Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samvittigheten tærer på meg. Er gravid med nr 2, og har i dette svangerskapet både hyperemesis gravidarum og et bekken/korsrygg som gir så vonde smerter jeg knapt klarer å gå. Forrige svangerskap var lekende lett, men nå har jeg en aktiv 2-åring som løper rundt meg hele tiden. Er 50% sykemeldt, men blir likevel helt utslitt av helgedagene og ettermiddagene frem til leggetid. Mannen min tar så mye han klarer, men det gjør så vondt i hjertet av å høre 2-åringen rope etter mamma i ett sett når jeg ikke klarer. Kan ikke løfte og bære på hun, er så sliten i kropp av jeg ikke klarer å henge med i svingene hverken fysisk eller psykisk. Alt jeg vil er å sove, og det får meg til å føle meg som verdens verste mamma. Har så mange tanker om at jeg kommer til å være helt ødelagt når jeg har en liten baby i tillegg, bekymrer meg mye for om jeg skal klare å bli like glad i dem begge eller om mitt første barn må lide for at jeg ikke klarer å håndtere begge to like mye. Er redd hun skal føle at mamma ikke er der lengre.

Er det sånn det er å gå gravid når man har barn fra før, eller har jeg vært spesielt uheldig med plagene mine dette svangerskapet? 

Anonymkode: 233ac...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper flere leser dette og tenker seg godt om før de går for to tette! 

Anonymkode: a03e0...46b

• Liker 4
Skrevet

Hallo ❤️ jeg forstår godt at det må være vanskelig, og vi alle kjenner på en dårlig samvittighet når vi føler vi ikke strekker til. Du nevner ikke noe om hvilken uke du er i? De fleste føler formen blir bedre mtp søvn og kvalme i uke 12, vet ikke helt hvordan det er med hyperemesis, har hørt det varer lengre.. Håper uansett det blir bedre for din del etterhvert. 

Uheldig eller ikke, ta imot hjelp fra mannen om du ikke orker selv.. Mange synes svangerskap nr 2 er tyngre fordi man ikke kan slappe av når en vil eller kan. 

Jeg er selv gravid med nr to nå, og var fryktelig trøtt i første trimester, jeg hadde tom begynt å jobbe og barnet fikk lengre dager på bhg. Fikk mage mye tidligere og alt er tyngre.  Har begynt å gå seg litt til, og vi har mye rolige aktiviteter og vi går en del ut 😊 

Få så mye hjelp du kan, helt greit å bestille mye mat. Ekstra tv titting er greit..boklesing, tegning, maling, puslespill for små barn. I hvertfall til ting føles litt bedre. 

Anonymkode: f75d9...9a9

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg a.. Seriøst 

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, da. Eier du ikke empati?

Kjære TS, du er selvfølgelig ikke en dårlig mor, ingen av oss er på topp hele tiden! Du vil jo heldigvis ikke være gravid for alltid, og denne perioden kommer ikke 2-åringen til å huske i det hele tatt. Synes dog at du bør vurdere å be legen om 100% sykemelding, for å ha litt ekstra energi til barnet ditt er faktisk mye viktigere enn jobb akkurat nå. :hjerte: Masse god bedring!

Anonymkode: 6f354...45e

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg a.. Seriøst 

Hvorfor skjerpe seg? Det er jo helt sant!

Stakkars barn som nå føler at mamma «forsvinner» og avviser henne, uten at hun forstår noen ting. En 2åring trenger at mamma er der. Hjerteskjærende å tenke på at hun føler seg mindre verdt og skjøvet bort fordi mamma «ikke orker».

Absolutt verdt å tenke på hvis man vurderer å få to tette fordi det liksom skal være så bra. 

Anonymkode: 8c4ce...0ce

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde et mye tøffere svangerskap fysisk sett med nummer to jeg også. Eldste var dog litt eldre enn din så han klarte seg godt på egenhånd og forstod hvorfor jeg ikke kunne det ene og det andre. Men det gjorde like vondt for samvittigheten min selvom han forstod. 

Første svangerskap var som deg, lekende lett, tror vi har vært uheldig med plagene rett og slett. 

Anonymkode: 1d902...475

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo ❤️ jeg forstår godt at det må være vanskelig, og vi alle kjenner på en dårlig samvittighet når vi føler vi ikke strekker til. Du nevner ikke noe om hvilken uke du er i? De fleste føler formen blir bedre mtp søvn og kvalme i uke 12, vet ikke helt hvordan det er med hyperemesis, har hørt det varer lengre.. Håper uansett det blir bedre for din del etterhvert. 

Uheldig eller ikke, ta imot hjelp fra mannen om du ikke orker selv.. Mange synes svangerskap nr 2 er tyngre fordi man ikke kan slappe av når en vil eller kan. 

Jeg er selv gravid med nr to nå, og var fryktelig trøtt i første trimester, jeg hadde tom begynt å jobbe og barnet fikk lengre dager på bhg. Fikk mage mye tidligere og alt er tyngre.  Har begynt å gå seg litt til, og vi har mye rolige aktiviteter og vi går en del ut 😊 

Få så mye hjelp du kan, helt greit å bestille mye mat. Ekstra tv titting er greit..boklesing, tegning, maling, puslespill for små barn. I hvertfall til ting føles litt bedre. 

Hei, tusen takk.

Jeg er i uke 21, og kvalmen har dessverre ikke gitt seg. Har blitt betraktelig bedre og jeg går ikke lenger på sterke medisiner, men likevel blir jeg slått ut når kroppen ikke får nok hvile. Derfor jeg er 50% sykemeldt. Har myyye brekninger som i tillegg til den låste ryggen/bekkenet gjør at jeg ikke kan bevege meg i alle stillinger. 😕 Det blir dessverre litt mer TV på hun enn normalt her i gården nå, som gir meg dårlig samvittighet også. Vi pleier å være mye ute i skogen, men nå må de nesten ta turene uten meg.

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tusen takk.

Jeg er i uke 21, og kvalmen har dessverre ikke gitt seg. Har blitt betraktelig bedre og jeg går ikke lenger på sterke medisiner, men likevel blir jeg slått ut når kroppen ikke får nok hvile. Derfor jeg er 50% sykemeldt. Har myyye brekninger som i tillegg til den låste ryggen/bekkenet gjør at jeg ikke kan bevege meg i alle stillinger. 😕 Det blir dessverre litt mer TV på hun enn normalt her i gården nå, som gir meg dårlig samvittighet også. Vi pleier å være mye ute i skogen, men nå må de nesten ta turene uten meg.

TS

Du bør be om 100 prosent sykemelding, og prøve å finne noen aktiviteter du og barnet kan gjøre sammen 😊 play doh er litt gøy! 

Det blir bedre ❤️

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn som nå føler at mamma «forsvinner» og avviser henne, uten at hun forstår noen ting. En 2åring trenger at mamma er der. Hjerteskjærende å tenke på at hun føler seg mindre verdt og skjøvet bort fordi mamma «ikke orker».

Absolutt verdt å tenke på hvis man vurderer å få to tette fordi det liksom skal være så bra. 

Nå er ikke det alltid mulig å planlegge. Og da må man bare ta i bruk de midlene man kan for å få mest mulig kvalitetstid med det eldste barnet. 

Jeg forstår veldig godt hvor du står. Det er litt større aldersforskjell hos oss, og personlig synes jeg det virker lettere. Men alt er relativt, og ts har jo en mann til å hjelpe seg, og det er flott. 😊 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med meg, jeg var omtrent der du er i fjor på denne tiden. For min del var til og med andre svangerskap litt lettere enn første, og jeg fikk ikke diagnosen hyperemesis, men var svært plaget av kvalme og oppkast likevel. Men jeg hadde mange tanker om at jeg ikke strakk til for første barn og ikke minst frykt for hvordan det skulle bli med to tette. 

Nå nærmer lillesøster seg året, og det har gått veldig fint. Jeg vet at jeg i hvert fall glemte hvordan det var å ikke være gravid. Jeg glemte hvordan det kjentes å ikke være kvalm. Og hvordan kondisen og bevegeligheten min føltes i vanlig, ikke-gravid tilstand. Andre fødsel var et lett fødsel, og dagen etter følte jeg meg topptrent (noe jeg virkelig ikke var, for jeg hadde ikke akkurat vært i stand til å bevege meg så mye gjennom svangerskapet). Husk å ikke ta utgangspunkt i hvordan du føler deg akkurat nå når du tenker på hvordan du skal ta det av to små ❤️ 

De aller første ukene syns jeg var veldig tøffe. Snart toåringen reagerte og jeg hadde så veldig dårlig samvittighet og en overveldende følelse av å ikke strekke til som kom med barseltårene. Det gikk over, og jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg på forhånd at det kan være normalt å føle det slik og det kan likevel bli helt bra. Nå gleder jeg meg over en gryende, nydelig relasjon mellom barna og opplever at mannen og jeg strekker til for dem sammen. 

God bedring, og lykke til med resten av svangerskap og barseltid! 

Anonymkode: 92b88...ab6

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for du tror at dette tærer på en 2 åring for resten av livet? De glemmer denne perioden og kan glede seg over å være storesøsken resten av livet. 

Mye bedre med to tette enn med stor aldersforskjell. 

Jeg er gravid med nr to, har skikkelig bekkenløsning og klarer ikke løfte barnet på snart 2 år. Det går fint, men er svært slitsomt til tider. Jeg sitter på gulvet og leker og lar pappaen ta seg av det meste av løftingen. Tenker at det heldigvis er for en kort periode og så går det bedre etter fødselen♥️

Hold ut! Og ikke hør på gjøken oppforbi her, vær glad du har to tette for de vil få mye glede av hverandre selv om det er tungt for deg nå😊

Anonymkode: e73bd...d3f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...