AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Dette er vel et langt innlegg. Men jeg skulle gjerne hatt noen andres blikk på min/ vår situasjon. Jeg trenger hjelp og motivasjon til å få slutt på ammingen. Barnet elsker å amme, og jeg har syntes det har vært stort sett hyggelig jeg og. Men nå er jeg utslitt og barnet er for stort. Vi ammer morgen før barnehagen, rett etter barnehagen før middag, etter middag og i sengen for å sove. Dette har vært veldig effektivt og barnet roer seg kjapt. Jeg er 100% aleneforsørger og ammingen er årsaken til at jeg har opplevd det som relativt "enkelt" å ha barn helt alene - det finner roen svært fort, og blir i riktig godt humør etterpå, eller sovner. Nå forsøker jeg å slutte å amme og kutter kveldsammingen først. Jeg forklarer til barnet at etter tannpuss er det ikke bra for tennene med melk, da er det bok og soving. Vi har forsøkt over noen dager. Barnet blir veldig sint, og uttaler seg veltalende om hvor lei seg det blir over å ikke få pupp, og at det da ikke får sove. Etter to timer med misnøye og skriking blir jeg svært sliten og gir etter. Jeg får også vondt i meg, fordi barnet faktisk er fortvilet. Barnet får pupp og sovner umiddelbart. Jeg ligger alltid ved siden av barnet til det sovner. I dag klarte jeg å holde ut skrikingen, og barnet sovnet etter å ha skreket i to timer innimellom følesesladede utrop om hvor lei seg det ble, og en tur på kjøkkenet for å spise middag nr. 2, kanskje for å få litt i magen siden det kanskje innså at det ikke ble melk. Jeg merker at hvor standhaftig jeg er i å holde ut skrikingen avhenger av dagsformen min. Og det at jeg ikke klarer å være konsekvent drar vel ut tiden det tar å endre barnets forventninger til pupp i leggetiden. Så jeg lurer vel mest på hvor lenge jeg må holde ut før barnet aksepterer at det bare er tannpuss, bok og soving nå som kveldsrutine. Anonymkode: fccc3...2aa
Lacy Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har ingen erfaring med dette, men umiddelbart tenker jeg at det nok er lettere å slutte med morgen- og ettermiddagsammingen først, ettersom at barnet raskt flytter oppmerksomheten over på andre ting..? Forslag: 1. Forberede. Altså dere skal slutte med morgenammingen om én uke, snakke om det, hva kan dere gjøre i stedet som er hyggelig? La barnet være med å bestemme.. 2. Belønningssystem med klistremerker for nattammingen. Det er det jeg har 😊 det skal gå, men de litt større barna har virkelig viljen på plass så man må nok gå ganske helhjertet inn for det 😊 Lykke til ❤️❤️ 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 Du er rett og slett nødt å være konsekvent. Du vil ikke komme noen vei når du gir etter. Anonymkode: 05fb4...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 Prøv å kutt andre tider på dagen først, vil tro det på kvelden er det vanskeligste? Gi melk i flaske en periode istedet? Anonymkode: 306a4...d1c 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Hva med å kutte andre tider på dagen før? Og ikke akkurat den på kvelden ☺️ Kanskje du kan prøve å pumpe deg også kan hun få flaske med melk til kvelds? Så får hun fortsatt melken men ikke fra puppen Anonymkode: 19593...da7 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Enig med de over. Ville ha kuttet de andre ammestundene først. Mye lettere å sette fokus på noe annet på dagtid enn ved legging. Jeg ammet også lenge og vi ammet kun ved legging. Så er det lurt å starte forberedelsene lenge før. Altså snakke om at han/hun ikke trenger mer pupp nå, at hen er stor og kan få på kvelden, at hen kan få noe hen liker å spise heller osv. min erfaring er at alle overganger og endringer blir mye lettere hvis man snakker med de små i forkant så de får tid til å tenke på og forstå hva som skal skje. Lykke til! Anonymkode: f0ba5...019 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Ville også kuttet ut ammingen etter barnehagen/etter middag først. Dette kan erstattes med en annen vane. At dere f.eks setter dere ned sammen når dere kommer hjem. Om barnet er sultent kan det få en halv skive, en frukt eller en grønnsak. Så kan dere lese en bok, høre på en lydbok eller gjøre noe sammen. Da får barnet den samme nærheten som den er vant med. Samme etter middag. Så ville jeg bare trappet ned etterhvert med morgen/kveld. Satse på belønning og legge de første dagene til en periode du har litt mer overskudd. Anonymkode: a11e1...4a5 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Du kan f.eks gi barnet noe annet etter middag isteden for puppen. Ikke nødvendigvis godteri, men en frukt eller nor annet sunt barnet liker godt ☺️ Som belønning for å ikke amme Anonymkode: 19593...da7 1
Mango Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Støtter også å trappe ned på dagtid først! Med min kar sluttet vi med amming etter barnehage/ jobb i juni. I august droppet vi "morgenpuppen", i september/ oktober gikk natta bort. Den siste uken nå har jeg lagt uten amming, og det har gått over all forventning! Ingen gråting og knapt protest, han har og alltid vært puppegal. Ble nok litt lettere for oss da samboer tok over nettene for en periode, og han sover bedre uten meg. Jeg anbefaler langsom avvenning for å gjøre det så skånsomt som mulig og avslutte ammingen der behovet er minst. Skjønner og at kampen er vanskelig, er selv svak for gråting, spesielt på natt og kveld når man helst vil sove selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå