Gå til innhold

Felles økonomi? Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har akkurat diskutert felles økonomi, og kommet frem til at vi tror vi skal gå for det fremover. Vi klarer ikke helt å se hva som eventuelt skulle være negativt med det, men er det noe vi overser? 

Innspill?

Anonymkode: 4e8ab...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja fra meg, såfremt dere har en lik livsstil-forbruk-mål. 

Anonymkode: 8b73b...290

• Liker 3
Skrevet

Jeg og samboer har felles økonomi. Det fungerer veldig bra for oss fordi vi har et omtrent likt forbruk. Jeg tjener litt mer enn ham, men det betyr ikke noe for min del. Hvis man skal ha felles økonomi så må man være enige om pengebruk og snakke sammen før man evt gjør store innkjøp. Åpen dialog er viktig. Vi er samstemte i hvordan vi gjør det, derfor fungerer det for oss. 

Hvis den ene parten bruker mye penger mens den andre vil spare, så må man klare å møtes på midten. Hvis ikke det går, så er det bedre å ha separat økonomi.

Har man god kommunikasjon på plass, så er det meste løst 

• Liker 4
Skrevet

Nei, syns ikke det er hverken praktisk eller fornuftig. Vi deler alle felles utgifter uansett.

Anonymkode: dc272...358

• Liker 8
Skrevet

Vi har delvis felles økonomi. Mesteparten av lønna settes inn på felles konti som begge disponerer, også beholder vi resten hver for oss. 

Kunne sikkert delt på det også da ingen av oss har store kjepphester for eller mot, men tenker at vi sparer oss for å diskutere eksempelvis når mannen skal kjøpe seg ny pc til hobbybruk osv. Også er det litt latskap fra vår side også. Ingen av oss gidder å endre på systemet vi har i dag da det funker bra. Mesteparten av pengene våre går til felles forbruk (bolig, mat, felles sparing og utgifter til felles barn) uansett. :) 

For oss er det hipp som happ da vi tjener omtrent nøyaktig det samme og har ganske like prioriteringer. Vil tro det er en større vurdering i de tilfellene der en tjener betydelig mer enn den andre, eller man har veldig ulikt syn på økonomi. 

Anonymkode: 0afef...152

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har akkurat diskutert felles økonomi, og kommet frem til at vi tror vi skal gå for det fremover. Vi klarer ikke helt å se hva som eventuelt skulle være negativt med det, men er det noe vi overser? 

Innspill?

Min venninne hadde felles konto med sin mann. Så døde mannen brått, konto låst.

Hadde ikke ønsket felles konto nei.

Anonymkode: d9bbc...952

Skrevet

Ikke anbefalt. Man bruker mer penger da.

Disponer heller dine penger og Spar heller penger til pensjon og evt brudd enn å la alt gå til forbruk i fellesen. 

Anonymkode: 8e86c...f4e

• Liker 2
Skrevet

Vi setter inn samme beløp på konto hver måned som dekker løpende utgifter. I perioder hvor vi trenger mer penger fordi vi skal kjøpe noe stort (altså ny bil eller lignende) setter jeg inn mer penger, jeg tjener mest.

I tillegg har vi separate sparekontoer som er bare våre. Vi har ektepakt på at dette er særeie. Sånn må vi ha det fordi vi har forskjellige vaner når det gjelder sparing og jeg hadde irritert meg grønn over dette hvis hans vaner hadde gått utover meg. Slik det er nå er ikke denne forskjellen noe tema.

Anonymkode: b015e...061

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innspill?

Det må du aldri finne på, det er kun negativt. Vet aldri hva den ene kan finne på å bruke penger på. Plutselig er det spillegalskap, rus og andre ting. Vet ALDRI hva som kan skje!

Men dere kan ha en felles konto der dere setter inn 50% hver av faste utgifter.

Anonymkode: b322e...163

• Liker 3
Skrevet

Vi har felles økonomi, og har hatt det i alle år.

Vi har blitt enige om en månedlig sum som begge skal ha på private kontoer som "lommepenger", og resten går fra felles regningekonto og husholdningskonto.

Det har fungert godt for oss. :)

Anonymkode: 1271e...b0d

Skrevet

For min del nei. Hadde følt meg ukomfortabel med å brke penger på meg selv. Vil ha min lønn for meg. Vi har en felleskonto for mat og fellesutgifter, ellers har vi separar. 

Anonymkode: 60e92...762

• Liker 6
Skrevet

Vi har felles økonomi, men en slump med penger som hver av oss disponerer som vi ønsker på konto. 
Vi startet med å gå gjennom alt vi har av inntekter og utgifter. Så satte vi at er beløp hver som overføres fast til en regningskonto og fast til en matkonto (eget kort til matkontoen, slik at vi holder disse utgiftene under kontroll). I tillegg setter mannen av penger til en buffer, mens jeg nedbetaler ekstra på lån. For oss fungerer det strålende! Det eneste vi har måttet justerer på er gaver. Jeg elsker å kjøpe gaver & manne elsker at jeg ordner det. Men en stund kom alt av utgifter til gaver kun på meg og det ble for mye. Så da justerte vi det mer rettferdig. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innspill?

Husk å ha en konto i deres eget navn med nok penger til å kunne betale faste regninger osv om den som står som eier av kontoen dør.. Da sperres kontoen, selv om den andre står som disponent av kontoen. Ellers ville jeg tatt en prat om hvordan man skal gjøre det ved dyre kjøp, slik at dere er enige om hvordan det skal gjøres/avtales + skrive samboerkontrakt ang arv hvis den ene dør.. Tror det går automatisk etter x antall år, men best å være på sikre siden. 

Anonymkode: eb847...a6c

Skrevet

Det blir fort urettferdig om den ene parten tjener mer enn den andre

Anonymkode: e297c...d18

• Liker 1
Skrevet

Usikker på hva folk legger i felles økonomi her. Jeg er gift og vi har separat bruks- og sparekonto, men har regnings- og matkonto som begge disponerer som vi setter inn faste beløp på hver måned.

Jeg mener forøvrig at man skal bidra etter evne i et seriøst og etablert forhold. Min kone og jeg tjener omtrent det samme, så vi bidrar likt. Men om jeg skulle tjene dobbelt så mye som henne, ville jeg også bidratt dobbelt så mye som henne til fellesøkonomien vår. Man kan jo ikke sitte og ha masse «fuck you money» mens den andre parten har veldig lite penger i et seriøst forhold.

Skrevet

Er for en delvis løsning der man har en konto alle felles regninger trekkes fra som begge betaler inn samme sum på. Har man barn bør man også dele matutgifter likt.

Anonymkode: b4aa0...7c5

Skrevet

Nei!

opprett heller felles regningskonto der dere overfører x Kr i mnd Til regninger, felles matkonto med hver sitt kort og en felles spare konto.

alt som er til overser disponerer du selv

Anonymkode: e302c...2d5

• Liker 6
Skrevet

100% felles og har hatt det i over 20 år. Tjener ikke likt, men det har ikke betydd noe for oss. Vi lager familiebudsjett sammen og bruker ut fra det penger som vi vil. Alt vi har fått i arv oppover har vi også tatt rett inn i felleseie. Ikke en eneste gang har den felles økonomien vært grunn til noen konflikter mellom oss.

• Liker 9
Skrevet

Nei til felles økonomi.

Med felles økonomi så mener jeg når man har en konto som begge disponerer, og som begge lønningene kommer inn på og alt av utgifter trekkes ut fra. En i forholdet må da ha hovedansvaret og sørge for å ha mest oversikt og kontroll på felles utgifter og at det er penger nok til løpende utgifter fremover i tid.

Min anbefaling er at begge har hver sin lønnskonto hvor lønn og andre inntekter kommer inn på. Deretter har en en felles konto(evnt to - en for regninger og en for betalinger i butikk) hvor man blir enige om hvor mye man setter inn hver for seg hver måned. Man må da her gå igjennom og bli enig om hva som er felles utgifter(bolig, forsikringer, bil, mat, husholdning etc etc). Det er ingen automatikk at man må dele fellesutgiftene 50/50. Her må man bare bli enig sett i forhold til hva man tjener og hvor mye man kan bidra med.

Fordelen med min anbefaling er at begge har til enhver tid ansvar for sin økonomi hele tiden og man må ha en viss kommunikasjon om fellesutgiftene. Alt man tjener eller skaffer inntekt på ut over det kan en bruke fritt til sparing, fritid eller putte inn i fellesprosjekter etter egne valg. Og skulle forholdet ta slutt så vil begge ha oversikt og det vil være relativt enkelt å dele det økonomiske. Man slipper å bestille nye kort, nye kontoer, mistenke misforhold i bidrag over tid og man har selv ansvar for sin egen økonomiske situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg det finnes like mange svar, som det finnes par. For noen er felles økonomi det eneste rette, for andre ville det vært krise.

I mitt tilfelle har vi delvis felles. Vi deler på alle utgifter til hus, hjem, familie, barn osv. Har en felles konto, med eget kort som brukes til f.eks handling av dagligvarer og utstyr til barna.

Resten av utgiftene (studielån, mobil, kollektivtransport/bil) betaler vi hver for oss. Jeg elsker å spare, samboer klarer det ikke. Jeg hadde blitt SYKT stressa om han skulle ha hatt tilgang til alle pengene våre. Selv om han tjener mer enn meg.

Anonymkode: f6b22...9aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...