Gå til innhold

Hva hadde du gjort? Vanlig at barn gjør sånt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet ditt ikke bryr seg om kjeft eller tilsnakk eller later som de ikke bryr seg, hva gjør du da? Får det konsekvenser? Blir straffen større?  
Hvis barnet hadde latet som de likte straffene de fikk, hva hadde du gjort da? Husker jeg gjorde det når jeg var barn, men vet ikke om det er vanlig at barn gjør det? Gjorde du det? Fikk en uvanlig straff en gang. Ble servert mat jeg virkelig ikke likte, men da var maten plutselig kjempegod. Foreldrene ble sure og frustrerte. Måtte jeg være på rommet så ble jeg glad for trivdes med det. De prøvde å finne andre straffer om jeg gjorde noe galt, men ingenting funket da jeg lot som det var ok. Normalt at barn gjør dette? Hva hadde du gjort om ditt barn gjorde det? Spør fordi jeg er nysgjerrig.

Når det er sagt så er jeg ikke for å straffe barn for alt eller kjefte hele tiden. Bare hvis det er absolutt nødvendig.

Anonymkode: 13189...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du var en smart unge. 

Anonymkode: 87741...739

• Liker 7
Skrevet

Straff er veldig lite effektivt

• Liker 3
Skrevet

Barn skal lære seg at handlinger har konsekvenser, men konsekvensen må stå i stil med handlingen. Du måtte spise mat du ikke likte, sier du. Tenker foreldrene dine visste godt at du spiste det på trass. Hadde du ABSOLUTT ikke likt maten hadde du heller ikke klart å spise den uten å brekke deg. Det er forskjell på å ikke synes noe er så godt og å ikke like det i det hele tatt. For meg hadde passende konsekvens vært "Ta deg en skive eller gå sulten til neste måltid"

Litt på siden/ OT, men.. Jeg har mye å si om akkurat dette, for min oppfatning og erfaring av dagens barn er at de forventer at alt de skal spise skal være kjempegodt. Hva?? Noen ganger må vi spise ting som bare smaker ok for å få i oss næring. Alt er ikke fruktpure eller pannekaker (som mange barn har i matboksen). Det er jo rene buffeten i matboksene nå om dagen! Det ene barnet hadde skive, polarbrød, yoghurt og NI (9!!!) forskjellige typer frukt/grønt. Ja, i samme matboks. Whaaat?? Barna blir dillet og dullet så mye med at de utvikler spiseforstyrrelser....

Anonymkode: f60c1...c0b

• Liker 7
Skrevet

Smaker litt på ordet "straff". Ville ikkje ha brukt det ordet... Men mulig at vi oppfattar det ulikt? 🤔Når tenker du at det vil vere innafor å straffe barnet? 

Vanskelig å sette seg inn i situasjonen. Småbarnstid her, så har forhåpentligvis ei stund å førebu meg på.  🙂

Anonymkode: 44999...218

Skrevet

Eg trur eg ville ha prøvd å late som ingenting. I hvert fall ikkje bli sur og frustrert. Tenker at eg kjenner barnet mitt godt nok til å vite kva ho liker og ikkje liker. Så om eg hadde bestemt ein konsekvens (straff) så hadde eg jo visst at det er noko som barnet ikkje er fornøyd med. Altså det har ingenting å seie om ho prøver å lure meg 🙂

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smaker litt på ordet "straff". Ville ikkje ha brukt det ordet... Men mulig at vi oppfattar det ulikt? 🤔Når tenker du at det vil vere innafor å straffe barnet? 

Vanskelig å sette seg inn i situasjonen. Småbarnstid her, så har forhåpentligvis ei stund å førebu meg på.  🙂

Konsekvens av handling, mye bedre. Barn må lære at gabdlinger har konsekvenser. Noen ganger er konsekvensene positive, andre ganger negative.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Konsekvens av handling, mye bedre. Barn må lære at gabdlinger har konsekvenser. Noen ganger er konsekvensene positive, andre ganger negative.

Straff, konsekvens, ofte er det akkurat det samme. 

Barn bør lære relevante konsekvenser, men STRAFF er absolutt ikke noe de trenger å lære. Sunne, normale voksne straffer ikke hverandre. "Du gjorde en dårlig presentasjon på jobb i dag, derfor får du ikke bli med på julebord"...? 

Mange skjønner ikke forskjellen på straff og relevante konsekvenser, og pøser på med idiotiske metoder (du får ikke lørdagsgodt/se barnetv/gå ut/bli med på x) som man absolutt ikke har nytte av å lære. 

Det kan være lurt å spørre seg selv, ville jeg behandlet en voksen slik? Hvis nei, ikke gjør det med barn heller. Voksne som skal straffe andre voksne er håpløse å forholde seg til. Lærer du barn å straffe tar de det med seg i voksenlivet. 

Anonymkode: 8ff46...2a8

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er jo risikoen når man prøver å styre ungene med irrelevante reaksjoner. Lage mat barnet misliker som straff? Altså, hva søren?

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig at barn later som de ikke bryr seg om at du er sint eller gir de konsekvenser. Det er deres måte å takle det. Det betyr ikke at de ikke bryr seg. 

Anonymkode: 7bc94...ccf

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Hactar skrev:

Ja, det er jo risikoen når man prøver å styre ungene med irrelevante reaksjoner. Lage mat barnet misliker som straff? Altså, hva søren?

Minner meg om en britisk dokumentarserie der en mor tok flytende såpe i barnets munn som straff...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal lære seg at handlinger har konsekvenser, men konsekvensen må stå i stil med handlingen. Du måtte spise mat du ikke likte, sier du. Tenker foreldrene dine visste godt at du spiste det på trass. Hadde du ABSOLUTT ikke likt maten hadde du heller ikke klart å spise den uten å brekke deg. Det er forskjell på å ikke synes noe er så godt og å ikke like det i det hele tatt. For meg hadde passende konsekvens vært "Ta deg en skive eller gå sulten til neste måltid"

Litt på siden/ OT, men.. Jeg har mye å si om akkurat dette, for min oppfatning og erfaring av dagens barn er at de forventer at alt de skal spise skal være kjempegodt. Hva?? Noen ganger må vi spise ting som bare smaker ok for å få i oss næring. Alt er ikke fruktpure eller pannekaker (som mange barn har i matboksen). Det er jo rene buffeten i matboksene nå om dagen! Det ene barnet hadde skive, polarbrød, yoghurt og NI (9!!!) forskjellige typer frukt/grønt. Ja, i samme matboks. Whaaat?? Barna blir dillet og dullet så mye med at de utvikler spiseforstyrrelser....

Dette hadde ikke noe mat å gjøre, jeg spiser det meste. Men hadde gjort noe galt og de mente det var en passende straff å servere meg mat jeg ikke likte. Da spiste jeg maten og lot som det var ok, var vanskelig men jeg klarte det.

Anonymkode: 13189...31f

Skrevet

Men du spør hva jeg hadde gjort? Jeg prøver i størst mulig grad å gi reaksjoner som hindrer nye regelbrudd eller har en naturlig sammenheng med hva barnet har gjort galt. Jeg baserer meg ikke på å få barnet mitt til å bli lei seg, sint eller frustrert.  

For eksempel hvis barnet misbruker friheten og ikke kommer hjem som avtalt, kan jeg reagere med å innskrenke friheten. Da er det likegyldig for meg om barnet trives hjemme. Han får uansett ikke anledning til å henge ute lenger enn avtalt. 

Eller om han haler ut leggetiden med tull og tøys, må han gå tidligere på badet i morgen så vi sikrer nok søvn på tross av tull. Om barnet da synes det er helt ok å gå på badet tidligere, gjør jo ikke det meg noe. 

Problemet med metoden til foreldrene dine, var at de baserte seg på å få deg til å føle deg dårlig, som en slags avskrekking fra å finne på noe tull. Og da mistet jo metoden all makt idet du sluttet å bry seg, eller eventuelt lot som om du ikke brydde deg. De oppnådde da ingenting annet enn å starte en kamp om straffen, som du «vant» ved å ikke reagere som forventet. Fokuset ble selve straffen i stedet for det som skjedde for å utløse straffen. 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Som nevnt over ønsket foreldrene dine å få deg til å føle deg dritt. 

Det er jo ikke det som er poenget med "straff", eller konsekvens av en handling. 

Det handler om å veilede barnet. Med det må jo konsekvensene være relevant med handlingen som ble gjort. 

Ikke minst å møte barnet på deres nivå, prate om ting og kommunisere med barnet. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn bør lære relevante konsekvenser, men STRAFF er absolutt ikke noe de trenger å lære. Sunne, normale voksne straffer ikke hverandre. "Du gjorde en dårlig presentasjon på jobb i dag, derfor får du ikke bli med på julebord"...? 

Mange skjønner ikke forskjellen på straff og relevante konsekvenser, og pøser på med idiotiske metoder (du får ikke lørdagsgodt/se barnetv/gå ut/bli med på x) som man absolutt ikke har nytte av å lære. 

Det kan være lurt å spørre seg selv, ville jeg behandlet en voksen slik? Hvis nei, ikke gjør det med barn heller. Voksne som skal straffe andre voksne er håpløse å forholde seg til. Lærer du barn å straffe tar de det med seg i voksenlivet. 

Må bare kommentere denne. Gjør man noe galt på jobb (å gjøre en dårlig presentasjon syns jeg var et dårlig eksempel), kan man i aller høyeste grad risikere straff. Å miste jobben i ytterste konsekvens.

Jeg tror ikke det er dumt å lære unger at straff kan være en konsekvens av uønskede handlinger, og det kan da i aller høyeste grad relateres til voksenlivet. Voksne straffes hele tiden for uønsket oppførsel.

Anonymkode: 781d6...11d

Skrevet

Jeg har mer tro på positiv forsterking og det å prate sammen. Men vi har også brukt straff ved enkelte episoder når vi synes det er virkelig galt. Eks hadde det ene barnet vårt tatt 40,- fra kassa da vi jobber dugnad i idretten. Det synes vi var så ille, at da fikk hen flere lange og alvorlige samtaler om hva dette betyr og inndratt mobilen i en uke. 

Anonymkode: ba734...3c6

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig at barn later som de ikke bryr seg om at du er sint eller gir de konsekvenser. Det er deres måte å takle det. Det betyr ikke at de ikke bryr seg. 

Anonymkode: 7bc94...ccf

Dette. Så lenge man bare gjennomfører "straffen" så er det det som teller. Poenget med straff er å vise barnet at man mener det man sier, vise at ting får konsekvenser og fortelle hvordan oppførsel man forventer av barnet.

Derfor trenger ikke straffen være så stor, barnet vil føle på hva som har skjedd likevel.

Anonymkode: 25248...962

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har så lite peiling på det du snakker om , pinlig . Klapp igjen sier jeg bare . 

Anonymkode: 5fb1f...b7a

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja... konsekvens er jo relatert til handlingen, mens straff er noe som ikke har noe med handlingen å gjøre.

Jeg forsøker å bruke konsekvens, men mange ganger synes jeg det er vanskelig, nettopp fordi det kan være vanskelig å finne en naturlig konsekvens av handlingen.

Jeg ser her inne at mange drar inn telefonen og stenger av spillinga. Ofte av handlinger som ikke har noe med akkurat dette å gjøre. Da blir jo dette en form for straff... 

Men... Jeg forstår godt at foreldre sliter med å skille de to fra hverandre. 

Anonymkode: 55824...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...