Gå til innhold

Hvor tidlig bør ungdom/barn begynne med ansiktspleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på at eldste sønnen min snart kommer i puberteten med kviser og lignende. Kan man forebygge ved å ha rutiner på rens av ansiktet eller lignende morgen og kveld?

I såfall når bør de begynne og hva bør de gjøre?

Anonymkode: e9ceb...3ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonelle kviser som oppstår i puberteten er vanskelig å rense bort. Ville ikke laget noen regime på det før hn evt viser antydning til kviser, da det kan føre til at hn får kviser når du stadig bryter den naturlig hudbarriera. Og når det skjer så velg milde og gode produkter som ikke stripper ansiktet for fukt. En lett krem og evt en punktbehandling for kviser. Kjøp inn basiron til punktbehandling for eks og en lett krem til å ha i hele ansiktet. 

Anonymkode: 690e0...4c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan forebygge. Men hvis mine sønner får uren hud, kommer jeg til å kjøpe mild rens og krem samt basiron. Basiron er forresten ikke ment til punktbehandling da den forebygger kviser, og ikke behandler dem i særlig grad (bortsett fra å virke uttørrende).

Hvis basiron ikke funker er det rett til fastlege for å få henvisning til hudlege. Men vi har mye kviser med arrdannelser på begge sider av familien, så jeg er nok en smule "hysterisk" mtp kviser (og arrdannelser og psykiske plager som følge av dette).

Anonymkode: 616e1...3ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke forebygge kviser som kommer av hormoner nei

Anonymkode: bcc11...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi på 13 er nettopp begynt å rense huden nå etter hun begynte å få mye kviser. Kjøpte Effeclar fra La Roche Posay. Den tørket litt ut huden, så har måtte prøvd oss litt frem med en fet ansiktskrem, memøn rens og serum fra Effeclar. Ser mye bedre ut etter bare 10 dager.

Anonymkode: 1f693...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke man kan forebygge. Men hvis mine sønner får uren hud, kommer jeg til å kjøpe mild rens og krem samt basiron. Basiron er forresten ikke ment til punktbehandling da den forebygger kviser, og ikke behandler dem i særlig grad (bortsett fra å virke uttørrende).

Hvis basiron ikke funker er det rett til fastlege for å få henvisning til hudlege. Men vi har mye kviser med arrdannelser på begge sider av familien, så jeg er nok en smule "hysterisk" mtp kviser (og arrdannelser og psykiske plager som følge av dette).

Anonymkode: 616e1...3ba

Nei, er ikke ment til å punktbehandling, men jeg bruker den som regel til det, eller jeg smører på hakepartiet der jeg oftest får kviser, bruker jeg den i hele fjeset som ikke er nødvendig for meg, så får jeg bare veldig tørr hud og flasser. Så for meg funker det sånn 😊 men det kommer vel litt an på størrelsen på problemet. 

Anonymkode: 690e0...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke skal forebygge kviser før de er et problem. Med mindre ungdommen har behov for det, syns jeg ikke det er noe spesielt poeng å starte med hudpleie før man er voksen (minst 18). 

Men du kan jo sørge for at det er en god dagkrem tilgjengelig så de ikke bruker fuktighetskrem til kropp (som kan lukke porene og bidra til problemet), og oppfordre til å vaske ansiktet med en mild rens i alle fall på kvelden før de legger seg. Men hadde ikke gått for noen tunge produkter uten behov, og ville kanskje vurdert hudlege i stedet for parfymeriet. 

Anonymkode: d7682...d0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...