AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #41 Del Skrevet 31. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Står flere steder på nett at det har blitt funnet listeria i salat kjøtt av kylling i Norge, tror det var dette som ble brukt i sandwichen på joe and the juice Anonymkode: 47a9f...5fb Men dette er åpenbart ikke noe som gjentar seg, ellers hadde det stått på nei-listen for gravide. Og det gjør det ikke. Forhold deg til den listen, du, og ikke random nyhetssaker om ting de fant i en matvare en gang. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#toxoplasma-og-listeria Anonymkode: a20d8...cdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #42 Del Skrevet 31. oktober 2020 Godt jeg var gravid for 25 år siden og slapp å bekymre meg for annet enn forstoppelse og bekkenløsning under graviditeten... 🙄🙄🙄😞😞 Anonymkode: e84ee...40d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #43 Del Skrevet 31. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å spore av tråden, men er ikke salami på «tja» listen? Trygt fra store produsenter med «riktig» produksjon, men ikke fra alle steder? Anonymkode: 4d7b1...f79 Det finnes en mager type som er kokt, den er trygg for gravide. Anonymkode: 031a1...115 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexz Skrevet 31. oktober 2020 #44 Del Skrevet 31. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, fant nylig ut at jeg er gravid. Er i uke 5. Var på joe and the juice og glemte meg helt og spist derfor en sandwiche med pesto, tomat og kylling. Kom på etter at jeg hadde spist den at det er fare for listeria. Har jeg ødelagt alt nå? Nesten så jeg vurderer å spy opp maten igjen 😢 Anonymkode: 47a9f...5fb En venninne av meg hadde totalt dilla på kylling og pesto når hun var gravid, gikk helt fint altså 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #45 Del Skrevet 31. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Godt jeg var gravid for 25 år siden og slapp å bekymre meg for annet enn forstoppelse og bekkenløsning under graviditeten... 🙄🙄🙄😞😞 Anonymkode: e84ee...40d Med dette kunne mann like bare kjørte barn i bil uten bilsete, siden jeg og flere overlevde uten å bli sikret riktig. Går bra frem til det ikke går bra - er flere utrolige dumme folk som skriver her i dag ser jeg. Anonymkode: def30...bca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #46 Del Skrevet 31. oktober 2020 6 timer siden, Outlander skrev: "Når du er gravid kan du helt fint spise kjøtt og de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak: Unngå å spise spekemat, spekepølse inkludert alle typer salami på grunn av toxoplasma og listeria. Dette er etter råd fra Myndighetene" Men vær så god. Det er ikke alle som vil ta sjansen i å spise ting som er sterk anbefalt å ikke spise. Heldigvis går dette kun utover deg og fosteret. Det blir oftere funnet listeria I norsk melk, enn i norsk salami. Med myndighetene tviholder alikevel på at melk er viktig for gravide. Anonymkode: cdb84...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #47 Del Skrevet 31. oktober 2020 Du bør sette deg godt inn i hva du ikke skal spise som gravid. Siden ingen av de tingene er på nei-listen er du med andre ord fullstendig unødvendig stresset, og om du generelt er ofte stresset bør du kanskje finne et stressmestringskurs, for det er i lengden ikke sunt for barnet at du er stresset, faktisk er det mye mer farlig for barnet å være stresset hele tiden enn om du ved en feil spiser en brødskive med salami i løpet av svangerskapet. Om du setter deg godt inn i kostrådene til gravide er det også en måte å stresse ned på. Anonymkode: e8fc4...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 31. oktober 2020 #48 Del Skrevet 31. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av! Det går helt sikkert bra. Med mitt første barn visste jeg ikke noe om alle disse «ikke spis dette». Så da kvalmen herjet som verst var loff med roastbeef eller salami det eneste jeg fikk i meg. Ungen ble født frisk og fin. Anonymkode: 9b24a...0e1 Samme her, tidlig på 90-tallet spiste jeg både spekemat og blåmuggost, helt uvitende om alt man skulle få informasjon om som var skadelig, senere på 90-tallet og ikke minst da jeg fikk de to siste, som er født i løpet av de 10 siste årene. Jeg spiste til og med småsei og lever i god tro, frem til jeg fikk nr 3, siden opplysningene da, var at en ikke skulle overdrive, men at man kunne spise litt fiskelever. Alle er helt friske og fine. Det beste er uansett å lese Helsedirektoratet sine anbefalinger, - de er ofte mer laidbacke enn nabodama/ folk på nett/ svigermor..eller hvem det nå måtte være. En del av produktene som man ofte blir anbefalt å ligge unna, trenger man likevel ikke å ligge unna, dersom råvarene er behandlet som de gjør hos de store fabrikkene, her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #49 Del Skrevet 1. november 2020 Den salamien til @Kenelzer sannsynligvis tryggere enn salatkylling (dvs kylling som ikke er helt fersk). Quote Varmebehandlede kjøttprodukter som er ment å varmes på nytt før de spises, men som likevel ikke blir varmet av forbruker, kan også øke sannsynlighet for listeriose. Slike produkter er for eksempel salatkjøtt av kylling, karbonader, kjøttkaker og pølser. Rått kjøtt som er gravet, rått kjøtt som er røkt uten speking eller bruk av konserveringsmidler eller varmebehandling, kan også øke sannsynligheten for listeriose Salami er altså veldig trygt, men offentlige råd er ikke oppdatert. https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/listeriabakteriervurderingavradtilgravideogandreutsattegrupper.4.5cdfac7815f59c3fd31cb336.html Anonymkode: 1b3bf...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #50 Del Skrevet 1. november 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, fant nylig ut at jeg er gravid. Er i uke 5. Var på joe and the juice og glemte meg helt og spist derfor en sandwiche med pesto, tomat og kylling. Kom på etter at jeg hadde spist den at det er fare for listeria. Har jeg ødelagt alt nå? Nesten så jeg vurderer å spy opp maten igjen 😢 Anonymkode: 47a9f...5fb Ta det med klinkende ro. Folk drikker som bare det uvitende i din uke. Men gir seg så klart når dem. Vet dem. Er gravide. De fleste hvertfall. Men vei dette opp med en sandwich. Da hr du virkelig ikke gjort noe galt kjære deg. Det og ha spist en sandwich med ost tomat og litt Pesto er høyst usannsynlig for at du har skadet den lille spiren. Det store har på en måte ikke skjedd enda det er veldig veldig tidlig. Utviklingsfasen er jo i gang men oddsen for at du har skadet den er høyst usannsynlig med mindre man røyker og drikker og tar drugs. Jeg tenker også at så klart begrens hva du spiser for å opprettholde et sunt svangerskap men altså. Kvinner spiste jo søren meg alt før og fikk helt blanke friske unger dem... Ikke overtenk for mye på hva du spiser men så klart vær forsiktig. Du vil komme. Så langt ut i svangerskapet at man ting tenker man faktisk ikke på om egentlig kan være farlig for barnet. Start hvertfall på lifeline care gravid multivitaminer om du har vitamin mangler. Og bare vær aktiv og positiv. Du har virkelig ikke gjort noe som helst galt. Det kan du bannne på! Anonymkode: b3bbc...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #51 Del Skrevet 1. november 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør senke skuldrene en million hakk og ikke fremstå som den gravide hysteriske skrulla. Anonymkode: c5c15...0ff Og du kan rulle inn og ikke fremstå som en dust. Anonymkode: bbd11...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #52 Del Skrevet 4. november 2020 På 31.10.2020 den 14.30, Outlander skrev: "Når du er gravid kan du helt fint spise kjøtt og de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak: Unngå å spise spekemat, spekepølse inkludert alle typer salami på grunn av toxoplasma og listeria. Dette er etter råd fra Myndighetene" Men vær så god. Det er ikke alle som vil ta sjansen i å spise ting som er sterk anbefalt å ikke spise. Heldigvis går dette kun utover deg og fosteret. Nå er vel sjansen for å dø av disse bakteriene mindre enn å dø i trafikkulykke. Regner med du kjører bil? Buss? Sykler i trafikken? Er fotgjenger? Hvis du skal kutte ut alt som kan ta livet av deg så kan du likeså legge deg i senga og bli der. Er vel ikke trygt det heller når jeg tenker meg om, kan jo dø av depresjon eller krybbedød. Jeez. Anonymkode: 9aa16...a55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #53 Del Skrevet 4. november 2020 På 1.11.2020 den 6.46, AnonymBruker skrev: Den salamien til @Kenelzer sannsynligvis tryggere enn salatkylling (dvs kylling som ikke er helt fersk). Salami er altså veldig trygt, men offentlige råd er ikke oppdatert. https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/listeriabakteriervurderingavradtilgravideogandreutsattegrupper.4.5cdfac7815f59c3fd31cb336.html Anonymkode: 1b3bf...17b Hmm betyr dette at ferdigstekt salatkylling som man får kjøpt på butikken skal varmebehandles før den puttes i salaten? 🤔 Anonymkode: 4019c...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 4. november 2020 #54 Del Skrevet 4. november 2020 Vi som var gravide for noen år siden spiste både sjømat og salami, vi fikk da unger vi og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #55 Del Skrevet 4. november 2020 27 minutter siden, Lama_Drama said: Vi som var gravide for noen år siden spiste både sjømat og salami, vi fikk da unger vi og. Ikke alle overlevde, det er derfor det er flere anbefalinger i dag. Er det ikke positivt at det går fremover, da? Krybbedød har blitt redusert med 90% siden 80-tallet, er ikke det bra? Eller skal vi bare si «pytt, pytt, vi får håpe ungen overlever». Jeg ønsker iallfall å kunne redusere sjansen så mye som mulig Anonymkode: 4fdb9...8ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 5. november 2020 #56 Del Skrevet 5. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle overlevde, det er derfor det er flere anbefalinger i dag. Er det ikke positivt at det går fremover, da? Krybbedød har blitt redusert med 90% siden 80-tallet, er ikke det bra? Eller skal vi bare si «pytt, pytt, vi får håpe ungen overlever». Jeg ønsker iallfall å kunne redusere sjansen så mye som mulig Anonymkode: 4fdb9...8ca Altså, så stor forskjell er det ikke på nå og for 6 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #57 Del Skrevet 5. november 2020 11 minutter siden, Lama_Drama said: Altså, så stor forskjell er det ikke på nå og for 6 år siden. Haha, det er sant. Men det er vel en grunn til at de ikke anbefaler å spise det nå Anonymkode: 4fdb9...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #58 Del Skrevet 5. november 2020 På 31.10.2020 den 14.39, AnonymBruker skrev: Og kompisen min har basehoppet og landet fint på bakken, jeg tenker likevel ikke at basehopping er en trygg og fin aktivitet jeg kan gjøre en søndag. Det er jo enten eller med toxo og listeria, så man vil unngå å få det. Såklart kan man spise salami hele graviditeten og ikke få noen av dem, men konsekvensen HVIS man får det er så stor så da fjerner man kilder som gjør at man KAN få det. Synes det er spesielt å kalle gravide hysteriske fordi de ønsker å unngå så mange risikofaktorer som mulig for sin ufødte baby. Anonymkode: e17c6...561 Sjangsen for at fosteret skal ta skade av at mor spiser en skove salami er betraktelig mindre enn sjangsen for å dø av basehopp. Når det er sagt har jeg hoppet basehopp, dog ikke mens jeg var gravid. Sjangsen for å dø eller bli alvorlig kvestet i en bilulykke er mye større enn sjangsen for å få listeria av spekemat. Så regner med at dere hysterikerene ikke kjører bil i løpet av svangerskapet. Anonymkode: 772f1...ff2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #59 Del Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sjangsen for at fosteret skal ta skade av at mor spiser en skove salami er betraktelig mindre enn sjangsen for å dø av basehopp. Når det er sagt har jeg hoppet basehopp, dog ikke mens jeg var gravid. Sjangsen for å dø eller bli alvorlig kvestet i en bilulykke er mye større enn sjangsen for å få listeria av spekemat. Så regner med at dere hysterikerene ikke kjører bil i løpet av svangerskapet. Anonymkode: 772f1...ff2 Syns det er spesielt at man blir stemplet som hysterisk fordi man følger råd fra myndighetene Anonymkode: 4fdb9...8ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5. november 2020 #60 Del Skrevet 5. november 2020 12 timer siden, Lama_Drama skrev: Vi som var gravide for noen år siden spiste både sjømat og salami, vi fikk da unger vi og. Dette er vel kanskje et av de dårligste argumentene som finnes. Ja, man fikk barn før også. Men det er altså er uomtvistelig fakta at det gikk dårlig oftere. Blir litt som å si at det er unødvendig med sikring av barn i bil. Det var nesten ingen som døde før heller da man lot barna sitte usikret. Men det var ca. 200 flere i året i 1980 enn i dag. Det er 200 sparte barneliv (antakelig langt flere, da det kjøres mye mer i dag). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå