Gå til innhold

Langtidssykemelding og trygd, eller attføringsstønad

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvis man har vært sykemeldt i 10 mnd på ett år, og har begynt i ny jobb, men ser at det ikke funker så mye lenger.. Psyken svikter litt igjen (har hatt depresjon) og bekkenløsningen øker på for hver uke. (Sukk!!)

Hva kan man få av støtte??

Vet at jeg ikke får sykepenger før jeg har jobbet sammenhengende 6 mnd igjen, og det er ikke aktuelt før jeg skal ut i fødselspermisjon i januar uansett.

Hva kan jeg få i støtte frem til januar?? Trygd? Hva er i så fall den på per mnd? (Antall kroner før/etter skatt)

Attføringsstønad? Og hva er i tilfelle den på?

Hjelpe meg, dette er hardt :cry: Å ikke vite om man kan få de kronene man så sårt er avhengig av hver måned. Og nå som jeg snart skal bli mamma også... Føler at kroppen svikter meg litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med ditt lokale trygdekontor og din lege. Begge vet hvilke rettigheter du har.

Jeg trodde det var slik at du etter 2 måneder i ny jobb har rett på sykepenger ved sykemelding?? Kan hende det ikke er slik p.g.a de 10 mnd. du tidligere var sykemeldt.

Dersom du er fagorganisert så kan du også ta kontakt med din organisasjon for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hei Vinga

Du har krav på sykepenger i et år. Det har ingen betydning at du har vært delvis sykmeldt i perioder, har du vært 50 prosent sykmeldt i en mnd så regnes dette også som en mnd.

Hvis du skal opptjene ny rett til sykepenger må du ha vært 100 prosent friskmeldt i seks mnd. Hvis du blir syk før du opptjent ny rett til sykepenger kan du ha rett til attføringspenger eller rehabiliteringspenger.

Det blir litt komplisert å forklare hvilken støtte du kan få i forbindelse med fødsel, men hvis du har vært i arbeid eller fått sykepenger i seks av de ti siste månedene før fødselen vil du ha rett til fødselspenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...