Gå til innhold

Skjermtid (skolebarn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er ni år og har fått sin første telefon. Før hun fikk den har hun hatt fast skjermtid fra 18 - 20.30 (ipad) + fra hun våkner - 11 i helgene. ( + se på tv/ film av og til) Jeg forstår at med telefon må ting bli annerledes, men jeg blir helt sprø av den spillinga hele tiden, masing om mer spill, masing om spilling når hun ikke får ha den, sur oppførsel når jeg bere henne legge den vekk... Haff, den j**** telefonen... 

Ungene i klassen spiller mye sammen, og jeg ønsker jo ikke at hun skal falle utenfor.. De har (mange av dem) også tiktok, noe jeg er veeeeldig skeptisk til. 

Hvordan gjør dere dette med spilling og telefon? Får barna spille når de vil?

Og har barna deres tiktok? I hvilken grad kontrollerer dere evt barnas tiktok-bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemme hos oss, får barna spille som de vil. Jeg sier fra på forhånd at de ikke kan spille når vi skal gjøre noe annet, som f.eks. når vi skal ut på tur. Da må alle være med.

Det fungerer helt fint. Jo strengere du er, desto mindre vil barna samarbeide. Dette har jeg lært av tidligere erfaringer.

Anonymkode: a5d86...5b1

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjemme hos oss, får barna spille som de vil. Jeg sier fra på forhånd at de ikke kan spille når vi skal gjøre noe annet, som f.eks. når vi skal ut på tur. Da må alle være med.

Det fungerer helt fint. Jo strengere du er, desto mindre vil barna samarbeide. Dette har jeg lært av tidligere erfaringer.

Jeg har lagt sperre på elektroniske utstyr som de bruker, slik at det er barnevennlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt til barna, sålenge dere bor her så er det vi (foreldre) som bestemmer alt. Det betyr ikke at vi skal være strenge, men det betyr at de skal være lydige.

Hos oss får barna gjøre som de vil. Barna får uansett med seg alt som skjer, da de ofte ferdes med andre barn på skolen eller fritiden. Jeg har lagt inn en barnvennligsperre på mobilen og pc til barna - og får varsling hvis de prøver seg.

Tiktok er overhode ikke noe man bør bekymre seg for.

Anonymkode: b754c...adc

Skrevet (endret)

Hos oss er det fritt fram. Sjelden telefonen blir brukt til spilling eller noe i det hele tatt, det må være om vi sitter på et tog eller no. Eller om han gidder å være med meg på POGO tur. 😄 Guttungen er og ni, han helst bare på gaming pc. Så lenge han heller går ut med venner når de kommer på døren og tar seg pauser så får han spille som han vil. Samme med at han gjør det han skal uten sure miner når han for beskjed om det. :) Jeg spiller jo selv å jeg vet jo hvordan det er. Og i dag faller man raskt ut om man ikke for delta med de andre. 

Når det gjelder tiktok så er han ikke interessert, jeg lastet det ned på min telefon for å "se" gjennom og han har fått sett litt men han skjønner ikke helt greia. Er jo bare jenter som gjør "rare" ting sier han... Synes det er mye seksualisert materiale på tiktok og barnet mitt hadde ikke fått tilgang til det der. Sosiale medier som tiktok og facebook blir ikke aktuelt her i hus før han er 13. 

Jeg har og microsoft familiy safety der jeg har full oversikt over hva som skjer på nett og slikt. Legger ikke noen restriksjoner på telefon, ipad eller pc. Han har aldri hatt interesse for å søke opp noe som er upassende. Hørte han og noen venner av han her en dag der han ene ville han skulle søke på noe som faren til denne gutten hadde sett på... Men det ville jo ikke guttungen, "hvorfor i all verden skulle ha se på det" sa han sånt er jo "ekkelt"... 😄 Så foreløpig så er det bare gaming og gaming videoer på youtube som er i hodet på han på nett. 

Men, jeg ser hvordan dynamikken er blant jentene i klassen og der er det tiktok som er greia, de gjør ikke annet enn å lære disse dansene og prate om videoene. Så jeg vet jo ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde jente... Selv om jeg i utgangspunktet ikke mener sosiale medier er passende når de er så små. 

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1
Skrevet

Vi har jente, og hun får ikke ha hverken sosiale medier, spill på duppeditter eller egen telefon før hun begynner på ungdomsskolen. Heldigvis er det mange foreldre i klassen og ellers rundt om her som har samme innstilling, så det er ikke noe problem sosialt. 

For øvrig synes jeg det er helt latterlig når foreldre argumenterer med at «alle andre» får så da faller man utenfor dersom man holder seg til aldersgrenser etc. Vi har forklart barnet vårt at de familiene som tillater 7-8-åringene sine å ha sånt ikke aner hva de driver med og ikke tar avgjørelser basert på kunnskap, så i bunn og grunn er det synd på de ungene og det er ikke noe å trakte etter å ha den tilgangen de barna har. 

Det er enkelte i klassen og ellers som får lov til hva som helst og har fri tilgang på både YouTube, TikTok og apper og nett ellers («ungene har det jo bare gøy, det er ikke farlig»), og disse klarer ikke å aktivisere seg selv uten spill. De er så avhengige at de er blitt helt ensporede, og de gidder ikke å leke med de analoge ungene og vice versa. Vi med mer analog foreldrestil forklarer bare ungene våre at de ikke skal ta seg nær av det, for dette her er større enn relasjonen dem imellom og er et strukturelt problem som i seg selv polariserer barnegruppen. Vi andre kan ikke hive vettet ut av vinduet for å unngå «ekskludering» som bunner i skjermtilgang. 

Anonymkode: 4fce2...617

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jente, og hun får ikke ha hverken sosiale medier, spill på duppeditter eller egen telefon før hun begynner på ungdomsskolen. Heldigvis er det mange foreldre i klassen og ellers rundt om her som har samme innstilling, så det er ikke noe problem sosialt. 

For øvrig synes jeg det er helt latterlig når foreldre argumenterer med at «alle andre» får så da faller man utenfor dersom man holder seg til aldersgrenser etc. Vi har forklart barnet vårt at de familiene som tillater 7-8-åringene sine å ha sånt ikke aner hva de driver med og ikke tar avgjørelser basert på kunnskap, så i bunn og grunn er det synd på de ungene og det er ikke noe å trakte etter å ha den tilgangen de barna har. 

Det er enkelte i klassen og ellers som får lov til hva som helst og har fri tilgang på både YouTube, TikTok og apper og nett ellers («ungene har det jo bare gøy, det er ikke farlig»), og disse klarer ikke å aktivisere seg selv uten spill. De er så avhengige at de er blitt helt ensporede, og de gidder ikke å leke med de analoge ungene og vice versa. Vi med mer analog foreldrestil forklarer bare ungene våre at de ikke skal ta seg nær av det, for dette her er større enn relasjonen dem imellom og er et strukturelt problem som i seg selv polariserer barnegruppen. Vi andre kan ikke hive vettet ut av vinduet for å unngå «ekskludering» som bunner i skjermtilgang. 

Å herregud så tåpelig , du er ikke mye oppegående 

Anonymkode: 0e4cf...e9e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å herregud så tåpelig , du er ikke mye oppegående 

Anonymkode: 0e4cf...e9e

Det må jammen være interessant å møte verden på den måten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...