Gå til innhold

Sjalusi/Some er årsak til mange partnerdrap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at mange damer, kanskje spesielt unge pene damer, blir drept av mann/ex-kjæresten. 

Samlivsterapeuten jeg har gått til har forsket på sammenhengen mellom sjalusi i forhold /utroskap og sosiale medier. 

Han fortalte at etter at Facebook, Instagram og Snap kom på banen, har det blitt mye mer sjalusi og diverse typer utroskap, og dette har ført til flere partnerdrap. 

En årsak er at mange damer legger ut bilder av seg selv i sosiale medier for å få likes, og dette fører jo til at de får mye oppmerksomhet som partneren ikke takler. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: f1084...fd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har antall partnerdrap gått opp etter Some ble allmenn eie da? 

Endret av Rumle
  • Liker 3
Skrevet

Årsak til partnerdrap er at man ikke klarer å løse konflikt med ord og dermed tyr til vold 

Anonymkode: 64667...442

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke mange som blir drept av sånt, bare enkelte ondskapsfulle mennesker som alltid prøver å manipulere og dominere med frykt og trusler.

Typisk mobbeoppførsel egentlig, å bare tenke på seg selv og tro at andre mennesker ikke er like mye verdt.

At alle ikke fortjener det samme. For alle gjør jo det. Og mobbere trenger å få smake sin egen medisin noen ganger før de virkelig forstår hva det er de ønsker å utsette andre mennesker for.

Heldigvis har de mest ondskapsfulle ikke en fri vilje da.

Spørsmålet er vel heller, hvorfor tar man vare på slike mennesker i livet sitt?

Anonymkode: 29b44...e56

Skrevet

Dette må jeg nesten se forskningen på før jeg tror. Har du en link til noe som bekrefter påstanden?

At sjalusi indirekte fører til partnerdrap er jo en kjent sak. Det er riktignok ikke egentlig sjalusien som er problemet, men personligheten til den som dreper. 

Anonymkode: acf67...e09

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at mange damer, kanskje spesielt unge pene damer, blir drept av mann/ex-kjæresten. 

Samlivsterapeuten jeg har gått til har forsket på sammenhengen mellom sjalusi i forhold /utroskap og sosiale medier. 

Han fortalte at etter at Facebook, Instagram og Snap kom på banen, har det blitt mye mer sjalusi og diverse typer utroskap, og dette har ført til flere partnerdrap. 

En årsak er at mange damer legger ut bilder av seg selv i sosiale medier for å få likes, og dette fører jo til at de får mye oppmerksomhet som partneren ikke takler. 

Hva mener dere? 

Jeg mener det er en konklusjon som nok er temmelig preget av terapeutens egne meninger.

Anonymkode: 1623c...22c

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Normale mennesker dreper ikke, de som er ofre for partnerdrap har dessverre vært/er i forhold med en psykopat. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må jeg nesten se forskningen på før jeg tror. Har du en link til noe som bekrefter påstanden?

At sjalusi indirekte fører til partnerdrap er jo en kjent sak. Det er riktignok ikke egentlig sjalusien som er problemet, men personligheten til den som dreper. 

Tenker det samme. Det er ikke sjalusi som fører til drap, men personen selv som velger å drepe på grunn av en følelse av sjalusi. Det er vanlig å kjenne på sjalusi og misunnelse, men man dreper ikke av den grunn. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror at utroskap er en sterk medvirkende årsak til at noen ikke takler situasjonen de er havnet i, og begår slike handlinger. Bedrag og svik setter sterke følelser i sving, det er en kombinasjon av håpløshet og sinne som er farlig. Bilder osv. i Some som også gnir inn hva som har skjedd, er med på å forsterke følelsene.

Anonymkode: cdd97...486

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært veldig spennende å lese forskningen til terapeuten din. Har du et navn/tittel/link? 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg også. Sjalusidrap har skjedd til alle tider, og jeg har ikke inntrykk av at det har blitt mer utbredt de senere tiårene. I alle fall ikke om man ser bort fra innvandrere.

Anonymkode: c0ef9...6dd

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? 

Det er mange mindre pene damer med sjalue partnere og skal jeg si deg. Og sjalusi har heller ingenting med følelser eller kjærlighet å gjøre. Er skremmende at samfunnet blir mer og mer kaldt, kynisk, voldelig og narsissistisk. De som er sykelig sjalue og bruker vold mot partner og dreper de er ikke annet enn psykopater som ser på partneren som et objekt hen eier og råder over.

Anonymkode: a0f08...aba

Skrevet

Antall partnerskap per år er 1/4-1/3 av alle drap. Og antall drap har IKKE gått jevnt opp sia innføring av sosiale medier. I 2016 var det faktisk færre drap enn i 1990...

https://www.nettavisen.no/nyheter/23-personer-drept-i-norge-i-fjor---laveste-antall-siden-1990/3423182174.html

Ettersom påstått økning i antall (partner)drap rett og slett er faktafeil, håper jeg du har misforstått noe terapeuten din sa. 

Anonymkode: b6a20...500

• Liker 2
Skrevet

Det må ligge veldig ekstreme grunner og forstyrrelser under vold og partnerdrap. Jeg har det svært vanskelig med å forstå hva slags sinne og raseri som forårsaker noe sånt. Jeg er sjelden sint, men når jeg blir det så er det verbalt og det koker inni meg, men etterpå blir jeg i lettere humør igjen, og det hender at jeg får dårlig samvittighet etter å ha vært sint også.

Skrevet
11 timer siden, Alterego666 skrev:

Dersom du leser denne rapporten fra Kripos sin statistikk på side 9 er det ikke en økning i antall partnerdrap over de siste 10 år. 

10 år? Jeg har brukt SoMe i rundt 25 år.

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og antall drap har IKKE gått jevnt opp sia innføring av sosiale medier. I 2016 var det faktisk færre drap enn i 1990...

Dette er en litt bedre sammenligning. 

Anonymkode: 21451...253

Gjest Alterego666
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 år? Jeg har brukt SoMe i rundt 25 år.

Mange har gjort det, og dette var statistikken jeg fant som var spesifikke på partnerdrap. 
Husk at facebook ble lansert i 2007, og Instagram i 2010, og bruken av SoMe har eksplodert etter dette (med bl.a også Snapchat). Antall partner drap i Norge har ikke økt tilsvarende. Én statistikk er ikke noe bevis, men jeg fastholder at den er indikativ.

Gjest Alterego666
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en litt bedre sammenligning. 

Denne statistikke (som ikke er lenket) er også indikativ. Ville vært knteressant å se en lengre tidslinje på partnerdrap.

Jeg tror uansett påstanden i HI er særs svakt begrunnet og kan karakteriseres som grunnløs spekulasjon.

Gjest Alterego666
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er skremmende at samfunnet blir mer og mer kaldt, kynisk, voldelig og narsissistisk.

Blir det?

Skrevet

De dreper ikke fordi partneren legger ut bilder av seg selv i sosiale medier og får oppmerksomhet med seksuelt motiv. De dreper fordi de er syke i hodet! De som skylder på offeret har ikke selvinnsikt. De ser ikke at skylden ligger hos seg selv, men finner ting hos offeret som liksom skal ha drevet dem til å drepe. F.eks. at de har lagt ut sexy bilder av seg selv, eller smilt til mannen i kassen på Rema eller ikke hatt klar middagen når han kom hjem fra jobb. Synes ikke noe om at en terapeut skal konkludere med at det er ting offeret gjør som gjør at det blir flere drap. Da legger hun på en måte skylden på offeret for at de blir drept. Ser liksom for meg par hos henne; "Du synes mannen din er mye sint? Ja, men hvorfor la du ut det bikinibildet fra sydenturen da? Du vet jo at han slår da!"

Anonymkode: 2a0c0...1f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...