Gå til innhold

Barnebarn, stebarnebarn og ste-stebarnebarn gaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har både barnebarn og stebarnebarn, og de tre barnebarna våre får lik behandling, lik oppmerksomhet og lik sum av gaver. Mao ikke noe problem med dette. Vi er bestemor og bestefar til disse tre.

Min yngste stesønn har nå fått seg samboer med et barn, vi bor på Sørlandet og de i Troms. Vi har enda ikke møtt samboer pga både avstand og korona, kun «hilst» på via FaceTime. Samboeren min og jeg har alltid snakket om at vi skal behandle barnebarna likt enten de er mine eller hans, men hva nå med barnet i Troms (som forøvrig har far og fars familie rundt seg og bor hos faren like mye hos mor) 

Enn så lenge har jo ikke stesønn barn, men hva da? Det rare er at vi alltid har snakket om å behandle barnebarna likt, men nå står vi oppe i en helt fjern situasjon. Dette blir jo et barn vi ikkke vil se så ofte, da barnet er like mye hos far, har faktisk snakket litt m stesønn allerede da han nevnte at han og samboer ville komme hjem på besøk uten sønnen, da de følte det var litt unaturlig at han ble med. 

Nå har ikke stesønn barn enda, men innbiller meg at det kommer nok snart. Denne julen tenkte vi å sende en liten gave til han, men hva med senere? 

Anonymkode: b2112...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel om deres ønske å ta en rolle i livet til barnet og om det økonomisk sett er mulig for dere å gi til så mange barn. 

Anonymkode: 6da30...754

• Liker 1
Skrevet

Hæ? 
Du sier selvfølgelig at de gjerne må ta med hans stesønn, at dere gjerne vil hilse på han og at han er velkommen. Så får de selv velge om de ønsker å ha han med eller ikke. 
Til jul sender dere også en liten oppmerksomhet, bare sånn at det er noe. Et par hansker, eller en julegodtpose eller noe som helst. Tenk at du skal være et medmenneske. 

Anonymkode: c1011...7c3

• Liker 7
Skrevet

Dette er jo et barn dere ikke har møtt og ikke kjenner enda. Foreløpig tenker jeg det holder med en liten oppmerksomhet i jula, sånn for å ønske velkommen til familien. Dere kan velge om dere ønsker å sende noe også til bursdag, det gjorde aldri min ste-slekt med meg men det kan jo være veldig koselig.

Ellers tenker jeg at det ikke er naturlig at dere har masse kontakt nå, i alle fall før dere har møttes fysisk. Dere er jo fremmede for barnet og. Men superkoselig om dere spør om barnet når du snakker med sønnen på skype/telefon, og henvender deg til barnet dersom det også sitter der. 

Hvis/når de får felles barn, tenker jeg at denne inkluderingen blir ekstra viktig. En liten oppmerksomhet til jul/bursdag, spørre hvordan det går, invitere hele gjengen på besøk (ikke bare fellesbarnet). Det betyr ikke at dere må være supernærme eller skal ta plassen til besteforeldrene barnet allerede har, men det er utrolig viktig at barnet føler seg 100% velkommen og som en del av familien når barnet er tilstede. Snakker av erfaring :P

Anonymkode: 8c9b6...a73

• Liker 5
Skrevet

Her ville jeg rett og slett tatt en prat med din yngste stesønn og hans samboer. Det kan godt hende at de sier at dere ikke trenger å gi gave. Snakk om det, og finn en løsning. MEN hvis dere noen gang skal feire julaften sammen, så syns jeg dere bør gi i de tilfellene. Jeg er stemor, og her var det aldri forventet at min mor skulle gi like dyr gave til mitt stebarn. Hun hadde 4 besteforeldre i live hele oppveksten. Men hun får alltid en fin, liten ting - også nå som voksen. Det har aldri vært noe problem. Små barn drukner ofte nesten i gaver julaften, uansett. 

Anonymkode: d3734...5b2

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere har økonomi til det, så ville jeg kjøpt gave til dette barnet. :) Tenk så flott for både barnet og stesønnen! Jeg er veldig takknemlig for at jeg ble inkludert sånn som barn

Anonymkode: dfdda...0f5

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at siden stesønnen og samboeren selv synes det er unaturlig å ta med gutten på besøk, så tror jeg ikke det forventes gave heller. Helt ærlig, et sted må man sette strek. Både din stesønn og dette stebarnebarnet har egne familier som fyller de rollene også, jeg kan ikke forestille meg at noen forventer at dere skal bli like inkluderende her. Man kan faktisk ikke forvente likt av gud og hvermann, faktisk.  En liten oppmerksomhet holder enn så lenge. 

Anonymkode: be30d...c29

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at siden stesønnen og samboeren selv synes det er unaturlig å ta med gutten på besøk, så tror jeg ikke det forventes gave heller. Helt ærlig, et sted må man sette strek. Både din stesønn og dette stebarnebarnet har egne familier som fyller de rollene også, jeg kan ikke forestille meg at noen forventer at dere skal bli like inkluderende her. Man kan faktisk ikke forvente likt av gud og hvermann, faktisk.  En liten oppmerksomhet holder enn så lenge. 

Men TS sin mann er jo denne familien for sin sønn? 🧐

Anonymkode: d02d4...e1b

• Liker 1
Skrevet

Du gjør selvsagt likt selv om dere ikke sees ofte

Anonymkode: ff47c...9b7

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Det er en prisverdig tanke at man alltid skal gjøre likt for alle barn, uansett slektskap og kontakt, men jeg tror også det kan bli kunstig og slitsomt for begge parter i en del tilfeller.

Jeg skrev litt om dette i en annen tråd - jeg vokste selv opp som stebarn, og hadde aldri noe behov for å bli overøst med gaver og kontakt fra min stemors slekt. Jeg hadde min egen slekt og tilhørighet. Når barn 1) har sine egne biologiske besteforeldre, og 2) stemors slekt i tillegg bor langt unna, så ser jeg ikke behovet. En liten oppmerksomhet på julaften er en hyggelig gest, men å sende store gaver ser jeg ikke poenget med.

Da jeg var barn syntes jeg det var befriende at det ble satt en strek, at jeg verken ble overøst med gaver eller at det lå noen forventning om at stemors slekt også skulle være min. Det kan fort føles påtrengende, barn har også en grense for hvem og hvor mange de orker å slippe inn i livet sitt. 

Anonymkode: 9d36f...8d3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Datteren min har en kjæreste med to barn. Jeg har kun snakket så vidt med det yngste på FaceTime, så kjenner de overhodet ikke. Men jeg har kjøpt en liten gave til de hver.

Siden jeg allikevel må sende gaver i posten til min datter, koster det meg så lite å sende med to små pakker ekstra. 

Endret av Ulven
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men TS sin mann er jo denne familien for sin sønn? 🧐

Anonymkode: d02d4...e1b

Joda, men når han selv altså synes det er litt fjernt å involvere stebarnet, så er det jo unødvendig å insistere? Hva om/når forholdet går skeis da og de plutselig kutter kontakten med et stebarnebarn? Som sagt, dette stebarnebarnet har egne foreldre og besteforeldre og når det enda ikke finnes noen felles barn så kan man fint avvente. 

Skrevet

Jeg ville gjort det likt angående gaver. Jeg selv satte stor pris på at mannens foreldre behandlet mitt barn likt som genetiske barnebarn, helt fra starten av. Mine foreldre gjorde det samme, men det hadde jeg også forventet ut ifra hvor inkluderende de alltid er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...