helloAdele Skrevet 31. oktober 2020 #1 Del Skrevet 31. oktober 2020 https://www.borsen.no/nyheter/coronatiltak---gamlinger-bor-ta-stoyten/73005596?fbclid=IwAR1_vu0c0Kdn8QuTbxDdtG_g9YKEr9rNWEcxx737UpeBFLdbuiDErFcEQsY Hva tenker dere? Jeg er helt enig, og hadde ment akkurat det samme om jeg selv var pensjonist. Og før dere skriver at "skal gamle folk måtte bøte for at unge folk skal dra på fest?", så er det ikke det innlegget handler om i det hele tatt, men om den samfunnsøkonomiske kostnaden, bedrifter som går konkurs og prisen på krisetiltakene med 24 mrd kronen måneden. Les hele saken før dere uttaler dere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 31. oktober 2020 #2 Del Skrevet 31. oktober 2020 Hvor gammel er du? 🤔 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2020 #3 Del Skrevet 31. oktober 2020 13 minutter siden, helloAdele skrev: https://www.borsen.no/nyheter/coronatiltak---gamlinger-bor-ta-stoyten/73005596?fbclid=IwAR1_vu0c0Kdn8QuTbxDdtG_g9YKEr9rNWEcxx737UpeBFLdbuiDErFcEQsY Hva tenker dere? Jeg er helt enig, og hadde ment akkurat det samme om jeg selv var pensjonist. Og før dere skriver at "skal gamle folk måtte bøte for at unge folk skal dra på fest?", så er det ikke det innlegget handler om i det hele tatt, men om den samfunnsøkonomiske kostnaden, bedrifter som går konkurs og prisen på krisetiltakene med 24 mrd kronen måneden. Les hele saken før dere uttaler dere. Han har et poeng... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloAdele Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 31. oktober 2020 1 minutt siden, Tough cookie skrev: Hvor gammel er du? 🤔 Er 24 år men har ikke noe med det å gjøre. Lock-down samfunnet har ikke plaget meg i det hele tatt da jeg er sterkt introvert og faktisk har syntes det har vært litt deilig med en unnskyldning til å ta litt avstand fra alt og alle. Går helt fint med lockdown ift. mine sosiale behov, men samfunnet rundt krasjer jo! Husk på at vi skal ha et liv etter at dette er ferdig og! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2020 #5 Del Skrevet 31. oktober 2020 10 minutter siden, Tough cookie skrev: Hvor gammel er du? 🤔 Kanskje du skal lese artikkelen først... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 31. oktober 2020 #6 Del Skrevet 31. oktober 2020 Hadde det bare vært pensjonister som ble alvorlig syke hadde nok mange vært enige, og de gamle hadde selv stilt seg først i køen. Men det er ikke bare gamle som blir hardt rammet. Endel unge som ble smittet tidlig i vår sliter fortsatt med ettervirkninger. Og da er det kanskje bedre å ta en hard dugnad nå enn at antallet unge uføre flerdobles pga korona, og at de er varig ute av arbeidslivet resten av sitt liv. Samfunnsøkonomer kan sikkert gi det et tall på hvor mye det vil koste, men jeg gjetter at den langsiktige kostnaden brått kan bli større enn å holde ut til vaksine dukker opp. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2020 #7 Del Skrevet 31. oktober 2020 3 minutter siden, Gummibjørn skrev: Hadde det bare vært pensjonister som ble alvorlig syke hadde nok mange vært enige, og de gamle hadde selv stilt seg først i køen. Men det er ikke bare gamle som blir hardt rammet. Endel unge som ble smittet tidlig i vår sliter fortsatt med ettervirkninger. Og da er det kanskje bedre å ta en hard dugnad nå enn at antallet unge uføre flerdobles pga korona, og at de er varig ute av arbeidslivet resten av sitt liv. Samfunnsøkonomer kan sikkert gi det et tall på hvor mye det vil koste, men jeg gjetter at den langsiktige kostnaden brått kan bli større enn å holde ut til vaksine dukker opp. Har vi faktiske tall på alle disse unge som fikk ettervirkninger? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloAdele Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 31. oktober 2020 1 minutt siden, Gummibjørn skrev: Hadde det bare vært pensjonister som ble alvorlig syke hadde nok mange vært enige, og de gamle hadde selv stilt seg først i køen. Men det er ikke bare gamle som blir hardt rammet. Endel unge som ble smittet tidlig i vår sliter fortsatt med ettervirkninger. Og da er det kanskje bedre å ta en hard dugnad nå enn at antallet unge uføre flerdobles pga korona, og at de er varig ute av arbeidslivet resten av sitt liv. Samfunnsøkonomer kan sikkert gi det et tall på hvor mye det vil koste, men jeg gjetter at den langsiktige kostnaden brått kan bli større enn å holde ut til vaksine dukker opp. Hvor har du fått det fra? Det er jo nesten ingen under 50 som blir sterkt ramma? Noen få, ja, men det er også folk som dør i ulykker hvert år og det er noe vi bare må leve med i samfunnet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 31. oktober 2020 #9 Del Skrevet 31. oktober 2020 Er faktisk uenig. Samfunnsøkonomisk har han et poeng, men Norge er et land med milliarder på bok. Vi klarer en lockdown mye bedre enn andre land, økonomisk sett. Men: Hvorfor skal de som bygget landet vårt og det livet vi kjenner i dag ta støyten fordi vi absolutt ikke kan tilpasse oss en periode? Jeg synes det er en smule egoistisk å tenke slik 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 31. oktober 2020 #10 Del Skrevet 31. oktober 2020 15 minutter siden, Maleficenta skrev: Har vi faktiske tall på alle disse unge som fikk ettervirkninger? Nei, ikke ordentlige, vanskelig å samle god statistikk på noe som har vart så kort. https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/ettervirkninger-av-mild-covid-19-sykdom/ https://tidsskriftet.no/2020/09/kronikk/langvarig-syk-etter-covid-19 Men gode nok til at jeg tenker at jeg ikke har lyst til å finne ut hvordan dette viruset oppfører seg i akkurat min kropp... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 31. oktober 2020 #11 Del Skrevet 31. oktober 2020 Før eller siden må vi åpne opp. Vi kan ikke stenge ned til evig tid. Tilslutt så har samfunnet kollapset og levestandarden er ødelagt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 31. oktober 2020 #12 Del Skrevet 31. oktober 2020 Hva er alderen nordmenn skal få lov til å leve til? Skal vi stenge ned når den blir nådd, eller finnes det ingen nedre grense for hvem som kan ofres for at unge skal kunne feste videre? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. oktober 2020 #13 Del Skrevet 31. oktober 2020 1 hour ago, helloAdele said: Er 24 år men har ikke noe med det å gjøre. Lock-down samfunnet har ikke plaget meg i det hele tatt da jeg er sterkt introvert og faktisk har syntes det har vært litt deilig med en unnskyldning til å ta litt avstand fra alt og alle. Går helt fint med lockdown ift. mine sosiale behov, men samfunnet rundt krasjer jo! Husk på at vi skal ha et liv etter at dette er ferdig og! Dette tror vi på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloAdele Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 31. oktober 2020 13 minutter siden, T-Rex skrev: Dette tror vi på. Dette var et konstruktivt innspill i debatten 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. oktober 2020 #15 Del Skrevet 31. oktober 2020 Just now, helloAdele said: Dette var et konstruktivt innspill i debatten De fleste av oss er ferdige med denne "debatten". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. oktober 2020 #16 Del Skrevet 31. oktober 2020 36 minutter siden, Kågebruker said: Før eller siden må vi åpne opp. Vi kan ikke stenge ned til evig tid. Tilslutt så har samfunnet kollapset og levestandarden er ødelagt. Dette er faktisk feil. Men jeg håper jo at vi kan åpne opp igjen snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 31. oktober 2020 #17 Del Skrevet 31. oktober 2020 Han har et poeng, om man kommer dit at tiltakene fører til at økonomien kollapser. Men kan ikke det også skje om man åpner opp, lar smitten spre seg og man mister mange arbeidsføre som blir langtidsyke og må på ufør? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloAdele Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 31. oktober 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: De fleste av oss er ferdige med denne "debatten". De av oss som ikke klarer å tenke lengre enn et par dager fremover ja *kremt* Og som ikke har noen ordentlige argumenter og heller bruker billige og feige debatteknikker *kremt* 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 31. oktober 2020 #19 Del Skrevet 31. oktober 2020 2 timer siden, helloAdele skrev: Hvor har du fått det fra? Det er jo nesten ingen under 50 som blir sterkt ramma? Noen få, ja, men det er også folk som dør i ulykker hvert år og det er noe vi bare må leve med i samfunnet. 1 time siden, Gummibjørn skrev: Nei, ikke ordentlige, vanskelig å samle god statistikk på noe som har vart så kort. https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/ettervirkninger-av-mild-covid-19-sykdom/ https://tidsskriftet.no/2020/09/kronikk/langvarig-syk-etter-covid-19 Men gode nok til at jeg tenker at jeg ikke har lyst til å finne ut hvordan dette viruset oppfører seg i akkurat min kropp... Skal vi se halloAdele, jeg svarte jo ikke deg direkte. Men lenkene jeg la ved indikerer at rundt 20% av de med mild koronasykdom får langvarige plager, og blant de yngre uten andre sykdommer er kvinner ekstra utsatt. Hva tenker du om de tallene, ønsker du egentlig å ta den sjansen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 31. oktober 2020 #20 Del Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Jeg har lest artikkelen og synes han roter sammen forskjellige ting. Eventuelt har journalisten gjort en dårlig jobb. For det første; at hvis det blir mangel på intensivplasser så må sykehusene gjøre en vurdering på hvem som skal ha dem og da vil halvdemente gamlinger som har noen måneder igjen å leve ligge dårlig an. Dette er ikke noe å lage debatt av, jeg vil si at det er ganske opplagt at slike prioriteringer vil blir gjort. Og dette kan inntreffe uavhengig av om man lar samfunnet gå sin gang og korona herje vilt, Norge har ganske høyt belegg på intensivplasser ved vanlig drift etter mange års innsparinger og effektivisering slik at det skal ikke så mange ekstrainnleggelser til før det er fullt. For det andre; han skriver at samfunnet skal gå sin gang og vi skal la de gamle bli syke, men de skal selvfølgelig få lindring. det er jo ikke bare de gamle som vil stryke med med en slik strategi, det er også masse yngre mennesker i risikogruppene som vil gå med i dragsuget. Jeg ser ikke noe sted i artikkelen at han har ryggrad nok til å fortelle oss at sånn som han ser det kan vi godt avse et par kreftopererte femåringer også. De hadde sikkert dødd av virusinfeksjon likevel. For vi klarer ikke å avgrense dette på alder hvis vi skal la viruset utfolde seg ukontrollert. hvordan kan han gå god for at de gamle får lindring i et slikt scenario? hvis helsevesenet blir overbelastet, og det skal ikke mye til, så kan jeg ikke se hvordan man kan stole på at de gamle får lindring. Og såpass vet man ut i fra de som har dødd allerede av dette; å dø av korona er smertefullt. Jeg synes ikke uttalelsene hans er spesielt gjennomtenkte og er ikke imponert over journalistikken heller. Endret 31. oktober 2020 av NymeriaRhoynar 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg