AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Jeg er student og har ikke så god råd. Skal snart begynne med babygrøt og fikk sjokk når jeg så en pakke koster mellom 50-75kr. Noen hadde også mye sukker synes jeg. Tenker dette er noe jeg kanskje kan lage selv? Er det noen som har en god oppskrift de ønsker å dele? Tenkte kanskje å søte med banan. Og hvordan kan jeg få mer jern i grøten? Har sett det står «tilsatt jern» på babygrøten, så dette er kanskje noe de trenger tilskudd av? Anonymkode: 43423...c55
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Kan vel også koke svisker i litt vann og lage til sviskemos og søte hjemmelaget grøt med. Anonymkode: 43423...c55 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Jeg kjøpte hirsemel på helsekost. La dette i bløt natten over, kokte så opp på morgenen. For mer jern kjøpte jeg tørket aprikoser jeg la i bløt, kokte og moste med stavmikser. Grøten lagde jeg til to-tre dager av ganga, hadde i kjøleskap i tett boks. Aprikos-mos frøs jeg ned i isbit-brett, og tok i en klump hvert grøtmåltid. Hadde også i en fettkilde når jeg serverte (litt olje eller meierismør) Om det er mye billigere vet jeg ikke, men sønnen min kunne ikke ha butikkgrøten, det ble for hardt for magen hans. Sjekk ut hjemmelaget babymat gruppa på Facebook. Inne på filer der står det masse bra grøtoppskrifter. (Og middag når du skal begynne med det). Anonymkode: 1ff79...1e9 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Meny har tre for to. Anonymkode: 99c40...e20
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meny har tre for to. Anonymkode: 99c40...e20 Bor i Nord-Norge, vi har ikke meny. Anonymkode: 43423...c55 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte hirsemel på helsekost. La dette i bløt natten over, kokte så opp på morgenen. For mer jern kjøpte jeg tørket aprikoser jeg la i bløt, kokte og moste med stavmikser. Grøten lagde jeg til to-tre dager av ganga, hadde i kjøleskap i tett boks. Aprikos-mos frøs jeg ned i isbit-brett, og tok i en klump hvert grøtmåltid. Hadde også i en fettkilde når jeg serverte (litt olje eller meierismør) Om det er mye billigere vet jeg ikke, men sønnen min kunne ikke ha butikkgrøten, det ble for hardt for magen hans. Sjekk ut hjemmelaget babymat gruppa på Facebook. Inne på filer der står det masse bra grøtoppskrifter. (Og middag når du skal begynne med det). Anonymkode: 1ff79...1e9 Høres godt og næringsrikt ut! Anonymkode: 43423...c55
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Sikkert bedre å lage selv ja, men jeg ville kanskje ha droppa tørka frukt på grunn av mugg, bruk heller frisk eller frossen frukt. Anonymkode: 63ddc...ffe 3
Moi123 Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 (endret) Klart du kan lage grøten selv. Eller du kan gi andre ting, de må ikke ha grøt🙂 er flere barnematgrupper på facebook med oppskrifter. Endret 1. november 2020 av Moi123 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 De første 10 mnd lagde jeg grøt av havremel og vann, det var den eneste grøten ungen ville ha. Laget også puré av aprikos og svisker , eple og pærer som jeg fryste ned i isbit poser slik at jeg kunne ta ut en og en i grøten, da ble grøten passe varm på et blunk. Noen ganger brukte jeg fersk banan som jeg moste. Ettersom ungen ble litt større tolerere han etterhvert hirsegrøt og forskjellig fra helsekosten, og siste mndene han spiste grøt var det også greit med Nestlé. Anonymkode: 497bd...c50 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 https://idagranjansen.com/oppskrifter/babygrot-med-aprikosmos den brukte jeg. Etterhvert som barnet ble større gikk jeg mer og mer over til mer havregryn. Brukte svisker, aprikos, pærer, epler osv i grøten. Anonymkode: 54fc7...943 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i Nord-Norge, vi har ikke meny. Anonymkode: 43423...c55 Beklager avsporing, men sånne svar er så irriterende. Hva med å takke for tipset? Selv om du ikke har Meny i nærheten og ikke kan benytte deg av tilbudet var det fremdeles et godt tips fra noen som ikke vet hvor du bor. Anonymkode: 5c3cf...d60 31
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 Jeg brukte også hirsemel og havremel som jeg la i bløt over natta. Og så hadde jeg fiksa smoothieterninger i fryseren som jeg putta oppi før servering. Eller en liten tskje med kokosfett for både smak og fett. Anonymkode: 6b1dd...3d9 1
Mhmjadda Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Lager grøt på havremel og vann, og blander i morsmelk til slutt 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er student og har ikke så god råd. Skal snart begynne med babygrøt og fikk sjokk når jeg så en pakke koster mellom 50-75kr. Noen hadde også mye sukker synes jeg. Tenker dette er noe jeg kanskje kan lage selv? Er det noen som har en god oppskrift de ønsker å dele? Tenkte kanskje å søte med banan. Og hvordan kan jeg få mer jern i grøten? Har sett det står «tilsatt jern» på babygrøten, så dette er kanskje noe de trenger tilskudd av? Anonymkode: 43423...c55 Kok fullkornspasta og lag kjøttsaus med kjøttdeig/karbonadedeig av okse og hakket tomat(+gjerne løk, hvitløk, timian). Kjør alt i stavmikser og spe på med vann til passe konsistens. Da får du babymat med rikelig med jern. Bruker du karbonadedeig kan du gjerne tilsette bittelitt olivenolje eller smør også. Kok i jerngryte for å få enda mer jern. Ellers er hjemmelaget havregeøt ganske rikt på jern og sink som også er viktig. Legg havremel i bløt i romtemperatur sammen med bittelitt grovt rugmel over natta, så tas jernet lettere opp. Lag stor porsjon og frys ned, så slipper du å lage hver dag. Hvis baby lett får forstoppelse så kan du koke grøten på pærejuice(coop) eller tilsette sviskemos/pæremos. Er ikke forstoppelse noe problem kan du eventuelt også tilsette tilskuddsblanding (lag bittelitt ekstra konsentrert mme med kokende vann som du rører ut i grøten rett før servering). Andre matvarer som er bra for at baby skal få nok jern og andre næringsstoffer er f.eks. fisk, potet, brokkoli, kiwi, brød med leverpostei, blodpølse, rosenkål. Lurt å gi kjøtt/fisk/kylling til de fleste måltidene, samt frisk frukt - da dette øker opptskrt av jern. Anonymkode: 0ef36...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 Hvis du skal lage babygrøt selv så vær obs på at den har nok jern og vitaminer i seg siden babygrøt som du kjøper på butikk er beriket med jern. Mange er ikke obs på dette og da får babyene lav hb siden inntaket av morsmelk/morsmelkerstatning gradvis blir lavere i takt med at inntak av fast føde øker. Frukt/bær som inneholder mye c-vitamin er gunstig å gi som mos sammen med grøten siden c-vitamin øker inntaket av jern i f,eks kornprodukter og andre matvarer med naturlig bra innhold av jern. Brokkoli f.eks (når babyen blir eldre) svisker bør du koke til mos og enten blande inn i grøten eller gi noen skjeer utenom siden svisker gjør at babyen ikke blir forstoppet, noe mange blir når de begynner med fast føde Du har fått mange gode tips her i tråden i tidligere svar, så ville meldt meg inn i fb-gruppe om hjemmelaget baby/barnemat og det finnes utallige blogger om temaet. På helsestasjonen har de også oppskrifthefter/bøker om babymat/grøt tilpasset alder, i tillegg kan du få gode tips av helsesøster. Det er f.eks ikke anbefalt å begynne med glutenholdig grøt, men f.eks risgrøt. Rismel får du kjøpt på helsekost eller du kan bestille via nett hvis det er dårlig utvalg der du bor. Generelt får du kjøpt et godt utvalg av produkter til hjemmelaget babygrøt på helsekost kontra vanlig kolonialbutikk, særlig hvis du bor på landet med dårlig utvalg på en lokale dagligvarebutikken. Ikke sikkert du har helsekostbutikk der du bor heller, men hvis det ikke er så langt unna så er det verdt kjøreturen. Hvis ikke så har både Life, Sunkost og kinsarvik nettbutikk med kjapp og grei levering Uansett så tror jeg at jeg ville ha kjøpt en pakke babygrøt tilpasset alder på butikken selv om en pakke koster 50kr til du får satt deg ernæringsmessig skikkelig inn i hjemmelaget grøt/babymat. I en oppstartsfasen fra fullamming/flaske til fast føde så er det ikke mye babyen skal spise, det er snakk om smaksprøver til å begynne med, og det tar tid før babyen spiser fulle porsjoner. Morsmelk/mme skal fortsatt være hovednæringen ei god stund til fremover, så en pakke grøt vil vare lenge. Så den 50-lappen synes jeg du skal koste på deg/babyen din til du får satt deg inn i dette og unngår at babyen får vitamin/jernmangel og blir feilernært. Anonymkode: f68c3...a10 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kok fullkornspasta og lag kjøttsaus med kjøttdeig/karbonadedeig av okse og hakket tomat(+gjerne løk, hvitløk, timian). Kjør alt i stavmikser og spe på med vann til passe konsistens. Da får du babymat med rikelig med jern. Bruker du karbonadedeig kan du gjerne tilsette bittelitt olivenolje eller smør også. Kok i jerngryte for å få enda mer jern. Ellers er hjemmelaget havregeøt ganske rikt på jern og sink som også er viktig. Legg havremel i bløt i romtemperatur sammen med bittelitt grovt rugmel over natta, så tas jernet lettere opp. Lag stor porsjon og frys ned, så slipper du å lage hver dag. Hvis baby lett får forstoppelse så kan du koke grøten på pærejuice(coop) eller tilsette sviskemos/pæremos. Er ikke forstoppelse noe problem kan du eventuelt også tilsette tilskuddsblanding (lag bittelitt ekstra konsentrert mme med kokende vann som du rører ut i grøten rett før servering). Andre matvarer som er bra for at baby skal få nok jern og andre næringsstoffer er f.eks. fisk, potet, brokkoli, kiwi, brød med leverpostei, blodpølse, rosenkål. Lurt å gi kjøtt/fisk/kylling til de fleste måltidene, samt frisk frukt - da dette øker opptskrt av jern. Anonymkode: 0ef36...f2d Altså, man går ikke rett fra fullammmg/mme til kjøttmiddager med pasta og lever-middager til en baby på 4-6mnd som har en pitteliten magesekk som bare er vant med flytende føde. Man begynner med smaksprøver av grøt tilpasset alder og frukt/bærmos og etterhvert feks moset potet, gulrot, brokkoli. Man går ikke tungfordøyelig mat som kjøtt, fisk, innmat, pasta. Det kommer etterhvert Ikke følg dette rådet akkurat nå Ts, gode råd forsåvidt når babyen blir eldre og har vent seg til fast føde. Anonymkode: f68c3...a10 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager avsporing, men sånne svar er så irriterende. Hva med å takke for tipset? Selv om du ikke har Meny i nærheten og ikke kan benytte deg av tilbudet var det fremdeles et godt tips fra noen som ikke vet hvor du bor. Anonymkode: 5c3cf...d60 Den svarte ikke på det jeg spurte om engang. Jeg spurte om noen ville dele en god oppskrift på babygrøt de har funnet på da jeg skrev innledningsvis jeg ønsker å lage dette selv. Anonymkode: 43423...c55 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, Mhmjadda skrev: Lager grøt på havremel og vann, og blander i morsmelk til slutt Lurt! Takk 😊 Anonymkode: 43423...c55
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte også hirsemel og havremel som jeg la i bløt over natta. Og så hadde jeg fiksa smoothieterninger i fryseren som jeg putta oppi før servering. Eller en liten tskje med kokosfett for både smak og fett. Anonymkode: 6b1dd...3d9 Høres ut som en god oppskrift, skal prøve denne! Lurt med smoothieterninger i fryseren! 😃 Anonymkode: 43423...c55
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kok fullkornspasta og lag kjøttsaus med kjøttdeig/karbonadedeig av okse og hakket tomat(+gjerne løk, hvitløk, timian). Kjør alt i stavmikser og spe på med vann til passe konsistens. Da får du babymat med rikelig med jern. Bruker du karbonadedeig kan du gjerne tilsette bittelitt olivenolje eller smør også. Kok i jerngryte for å få enda mer jern. Ellers er hjemmelaget havregeøt ganske rikt på jern og sink som også er viktig. Legg havremel i bløt i romtemperatur sammen med bittelitt grovt rugmel over natta, så tas jernet lettere opp. Lag stor porsjon og frys ned, så slipper du å lage hver dag. Hvis baby lett får forstoppelse så kan du koke grøten på pærejuice(coop) eller tilsette sviskemos/pæremos. Er ikke forstoppelse noe problem kan du eventuelt også tilsette tilskuddsblanding (lag bittelitt ekstra konsentrert mme med kokende vann som du rører ut i grøten rett før servering). Andre matvarer som er bra for at baby skal få nok jern og andre næringsstoffer er f.eks. fisk, potet, brokkoli, kiwi, brød med leverpostei, blodpølse, rosenkål. Lurt å gi kjøtt/fisk/kylling til de fleste måltidene, samt frisk frukt - da dette øker opptskrt av jern. Anonymkode: 0ef36...f2d Kjempegode tips! Har skrevet dette ned 😃 takk! 👌 Hun er bare litt over 3 måneder foreløpig så er vel ikke alt som kan prøves enda. 😊 Anonymkode: 43423...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå