AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 De klager på at andre er lettkrenkede når de lar seg krenke av det meste selv. De benekter egen identitet. Litt som homofobe som egentlig er homofile. Stemmer borgerlig og vi trenger mer av Erna. Men kan ikke fordra høyrevridde folk her inne. For en gjeng hyklere. Anonymkode: 912df...e2b 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. oktober 2020 #3 Skrevet 31. oktober 2020 Er du krenket selv TS ? Virker slik.
PetterKanin Skrevet 31. oktober 2020 #4 Skrevet 31. oktober 2020 Kjenner ikke det fenomenet særlig godt. Kan du utdype?
Humle Brumle Skrevet 31. oktober 2020 #6 Skrevet 31. oktober 2020 Selv syns jeg polariseringen av venstre og høyresiden er svært negativt for politikken generelt. Det blir så mye drit. Er du høyresiden, er du trumpsupporter, rasist, kvinnehater osv. Er du venstresiden er du kommunist, kaller deg for hen, naiv, og absolutt alle som har det ille skal få flytte til Norge, selv om ting hadde kollapsa. Blir så lei av det der. Det er jo et spekter! Jeg vil ikke ha sånn dritt de har i USA til Norge også. Der de bare har to kandidater å velge mellom. Det blir så unaturlig og rigid. Også blir det mye tull, fordi selv om noen Kanskje har en god ide/mening, så er det sikkert mange som velger å ikke være enig. BARE fordi han eller hun er høyresiden eller venstresiden. Sånn svart hvitt tenking blir så barnslig og lite konstruktivt. 12
HalldirV2 Skrevet 31. oktober 2020 #7 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De klager på at andre er lettkrenkede når de lar seg krenke av det meste selv. De benekter egen identitet. Litt som homofobe som egentlig er homofile. Stemmer borgerlig og vi trenger mer av Erna. Men kan ikke fordra høyrevridde folk her inne. For en gjeng hyklere. Anonymkode: 912df...e2b Kom med noen eksempler? 1
Humle Brumle Skrevet 31. oktober 2020 #8 Skrevet 31. oktober 2020 Ikke Ts men et eksempel er jo at folk blir krenka når folk forteller om at de blir krenka. Person A forteller om en utfordring de har i hverdagen har ikke anklaget noen men forteller sånn her har jeg følt det, og det blir slitsomt i lengden. Person B setter seg selv i forsvarsmodus og forteller om at det er svada og sånn har ikke jeg opplevd osv. Et eksempel er jo vel nå i black lives matter tider som var veldig på om sommeren i år. Så var det mange svarte som kom fram om ting de opplever i hverdagen som var frustrerende. Som at de blir kalt eksotiske, rasistiske vitser osv. Eller debatten om neger er Ok å bruke. Da har jeg ivertfall lagt merke til at folk er veldig raske til å forsvare seg selv og bli sinte av at folk sier ifra om ting. Hvorfor ikke puste litt og prøve å forstå hvor motparten kommer fra isteden for å ta det som en fornærmelse med en gang? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/G1El9/hverdagsrasisme-hver-dag 3
bluedot Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Folk er nok ulike samme om de stemmer til venstre eller høyre i politikken tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 Ja, tror de lar seg krenke like mye som andre, men de skal gjerne gjøre det til et poeng om hvor lite de blir krenket. Jeg tenker at om man ikke blir krenket så har man ikke behov for å mase så mye om det. Synes egentlig sånne som er helt ekstreme, enten det er på høyre- eller venstresiden, ødelegger debatter. Ispedd med et forenklet verdenssyn så kan det ikke bli bra. Synes at de ekstreme på høyresiden er notoriske på å fortelle alle andre om hvor krenket de har blitt. Så viser det egentlig bare at de selv blir krenket av at andre blir krenket. Bare å se på kommentarfelt på Facebook så dukker de opp. Anonymkode: 0bed2...23e 3
herzeleid Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Noe av det som gjør disse diskusjonene litt vanskelige er nok at en ender opp med å kalle alle reaksjoner "krenka", inkludert det at noen reagerer på hvor lett andre føler seg krenket. Så om en legger vekk ordet "krenka" et øyeblikk tror jeg offermentalitet og offerstatus kan være nyttigere begreper. Jeg vil påstå en ser mer bruk av dette på venstresiden, og at "krenka" reaksjonene oftere baserer seg på dette. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 11 timer siden, HalldirV2 skrev: Kom med noen eksempler? Mange som ikke sier et pip om mennesker som opplever faktisk rasisme og sexisme (bare kritiserer antirasister og feminister), sier at vi lever i et lettkrenket samfunn, men synes det er fælt når hvis man sier hvite menn bla bla. JMange på høyresiden, inkludert de som nå kaller seg sentrister, har tydelige sympatier og klager på at andre er lett krenkbare, men krenkes selv. Skjønner HI veldig godt. Det er ganske åpenbart. Likevel er det som oftest mennesker til høyre som snakker mest om at venstresiden er så krenka. Anonymkode: 289e7...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 14 minutter siden, herzeleid skrev: Noe av det som gjør disse diskusjonene litt vanskelige er nok at en ender opp med å kalle alle reaksjoner "krenka", inkludert det at noen reagerer på hvor lett andre føler seg krenket. Så om en legger vekk ordet "krenka" et øyeblikk tror jeg offermentalitet og offerstatus kan være nyttigere begreper. Jeg vil påstå en ser mer bruk av dette på venstresiden, og at "krenka" reaksjonene oftere baserer seg på dette. Det som også er synd, er at man i alle tilfeller skal være så sterk og kul. Det er faktisk lov å være krenka til tider, også fornærma, for frontene er harde og debattene veldig ufine noen ganger. Anonymkode: 289e7...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 I tillegg er det også høyresiden eller "sentristene" som hele tiden gjentar at venstresiden er preget av følelser, mens de er rasjonelle selv. Det er også en del av et mer høyreorientert vokabular om dagen, til tross for at det åpenbart er masse følelser i sving hos de fleste av dem også. Men dette er jo en del av kulturkrigen, og den er mange med i, tilsynelatende uten å vite det selv også. Først og fremst tror jeg det handler om irritasjon. Dette er mennesker som på en måte liker å la seg provosere og oppsøker ting de blir provosert av. Det krever et visst lynne å være en som til stadighet oppsøker det man misliker (også jeg har dette lynnet). Anonymkode: 289e7...fa0 2
herzeleid Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som også er synd, er at man i alle tilfeller skal være så sterk og kul. Det er faktisk lov å være krenka til tider, også fornærma, for frontene er harde og debattene veldig ufine noen ganger. Anonymkode: 289e7...fa0 Ja det innskrenker nok rommet for å være åpen om reelle krenkelser. Det blir nok vanskeligere å åpent være krenket over en reell urett når det skjer midt mellom noen som er krenket over å bli spurt hvor de kommer fra og noen som er krenket over at andre vil kunne si hei på tbanen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, herzeleid skrev: Ja det innskrenker nok rommet for å være åpen om reelle krenkelser. Det blir nok vanskeligere å åpent være krenket over en reell urett når det skjer midt mellom noen som er krenket over å bli spurt hvor de kommer fra og noen som er krenket over at andre vil kunne si hei på tbanen. Enig. Jeg ble truet og seksuelt trakassert under metoo. En av mine beste venner sa da, før han i det hele tatt hadde hørt hva som hadde skjedd: Men kjære deg - det kan jo hende han bare forsøkte å flørte litt. Vanvittig provoserende at dette var førstereaksjon i et vennskap som er basert på fortrolighet, og veldig tydelig at slike debatter også kan påvirke hvordan ikke bare fremmede forholder seg til hverandre, men til og med hvordan nære behandler hverandre. Trist. Debatter ender opp for og i mot i en abstrakt diskusjon, og det konkrete mennesket og det menneskelige kan midlertidig fordufte. Anonymkode: 289e7...fa0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 Dessuten synes jeg det er fullt lov å bli krenket og fornærmet over kjønnsspesifikke fornærmelser og generaliseringer. Som kvinne har jeg fått en del slik, og jeg har full forståelse for at menn ikke synes noe om "hvite menn"-argumenter. Anonymkode: 289e7...fa0 1
herzeleid Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg ble truet og seksuelt trakassert under metoo. En av mine beste venner sa da, før han i det hele tatt hadde hørt hva som hadde skjedd: Men kjære deg - det kan jo hende han bare forsøkte å flørte litt. Vanvittig provoserende at dette var førstereaksjon i et vennskap som er basert på fortrolighet, og veldig tydelig at slike debatter også kan påvirke hvordan ikke bare fremmede forholder seg til hverandre, men til og med hvordan nære behandler hverandre. Trist. Debatter ender opp for og i mot i en abstrakt diskusjon, og det konkrete mennesket og det menneskelige kan midlertidig fordufte. Anonymkode: 289e7...fa0 Jeg tror du har helt rett der. At en del av oss kan bli såpass "mettet" på overreaksjoner og hysteri at vi ikke i tilstrekkelig grad anerkjenner eller blir skeptiske til hendelser der en reaksjon absolutt er på sin plass, som du skisserer. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, herzeleid skrev: Jeg tror du har helt rett der. At en del av oss kan bli såpass "mettet" på overreaksjoner og hysteri at vi ikke i tilstrekkelig grad anerkjenner eller blir skeptiske til hendelser der en reaksjon absolutt er på sin plass, som du skisserer. Jeg må få si at jeg liker deg bedre enn jeg gjorde før forresten. Før synes jeg du var mye mer grovkornet, men du har etter min mening utviklet deg til en veldig god og mer nyansert debattant. Anonymkode: 289e7...fa0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå