AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Er fra en litt mindre by. Bør jeg ta siving på ntnu hvis jeg vil ha en jobb i hjembyen, eller gå på høyskolen/universitetet her? Hvor jobber de fleste etter endt utdanning på ntnu? Er det gode jobber i litt mindre byer? Tenkte å unnlate Oslo pga hvor dyrt det er ... lønna kompenserer vel ikke for de dyre boligene... Anonymkode: 62a38...d94 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #2 Skrevet 31. oktober 2020 De som har gått på ntnu og de som har gått på andre universitet eller høgskoler har helt like jobber. Samme bedrifter, samme arbeidsoppgaver, samme byer. Du får ikke "bedre" jobber i "bedre" byer av å gå på ntnu Anonymkode: e770c...3fb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #3 Skrevet 31. oktober 2020 Kommer vel helt an på linje... dersom du går bygg kan du vel få en jobb "overalt", siden ca. alle kommuner ansetter minst en byggingeniør på eiendomsforvaltning, byggesak, VA osv. Tenker det kan være vanskeligere med feks oljeingeniør eller andre litt mer spesielle retninger. Anonymkode: 63bbc...881 1
KapteinJ Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Som det er skrevet over så avhenger det helt av hva du har valgt å studere, jeg kan garantere deg 100% at din lille by ikke har en nanoteknologi jobb, mens kommunen du bor i 90% sikkert har minst en byggingeniør. De fleste steder har også en hvis byggeindustri. Vil du jobbe som indøker i et konsulenthus må du nok til en av de 5ish største byene i landet, det samme gjelder nok om du vil gjøre karriere som IT-konsulent e.l Vil du bli fysiker er utsiktene dine begrenset til byer med universitet. Poenget er at det finnes ikke "sivilingeniør jobber" det er helt forskjellige jobber avhengig av linjene. For eksempel kan du som kjemiker/materialteknolog finne relevant jobb på sunndalsøra / årdal på Hydro fabrikker men slite i Oslo. Hvis du vil ha bedre svar må du si noe om hva du har lyst til å studere 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 21 timer siden, KapteinJ skrev: Som det er skrevet over så avhenger det helt av hva du har valgt å studere, jeg kan garantere deg 100% at din lille by ikke har en nanoteknologi jobb, mens kommunen du bor i 90% sikkert har minst en byggingeniør. De fleste steder har også en hvis byggeindustri. Vil du jobbe som indøker i et konsulenthus må du nok til en av de 5ish største byene i landet, det samme gjelder nok om du vil gjøre karriere som IT-konsulent e.l Vil du bli fysiker er utsiktene dine begrenset til byer med universitet. Poenget er at det finnes ikke "sivilingeniør jobber" det er helt forskjellige jobber avhengig av linjene. For eksempel kan du som kjemiker/materialteknolog finne relevant jobb på sunndalsøra / årdal på Hydro fabrikker men slite i Oslo. Hvis du vil ha bedre svar må du si noe om hva du har lyst til å studere Bor ikke i så knøttliten by som du tror "Mindre by" mente jeg med mindre enn Oslo, skulle kanskje spesifisert dette. Men det er blant største byene i Norge altså. Er enda ikke sikker på hva jeg har lyst å studere. Anonymkode: 62a38...d94
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor ikke i så knøttliten by som du tror "Mindre by" mente jeg med mindre enn Oslo, skulle kanskje spesifisert dette. Men det er blant største byene i Norge altså. Er enda ikke sikker på hva jeg har lyst å studere. Spiller egentlig ingen rolle. Det er stort sett bygg som er "safe" for mindre byer. Resten er sentralisert eller nisjepreget, f.eks oljeindustrien i Stavanger regionen. Men selvsagt finnes det sikkert en og annen "random" ingeniørstilling i en mellomstor by, men da konkurrerer du plutselig mot potensielt veldig mange fler enn i en større by (siden flere jobber skapes i de største byene). Anonymkode: 1d533...a24 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå