Pipaluk Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Dette er jordens største øy, plassert i Arktis. 60 000 innbyggere spredt i bygder rundt landet. Ingen veiforbindelse mellom stedene, bare sjø og flyforbindelse. De har stor arbeidsløhet mangler kvalifisert arbeidskraft og befolkningen er lavt utdannet. De er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å fylle stillingene. Det som er inntektskilden deres er fiskeri, råstoffer og turisme. Hva tenker dere? Kan et land som ligger så avisides kunne bli selvstendig? https://www.highnorthnews.com/nb/gronland-krever-selvstendighet-i-2021
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 På 30.10.2020 den 21.51, Pipaluk skrev: Hva tenker dere? Kan et land som ligger så avisides kunne bli selvstendig? For å bli en fungerende stat kreves det folk til å regjere og administrere og mangelen på folk kan fort bli et problem da mange også emigrerer hvert år. Så heller mot et nei. Anonymkode: a4a36...be2 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 De har også en av verdens største andel av alkoholisme og seksuelle overgrep. I tillegg er de avhengig av støtten de får fra Danmark. Skal de klare å bli selvstendige må det ryddes opp der. Vet USA er interessert i å kjøpe Grønnland på grunn av dens militære strategiske plassering. Tror det hadde vært det beste for dem for å være helt ærlig siden amerikanerne vil skape arbeidsplasser der, samt at de har som vane å rydde litt opp i lokalsamfunnet dersom de går inn på den måten Anonymkode: c340f...629 1
Pipaluk Skrevet 2. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De har også en av verdens største andel av alkoholisme og seksuelle overgrep. I tillegg er de avhengig av støtten de får fra Danmark. Skal de klare å bli selvstendige må det ryddes opp der. Vet USA er interessert i å kjøpe Grønnland på grunn av dens militære strategiske plassering. Tror det hadde vært det beste for dem for å være helt ærlig siden amerikanerne vil skape arbeidsplasser der, samt at de har som vane å rydde litt opp i lokalsamfunnet dersom de går inn på den måten Anonymkode: c340f...629 Det handler om at de er lei av å være kolonisert. De ønsker ikke å være underlagt noen stormakt. Men siden de er plassert så far out, så er det naturlig at større nasjoner viser interesse. Kineserne har allerede inntatt Grønland. De får ikke nok arbeidstakere til å fylle stillingene. Mye handler om at innbyggerne har så store sosiale problemer, at det er tryggere og faktisk billigere, å hente dem fra utlandet. Uten Danmarks støtte, så kan det bare glemme ordningen med å ta videreutdanning i Danmark og godene som følger med det. Da får de utdanne legene sine selv, eventuelt dra et annet sted, og legge ut for dritdyre flybilletter selv. Når har de til og med en helseavtale som gjør at de får reise til København for sykdommer og operasjoner som krever mer enn hva den lille hovedstaden der kan stille opp med. Er det slike goder de vil gi opp for å bli selvstendige? Færøyene som ligger nærmere geografisk, er også under riksfellesskapet. Har ikke hørt noe om at de ønsker selvstendighet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Trodde du mente Grønland, Oslo. Anonymkode: 3f6e0...adc 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde du mente Grønland, Oslo. Anonymkode: 3f6e0...adc Det skjer nok raskere enn vi tror. Innen 2040? Anonymkode: f92b7...73f 2
Tanuki Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 On 11/2/2020 at 11:51 AM, AnonymBruker said: Tror det hadde vært det beste for dem for å være helt ærlig siden amerikanerne vil skape arbeidsplasser der, samt at de har som vane å rydde litt opp i lokalsamfunnet dersom de går inn på den måten tuller du? Har du sett hvordan innfødte lever i USA? 4
EnKoppTe Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 Jeg tror ikke det. 60 000 mennesker er en betydelig liten befolkning til å administrere en stat. Det har de tross alt ingen erfaring med heller. 2
Resignert Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, EnKoppTe said: Jeg tror ikke det. 60 000 mennesker er en betydelig liten befolkning til å administrere en stat. Det har de tross alt ingen erfaring med heller. Hvor mye administrasjon behøves, om de får være i fred, og kan drive med tradisjonell jakt, fangst og fiske? Og har full råderett over egne territorier og ressurser. Jeg ser ikke helt hva f.eks den gjengse statsansatte byråkrat i et departement eller direktorat lokalisert i Oslofjordbotten egentlig bidrar med, for å være ærlig. 1
EnKoppTe Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, Resignert skrev: Hvor mye administrasjon behøves, om de får være i fred, og kan drive med tradisjonell jakt, fangst og fiske? Og har full råderett over egne territorier og ressurser. Jeg ser ikke helt hva f.eks den gjengse statsansatte byråkrat i et departement eller direktorat lokalisert i Oslofjordbotten egentlig bidrar med, for å være ærlig. Om de får være i fred? Om jeg husker riktig har vel både USA og Kina vist interesse. Russland er også gira på nordområdene. Apropos byråkratene her til lands så ivaretar de demokratiske prosesser. Det er faktisk en del jobb.
Pappi Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Nå har jeg ikke lest meg opp på emnet men jeg skjønner ikke hvorfor de ønsker uavhengighet? Noen som kan oppsummere kort? 1
Pipaluk Skrevet 3. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 3. november 2020 48 minutter siden, Pappi skrev: Nå har jeg ikke lest meg opp på emnet men jeg skjønner ikke hvorfor de ønsker uavhengighet? Noen som kan oppsummere kort? Hvorfor ønsker tenåringer å flytte hjemmefra? Alle land som har vært kolonisert av noen ønsker uavhengighet. De ønsker ikke å stille landet sitt til disposisjon for de som kommer dit, snakke deres språk, og ha det som andrespråk på skolen. De ønsker ikke at danskkunnskaper skal være avgjørende for at de skal klare gymnasiet i eget land. Så opplever de også som alle andre urfolk, å bli danskifisert. Barn ble sendt til Danmark for å bli danske. De ble så danske at de glemte eget språk, og derfor ikke kunne integrere seg når de kom tilbake. De opplever å få et stempel som drankere i Danmark, da mange utsatte grønlendere emigrerer dit. Det er klassisk for nesten alle urfolk. Men i praksis, kan jeg ikke se at de kan holde det gående uten bistand fra Danmark. 1
Pipaluk Skrevet 3. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2020 2 timer siden, EnKoppTe skrev: Jeg tror ikke det. 60 000 mennesker er en betydelig liten befolkning til å administrere en stat. Det har de tross alt ingen erfaring med heller. Noe militært har de heller ikke. Så blir de invadert, så er løpet kjørt
EnKoppTe Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Noe militært har de heller ikke. Så blir de invadert, så er løpet kjørt Ja, nettopp. Og etterhvert som isen smelter vil nordområdene bli mer og mer interessante for stormakter, USA og Russland i første omgang. Men jeg holder en knapp på at de heller ikke har erfaring med å danne stat. Det skjer ikke av seg selv og det er mange eksempler på mislykkede stater/nasjoner. Av samme grunn har jeg heller ingen tro på at samene noen gang vil klare å bli selvstendige. 1
Pipaluk Skrevet 3. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 3. november 2020 9 minutter siden, EnKoppTe skrev: Ja, nettopp. Og etterhvert som isen smelter vil nordområdene bli mer og mer interessante for stormakter, USA og Russland i første omgang. Men jeg holder en knapp på at de heller ikke har erfaring med å danne stat. Det skjer ikke av seg selv og det er mange eksempler på mislykkede stater/nasjoner. Av samme grunn har jeg heller ingen tro på at samene noen gang vil klare å bli selvstendige. Skal du danne en stat, så er det en fordel at det er veiforbindelse mellom de ulike delene av landet. På Grønland er det fly og helikopterforbindelse. Ser ut dårlig ut med tanke på akutt mobilisering. Da må det være veldig mange helikoptere og piloter tilgjengelig.
EnKoppTe Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 23 minutter siden, Pipaluk skrev: Skal du danne en stat, så er det en fordel at det er veiforbindelse mellom de ulike delene av landet. På Grønland er det fly og helikopterforbindelse. Ser ut dårlig ut med tanke på akutt mobilisering. Da må det være veldig mange helikoptere og piloter tilgjengelig. Det er også et poeng. En moderne stat krever en moderne infrastruktur. Og det har de ikke. Forøvrig er grønlenderne perfekt tilpasset det livet de har levd i ualminnelige tider der, men møtet med den moderne verden er det kanskje like greit at de skånes fra (i likhet med flere andre urbefolkninger). De må rett og slett "gå under" og gjenoppstå som moderne mennesker, og da har verden tapt noe den aldri vil få tilbake. 1
Marihønepøne Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 (endret) På 2.11.2020 den 11.51, AnonymBruker skrev: De har også en av verdens største andel av alkoholisme og seksuelle overgrep. I tillegg er de avhengig av støtten de får fra Danmark. Skal de klare å bli selvstendige må det ryddes opp der. Vet USA er interessert i å kjøpe Grønnland på grunn av dens militære strategiske plassering. Tror det hadde vært det beste for dem for å være helt ærlig siden amerikanerne vil skape arbeidsplasser der, samt at de har som vane å rydde litt opp i lokalsamfunnet dersom de går inn på den måten Anonymkode: c340f...629 Ja, de er kjent for å ha ryddet voldsomt opp i urbefolkningsproblemene hjemme hos seg selv også. Voldsomt er stikkordet her. Endret 4. november 2020 av Marihønepøne Uthevet ordet "vold". Følte det var på sin plass. 3
Pipaluk Skrevet 5. november 2020 Forfatter #18 Skrevet 5. november 2020 På 4.11.2020 den 0.56, Marihønepøne skrev: Ja, de er kjent for å ha ryddet voldsomt opp i urbefolkningsproblemene hjemme hos seg selv også. Voldsomt er stikkordet her. Er det noen nasjoner som har klart å rydde opp i urbefolkningsproblemer på en grei måte?
Marihønepøne Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 10 minutter siden, Pipaluk skrev: Er det noen nasjoner som har klart å rydde opp i urbefolkningsproblemer på en grei måte? Ikke mange, tror jeg. Men ikke alle land har praktisert ren nedslakting. Forøvrig er vel mange av de klassiske urbefolkningsproblemene gjerne noe som kommer som en følge av håndteringen av urbefolkning, ikke fra urbefolkningen i seg selv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå