet er hjemme nå, og skal ikke i barnehage før hun er 3.
Jeg rydder hele dagen av og til, må også støvsuge her og der om barnet roter med smuler osv.
Jeg jobber av og til i helgene ( er fotograf og tar kun oppdrag da ) da vi ble enige om at jeg skulle være hjemme med barnet til bhg. Jobber også hjemme med redigering osv. 
Må også ta henne med på lekeplasser og andre ting for å underholde.  Regner med andre hjemmevœrende foreldre vet alt man driver med.
Er også en time hver kveld på hennes rom og legger henne.

Vi driver med bleieslutt nå, og dette er SLITSOMT!
Jeg tenkte vi skulle vente litt med dette, men han og svigermor sier at han sluttet med bleie da han var 18 mnd så nå er det på tide.
Så mens han laget middag så la jeg meg ned litt, tenkte jeg skulle ha 20 min alene.
Da vi spiste middag, så spør han om jeg kan pusse tennene til barnet i kveld.
Og jeg spør om ikke han kan gjør det, siden han skal dusje men henne og da er de på badet likevel?
Da klikker han og begynne å rope om at han gjør alt her i huset og han tjener pengene og at jeg bare ligger i sengen og later meg hele dagen!

Er jeg lat? Jeg er bare så sliten og vet ikke om jeg er irritert for en god grunn eller om det fordi jeg er sliten !

Anonymkode: 6e1b0...3bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han var jo veldig ufølsom der. Snakk med han og forklar hva du følte når han sa dette.

Anonymkode: 2e28c...f02

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke lat. Menn ser ikke alt det hjemmeværende mødre gjør. Mange menn hadde aldri mestret en hverdag som hjemmeværende. Selv var jeg hjemmeværende med barn i to år, det var nok for meg 😅 Jeg er også mamma. 

Anonymkode: 24136...8ad

• Liker 13
Skrevet

Selv om mannen slutta med bleier ved 18 måneders alder er det ikke sikkert barnet deres er det 🙄

Dere får ta en liten prat om hvem som bidrar med hva og hvordan det påvirker familien. Alle som har hatt en to-åring vet at det sjeldent passer med latskap 😛

• Liker 9
Skrevet

Sett opp kamera i huset, og film hva du gjør i løpet av ei uke. Vis ham filmen 😁

Anonymkode: db0ba...82b

• Liker 7
Skrevet

Gratulerer du har ikke et barn men to, dump mannen, ta med deg barnet og skaff deg hemmelig adresse!  Mannen din er gal

Anonymkode: 0ce78...2b3

• Liker 2
Skrevet

Han høres sliten ut!

Som en annen bruker over her sier, han ser ikke det du gjør i løpet av en dag.
Han vet på det logiske plan at du ikke er lat, at du gjør masse hjemme, men når han er sliten føles det sikkert slik for ham at han bærer hele verden på sine skuldre.

Dere er begge slitne, vær litt rause med hverandre!

Anonymkode: 2da13...881

• Liker 13
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da klikker han og begynne å rope om at han gjør alt her i huset og han tjener pengene og at jeg bare ligger i sengen og later meg hele dagen!

Da hadde jeg tatt han på ordet, puttet ungen i barnehagen og begynt å jobbe.

Anonymkode: c8db6...957

• Liker 30
Skrevet

Jeg synes mannen gjør veldig mye jeg da, i motsetning til resten her. Helt greit at du også gjør mye, men han er trossalt på jobb fem dager i uken.

For meg virker det som ingen av dere klarer å se hva den andre gjør. 

Anonymkode: 3bc1e...08d

• Liker 29
Skrevet

Først det med bleieslutt. Det er dumt å begynne med dette før barnet er klart. Blir bare stress. 
Det kan du fortelle mannen og svigermor. 

Det er vanskelig for en person i full jobb utafor hjemmet å sette seg inn i hvordan det er å gå hjemme med et barn, samtidig som man jobber frilance. Sier ikke dette for å forsvare mannen din, men det er en forklaring. Dere er sikkert slitne, begge to.

Skjønner at dere må ha en slags oppgavefordeling, men sånn du beskriver det høres det veldig skjematisk og rigid ut. Tror kanskje dette eskalerer konkurransen dere har om å gjøre mest/minst og hvem som er mest sliten. Har vært der selv...var mye krangling her når vi var ny familie.

4 barn og mye jobbing 24 år senere gjør vi det på en annen måte. Vi fokuserer på å gjøre jobber vi er gode på. Fex tar mannen min lesing på senga, der er han god. Ser jeg at mannen min er dødssliten, overtar jeg lesinga. Hvis jeg er sliten og ikke makter en oppgave jeg vanligvis utfører, sier jeg det og han stiller opp. 

• Liker 10
Skrevet

Slutt og gjør ting i et par dager, så skal du se han skjønner hvordan ting henger sammen. 

Jeg er selv hjemmeværende, og nå som jeg også er gravid med nr to, orker jeg ikke så mye som før. Jeg spør om hjelp til oppvask (har ikke oppvaskmaksin og magen er så stor så orker ikke stå der så lenge pga ryggen.). 

Han gjør ganske mye, men ikke alt. Han er sikkert sliten og kanskje det er stressende for ham på jobb? En toåring trenger ikke dusje fire ganger i uken med mindre barnet er tilsølet. 

Dere konkurrerer ikke, dere skal få til det sammen, og dere er begge kanskje slitne, dere kan finne snarveier sammen. Bestille mat hjem en dag gjør underverk. Vi gjorde det i går, det var så digg 😍 slapp oppvaska. 

Han burde likevel sagt ting på en bedre måte. 

Anonymkode: 3d0a8...703

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes mannen gjør veldig mye jeg da, i motsetning til resten her. Helt greit at du også gjør mye, men han er trossalt på jobb fem dager i uken.

For meg virker det som ingen av dere klarer å se hva den andre gjør. 

Han gjør da ikke mye, begynner ts å jobbe da må han faktisk bidra enda mer i heimen. 

Anonymkode: d863a...ace

• Liker 4
Skrevet

Kan virke som om dere begge trenger å vokse opp. Med ett barn og 2 voksne trengs det ikke å rydde hele dagen. Som hjemme med tvillinger på 1 år og har i tillegg 2 skolebarn, er det tid nok til det meste. 

Dere må begynne å unne hverandre alt godt, ikke bare tenke på dere selv. Få fir all del ikke flere barn. 

Anonymkode: 86f64...694

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri vært i en situasjon hvor den ene lever på den andre slik at jeg kan ikke relatere meg til hva som er rimelig for dere. Jeg og mannen har vært hjemme i permisjon men det var den ene etter den andre og varte ikke så lenge og vi hadde ikke noen nøye satt opp arbeidsdeling. Vi tok det litt som det kom og det gikk helt greit.

Det jeg derimot ikke hadde fikset er måten hans å ta opp et problem på. Dette hadde ikke gått hos oss. Når man har et problem med det partneren gjør så tar man det opp på sivilisert vis. Det du beskriver er ikke noe jeg hadde syntes var greit og jeg ønsker ikke at barna mine skal vokse opp i et slikt hjem heller. Temaet for diskusjonen er helt uinteressant.

Nå er folk forskjellige, men du må nesten avgjøre om framgangsmåten hans er ok for deg, uavhengig av innholdet. At han har lyst til å ta opp det han ikke er fornøyd med håper jeg det er takhøyde for.

Anonymkode: ba7d2...769

Skrevet

Han er vel også helt utslitt da. Han gjør jo ganske mye han og. Og ble vel litt provosert av at du slang deg ned og hvilte , når han nok kunne ønsket å gjøre akkurat det selv. Dere er nok begge svært slitne. Vær litt lydhøre for hverandres følelser og snakk om det. Er den ene sliten en dag , trenger han/hun vel ikke følge arbeidsoppgavene slavisk. Det er ikke nødvendig å rydde og vaske hele tiden, man stryker ikke med om man ikke lager full middag hver dag osv osv.

Anonymkode: e2f62...2a7

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om dere fordeler arbeidet ganske bra. Tar som utgangspunkt at du gjør husarbeid hele dagen med at det kanskje ikke er så synlig fordi det også blir rotete og skittent i løpet av en dag når to stykker er hjemme. 

og at det kanskje er i helgene han lager maten, mens du tar ukedagene? 

jeg tipper dere er sliten begge to, da er det lett for å føle at man gjør mer enn den andre. Jeg ville tatt en samtale når ting har roet seg der du spør hva han tenker du kan bidra mer med for at han skal føle det er mer rettferdig og så ta en drøfting på om det faktisk er rettferdig. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gjør da ikke mye, begynner ts å jobbe da må han faktisk bidra enda mer i heimen. 

Anonymkode: d863a...ace

Da får ts begynne å jobbe da, så skal du se at det uansett blir bedre for de begge. 

Kanskje konkurransen løyer, og de begge føler de bidrar likt. 

Fatter ikke hvorfor et hjem skal være en konkurranse, hvorfor det er ork å ta barnet ditt. 

Jeg tenker de begge gjør mye, da den ene parten er borte fra hjemmet i mange timer. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske klassisk at man mener at man selv gjør mest, uten å egentlig se hva den andre gjør. Hans måte å ta det opp på er ganske barnslig og tåpelig da. Dere må snakke sammen. Og ikke når dere er mest slitne. 

Hva MÅ gjøres og hva bør gjøres? Det er klart dere begge blir slitne og det er urimelig at han mener du ikke gjør noe. Men dette må snakkes om når dere ikke er irriterte på hverandre.

Og bleieslutt er ikke noe du kan tvinge på et barn, det må tas når barnet er modent for det. Ikke stress med det. 

Anonymkode: 42d1d...f99

• Liker 2
Skrevet

Jeg følte vi hadde fordelt ting ganske likt, og det er ikke super rigid. Om en av oss ikke orker så gjør den andre det liksom.
Var bare veldig plutselig at han begynt å rope å kjefte under middagen liksom.

Han lager middag på dagene han har fri ja.
Og jeg tjener ganske bra som fotograf, selv om jeg jobber kun i helgene alså :) 
Så vi lever ikke kun på det han tjener, men han jobber flere timer enn meg utenfor hjemmet.

Han har lov å v
ær sliten, men siden han vart SÅ sint så tenkte jeg kanskje at jeg bar tenker helt feil her ....

TS

Anonymkode: 6e1b0...3bf

Skrevet

Dere er dårlige på kommunikasjon.

Når han spurte om du kunne pusse tennene til barnet, mente han "jeg kunne også tenke meg 20 min hvil, jeg er sliten, er det min tur nå?"

Og når du sa han som er på badet kan gjøre det, hørte han "Nei, det er bare jeg som får hvile, jeg gjør mest og er mest sliten". Så ble han sint.

Vis og uttrykk mer takknemlighet for hverandre, se hverandre. Si ting som " jeg ser du er sliten, du fortjener en hvil, jeg tar tannpussen".

Anonymkode: 2a90e...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...