AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Noen tips til bøker om vanskelige familierelasjoner, psykisk sykdom i familie eller lignende? Har lest: Tingenes tilstand av Sandra Lillebø Arv og miljø av Vigdis Hjorth Er mor død av Vigdis Hjorth Et liv forbi av Helga Flatland Anonymkode: 0b1b3...7af 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Triologien til Helga Flatland. Ikke kun om en familie. Men om familiene til en guttegjeng på 4, som valgte å dra til Afghanistan i FN-tjeneste, og bare 1 kom hjem. Om sorg og samhold, eller mangelen på dette. Anonymkode: 677bd...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Triologien til Helga Flatland. Ikke kun om en familie. Men om familiene til en guttegjeng på 4, som valgte å dra til Afghanistan i FN-tjeneste, og bare 1 kom hjem. Om sorg og samhold, eller mangelen på dette. Anonymkode: 677bd...0c2 Trilogoen Bli hvis du kan, heter den. Anbefaler også «En moderne familie» av Helga Flatland Anonymkode: e6140...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Anna Karenina av Lev Tolstoj «Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelige familie er ulykkelig på sin egen måte» Anonymkode: 938ed...186 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Bøkene til Anne Britt Harsem. Anonymkode: c7e9e...307
kvikksand9 Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 "Hva er det med mor" av Vigdis Hjort handler om en alkoholisert mor. "meg eier ingen" av Åsa Linderborg handler om å vokse opp med en svensk alenefar som drikker og er fattig. Men boken er ikke skrevet i en deprimerende form, handler mye om miljøet rundt. Biografi vel og merke. "Plutselig høre noen åpne en dør" av Trude Marstein handler om en ung mor som utforsker oppdragelsesmetode på barnet sitt. "Om våren" av Karl Ove Knausgård. Den handler om en psykisk syk(?) kone. Tipper knaugsgård tar opp familierelasjoner i min kamp bøkene også, men har ikke lest de! "Et slag i ansiktet"/The slap av Christos Tsjolkas. Handlingen foregår i Australia der en gresk far slår et barn. Du får vite historiene til alle karakterene og dynamikken rundt dem. Handler også om multikulturelt samfunn. Jeg elsket boken, men vet at mange hatet den. De har laget en australsk mini serie ut av boken, og også en amerikansk versjon? Tror den australske gikk på Nrk. "Voksne mennesker" av Marie Grønborg Aubert. Litt mer subtil om famillerelasjoner, men veldig god bok, lettlest og kort. "Aldri, Aldri, Aldri" av Linn strømsborg. Handler mest om hvorfor hovedkarakteren ikke vil få barn, men har noen gode kapitler om moren hennes, og besteforeldrene hennes. "Går du nå, er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch. Handler om mor som er alkoholiker. Biografi. Og som andre har påpekt: En morderne familie av Helga Flatland, Fjodor Dostojewski: idioten. "Den som er veldig sterk, må også være veldig snill" av Dag Johan Haugerud, og ikke minst: Barndom av Tove Ditlevsen(Min favoritt!) men hovedpunktet handler ikke om familie da. 1
Rumle Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Vingebelastning av Helga Flatland Hav av tid av Merete Morken Andersen Sharks in the time of saviours av Kawai Strong Washburn I know this much is true av Wally Lamb Malurtveien 10 av Maria Sand The Corrections av Johnathan Franzen Middlesex Jeffrey Eugenides Hav av tid av Merete Morken Andersen Bergens ungdomsteater og Været skiftet og det ble sommer og så videre av Pedro Carmona-Alvarez
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 "Innsirkling" og "Begynnelser" av Carl Frode Tiller "Hjem til meg" og "Så mye hadde jeg" av Trude Marstein "Hva er det med mor?" av Vigdis Hjorth "Patrick Melrose"-kvintetten av Edward St Aubyn Anonymkode: b8860...f2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå