Gå til innhold

Dansk svensk gårdhund/beagle-blanding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for at vår første hund skal være en dansk svensk gårdhund. Den virker til å passe perfekt til oss, fordi den er passe liten, barnevennlig, leken og sosial. Det er ikke lett å finne for tiden, og hver gang jeg kontakter noen er alle hvalpene reservert allerede. Nå er jeg kommet på venteliste til en blanding. Mor er dansk svensk gårdhund og far er halvt dsg og halvt beagle. Eieren sier at faren opfører sig mest som en dsg og at han er en rolig familiehund som er lett å ha med å gjøre. 

Hva tenker dere mere erfarne hundefolk om denne blandingen, hvis drømmen er en dsg? Jeg har lest om folk som kritiserer å blande de to fordi dsg er så aktive og lekne og har behov for å løpe løs en del, mens en beagle typisk vil stikke av og løpe langt.

Jeg er usikker, for jeg er redd for å kjøpe feil rase. 

Anonymkode: c0297...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye driv i en sånn blanding, så du bør være klar for å stimulere hunden deretter. Både dachs og beagle er jakthunder som setter nesen i bakken og tar los, dsg kan jeg ikke så mye om, annet enn at de også er aktive hunder som krever endel av deg som eier.

Beagelen har også mye lyd i seg, noe du bør ta i betraktning dersom du bor i blokk eller på andre måter tett på folk. 

Jeg har selv en drivende sporhund og det har aldri vært noe problem å ha den løs, men det må jobbes konstant med. Det er også dager der den lukker ørene fullstendig og det er umulig å få kontakt. Den er så inni sin egen boble når den er på sporet av noe at den glemmer alt annet. Bor i blokk og har gjennom årene fått mange klager på at den uler når den er alene. 

Personlig ville jeg nok ikke hatt denne blandingen da jeg ser for meg at det kan bli litt mye for meg, men det kommer jo selvfølgelig an på deg og din livsstil :) 

Anonymkode: 09d20...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/31/2020 at 9:18 AM, AnonymBruker said:

Mye driv i en sånn blanding, så du bør være klar for å stimulere hunden deretter. Både dachs og beagle er jakthunder som setter nesen i bakken og tar los, dsg kan jeg ikke så mye om, annet enn at de også er aktive hunder som krever endel av deg som eier.

Beagelen har også mye lyd i seg, noe du bør ta i betraktning dersom du bor i blokk eller på andre måter tett på folk. 

Jeg har selv en drivende sporhund og det har aldri vært noe problem å ha den løs, men det må jobbes konstant med. Det er også dager der den lukker ørene fullstendig og det er umulig å få kontakt. Den er så inni sin egen boble når den er på sporet av noe at den glemmer alt annet. Bor i blokk og har gjennom årene fått mange klager på at den uler når den er alene. 

Personlig ville jeg nok ikke hatt denne blandingen da jeg ser for meg at det kan bli litt mye for meg, men det kommer jo selvfølgelig an på deg og din livsstil :) 

Takk for svar! Jeg vet nok ikke nok om forskellige raser til å vite hvilken som passer oss best. Jeg har lest så mye om dsg, og har falt hel for dem. Det står at de er gode til familier, gode som førstegangshunder osv., men jeg bliver veldig i tvil. Jeg har aldri hatt den store følelsen for helt små hunder (papillon, chihuahua etc.), og kan ikke se for meg en så liten hund hos oss. Men kanskje det bare er lettere? 

Blandingen med beagle høres i hvertfall litt slitsom ut. Vi planlegger selvfølgelig å gå noen turer hver dag, leke og trene i hagen og gå på hvalpekurs, men den blandingen høres ut som en ikke helt egner seg til noen som ikke har hatt hund før. Beagle er jo en vedig populær familiehund i USA, men når jeg leser om den høres det mere ut som en man kan bruke til jakt. Og det skal jeg ikke!

(Jeg kom til å opprette tråden to ganger, fordi det så ut som den ikke var blitt postet - sorry!)

Anonymkode: c0297...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det og syntes du har fått mange gode svar der. Vær tålmodig og vent til du finner riktig hund, det er tross alt en investering du gjør for de neste 10-15 årene ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...