AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Ser fødselsomsorgen ikke gir måling av livmorhals før uke 24. Jeg ønsker gjerne å måle noen uker før dette for min egen trygghet. Noen som har gjort dette privat? Anonymkode: 63552...9c5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Skal du ha flerlinger eller er det andre spesielle årsaker til at du tror dette gjøres i uke 24 i det offentlige? Det er jo ingen rutineundersøkelse, men utføres på indikasjon da undersøkelsen har lav sensitivitet og en har ikke påvist noen klar sammenheng mellom tilfeldig funn av kort livmorhals og prematur fødsel, heller ikke ved flerlinger. Jeg er gravid med tvillinger, og på Rikshospitalet har de sluttet med dette grunnet overnevnte; imidlertid har jeg fått målt den en gang grunnet mye sterke kynnere. Du kan selvfølgelig få målt den privat, men vit bare at det ikke sier noe om risiko for prematur fødsel. Anonymkode: d06c2...916 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha flerlinger eller er det andre spesielle årsaker til at du tror dette gjøres i uke 24 i det offentlige? Det er jo ingen rutineundersøkelse, men utføres på indikasjon da undersøkelsen har lav sensitivitet og en har ikke påvist noen klar sammenheng mellom tilfeldig funn av kort livmorhals og prematur fødsel, heller ikke ved flerlinger. Jeg er gravid med tvillinger, og på Rikshospitalet har de sluttet med dette grunnet overnevnte; imidlertid har jeg fått målt den en gang grunnet mye sterke kynnere. Du kan selvfølgelig få målt den privat, men vit bare at det ikke sier noe om risiko for prematur fødsel. Anonymkode: d06c2...916 Jeg har selv mye kynnere, mange kraftige og har vurdert å gå til gynekolog privat. Dette er sikkert et dumt spørsmål, men ble du henvist til sykehuset? Vet lite om tema og dette er mitt første barn. Men måling av livmorhalsen er vel måten man ser om kynnerene er for sterke? Og dermed måten man potensielt hindrer tidlig fødsel? Anonymkode: 1bf30...49c
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Jeg fikk målt den på oul i uke 18, så de måler tydeligvisfør uke 24 om det er grunn til det. Men er du bare bekymret uten en konkret grunn er det nok annerledes. Anonymkode: 19b1a...dc0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv mye kynnere, mange kraftige og har vurdert å gå til gynekolog privat. Dette er sikkert et dumt spørsmål, men ble du henvist til sykehuset? Vet lite om tema og dette er mitt første barn. Men måling av livmorhalsen er vel måten man ser om kynnerene er for sterke? Og dermed måten man potensielt hindrer tidlig fødsel? Anonymkode: 1bf30...49c Hvor mange uker er du på vei? Du følges vel opp av jordmor eller fastlege? I så fall ville jeg snakket med vedkommende om kynnerne og din bekymring, og hvis de finner indikasjon for det henviser de til UL med måling av livmorhals der du skal føde Jeg følges på Rikshospitalet med tvillingene, og er på rutinemessig UL hver 3. uke. Tvillinger gir jo veldig økt risiko for prematur fødsel i seg selv, men allikevel har man ikke sett at man kan forhindre for tidlig fødsel med å følge med på UL av livmorhalsen og eventuelt sette inn tiltak. Undersøkelsen har altså liten verdi, med mindre man har symptomer i form av hyppige, regelmessige kynnere med uklar avgrensning mot premature rier; da vil en kunne se en funksjonell avkortning av livmorhalsen under selve kynnerne, eventuelt at de har fått stå lenge slik at den allerede er forkortet. Er man over 24 uker vil man ta forsøke å stoppe riene medikamentelt, før den tid gjør man ingenting utover avlastning. Det er jo veldig vanlig med kynnere og de kan være plagsomme, men er de regelmessige, økende i styrke eller hyppighet over en kort periode eller smertefulle bør man få det sjekket ut. Det merker man jo raskt og er ikke noe man går med i lengre tid. Hvis du «bare» er plaget med kynnere ville jeg tatt det opp på neste kontroll, og vurdert sykemelding slik at du får hvilt ordentlig. Måling av livmorhalsen uten klar indikasjon i form av symptomer eller risikofaktorer har ingenting for seg, og gjøres svært sjeldent. Anonymkode: d06c2...916 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå