Gå til innhold

Tror sønnen min er hjernevasket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mener vi har oppdratt barna våre til å forstå verdien av penger, og at man jobber hardt for de. Og hvordan man best utnytter seg av dem, slik at de varer lengst mulig. Samme når det gjelder investeringer. Vi har snakket mye om det, slik at vi trodde de alltid (ved store pengebeløp) opp til en viss alder, ville diskutere med oss om de var i tvil om noe. Her har vi tydelig tatt feil?

For 2-3 år siden ble ene barnet vårt samboer og de kjøpte seg hus. Dette var noe sønnen vår rådførte seg med oss og vi støttet dem. Huset krevde noe oppussing, så de tok opp litt ekstra for dette. 

Det vi derimot ikke så noe til, var resultater av det de skulle pusse opp, men de startet på andre prosjekter. Forsto kjapt at pengene ble brukt til andre formål. 

Bare det å si en ting og gjøre noe helt annet, er ulikt sønnen vår. Og jeg undrer på hans vurderingsevne når det omgår dette. Og ganske nylig kom han og spurte om ikke vi kan låne de penger!? Jeg er helt satt ut.

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Men for å si det slik. Sønnen vår vet godt at vi ikke sitter direkte «godt i det», og trenger sårt de kronene som kommer inn hver måned. Og hadde noen spurt meg noen uker tilbake om jeg trodde han kunne være så «freidig» å spørre om å låne (et par hundre tusen). Ja, da ville jeg spurt om de var gal. Altså, jeg er stum for ord. Hvordan han kan få seg til å spørre er en ting. Men å sette seg i denne vanskelige økonomiske situasjonen, det begriper jeg ikke. 

Det eneste jeg kan forstå om jeg prøver å legge godviljen til her, er at de må føle et «press» på å få huset til å se mest mulig ferdig ut fra utsiden. En fasade eller hva de prøver på. For de har ikke tatt tak i det som haster og som burde prioriteres, noe mekler la vekt på i salgsoppgaven. 

Hva har hendt med sønnen om? Jeg kjenner han ikke igjen!

Anonymkode: fe733...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøs? 

Altså jeg skjønner tankegangen din, du har lært ham såpass, og nå gjør han dette.. 

Men man lærer av sine feil og prioriteringer, du får bare være ærlig og si at du ikke har penger, og la det være med det. Ikke la hele oppdragelsen bli satt spørsmål ved. 

Anonymkode: 7193a...973

• Liker 18
Skrevet

Hvem tenkte du han skulle vært hjernevasket av?

Anonymkode: 01045...05a

• Liker 15
Skrevet

Dette var voldsom overdramatisering.

Anonymkode: a8cbd...565

• Liker 18
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer da sikkert🧐

Anonymkode: 24b3a...4d7

• Liker 1
Skrevet

Ok, du er skuffa og sønnen din tar dumme valg, men herregud for en overdramatisering.

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren selvfølgelig 😂 Lukter svigermonster lang vei. 

Anonymkode: b57ff...8d7

• Liker 10
Skrevet

Dette var en ny måte å bruke begrepet "hjernevasket" på. Jeg trodde han var blitt med i en alternativ bevegelse eller en sekt.

At par som er nyetablerte i egen bolig blir overrasket over kostnader til oppussing/reparasjoner er ikke noe nytt. Det som er nytt nå sammenliknet med da jeg flyttet for meg selv, er at det er mye høyere krav til standard og stil. Det koster, selvsagt. 

Dere er frie til å si nei til forespørsel om lån til paret. Skal dere låne dem et slikt beløp, mener jeg dere har rett til å blande dere borti hva pengene går til. Det må gjøres klart at dere kommer til å stikke nesa deres i pengebruken hvis dere skal tilby et slikt lån.  Kanskje det da ikke er så fristende å låne av dere.

Sønnen deres har jo også en samboer som kan ha andre ideer om hvordan penger skal brukes og hva som prioriteres.

Har de kjøpt nye, dyre møbler og reist på ferie framfor å skifte ødelagte vinduer eller fikse det elektriske anlegget kan jeg forstå at du blir litt matt. 

• Liker 5
Skrevet

Hva har pengene gått til isteden? 

Anonymkode: 686bb...85c

Skrevet

Du fortsetteden gode oppdragelsen ved å ikke gi han en krone!

Anonymkode: 7b8e2...e27

• Liker 2
Skrevet

Kutt kontakten med den bortskjemte gutten, hba får du ut av han? Ingenting

Anonymkode: 0a303...d78

Skrevet

Min far og min bror bygger og ordner selv. Er det ikke et dyktig mannfolk i familien som kan sette han i gang da? Gi han litt opplæring. Slik gjorde man det før. 😄

Anonymkode: 0461c...734

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å gi råd til barna sine selv om de er voksne! Fortell han hva som er viktig at de prioriterer. F.eks. innvendig lekkasje, råte og sopp, og hva konsekvensene kan bli dersom de ikke utbedrer dette først.

Hjernevasking var vel å ta litt hardt i...

Anonymkode: 4d9ac...bbf

• Liker 1
Skrevet

Han er neppe hjernevasket.

De har nok brukt penger på annet de følte en trang til å kjøpe framfor å fikse det de burde på huset. Fort gjort å bli giret når man har kjøpt bolig og feks prioritere møbler og diverse. Men så glemmer en at det følger annet med en bolig som burde prioriteres når man faktisk har penger til det. Det har sikkert nå gått opp for ham at dette var dårlig planlagt og funnet ut at det som faktisk må pusses opp/utbedres haster litt. 
Prøv å finn ut hva de faktisk har brukt disse ekstra pengene på. Prøv heller å veilede dem på riktig vei nå, men uten å låne penger (uavhengig av om dere hadde hatt eller ikke). Du vil sikkert merke om sønnen din forstår at de planla dårlig og bruke pengene feil eller ikke. Finn også ut om hans samboer kan ha vært den som har vært pådriver for å bruke pengene på annet eller om hun er mindre økonomisk smart. Isåfall trenger deres sønn råd og støtte for at ikke hun skal misbruke felles penger. 

• Liker 1
Skrevet
På 1.11.2020 den 18.07, Luckiness skrev:

Finn også ut om hans samboer kan ha vært den som har vært pådriver for å bruke pengene på annet eller om hun er mindre økonomisk smart. Isåfall trenger deres sønn råd og støtte for at ikke hun skal misbruke felles penger. 

Det er her har er hjernevasket. Han har ikke noe han skulle ha sagt lengre. Hun bestemmer hva, når og hvordan. Og han stiller ikke spørsmålstegn ved det. Jeg gir opp. Føler det skaper bare ufred ved å si noe som helst.

ts

Anonymkode: fe733...ce0

Skrevet

Jeg forstår det slik at sønnen din er ganske ung, og samboer antagelig ganske ung også, og så har de gjort noen litt dårlige prioriteringer. 

Da har jeg vært hjernevasket da jeg var yngre også. Veldig mange av oss antar jeg. 😆

Du har ikke penger å låne bort, så dette får de leve med og ordne opp i. De lærer best av det også, så det ordner seg nok. 

Pust med magen, slik "hjernevask" pleier å forsvinne når man lærer seg at alle dumme valg får konsekvenser man må rette opp i. 

• Liker 1
Skrevet

Neeeida, han er Ikke hjernevasket, han er bare pussy whipped;);)

Anonymkode: f406a...e9f

Skrevet

Hvis han er hjernevasket er det i alle fall mye informasjon utelatt i HI og du må bringe flere eksempler på banen

Anonymkode: b0b8b...133

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...