AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Vi har ett barn på fire år, og vi er ennå 100% sikker på at vi aldri skal gjennom det der igjen. For min del startet helvete under fødselen, som var traumatisk. Jeg fikk store skader, mistet veldig mye blod og brukte nesten et halvt år på å kunne dusje stående uten smerter og svimmelhet. I tillegg fikk vi en unge som aldri sov mer enn 1-1,5 time i strekk første året. Aldri. Hverken dag eller natt. Vi var utmattet begge to, sannsynligvis lettere deprimert. Forholdet røk, og vi flyttet fra hverandre en periode. Ingen av oss tenkte klart, hele første året er bare tåkete for oss begge. Så etter masse jobb og en periode hvor vi nærmest bodde på FVK hos familieterapeuten fikk vi løst det og fant vel ut at alt bunnet ut i utmattelse. Jeg ble sykemeldt da barnet startet i bhg for å hente meg inn. Etter bhgstart sov barnet litt bedre, men det skulle ennå gå ytterligere 1,5 år før vi nærmet oss noe som kunne kalles en hel natt. Nå er barnet som sagt fire år, og vi har fått ordnet forholdet, flyttet sammen igjen (der er noen år siden alt) og endelig kommet ovenpå mtp søvn og hvile. Elsker livet slik det er nå, og mitt verste mareritt er fortsatt en ny baby. Mannen er enig. Et nytt svangerskap hadde endt i en åpenbar og udiskutabel abort. Så til dilemmaet: jeg tåler ikke så godt hormonell prevensjon. Bruker det nå, men kunne tenkt meg å slutte. Mannen har latexallergi så kondomer er dyrt. Han har sagt at han kunne tenkt seg sterilisering, og det høres jo egentlig lettvindt og greit ut for oss begge! Jeg holder bare litt igjen fordi vi er bare 27 år. Hva om vi ombestemmer oss? Samtidig har det jo gått noen år, og jeg er like 100% sikker på at jeg ikke vil va flere barn - som da vi stod midt oppi det. Får grøsninger av tanken på den tiden. Mannen sier det er litt opp til meg - men at han i utgangspunktet ikke ønsker flere. Det gjør jo ikke jeg heller, men en sterilisering er jo så endelig - da har vi plutselig ikke muligheten i det hele tatt lenger. Hva om vi ombestemmer oss om 10 år? Vi er jo unge så vi har jo sannsynligvis mange fruktbare år igjen.. noen som har vært i samme situasjon som vil dele erfaringer og tanker? Anonymkode: 7b792...938
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Opplevde det samme som deg, fæl fødsel, ødelagt i ett år etterpå, unge som ikke sov mer enn din helt til hun var 3-4 år. Kjempetungt. Jeg ville aldri i verden ha flere barn. Sykdom gjør at jeg ikke kan få flere barn. Nå, flere år senere ønsker jeg meg flere barn, men det er ikke mulig. Tenk deg bare veeeldig godt om før du gjør det. Er jo slettes ikke sikkert dette gjelder for deg☺️ Anonymkode: 3cf5e...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Ingen fødsler er like. Neste gang kan du be om keisersnitt f eks. neste gang kan det hende du får en sove baby.. dette er det i gen som vet.. Anonymkode: e0b92...214
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 La ham sterilisere seg, det er mindre komplisert, og det er reversibelt i motsetning til om du skulle ha sterilisert deg. Det holder at én av dere gjør det. Anonymkode: c6d8d...2bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen fødsler er like. Neste gang kan du be om keisersnitt f eks. neste gang kan det hende du får en sove baby.. dette er det i gen som vet.. Anonymkode: e0b92...214 Men det kan og hende jeg får en verre fødsel, en verre babytid osv. Som du sier: ingen vet. Og jeg tar ABSOLUTT IKKE sjansen. På noen måte. Anonymkode: 7b792...938 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Det går an å få fryst ned sperm før man steriliserer seg. Sånn i tilfelle dere angrer. Anonymkode: 96a5e...839 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Det hele bunner vel i: Worst case scenario: Dersom du dør brått tidlig, eller dersom dere skiller dere: Kommer han da til å ønske seg flere barn? Han bestemmer over sin kropp. Han må dermed ha vetorett angående sterilisering på den. Anonymkode: e2a02...b5d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hele bunner vel i: Worst case scenario: Dersom du dør brått tidlig, eller dersom dere skiller dere: Kommer han da til å ønske seg flere barn? Han bestemmer over sin kropp. Han må dermed ha vetorett angående sterilisering på den. Anonymkode: e2a02...b5d Ja? Har aldri sagt noe annet enn at han har vetorett. Hva han ønsker dersom jeg dør er da umulig å svare på. Per nå vil ikke han heller ha flere barn uansett forhold. Anonymkode: 7b792...938
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Min mann steriliserte seg da han var 30. Vi kunne ikke risikere flere barn da siste fødsel endte med katastrofesnitt og med at vi fikk beskjed om at vi måtte regne med hjerneskade på barnet. Vi har to (friske, evig takknemlig for det), så ikke helt det samme da. Men begge to er veldig lettet over at vi ikke skal gjennom ny graviditet, fødsel og babytid. Anonymkode: 43300...e28
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: La ham sterilisere seg, det er mindre komplisert, og det er reversibelt i motsetning til om du skulle ha sterilisert deg. Det holder at én av dere gjør det. Anonymkode: c6d8d...2bd Det er ikke noe man skal satse på. En lege steriliserer ikke menn med tanke på at han kan ombestemme seg senere, legen gjør sitt beste for at steriliseringen er permanent. At det for NOEN, men ikke alle, fungerer å gjøre om er nå sin sak, men man skal ikke bruke sterilisering som en semipermanent prevensjonsform som man innbiller seg kan tilbakestilles når som helst. Anonymkode: fbd7b...404
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Jeg kjenner noen som steriliserte seg, de skulle ikke ha flere barn. Men så ombestemte de seg. Og fikk beskjed fra legen at prosessen med å reversere det er komplisert, koster mye, og liten sjanse for at det ville fungere å få barn. Så de brukte sæddonor. Så, ikke gjør det om dere/han ikke er 100% sikker! Anonymkode: 26142...57a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen som steriliserte seg, de skulle ikke ha flere barn. Men så ombestemte de seg. Og fikk beskjed fra legen at prosessen med å reversere det er komplisert, koster mye, og liten sjanse for at det ville fungere å få barn. Så de brukte sæddonor. Så, ikke gjør det om dere/han ikke er 100% sikker! Anonymkode: 26142...57a Det er det som er så vanskelig, når han sier det er opp til meg! At jeg skal bestemme over et så livsviktig og permanent inngrep på en annens kropp 😯😯 Anonymkode: 7b792...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå