AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Min unge er i barnehagen fra 07.15-16.00 hver dag, innimellom fra 07.00-16.45. Vet det er lange dager, men jeg har ikke noe valg. Er 100% alenemor, barnefar er helt ute av bildet, og han er ikke bidragsdyktig heller. Så jeg får kun en ekstra barnetrygd som støtte. Derfor er jeg nødt til å jobbe 100%, for å gi barnet mitt og meg en god fremtid. Arbeidstiden min er fra 08-15.30, innimellom fra 07.45-15.30. Jeg har litt reisevei til jobb, og da blir det lange dager i barnehagen. Jeg er såpass «ressurssterk» at jeg ikke kvalifiserer til overgangsstønad eller andre stønader fra nav, har 5 åring universitetsutdanning og stabil jobb. Jobben er stabil, men er dessverre lite fleksibel. Min mor gir meg dårlig samvittighet hver gang vi prates. Hun forteller meg gang på gang hvor kjipt mitt barn har det som har så lange dager i barnehagen. Hun sier at hun er trist på mitt barns vegne, og at hun vokser opp med barnehageansatte som nærmeste omsorgspersoner. Hun er i full jobb selv, så hun har ikke muligheten til å stille opp som barnevakt, bortsett fra helger, men da er det ingen behov for jeg også har fri. Jeg hører aldri ett positivt ord om at jeg greier meg bra, at mitt barn til tross for kun en forelder ikke mangler noe, hverken tøy, utstyr eller oppdragelse. At jeg til tross for kun en inntekt greier å spare opp barnetrygden hver måned, slik barnet mitt har litt EK til fremtidig boligkjøp. Selvsagt er det ikke ideelt at barnet tilbringer 8-10 timer i barnehagen hver dag. Men har jeg noen valg her? Hvordan skal jeg ellers greie å betale boliglånet, og gi barnet nødvendige ting? Det er ikke bare å jobbe redusert, det er for det første ikke gjennomførbart i alle yrker, samtidig som det innebærer at jeg vil miste fordelene som en 100 prosent stilling innebærer. Jeg føler at min mor bygger meg ned istedenfor å bygge meg opp. Anonymkode: 920ef...592 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 31. oktober 2020 Du sier du ikke kan redusere stillingen din, men du har råd til å spare hele den doble barnetrygden hver måned? skjønner at det er fint for barnet å ha EK, men akkurat i de få barnehageårene må det vel gå an å kutte på sparingen til fordel for mer tid med barnet ditt? husk at i disse årene trenger barnet deg mest, og du får de aldri tilbake... Når barnet blir såpass stort at det kan komme seg hjem fra skolen selv, være hjemme alene og henger mye hos venner kan du heller jobbe mer. Jeg ville i hvert fall tenkt kvalitetstid med barnet over penger til sparing (og dyre middager, nye klær osv...). Du kan også bytte jobb til noe nærmere. hvor gammelt er barnet forresten? Anonymkode: 527eb...782 58
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 31. oktober 2020 barnetrygden er på ca 2000 for ts som er alene, en redusert stilling utgjør mye mer enn 2000 pr.måned, 2000 er ikke en dagslønn engang for mange. Syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet ts, og ikke bry deg med hva moren din sier. Det er faktisk sånn at en må jobbe 100% mange ganger for at tingene skal gå rundt . Det viktigste er at du bruker den tiden du kan med barnet ditt ellers, og det tror jeg du gjør. Alle kan ikke ha barn 5 timer i barnehagen om dagen, jobbe redusert og tilbringe hvert våkne sekund med barnet ellers. Anonymkode: 27952...6c4 93
Populært innlegg Outlander Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 31. oktober 2020 Har du spurte moren din om hvis hun synes det er så feil hvorfor hun ikke tilbyr å hente ungen hver dag kl 15 slik ungen ikke lider? Er så lei den gamle generasjon som kommer med stikk kommentarer samtidig er ganske fraværende fra å hjelpe til med barnebarna sine. Har du dårlig samvittighet selv, kan du slutte 1 time tidligere hver dag, siden du har nok penge å faktisk spare til ungen. Ellers må du bare fortsette og støtte ditt valg for at ungen skal være i bhg hele dagen. 55
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #5 Skrevet 31. oktober 2020 Alle har et valg, det handler kun om prioriteringer, kidden din har for lange dager, en barnehage hverdag er tøff e en grunn til at ansatte har 7,5 timers arbeidsdag inkl pause. Barns beskrivelse av kjærlighet = TID Du prioriterer matrielle goder fremfor tid Alenemor til en kidd som har alt den trenger med en mor i 80% stilling uten 5 års høyskole utdanning Anonymkode: 0c21c...fd8 25
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #6 Skrevet 31. oktober 2020 Joda du har ett valg , du velger det du synes er best, jeg hadde valgt annerledes for tid med barnet er det viktigste så lenge vi klarer oss Anonymkode: 972de...823 11
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #7 Skrevet 31. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har et valg, det handler kun om prioriteringer, kidden din har for lange dager, en barnehage hverdag er tøff e en grunn til at ansatte har 7,5 timers arbeidsdag inkl pause. Barns beskrivelse av kjærlighet = TID Du prioriterer matrielle goder fremfor tid Alenemor til en kidd som har alt den trenger med en mor i 80% stilling uten 5 års høyskole utdanning Anonymkode: 0c21c...fd8 Jeg prioriterer ikke materielle goder. Jeg kan ikke velge å ikke eie leilighet, det er dyrere å leie enn å eie. Jeg kan heller ikke si opp jobben, det er ikke mulig å redusere stillingen til 80%. Anonymkode: 920ef...592 30
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #8 Skrevet 31. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har et valg, det handler kun om prioriteringer, kidden din har for lange dager, en barnehage hverdag er tøff e en grunn til at ansatte har 7,5 timers arbeidsdag inkl pause. Barns beskrivelse av kjærlighet = TID Du prioriterer matrielle goder fremfor tid Alenemor til en kidd som har alt den trenger med en mor i 80% stilling uten 5 års høyskole utdanning Anonymkode: 0c21c...fd8 Bor du i Oslo-området eller i ett område med tilsvarende boligpriser? Eier du egen bolig? Får du mye i barnebidrag hver måned? Anonymkode: 920ef...592 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #9 Skrevet 31. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har et valg, det handler kun om prioriteringer, kidden din har for lange dager, en barnehage hverdag er tøff e en grunn til at ansatte har 7,5 timers arbeidsdag inkl pause. Barns beskrivelse av kjærlighet = TID Du prioriterer matrielle goder fremfor tid Alenemor til en kidd som har alt den trenger med en mor i 80% stilling uten 5 års høyskole utdanning Anonymkode: 0c21c...fd8 Helt enig jeg var alenemamma med dårlig lønn, ingen bidrag . Jobbet 80% , det handler om prioriteringer så absolutt Anonymkode: 972de...823 9
Helgeline Skrevet 31. oktober 2020 #10 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Synes det er dårlig av mora di å gi deg dårlig samvittighet. Er selv i en alder der jeg kunne hatt barnebarn. Hvis jeg ikke var i posisjon til å kunne hjelpe, hadde jeg klokelig holdt kjeft. Du høres ut som en ansvarsbevisst mamma. Jenta di har det sikkert topp i barnehagen, selv om folk liker å fortelle det motsatte. En ting jeg lurer på: Jeg trodde enslige mødre fikk barnebidrag fra staten hvis far ikke kan bidra? Endret 31. oktober 2020 av Helgeline 40
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #11 Skrevet 31. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du ikke kan redusere stillingen din, men du har råd til å spare hele den doble barnetrygden hver måned? skjønner at det er fint for barnet å ha EK, men akkurat i de få barnehageårene må det vel gå an å kutte på sparingen til fordel for mer tid med barnet ditt? husk at i disse årene trenger barnet deg mest, og du får de aldri tilbake... Når barnet blir såpass stort at det kan komme seg hjem fra skolen selv, være hjemme alene og henger mye hos venner kan du heller jobbe mer. Jeg ville i hvert fall tenkt kvalitetstid med barnet over penger til sparing (og dyre middager, nye klær osv...). Du kan også bytte jobb til noe nærmere. hvor gammelt er barnet forresten? Anonymkode: 527eb...782 Jeg sparer kun en barnetrygd hver måned, beklager hvis det kom litt feil ut. Men en redusert stilling utgjør mye mer enn 2000kr for meg. Ved å jobbe 80 prosent går jeg ned 6000-7000kr i lønn hver måned, ETTER SKATT. Før skatt er beløpet enda høyere. Nei, jeg kan ikke bytte jobb til nærmere der jeg bor, i såfall må jeg begynne å jobbe på bilverksted, sykehjem, legekontor, barnehage (her mangler jeg utdanning). Eller begynne å jobbe i matbutikk, få meg vaskejobb, eller begynne å jobbe på treningssenter. I disse tilfellene vil lønna gå såpass ned at vi vil tale stort på det økonomisk. Anonymkode: 920ef...592 22
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #12 Skrevet 31. oktober 2020 3 minutter siden, Helgeline skrev: Jeg trodde enslige mødre fikk barnebidrag fra staten hvis far ikke kan bidra? Jo, bidraget jeg får er en ekstra barnetrygd. Anonymkode: 920ef...592
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 31. oktober 2020 Broren min og jeg var blant de første som ble levert og de siste som ble hentet. Det hendte mer enn én gang at den med tidligvakt forsov seg og vi stod og omtrent klorte på døren. Foreldrene mine er gift den dag i dag, men begge jobbet fullt og utenbys. Er vi traumatiserte i dag? Nei. Jeg ble såkalt «nøkkelbarn» allerede i andre klasse fordi SFO var crap. Er jeg traumatisert i dag? Nei. Foreldrene våre har alltid vært åpne om hvorfor det var sånn. I dag har de tre voksne, ansvarsfulle barn som alle husker en oppvekst fylt med kjærlighet. For å sitere Karius og Baktus: ikke gjør som mora di sier. Gjør det beste du kan ut av tiden med barnet ditt, skap gode minner. Barnet ditt kommer til å vokse opp vel vitende om at mamma er en superhelt som gjør så godt hun kan 🌟 Anonymkode: e572c...fa4 90
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #14 Skrevet 31. oktober 2020 Det aller viktigste er hvordan barnet ditt har det. Trives barnet i barnehagen, har barnet lyst dit? Snakker barnet positivt om barn og personale? Er barnet mye sliten og trøtt? Jeg syns det er lange dager når det blir hver dag. Men barn takler dette forskjellig. Hvis barnet takler det fint, så er ikke dette avgjørende for om barnet har en god oppvekst! Anonymkode: cdfd5...914 9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #15 Skrevet 31. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, bidraget jeg får er en ekstra barnetrygd. Anonymkode: 920ef...592 Har du ikke krav på et minstebidrag fra Nav i tillegg? Det fikk man i alle fall før i tiden, jeg har en venninne som fikk minstebidrag fra det offentlige da far ikke var i stand til å bidra. (Ekstra barnetrygd får jo alle som er "enslige forsørgere" hvis barnet bor der mest, i tillegg til barnebidrag fra den andre forelderen). Anonymkode: 66218...f1f 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #16 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg som jobber i barnehage syns det er fælt at noen barn må være opptil 9 - 10 timer i barnehagen hver dag, men har også forståelse for at foreldre må jobbe for at det skal gå rundt. Jeg har et par barn som er lenge i barnehagen, men de trives og får mye kjærlighet av oss som jobber med dem. For oss er de ikke bare en inntekt, men en følelsesmessig investering. Ofte hender det at barna blir lei seg fordi de må hjem... Jeg tenker at du virker som en oppegående og omsorgsfull mamma, TS ❤️ Du har dårlig samvittighet for en grunn, men du må også stole på at barnet ditt koser seg med de nærmeste voksenpersonene sine i barnehagen https://www.fubhg.no/makstid.181981.no.html Anonymkode: 19a6d...579 15
7v8 Skrevet 31. oktober 2020 #17 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg skjønner godt valget/prioriteringen din om å jobbe 100%. Du sier du går ned 6-7000 kr etter skatt hver måned ved å jobbe redusert, og i TILLEGG taper man pensjonspoeng. Ja det er lange dager, men sånn er det. Jeg har vært alene selv hele barnehagetiden og jobbet fra 8-1545. Så min har også hatt lange dager. De få dagene jeg har hatt mulighet til å hente tidligere har jeg fått «kjeft» av barnet fordi jeg kommer «for tidlig». Han har flere ganger bedt meg om å gå meg en tur, så han får lekt mer😊 Heldigvis har ikke foreldrene mine kommentert det, men de har heller aldri tilbudt seg å hente han noen dager for at han skal få kortere dager. Overhør det moren din sier. Du tar ansvar for deg og barnet ditt på den måten du anser som best😊 Det høres ut som om du har en jobb du trives i og en god inntekt. Når mamma har det bra har som regel barnet det også. En sliten mamma (fysisk eller mentalt), som ikke trives på jobb, ikke får lønna til å gå rundt eller må jobbe masse ekstra i helgene så barnet må ha barnevakt da vil påvirke barnet mer. 28
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #18 Skrevet 31. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke krav på et minstebidrag fra Nav i tillegg? Det fikk man i alle fall før i tiden, jeg har en venninne som fikk minstebidrag fra det offentlige da far ikke var i stand til å bidra. (Ekstra barnetrygd får jo alle som er "enslige forsørgere" hvis barnet bor der mest, i tillegg til barnebidrag fra den andre forelderen). Anonymkode: 66218...f1f Mener du bidragsforskudd? Det har man kun krav på hvis du tjener under 535 000kr i året. Jeg tjener mer enn det. Anonymkode: 920ef...592 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #19 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min unge er i barnehagen fra 07.15-16.00 hver dag, innimellom fra 07.00-16.45. Vet det er lange dager, men jeg har ikke noe valg. Er 100% alenemor, barnefar er helt ute av bildet, og han er ikke bidragsdyktig heller. Så jeg får kun en ekstra barnetrygd som støtte. Derfor er jeg nødt til å jobbe 100%, for å gi barnet mitt og meg en god fremtid. Arbeidstiden min er fra 08-15.30, innimellom fra 07.45-15.30. Jeg har litt reisevei til jobb, og da blir det lange dager i barnehagen. Jeg er såpass «ressurssterk» at jeg ikke kvalifiserer til overgangsstønad eller andre stønader fra nav, har 5 åring universitetsutdanning og stabil jobb. Jobben er stabil, men er dessverre lite fleksibel. Min mor gir meg dårlig samvittighet hver gang vi prates. Hun forteller meg gang på gang hvor kjipt mitt barn har det som har så lange dager i barnehagen. Hun sier at hun er trist på mitt barns vegne, og at hun vokser opp med barnehageansatte som nærmeste omsorgspersoner. Hun er i full jobb selv, så hun har ikke muligheten til å stille opp som barnevakt, bortsett fra helger, men da er det ingen behov for jeg også har fri. Jeg hører aldri ett positivt ord om at jeg greier meg bra, at mitt barn til tross for kun en forelder ikke mangler noe, hverken tøy, utstyr eller oppdragelse. At jeg til tross for kun en inntekt greier å spare opp barnetrygden hver måned, slik barnet mitt har litt EK til fremtidig boligkjøp. Selvsagt er det ikke ideelt at barnet tilbringer 8-10 timer i barnehagen hver dag. Men har jeg noen valg her? Hvordan skal jeg ellers greie å betale boliglånet, og gi barnet nødvendige ting? Det er ikke bare å jobbe redusert, det er for det første ikke gjennomførbart i alle yrker, samtidig som det innebærer at jeg vil miste fordelene som en 100 prosent stilling innebærer. Jeg føler at min mor bygger meg ned istedenfor å bygge meg opp. Anonymkode: 920ef...592 Syns du gjør en kjempegod jobb og du er et godt forbilde for barnet ditt. Det er selvfølgelig ikke alltid ideelt med lange dager i barnehagen, men så lenge barnet trives og du som mor er flink til å verdsette den tiden dere faktisk har sammen på ettermiddag og helg, så har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Å bygge opp en robust økonomi som alenemor kommer godt med, og du har all grunn til å være stolt av det du gjør! Anonymkode: d3138...d28 15
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #20 Skrevet 31. oktober 2020 Hør nå her. Det er MYE viktigere å tilbringe tid med barnet sitt, enn at du skal spare opp penger til EK for barnet. Jeg fikk aldri EK av mine foreldre, det sparte jeg opp helt selv. Hva tror du betyr mest for ungen din, tid med mamma eller penger? Hva betyr mest for deg? Anonymkode: 272c7...4c8 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå