Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Tunfisk skal visstnok være sunt og bra, men er det noen her som har noen råd for hvordan jeg kan tilberede den og dempe smaken? (Sliter litt med smaken...og lukta... )
Gjest piaf Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 (endret) Kommer litt an på om du vil spise tunfisk i varme retter eller som pålegg eller i salat... Et par generelle tips er å bruke rømme/kesam og noe friskt og syrlig i tillegg. Vi lager ofte tunfisksaus til pasta der vi bruker gode svarte oliven, masse ulike grønnsaker, inkl. friske tomater, og rører inn lettrømme tilslutt. Rømmen mildner fiskesmaken, og syren fra tomatene frisker opp. Til pålegg blander jeg dessuten tunfisk, lettrømme eller kesam, gressløk eller ramsløk, friskpresset sitron, salt og pepper. (Presser forresten også sitron i panna når jeg steker fersk makrell - sånne fete fiskeslag trenger litt syre for å balansere den kraftige og litt tunge smaken av omega 3 ). Basilikum, stangselleri, kapers (om du liker det) og rødløk er også fine å kombinere med tunfisk. Eller grønn salat, egg, tomat, sitron, salt&pepper og majones på et smørbrød. Skjønner absolutt det der med lukta, det er lett å få litt kattematassosiasjoner av og til. Styr ihvertfall unna tunfisk i gelé - den er nærmest uspiselig etter mine begreper. Jeg synes olje er best, og vann går an, men er litt mer smakløs. Kanskje lukten også har litt med kvaliteten å gjøre? Selv ville jeg ihvertfall gladelig betalt en tier ekstra for en boks tunfisk av bedre kvalitet, nedlagt i skikkelig god olivenolje - hvis jeg bare hadde kunne finne det i butikken... Endret 31. juli 2005 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #3 Skrevet 31. juli 2005 Takk for mange gode tips. Jeg får prøve meg fram litt, er vanskelig å spise det samme som kattene mine spiser, men..alt er en vanesak
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2005 #4 Skrevet 31. juli 2005 Det går an å surre den i panne sammen med løk, halve cherrytomater og gode oliven, også. Krydre med salt, pepper og basilikum, og ha oppi en god dæsj olivenolje. Dette blir en super pastasaus. En annen ting jeg liker å gjøre, er å dele opp 1 boks artisjokkhjerter i biter, og steke det sammen med tunfisk. Så tilsetter jeg noen spiseskjeer kapers, krydrer med salt og pepper, og heller over ca 1/2 glass pesto. Serveres til pasta med ristede pinjekjerner og masse revet parmesan.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Tunfisk på pizza er også godt. Jeg blander en boks inn i tomatsausen, og legger på pizza. Lager pålegg med tunfisk i olje, sylteagurk i små biter (da demper du lukten), rødløk og masse pepper.
Nellie Cortado Skrevet 4. august 2005 #6 Skrevet 4. august 2005 Hva med fersk tunfisk? Jeg syns all tunfisk på boks både smaker og lukter kattemat. Fersk tunfisk derimot er helt nydelig! Den er desverre sjelden å finne i vanlige butikker. Men hvis de har det ligger den i frysedisken. Den er helt rød og skal bare grilles eller stekes kjapt i panna slik at den får en grå skorpe. Den må ikke gjennomstekes! Da blir den tørr som papir. Det er veldig godt med ris, stekte grønnsaker, sopp og soyasaus til. Den trenger gjerne litt krydder ettersom smaken er ganske nøytral. Bon appetitt!
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #7 Skrevet 5. august 2005 Noe vi gjør ofte: Pitabrød med salat, tunfisk, løk og hva mer du måtte ønske! og dressing på da! veldig godt syns jeg! en annen ting: Er ikke helt sikker på hvordan man lager det.. men man lager i allefall en slags ostesaus og koker pasta.. så legger man dette og tunfisken som en slags lasagne.. høres sikkert rart ut, men det er godt! En ting til: Kok ris. Legg risen på tallerken.. Tunfisk oppå risen og paprika.. Så kan du helle karrisaus over eller rundt. Ellers var det jo mye andre bra tips her og
Nella Skrevet 5. august 2005 #8 Skrevet 5. august 2005 Menybutikkene i området her har "fersk" tunfisk i fiskedisken sin ihvertfall (den har vært fryst en gang pga frakt og sånn). Ellers legger jeg inn samme som i forrige tema om tunfisk (og ris). Dette kan du bruke i salater, wrap, til ris, pita, osv. 1 boks tunfisk i vann (press ut alt vannet) 1 egg 1-2 ss rød karrypasta litt karry Rør alt godt sammen og stek tørt i panna. Smaker ikke stort tunfisk
Gjest piaf Skrevet 5. august 2005 #9 Skrevet 5. august 2005 Selvfølgelig er det jo mye bedre med fersk tunfisk, men både smak, pris, tilberedning og tilgjengelighet blir såpass forskjellige at det nesten blir snakk om to vidt forskjellige ting, synes jeg. Fersk tunfisk er festmat - tunfisk på boks er rask, billig og upretensiøs hverdagsmat. I denne artikkelen av Andreas Viestad er det nettopp denne forskjellen som er utgangspunktet - og konklusjonen er at tunfisk på boks også har sin sjarm og sine bruksområder. (Og så inneholder artikkelen selvsagt også tre boksetunfiskoppskrifter. )
Bailaora Skrevet 5. august 2005 #10 Skrevet 5. august 2005 Supergod Tunfisksalat (pålegg) 1 pose majones 1 boks tunfisk 1 dæsj sitron En håndfull oppkutta stangselleri Noen agurkbiter (Ikke et must) Salt og pepper Denne salaten smaker nesten ikke tunfisk i det hele tatt!
Gjest gjesten Skrevet 5. august 2005 #11 Skrevet 5. august 2005 Supergod Tunfisksalat (pålegg) 1 pose majones 1 boks tunfisk 1 dæsj sitron En håndfull oppkutta stangselleri Noen agurkbiter (Ikke et must) Salt og pepper Denne salaten smaker nesten ikke tunfisk i det hele tatt! ← Nei, når det er så mye majones så er ikke det så rart (men den er sikkert god)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå