AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Vi har bestemt oss for at vår første hund skal være en dansk svensk gårdhund. Den virker til å passe perfekt til oss, fordi den er passe liten, barnevennlig, leken og sosial. Det er ikke lett å finne for tiden, og hver gang jeg kontakter noen er alle hvalpene reservert allerede. Nå er jeg kommet på venteliste til en blanding. Mor er dansk svensk gårdhund og far er halvt dsg og halvt beagle. Eieren sier at faren opfører sig mest som en dsg og at han er en rolig familiehund som er lett å ha med å gjøre. Hva tenker dere mere erfarne hundefolk om denne blandingen, hvis drømmen er en dsg? Jeg har lest om folk som kritiserer å blande de to fordi dsg er så aktive og lekne og har behov for å løpe løs en del, mens en beagle typisk vil stikke av og løpe langt. Jeg er usikker, for jeg er redd for å kjøpe feil rase. Anonymkode: 75783...bf8
Troyamin Skrevet 31. oktober 2020 #2 Skrevet 31. oktober 2020 Styr unna all avl som ikke er for å ta vare på den raserypiske hunden. (Bra fysikk og stabil mentalitet.) Useriøse "designhunder" er det bare å holde seg unna. Kjøp beagle om du vil på jakt. Dette er hunder som er spesifikt avlet med det formålet at de skal spore opp og følge lukt luktbildet over relativt store områder. (showlinjer har ofte mindre jaktlyst, men de jan sjeldent gå løse, da de likevel kan få los) Kjøp DSG om du vil ha en hund det er lettere å sette i lydighet. Dermed kan du rope hunden din til deg ved behov. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 On 10/31/2020 at 9:17 AM, Troyamin said: Styr unna all avl som ikke er for å ta vare på den raserypiske hunden. (Bra fysikk og stabil mentalitet.) Useriøse "designhunder" er det bare å holde seg unna. Kjøp beagle om du vil på jakt. Dette er hunder som er spesifikt avlet med det formålet at de skal spore opp og følge lukt luktbildet over relativt store områder. (showlinjer har ofte mindre jaktlyst, men de jan sjeldent gå løse, da de likevel kan få los) Kjøp DSG om du vil ha en hund det er lettere å sette i lydighet. Dermed kan du rope hunden din til deg ved behov. Takk for svar! Ja, jeg innser at beagle ikke er en hund for oss. Hun som selger hvalpene sier at foreldrene er veldig rolige og familievennlige, men hvis det med jaktlyst ligger "i blodet" og ikke bare er arvet fra foreldrene, så er det kanskje ikke nok. (Jeg kom til å opprette tråden to ganger, fordi det så ut som den ikke var blitt postet - sorry!) Anonymkode: 75783...bf8 2
Wilma89 Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Jeg tenker det lureste er å være tålmodig og vente på DSG, hvis det er det du ønsker deg. Finn en seriøs oppdretter. Dra på besøk og sett deg på venteliste. Så får det heller ta den tiden det tar. Selv om hun som selger blandingen sier at hundene minner mest om en DSG, har de fremdeles jaktinstinktet i blodet. Du kan som du nevner selv ende opp med en hund som ikke kan gå løs. 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Her ser du godt hva beagle egentlig er for noe: Strias Beagler Ikke kjøp blanding av beagle. Uansett hvor snille og rolige foreldrene er. Sånn avl er kun for at oppdretter skal tjene penger uansett. Anonymkode: 651a9...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, Wilma89 said: Jeg tenker det lureste er å være tålmodig og vente på DSG, hvis det er det du ønsker deg. Finn en seriøs oppdretter. Dra på besøk og sett deg på venteliste. Så får det heller ta den tiden det tar. Selv om hun som selger blandingen sier at hundene minner mest om en DSG, har de fremdeles jaktinstinktet i blodet. Du kan som du nevner selv ende opp med en hund som ikke kan gå løs. Ja, du har rett! Mannen min sier det samme, men jeg har blitt helt utålmodig, fordi tiden nå ville være perfekt til å ha en ny hvalp. Så kunne all denne hjemmetiden blitt brukt på noe veldig fint, og hvalpen kunne få en helt rolig start. Men hvalpen kommer når tiden er inne, og jeg skal nok bare alliere meg med noen seriøse oppdrettere og så vente Det er altså ikke pga. coronatiden jeg vil ha hund - det har jeg villet lenge - men det virker bare så fint å ha to måneder nå hvor alt kan skje i eget tempo. Og derfor håper jeg å finne en hvalp snart. Men vi må selvfølgelig også tenke oss godt om, så det ikke blir et dårlig match. Jeg synes det er helt merkelig å se etter hund for tiden. Folk oppretter annonser for nye kull til veldig høye priser, og en time senere er de solgt. Og hvis man som kjøper synes det er viktig å bruke tid på å møte hundene, snakke sammen osv. så er man alt for sent ute. Det er selvfølgelig tegn på at det ikke er seriøse oppdrettere, så jeg burde holde meg unna. Og det prøver jeg! Anonymkode: 75783...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Her ser du godt hva beagle egentlig er for noe: Strias Beagler Ikke kjøp blanding av beagle. Uansett hvor snille og rolige foreldrene er. Sånn avl er kun for at oppdretter skal tjene penger uansett. Anonymkode: 651a9...8b9 Takk! Jeg leser og lærer Men er det ikke merkelig at beagle er så populær som familiehund i f.eks. USA, hvis jaktinstinktet er så sterkt? Det er ikke fordi jeg ikke tror på det du skriver - jeg er bare forvirret. Jeg tenker uansett at beagle ikke er for oss. Anonymkode: 75783...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Jeg ville ventet og kjøpt en renraset dsg. Finn en seriøs oppdretter og sett dere på venteliste☺️ Vi oppsøkte flere oppdrettere og da vi fant «riktig» oppdretter var ikke det noen som solgte valpene etter rekkefølgen på lista. De valgte ut kjøpere ut i fra hvem de trodde passet best til hver og en valp. Så ikke sikkert det blir så lenge å vente heller, selvom jeg vet at man kan bli litt utålmodig når man føler seg klar og har bestemt seg😅 Fra vi bestemte oss for rase, DSG, og fant oppdretter tok det ca 3 år til vi fikk valpen i hus. Tok litt ekstra tid fordi jeg ble gravid midt i prosessen og da ble termin 1 mnd etter vi skulle få valpen vi i utgangspunktet skulle ha. Valgte å si i fra oss den og ventet på et kull som kom litt over 1 år senere. Har forøvrig aldri angret på rasen, den er rett og slett helt nydelig på alle områder! Perfekt familiehund😍 Anonymkode: 3db0e...5da 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ventet og kjøpt en renraset dsg. Finn en seriøs oppdretter og sett dere på venteliste☺️ Vi oppsøkte flere oppdrettere og da vi fant «riktig» oppdretter var ikke det noen som solgte valpene etter rekkefølgen på lista. De valgte ut kjøpere ut i fra hvem de trodde passet best til hver og en valp. Så ikke sikkert det blir så lenge å vente heller, selvom jeg vet at man kan bli litt utålmodig når man føler seg klar og har bestemt seg😅 Fra vi bestemte oss for rase, DSG, og fant oppdretter tok det ca 3 år til vi fikk valpen i hus. Tok litt ekstra tid fordi jeg ble gravid midt i prosessen og da ble termin 1 mnd etter vi skulle få valpen vi i utgangspunktet skulle ha. Valgte å si i fra oss den og ventet på et kull som kom litt over 1 år senere. Har forøvrig aldri angret på rasen, den er rett og slett helt nydelig på alle områder! Perfekt familiehund😍 Anonymkode: 3db0e...5da Så fint å lese! Vil du fortelle om hunden deres? Om hvilke vaner den har, hvor mye det krever osv.? Hvis du gidder - jeg suger til meg alt jeg kan få av ekte beskrivelser. (Og ikke bare fra dem som vil selge hvalper 😀) Anonymkode: 75783...bf8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg leser og lærer Men er det ikke merkelig at beagle er så populær som familiehund i f.eks. USA, hvis jaktinstinktet er så sterkt? Det er ikke fordi jeg ikke tror på det du skriver - jeg er bare forvirret. Jeg tenker uansett at beagle ikke er for oss. Anonymkode: 75783...bf8 I USA er det vanlig å ha hunden i bånd hele tiden. Det er båndtvang over alt, da de ikke har allemannsretten sånn som vi har. Eneste stedet de får lov å la hunden løpe løs er i hundeparker. Anonymkode: 651a9...8b9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: I USA er det vanlig å ha hunden i bånd hele tiden. Det er båndtvang over alt, da de ikke har allemannsretten sånn som vi har. Eneste stedet de får lov å la hunden løpe løs er i hundeparker. Anonymkode: 651a9...8b9 Aha. Så det store jaktinstinktet blir ikke et problem fordi de er bundet/går i bånd. Det gir god mening Anonymkode: 75783...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så fint å lese! Vil du fortelle om hunden deres? Om hvilke vaner den har, hvor mye det krever osv.? Hvis du gidder - jeg suger til meg alt jeg kan få av ekte beskrivelser. (Og ikke bare fra dem som vil selge hvalper 😀) Anonymkode: 75783...bf8 Selvfølgelig☺️ Vi har ei tispe på litt over 2 år og jeg tror aldri jeg har vært borti en gladere hund😅 Vi har 2 barn, ei på 3 år og en 6 mnd, og hun er altså så tålmodig med dem. Hun og 3-åringen er bestevenner! Hun er som nevnt glad hele tiden, lettlært/lærevillig og er med på det meste. Lydig og kan fint løpe løs (på egnede områder og vi forholder oss selvsagt til båndtvang.) Veldig utholdende til å være så liten og hun er med på lange fjellturer og elsker å være med på joggeturer med mannen. Samtidig hater hun kulde og mye regn, da vil hun helst være inne og klarer seg med korte turer kun for å få gjort sitt fornødne☺️ Vi bor landlig og har stor inngjerdet hage, så den har hun fri tilgang på. I hverdagen får hun noen korte turer på dagtid og en lengre tur på ettermiddagen/kvelden. De trenger definitivt aktivisering og hjernetrim, hun kjeder seg fort og kan bli litt urolig/rampete dersom hun ikke får nok av det over litt tid. Men i en hektisk hverdag så er det nok at hun f.eks får søkøvelser inne eller i hagen. Bare at hun får brukt hodet litt☺️ Hun er generelt veldig glad i alle, men samtidig utrolig familiekjær og skal helst ligge på et fang/tett ved siden av hele tiden når vi er inne. Hun kan varsle når det kommer noen på døra eller inn på gårdsplassen, men hun står aldri og bjeffer. Jeg har egentlig bare positivt å si😅 det mest negative vi har opplevd hittil er at hun kom inn med en diger vånd/jordrotte. For ja, de fanger mus og rotter🙈😂 Anonymkode: 3db0e...5da
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig☺️ Vi har ei tispe på litt over 2 år og jeg tror aldri jeg har vært borti en gladere hund😅 Vi har 2 barn, ei på 3 år og en 6 mnd, og hun er altså så tålmodig med dem. Hun og 3-åringen er bestevenner! Hun er som nevnt glad hele tiden, lettlært/lærevillig og er med på det meste. Lydig og kan fint løpe løs (på egnede områder og vi forholder oss selvsagt til båndtvang.) Veldig utholdende til å være så liten og hun er med på lange fjellturer og elsker å være med på joggeturer med mannen. Samtidig hater hun kulde og mye regn, da vil hun helst være inne og klarer seg med korte turer kun for å få gjort sitt fornødne☺️ Vi bor landlig og har stor inngjerdet hage, så den har hun fri tilgang på. I hverdagen får hun noen korte turer på dagtid og en lengre tur på ettermiddagen/kvelden. De trenger definitivt aktivisering og hjernetrim, hun kjeder seg fort og kan bli litt urolig/rampete dersom hun ikke får nok av det over litt tid. Men i en hektisk hverdag så er det nok at hun f.eks får søkøvelser inne eller i hagen. Bare at hun får brukt hodet litt☺️ Hun er generelt veldig glad i alle, men samtidig utrolig familiekjær og skal helst ligge på et fang/tett ved siden av hele tiden når vi er inne. Hun kan varsle når det kommer noen på døra eller inn på gårdsplassen, men hun står aldri og bjeffer. Jeg har egentlig bare positivt å si😅 det mest negative vi har opplevd hittil er at hun kom inn med en diger vånd/jordrotte. For ja, de fanger mus og rotter🙈😂 Anonymkode: 3db0e...5da Takk for en fin beskrivelse! Og det er jo alle de grunnene til at det er en DSG vi ønsker oss 😍 Det virker som en veldig fin og sunn rase, og jeg gleder meg sånn til vi har en i familien Hvordan man gjennomfører søkeøvelser må jeg lese mere om, men vi har også en inngjerdet hage, som jeg tenker vil være perfekt til det. Anonymkode: 75783...bf8
Julie Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 På 31.10.2020 den 7.31, AnonymBruker skrev: Vi har bestemt oss for at vår første hund skal være en dansk svensk gårdhund. Den virker til å passe perfekt til oss, fordi den er passe liten, barnevennlig, leken og sosial. Det er ikke lett å finne for tiden, og hver gang jeg kontakter noen er alle hvalpene reservert allerede. Nå er jeg kommet på venteliste til en blanding. Mor er dansk svensk gårdhund og far er halvt dsg og halvt beagle. Eieren sier at faren opfører sig mest som en dsg og at han er en rolig familiehund som er lett å ha med å gjøre. Hva tenker dere mere erfarne hundefolk om denne blandingen, hvis drømmen er en dsg? Jeg har lest om folk som kritiserer å blande de to fordi dsg er så aktive og lekne og har behov for å løpe løs en del, mens en beagle typisk vil stikke av og løpe langt. Jeg er usikker, for jeg er redd for å kjøpe feil rase. Anonymkode: 75783...bf8 I likhet med flere andre: vær tålmodig og kjøp heller renraset DSG. Individuelle variasjoner finnes selvsagt innen raser (også blandinger), men det er uansett hakket mer forutsigbart mht egenskaper når du kjøper en renraset hund. En Beagle stikker ikke av, den går ut i søk slik den er avlet for og rettmessig skal gjøre. Går du ikke på jakt så kan dette bli en selsom affære. Det at foreldredyrene er snille og rolige sier i grunnen lite om grad av iboende jaktlyst. Min jakthund er også «snill og rolig», men kobler inn søksmodus når han kommer ut i terrenget. Les gjerne RAS (rasespesifikk avlsstrategi) til DSG i påvente av hund. Den gir deg en god pekepinn på statusen til rasen til lands,inkl ev helseutfordringer som det er greit å være klar over. Ligger på hjemmesiden til NKK. Virker dessverre som at koronaen har gitt næring til enda mer avl motivert av profitt,både innen renrasede hunder og blandingsavl. Desto større grunn til å være årvåken valpekjøper, stille de riktige spørsmålene og etterspørre dokumentasjon. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 10 minutter siden, Julie said: I likhet med flere andre: vær tålmodig og kjøp heller renraset DSG. Individuelle variasjoner finnes selvsagt innen raser (også blandinger), men det er uansett hakket mer forutsigbart mht egenskaper når du kjøper en renraset hund. En Beagle stikker ikke av, den går ut i søk slik den er avlet for og rettmessig skal gjøre. Går du ikke på jakt så kan dette bli en selsom affære. Det at foreldredyrene er snille og rolige sier i grunnen lite om grad av iboende jaktlyst. Min jakthund er også «snill og rolig», men kobler inn søksmodus når han kommer ut i terrenget. Les gjerne RAS (rasespesifikk avlsstrategi) til DSG i påvente av hund. Den gir deg en god pekepinn på statusen til rasen til lands,inkl ev helseutfordringer som det er greit å være klar over. Ligger på hjemmesiden til NKK. Virker dessverre som at koronaen har gitt næring til enda mer avl motivert av profitt,både innen renrasede hunder og blandingsavl. Desto større grunn til å være årvåken valpekjøper, stille de riktige spørsmålene og etterspørre dokumentasjon. Lykke til Takk for svar! Jeg kommer til å gjøre det du sier. Selv om jeg egentlig vil ha hvalp nå! 😄 Og helt enig. Coronaen har virkelig gjort noe med hundesalget Det er trist å se, men det virker som om det er mange ukritiske hundeselgere der ute, som bare vil tjene penger. For noen dager siden så jeg en annonse for VELDIG dyre blandingshunder. Man kunne ikke møte dem før hentedato, og man måtte betale depositum på forhånd. Resten måtte man ha med med kontant på dagen. Og alle hvalpene ble solgt på noen minutter. Jeg tror det er mange utålmodige kommende hundeeiere der ute. Anonymkode: 75783...bf8 1
Julie Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg kommer til å gjøre det du sier. Selv om jeg egentlig vil ha hvalp nå! 😄 Og helt enig. Coronaen har virkelig gjort noe med hundesalget Det er trist å se, men det virker som om det er mange ukritiske hundeselgere der ute, som bare vil tjene penger. For noen dager siden så jeg en annonse for VELDIG dyre blandingshunder. Man kunne ikke møte dem før hentedato, og man måtte betale depositum på forhånd. Resten måtte man ha med med kontant på dagen. Og alle hvalpene ble solgt på noen minutter. Jeg tror det er mange utålmodige kommende hundeeiere der ute. Anonymkode: 75783...bf8 En kan gjøre seg noen tanker om dyrevelferden i slike tilfeller, lukter useriøst og suspekt lang vei. Trist at noen faller for fristelsen og kjøper. Hold oss gjerne oppdatert når valpen er i hus da 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, du har rett! Mannen min sier det samme, men jeg har blitt helt utålmodig, fordi tiden nå ville være perfekt til å ha en ny hvalp. Så kunne all denne hjemmetiden blitt brukt på noe veldig fint, og hvalpen kunne få en helt rolig start. Men hvalpen kommer når tiden er inne, og jeg skal nok bare alliere meg med noen seriøse oppdrettere og så vente Det er altså ikke pga. coronatiden jeg vil ha hund - det har jeg villet lenge - men det virker bare så fint å ha to måneder nå hvor alt kan skje i eget tempo. Og derfor håper jeg å finne en hvalp snart. Men vi må selvfølgelig også tenke oss godt om, så det ikke blir et dårlig match. Jeg synes det er helt merkelig å se etter hund for tiden. Folk oppretter annonser for nye kull til veldig høye priser, og en time senere er de solgt. Og hvis man som kjøper synes det er viktig å bruke tid på å møte hundene, snakke sammen osv. så er man alt for sent ute. Det er selvfølgelig tegn på at det ikke er seriøse oppdrettere, så jeg burde holde meg unna. Og det prøver jeg! Anonymkode: 75783...bf8 Akkurat det tenker alle andre også, og dermed blir det et dårlig tidspunkt å kjøpe hund. Jeg skjønner at dere har tenkt grundig over dette med hund, men det er det nok ikke alle som kjøper nå som har. Så jeg tipper at det om et år eller tre vil være mange omplasseringshunder tilgjengelig, kanskje også dsg. Anonymkode: a7b9f...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 3 hours ago, Julie said: En kan gjøre seg noen tanker om dyrevelferden i slike tilfeller, lukter useriøst og suspekt lang vei. Trist at noen faller for fristelsen og kjøper. Hold oss gjerne oppdatert når valpen er i hus da 🙂 Ja, det gjør jeg. Jeg gleder meg til jeg kan poste det innlegget! Anonymkode: 75783...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Akkurat det tenker alle andre også, og dermed blir det et dårlig tidspunkt å kjøpe hund. Jeg skjønner at dere har tenkt grundig over dette med hund, men det er det nok ikke alle som kjøper nå som har. Så jeg tipper at det om et år eller tre vil være mange omplasseringshunder tilgjengelig, kanskje også dsg. Anonymkode: a7b9f...ad5 Ja, uff. Jeg synes allerede nå jeg ser en del, som nok ble kjøpt i begynnelsen av corona. "Vi innser at vi ikke kan gi vår 9 måneder gamle hund det den har bruk for... osv." Trist Anonymkode: 75783...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 Pass på at du treffer foreldrene til valpen, jeg har møtt to DSG-er fra samme kull og begge var veldig nervøse. Det hadde visst blitt trøbbel med alle i det kullet. Hos en annen oppdretter var det fullstendig anarki, hundene var overalt, på kjøkkenbenken, på soverommet osv. De hadde gitt opp lydigheten... Anonymkode: be75a...362 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå